پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 رپورتاژ آگهی رپورتاژ خبری رپرتاژ خبری / خدمات          14 بهمن 1400 - 03 February 2022


 

بینی یکی از اعضایی است که نقش مهمی در چهره انسان ایفا می‌کند. به همین دلیل بسیاری از افراد برای رسیدن به چهره مطلوب، جراحی رینوپلاستی یا عمل بینی انجام میدهند. در این مقاله این سبک جراحی به صورت کامل بررسی خواهد شد.

رینوپلاستی چیست؟
عمل جراحی زیبایی بینی رینوپلاستی نامیده می‌شود. این عمل امروزه برای زیباتر شدن چهره افراد، داوطلبان زیادی پیدا کرده است. می‌توان گفت این عمل جراحی، کاربردی‌ترین نوع جراحی پلاستیک و عمل‌های زیبایی است. این عمل جراحی حتما بایستی توسط پزشک متخصص جراحی پلاستیک فک و صورت و یا جراح متخصص گوش و حلق و بینی انجام شود. نکته‌ای که در این زمینه اهمیت بسیاری دارد، انتخاب پزشک است. زیرا نتیجه دلخواه عمل جراحی زیبایی بینی تا حد بسیار زیادی به مهارت پزشک در انجام آن بستگی دارد. معمولا افراد تحقیقات زیادی در این زمینه انجام می‌دهند. از حاذق ترین و با تجربه ترین پزشکان در این زمینه تخصصی میتوان به  دکتر مهدی سزاوار جراح فک و صورت اشاره کرد.
انواع جراحی‌های زیبایی بینی
جراحی بینی استخوانی:
 این نوع بینی‌ها غضروف‌های بیشتر و مستحکم‌تری دارند. همچنین پوست آن‌ها نازک است. به همین دلیل می‌توان به کمک رینوپلاستی قوز آن‌ها را حذف و حالت مورد پسند فرد را ایجاد کرد.
جراحی بینی گوشتی:
 بینی‌های گوشتی غضروف‌های کم‌تری دارند و پوست آن‌ها ضخیم‌تر است. به همین دلیل ممکن است لازم باشد بخشی از پوست حذف شود یا پیوند غضروف برای پایه عمل زیبایی انجام شود.
جراحی بینی ترمیمی:
 این روش برای افرادی که به نتیجه دلخواه خود نرسیده‌اند یا سال‌های زیادی از عمل بینی آن‌ها میگذرد و نیاز به ترمیم دارد، انجام میشود.
پولیپ بینی: 
از نظر دکتر سزاوار بهترین روش برای درمان پولیپ، انجام عمل است. در این روش ابتدا جراح قسمت داخلی بینی را معاینه می‌کند. بعد از گرفتن تصویر سی‌تی‌اسکن می‌تواند میزان و اندازه پولیپ بینی را مشاهده کند. همچنین در این روش تشخیصی، متخصص می‌تواند میزان ناهنجاری ساختاری مثل انحراف تیغه بینی و یا سایر بیماری‌ها مثل سینوزیت مزمن را هم تشخیص دهد.
شکستگی بینی:
 این موضوع باعث تغییر ظاهر بینی بیمار می‌شود. به همین دلیل ممکن است علاوه بر جراحی‌های درمانی به جراحی زیبایی نیز نیاز داشته باشد.


