پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 رپورتاژ آگهی رپورتاژ خبری رپرتاژ خبری / خدمات          17 فروردین 1401 - 06 April 2022


 


اگر متقاضی مهاجرت تحصیلی در کانادا باشید بدون شک با موضوعات اپلای برای دانشگاه و ویزای تحصیلی بسیار سر و کار خواهید داشت. این دو مرحله را می‌توان دو سربالایی اصلی در مسیر یک مهاجرت تحصیلی دانست که اگر با موفقیت پشت سر گذاشته شود پس از آن دیگر مسیر همواری را تجربه خواهید کرد.
سربالایی نخست که این روزها با نام Apply بر سر زبان‌ها افتاده، به معنای ارائه درخواست برای پذیرش در یک دانشگاه خارجی جهت ادامه تحصیل می‌باشد. این مرحله باید بر اساس ضوابط و قوانین دانشگاه مورد نظر و در بازه زمانی تعیین شده انجام شود. در صورتی که دانشگاه با درخواست دانشجو موافقت کند، متقاضی می‌تواند وارد سربالایی دوم یعنی دریافت ویزای تحصیلی شود.
کانادا به عنوان یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای جهان در بین پنج کشور پرتقاضا جهت مهاجرت تحصیلی قرار دارد که هر ساله در یک رقابت سخت و نفسگیر، تعدادی از بهترین دانشجویان بین‌المللی موفق به نشستن بر صندلی‌های بهترین دانشگاه‌های این کشور می‌شوند. بخشی از این رقابت وابسته به دریافت ویزای تحصیلی کانادا است.
بر همین اساس می‌خواهیم نگاهی کوتاه به مراحل دریافت ویزای تحصیلی کانادا بعد از اپلای و موفقیت در پذیرش دانشگاه داشته باشیم. نخستین گام برای دریافت ویزای تحصیلی در کانادا چیست؟ چه مدارکی باید ارائه شود؟ 
مراحل دریافت ویزای تحصیلی کانادا
اگر مرحله اپلای را با موفقیت پشت سر گذاشته و اکنون با در دست داشتن نامه پذیرش دانشگاه یک متقاضی دریافت ویزای تحصیلی کانادا هستید ابتدا باید مجموعه‌ای از مدارک خواسته شده از سوی سفارت این کشور جهت اخذ نوع خاصی از ویزا را جمع‌آوری کنید. به یاد داشته باشید که صحت، اعتبار و ترجمه درست مدارک از جمله مهم‌ترین نکاتی است که در ابتدای این مسیر باید به آن توجه داشته باشید.
به طور کلی مراحل دریافت ویزای تحصیلی کانادا به این شرح است:
اپلای در یک دانشگاه معتبر در کانادا و دریافت نامه پذیرش (acceptance letter)
ثبت نام آنلاین جهت دریافت ویزای دانشجویی در وب سایت شهروندی و مهاجرت کانادا (CIC)
بارگزاری آنلاین مدارک خواسته شده و یا ارسال مدارک از طریق پست
ارائه نامه پذیرش از یک موسسه آموزشی که توسط دولت کانادا به رسمیت شناخته شده است
ارائه مدارک مبنی بر وجود توانایی لازم برای حمایت مالی از تحصیل در کانادا (هزینه دانشگاه و هزینه زندگی)
عدم سوء پیشینه کیفری
ارائه پرونده سلامت جسمی و روحی
پرداخت هزینه ارزی درخواست ویزا
دریافت وقت سفارت، انگشت نگاری و انجام مصاحبه
دریافت ویزای کانادا در صورت موافقت
در صورتی که مدارک شما ترجمه شده و آماده است، پس از ایجاد یک حساب کاربری در وب سایت مهاجرت و شهروندی کانادا Canada.ca باید ابتدا نوع ویزای دانشجویی را انتخاب نموده و هزینه لازم جهت ارائه درخواست را از طریق یک کارت بانکی بین‌المللی مانند ویزا کارت یا مستر کارت بپردازید. هزینه درخواست ویزا از دو بخش تشکیل می‌شود. بخش نخست هزینه انگشت‌نگاری بیومتریک است که معادل 85 دلار کانادا می‌باشد و بخش دوم معادل 150 دلار کانادا به هزینه درخواست روادید اختصاص دارد.