تفاوت رینوپلاستی باز و بسته در چیست؟



پزشک متخصص در انجام رینوپلاستی به روش باز، با ایجاد یک شکاف ظریف روی فضای بین دو سوراخ مشغول به کار می‌شود. این شکاف بسیار کوچک است و پس از گذشت زمان تنها به صورت یک خط کم رنگ مشاهده می‌شود. جای این زخم اصلا جلب توجه نمی‌کند. پس از ایجاد شکاف حفره بینی به دو قسمت تقسیم می‌شود. سپس پوست بینی به سمت بالا کشیده می‌شود تا دسترسی به داخل بینی ساده‌تر شود. در مرحله بعدی با توجه به معاینات قبل از عمل، تغییرات لازم ایجاد می‌ گردد. اسپلینت نوار آتل یا گچی است که برای حفاظت از بینی بعد از عمل در مرحله آخر روی آن قرار می‌گیرد. اسپلینت معمولا یک هفته روی بینی باقی می‌ماند.
در جراحی زیبایی بینی به صورت بسته، تغییرات لازم از طریق برش‌هایی که داخل بینی ایجاد می‌شود، پیاده‌سازی خواهد شد. در این مدل عمل زیبایی ،هیچگونه زخم خارجی به وجود نمی‌آید. این شیوه معمولا برای برطرف کردن ایرادهای جزئی به کار می‌رود. دوره نقاهت این نوع عمل جراحی کم‌تر از جراحی باز رینوپلاستی است.
هزینه رینوپلاستی در ایران
مانند هر جراحی دیگری، هزینه این عمل نیز بسیار متغیر است و به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. به همین دلیل برای برآورد دقیق هزینه در ایران بیمار ابتدا باید معاینه شود. سپس پزشک با توجه به تشخیص‌های انجام شده، هزینه را تعیین خواهد کرد. در ادامه به مهم‌ترین فاکتورهای موثر در هزینه این عمل جراحی اشاره کرده‌ایم.
فرم بینی بیمار و تغییرات مورد نظر او.
باز یا بسته بودن روش جراحی.
مهارت و تخصص جراح.
مرکزی که عمل در آن انجام میشود.
به یاد داشته باشید که برخی از پزشکان غیرحرفه‌ای، ممکن است هزینه کم‌تری برای انجام این عمل دریافت کنند. سپردن کار به این افراد، ریسک بالایی دارد و حتی ممکن است علاوه بر ظاهر، سلامتی فرد را نیز در خطر قرار دهد. بنابراین بهتر است پیش از هزینه جراحی، به مهارت پزشک در زمینه انجام رینوپلاستی توجه داشته باشید.
آیا رینوپلاستی با عمل جراحی بینی متفاوت است؟
رینوپلاستی نوعی عمل جراحی است که با انتخاب شخصی بیمار انجام می‌شود. در این موارد بینی فرد تنها از نظر ظاهری ایرادهایی دارد. به همین دلیل این افراد به دنبال ایجاد تغییرات کوچک و دلخواه در بینی‌هایشان هستند. آن‌ها پس از مشورت با پزشک‌ در مورد انجام عمل زیبایی تصمیم‌گیری می‌کنند.
در عمل جراحی درمانی بینی، فرد بیمار از انحراف تیغه بینی به طور مادرزادی یا در اثر ضربات وارد شده رنج می‌برد. موقعیت‌های دیگری چون شکستگی بینی و پولیپ از دیگر مواردی است که به عمل جراحی بینی نیاز دارد. پولیپ ،توده‌های خوش‌خیم  است که در بینی به وجود می‌آید و مشکلات تنفسی برای بیمار ایجاد می‌کند. عمل جراحی بینی می‌تواند با عمل زیبایی نیز همراه شود. ذکر این نکته دارای اهمیت است که همیشه در رینوپلاستی اولویت ،عملکرد بینی است و در صورت احتمال وجود کوچکترین آسیب به سیستم تنفسی بینی عمل زیباسازی بینی انجام نخواهد شد.