پس از ثبت درخواست، سفارت کانادا از طریق یک نامه موافقت خود برای شرکت شما در فرآیند انگشت‌نگاری بیومتریک را اعلام می‌کند. در این مرحله باید به یکی از مراکز خدمات ویزا مراجعه کرده تا مراحل انگشت‌نگاری و عکس را تکمیل نمایید. متاسفانه در حال حاضر مرکزی که خدمات ویزای کانادا را انجام دهد در داخل ایران وجود ندارد بنابراین جهت انجام این مراحل باید به مراکز معتبر در یکی از کشورهای همجوار مانند ترکیه، امارات، ارمنستان و یا گرجستان مراجعه کنید.
در نتیجه می‌توان گفت که اگر برای مرحله دریافت ویزای تحصیلی کانادا حساب و کتاب می‌کنید نباید از هزینه سفر به یکی از این کشورهای همسایه غافل شوید. انتخاب کشور و شعبه مورد نظر و رزرو وقت سفارت توسط خود متقاضی از طریق وب سایت وی اف اس گلوبال امکان‌پذیر است.
توجه داشته باشید که که شما پس از انجام انگشت‌نگاری به کشور خود بازگشته و در انتظار نامه تایید یا عدم تایید دریافت ویزای دانشجویی خواهید بود. در صورتی که با تقاضای شما موافقت شود باید بار دیگر به همان مرکزی که انگشت‌نگاری بیومتریک را در آن انجام داده‌اید سفر کرده و برچسب ویزای دانشجویی کانادا را بر روی پاسپورت خود الصاق کنید. انجام این مرحله توسط تیم مهاجرتی که کارهای شما را پیگیری می‌کند نیز امکان‌پذیر است.
مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا
همانطور که پیشتر اشاره کردیم لازمه ثبت درخواست ویزای دانشجویی کانادا در دست داشتن نامه پذیرش از یکی از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی معتبر در این کشور می‌باشد. بنابراین بخشی از مدارک مانند رزومه تحصیلی، مدرک زبان، سابقه پژوهشی و حرفه‌ای و .... مربوط به اخذ پذیرش از دانشگاه است.
زمانی که نامه پذیرش دانشگاه دریافت شد، مدارکی که باید جهت ثبت درخواست ویزای تحصیلی کانادا ارائه شود عبارتند از:
مدارک هویتی ترجمه شده
اصل و کپی پاسپورت با حداقل یک سال اعتبار
دو قطعه عکس رنگی پاسپورتی
نامه پذیرش دانشگاه
رسید پرداخت هزینه درخواست ویزا
نامه تمکن مالی
گواهی عدم سوء پیشینه
آزمایشات پزشکی
ترجمه اخرین مدرک تحصیلی
مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی
پس از ارائه مدارک خواسته شده و انجام مرحله انگشت‌نگاری متقاضی می‌تواند به صورت آنلاین از کشور مبداء روند دریافت ویزا را پیگیری نموده و از تایید یا رجکت شدن آن مطلع شود. دانشجوی بین‌المللی تنها یکبار و در ابتدای شروع به تحصیل این مراحل را برای دریافت ویزای دانشجویی کانادا طی نموده و پس از آن تا انتهای برنامه آموزشی مورد پذیرش، این ویزا تمدید می‌گردد.
مدت زمان صدور ویزای تحصیلی کانادا
به طور کلی می‌توان گفت که مدت زمان لازم برای ارزیابی نهایی و صدور یا رجکت شدن ویزای تحصیلی کانادا یک تا دو ماه می‌باشد اما این زمان کاملا تقریبی بوده و عوامل مختلفی مانند شرایط دانشجو، کشور مبدا، رشته و دوره تحصیلی، وضعیت روابط سیاسی کشور کانادا و کشور مبدا در این بازه زمانی تاثیر گذار می‌باشند.
همچنین بسیار زیاد دیده شده که وجود نقص در مدارک ارسالی و عدم تایید اعتبار و صحت مدارک ارائه شده از سوی دانشجو، روند بررسی و صدور ویزا را با تاخیر چشمگیر مواجه نموده است بنابراین بسیار اهمیت دارد که در مطابقت، ترجمه و ارائه مدارک خود دقت کافی داشته باشید.
سخن پایانی
دریافت ویزای تحصیلی کانادا را می‌توان حیاتی‌ترین و شاید دشوارترین بخش در مراحل مهاجرت به این کشور دانست. گاهی یک اشتباه به ظاهر کوچک می‌تواند منجر به رجکت شدن درخواست و باز ماندن دانشجو از تحصیل در برنامه آموزشی شود بر همین اساس انجام مراحل دریافت ویزا توسط یک مشاور و تیم مهاجرتی مجرب می‌تواند احتمال این اشتباهات را به صفر رسانده و مسیر را برای شما هموار سازد.



خبرنامه - شبکه های اجتماعی