آیا عمل رینوپلاستی نیاز به بستری دارد؟

 
روش انجام جراحی و شرایط بیمار مشخص می‌کند که به چه نوع بی‌حسی یا بیهوشی نیاز دارد. در هر صورت، با هر روش و ترفندی که بیمار تحت عمل جراحی رینوپلاستی قرار گیرد؛ زمانی که حال عمومی خوبی پیدا کند، امکان ترخیص وجود خواهد داشت. منظور از حال عمومی خوب، هوشیاری کامل، عدم خونریزی و... است. البته ترخیص زودهنگام به معنی ساده بودن این جراحی نیست. پس از عمل بهتر است مدتی را در خانه استراحت کنید و کلیه کارهای مربوط به مراقبت‌های پس از عمل را انجام دهید.
مزایای عمل جراحی رینوپلاستی چیست؟
برطرف شدن مشکلات فیزیکی موجود در بینی برخی افراد مثل انحراف تیغه بینی و پولیپ بینی و یا حتی مشکلات تنفسی ناشی از ناهنجاری های موجود در بینی از مهم‌ترین مزیت‌های عمل رینوپلاستی است. در کنار تمام آن‌ها می‌توان گفت که مهم‌ترین مزیت رینوپلاستی در زیبایی ظاهری فرد است.
انجام عمل جراحی زیبایی بینی برای افرادی که بینی آن‌ها دارای ایرادهای واضحی است، مزیت‌های بی‌شماری خواهد داشت که میتوان به افزایش  اعتماد به نفس  در ان ها اشاره کرد .زیبایی مطلوب خود را به دست می‌آورند و می‌توانند به چهره دلخواه خود دست پیدا کنند.
عوارض و معایب رینوپلاستی چیست؟
اگر قبل از عمل جراحی ، تمام انتظارات خود را برای متخصص جراحی فک و صورت و زیبایی دکتر مهدی سزاوار توضیح داده باشید، با توجه به تخصص و تسلت دکتر بر آناتومی استخوانی و اعصاب صورت علاوه بر این که به نتیجه دلخواه خود می‌رسید، دچار کم‌ترین میزان عوارض جانبی خواهید شد. از دیگر فاکتورهای مهم در کاهش عوارض می‌توان به عدم استفاده از داروهایی نظیر آسپرین و بروفن از دو هفته قبل از عمل استفاده اشاره کرد. همچنین نداشتن  زمینه بیماری خاص نیز در کاهش یا افزایش عوارض احتمالی این عمل جراحی موثر است.
نمی‌توان گفت  عمل رینوپلاستی روشی  کاملا بدون عارضه است. خونریزی بینی و عفونت مهم‌ترین عارضه‌های این عمل جراحی هستند. در صورتی که پس از عمل هر یک از نشانه‌های زیر را داشتید،‌ در ویزیت اول پس از عمل دکتر سزاوار را در جریان قرار دهید، حتی می توانید با مراجعه به پیج اینستاگرام دکتر سزاوار جراح فک و صورت و زیبایی  مشاوره سریع قبل از مراجعه حضوری دریافت نمایید.
اگر مکررا خون دماغ می‌شوید.
اگر به سختی از راه بینی نفس می‌کشید.
اگر در بینی خود احساس نامتقارن بودن دارید.
اگر بی حسی دائمی در اطراف بینی و یا حتی داخل آن حس می‌کنید.
اگر تورم و درد مداوم دارید
اگر تغییر رنگی در پوست بینی خود می‌بینید.
اگر حس بویایی شما دچار مشکل شده است.
اگر عمل جراحی رینوپلاستی  با بیهوشی عمومی صورت گرفته است، احتمال درگیری با عوارض داروهای بیهوشی به مدت یک الی دو روز وجود دارد. از مهم‌ترین عوارض داروهای بیهوشی می‌توان به تهوع و استفراغ، گیجی و کاهش حافظه اشاره کرد.
مراقبت‌های بعد از عمل رینوپلاستی چگونه است؟
پزشک اطلاعات دقیقی درمورد کارهایی که باید بعد از عمل انجام شود، ارائه خواهد داد. اما برای اطلاعات بیشتر مهم‌ترین کارهایی که باید انجام شوند، را در ادامه نام برده‌ایم.

نحوه خوابیدن
بهترین روش خوابیدن در حالت نیمه نشسته (سر و گردن در زاویه ۴۰ درجه) است که باعث کاهش تورم می‌شود. چند بالش زیر سر قرار دهید و سعی کنید به پهلو نخوابید. چرا که در این صورت ممکن است غلت بخورید و بینی تحت فشار قرار گیرد. در صورتی که هنگام خواب زیاد حرکت می‌کنید، اطراف خود بالش‌هایی قرار دهید تا مانعتان باشند.
کمپرس سرد
تا ۴۸ ساعت بعد از رینوپلاستی باید از کمپرس سرد استفاده کرد. این کمپرس باید دو طرف بینی و روی گونه‌ها قرار گیرد. به یاد داشته باشید که کمپرس نباید به آتل بینی یا استخوان‌های آن فشار آورد. کمپرس باید به صورت مداوم گذاشته و برداشته شود. 
استراحت کافی


فین نکنید
احتمالا بعد از عمل ترشحات خونابه مانندی وجود خواهد داشت. هرگز برای پاک کردن آن‌ها فین نکنید. هنگام سرفه و عطسه نیز احتما دهان خود را کامل باز کنید تا حجم کمی‌ از هوا از بینی عبور کند. 
اجتناب از ورزش‌های سنگین
عینک نزنید
ترک الکل، سیگار و قلیان
دوری از گرما و لباس‌های گرم
شستشوی بینی را فراموش نکنید
در سه هفته اول باید بینی را با سرم نمکی شست. قطره‌های بینی تجویز شده نیز در تمیز کردن آن نقش دارند. برای تمیز کردن بینی با گوش پاک کن تنها باید آن را در بخش ابتدایی حفره بینی و تا قسمت پنبه‌ای آن وارد کنید.

 لخته خون داخل بینی را خارج نکنید
لخته‌هایی که از بینی بیرون آمده‌اند را می‌توان با دستمال یا گوش پاک کن پاک کرد. اما لخته‌هایی که بعد از رینوپلاستی داخل بینی تشکیل می‌شوند، جلوی خونریزی را گرفته‌اند. آن‌ها را خارج نکنید.
دوش نگیرید
تا چند روز بعد از عمل بینی دوش گرفتن ممنوع است. چرا که ممکن است آتل آن باز شود یا خیس شدن آن باعث خارش شدید بینی شما شود. در صورتی که قصد استحمام دارید، مطمئن شوید که آب تنها بدنتان را خیس می‌کند و سر خشک می‌ماند.
آدامس نجوید
فعالیت بیش از اندازه فک می‌تواند روی نتیجه رینوپلاستی تأثیر منفی داشته باشد. بنابراین توصیه می‌شود آدامس نجوید، زیاد صحبت نکنید و بیشتر غذاهای نرم و آبکی میل کنید.

رینوپلاستی و مهمترین سوالات در مورد آن
مشکل تنفسی بعد از عمل چگونه درمان می شود؟
درصورتی که جراح حرفه‌ای عمل را انجام داده باشد، مشکلات بعد از عمل در اکثر موارد خودبخود از بین می‌روند. تمیز کردن ترشحات بینی و رعایت نکات مراقبتی دیگر به بهبود سریع‌تر این مشکلات کمک می‌کند.
تو دماغی صحبت کردن تا چه زمانی ادامه دارد؟
بعد از بهبود راه تنفسی، گرفتگی صدا و تودماغی شدن آن برطرف می‌شود. تأثیر رینوپلاستی بر صدا زیاد نیست. اما جالب است بدانید که برخی از بیماران تأثیر مثبت روی صدایشان را تجربه می‌کنند.
علت تنفس سخت بعد از عمل رینوپلاستی چیست؟
گرفتگی بینی به دلیل وجود ترشحات و لخته خون، التهاب و تورم بینی و تحریک بافت آن علت‌های اصلی سخت شدن تنفس در هفته‌های ابتدایی بعد از عمل هستند.
چه مدت زمانی طول میکشد ورم بینی بعد از عمل بخوابد؟
ورم ابتدایی بینی یک الی دو ماه بعد از عمل بهبود پیدا می‌کند. اما خوابیدن کامل ورم بینی و آنچه به عنوان نتیجه رینوپلاستی است، شش ماه بعد از جراحی قابل مشاهده خواهد بود.
برای غیرقرینگی سوراخ‌های بینی بعد از جراحی زیبایی چه کنم؟
درصورتی که به مهارت جراح اطمینان دارید، غیرقرینگی سوراخ‌های بینی بعد از جراحی به دلیل تورم و التهاب است. به همین دلیل ممکن است تا یک سال بعد از عمل وجود داشته باشد. درصورت عدم بهبود بعد از این مدت باید جراحی ترمیمی انجام شود.جهت دریافت مشاوره از دکتر مهدی سزاوار متخصص جراحی فک ودهان و صورت به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه نموده و برای رزرو نوبت ویزیت حضوری در مطب ایشان واقع در میدان ونک تهران از راه های زیر استفاده نمایید. 

اینستاگرام دکتر سزاوار: Drsezavaromfs
واتس آپ دکتر سزاوار: 09022542448
تلفن مطب: 88784967 021  | 88784172  021

خبرنامه - شبکه های اجتماعی