پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 رپورتاژ آگهی رپورتاژ خبری رپرتاژ خبری / خدمات          18 امرداد 1401 - 09 August 2022


 
حواس پنجگانه‌ی انسان جزو آن دسته از حواسی هستند که انسان بدون وجود آن‌ها نمی‌تواند به زندگی عادی خود ادامه دهد.  این حواس که حس بویایی یکی از آن‌ها است، سبب بهبود زندگی انسان می‌شوند. حال اگر یکی از آن‌ها با اختلال مواجه شود، ممکن است زندگی کردن برای انسان دشوار باشد و این امر اصلا خوشایند نیست. از دست دادن حس بویایی و از بین رفتن آن اصلا خوشایند نیست و شاید این سوال پیش آید که در موقع از بین رفتن حس بویایی چگونه میتوانیم آن را برگردانیم  و یا به چه پزشکی مراجعه کنیم. یکی از کارهایی که هنگامی که حس بویایی خود را از دست دادید باید انجام دهید مراجعه به دکتر گوش وحلق و بینی است. ما در ادامه‌ی این مطلب با حس بویایی کاملا آشنا خواهیم شد و بعد از آن به سراغ این که چگونه در کمترین زمان در هر جای ایران (تهران، مشهد، یزد، اصفهان، شیراز، تبریز و...) به یک دکتر متخصص مراجعه کنید میپردازیم.
حس بویایی
زمانی که انسان نفس می‌کشد، مولکول‌هایی که در هوا وجود دارند از طریق سوراخ‌های موجود در سطح بینی این فرد به بدن او می‌روند. در این زمان است که شما می‌توانید بو را حس کنید. در حقیقت، عصب‌هایی که وظیفه‌ی انتقال دستورالعمل‌های مربوط به احساس بو را بر عهده دارند، به صورت یک بافت پوستی در قسمت نهایی بینی افراد قرار گرفته‌اند. حال زمانی که انسان چیزی را بو می‌کند و این مولکول‌ها را وارد بینی خود می‌نماید، لایه‌های مخاطی بینی پیام مربوطه را به عصب می‌رسانند و پس از بررسی این پیام، شما بو را حس می‌کنید. حس بویایی گاهی به صورت موقت و گاهی به صورت دائمی در اثر عوامل مختلف از بین می‌رود. از این رو بسیار مهم است که شما ابتدا با علائم و دلایل از بین رفتن این حس آشنا شوید و سپس راهکارهای درمانی در خصوص درمان حس بویایی را از طریق راهنمایی‌ها یک متخصص گوش و حلق و بینی دنبال کنید.
از دست دادن حس بویایی
از بین رفتن حس بویایی می‌تواند مانع لذت بردن یک فرد از بوهای خوشی که در اطراف او هستند بشود، می‌تواند افسردگی یا احساس بد را به دنبال داشته باشد، می‌تواند احساس یاس را در فرد به وجود بیاورد و از همه مهم‌تر قابلیت این را دارد که کیفیت زندگی هر کسی را کاهش دهد. به همین دلیل فقدان حس بویایی یا آنوسمیا را یک مشکل می‌دانند‌. مشکلی که حتی می‌تواند سبب مرگ بیمار شود چرا که اگر شما حس بویایی نداشته باشید و یا نتوانید بوهای مربوط به گازهای سمی و امور خطرناک را تشخیص دهید، بدون شک دچار مخمصه می‌شوید. نه تنها این امر بلکه حس بویایی کم یا حتی نبود این حس می‌تواند چشایی شما را هم با اختلال مواجه کند و در تعاملات شما با دیگران نقش بسزایی داشته باشد. گاهی اوقات در بین بیماران می‌بینیم که برخی افراد در اثر کاهش بویایی و از دست دادن این حس دچار کاهش وزن شده‌اند و سوء تغذیه هم پیدا کرده‌اند که تمامی این عوارض می‌توانند به یکباره بیمار را از پا در بیاورند. پس امر احساس می‌کنید که آنوسمیا دارید، هر چه سریعتر با مراجعه به پزشک گوش و حلق و بینی آن را از بین ببرید.
 عوامل مختلفی وجود دارند که هر کدام از آن‌ها می‌توانند یک عامل برای از دست رفتن حس بویایی افراد باشند. این عوامل عبارتند از:
وجود صرع یا دیابت در بدن بیمار که هر کدام از آن‌ها  با علائم مختلفی همراه است
مشکلات هورمونی
کم کاری تیروئید فرد
سکته‌های مغزی
رادیو تراپی
عدم وجود تغذیه‌ی مناسب و عدم وجود ویتامین کافی در بدن فرد
مصرف برخی از داروها در طولانی مدت هم می‌تواند بر روی حس چشایی بیمار تاثیر بگذارد و هم حس بویایی او را تحت تاثیر قرار دهد.
تشعشعات ناحیه سر و گردن عاملی برای تشدید نبود حس بویایی هستند‌.
جراحی‌های مغزی و وجود پولیپ در بینی
عمل‌های جراحی پلاستیک و جراحی زیبایی
اسکیزوفی
علائم حس بویایی
وجود ترشحات پشت حلق
از بین رفتن حس چشایی فرد
به وجود آمدن مشکلات تنفسی در بیمار
عدم توانایی در تشخیص و احساس کردن مزه‌های تند و مزه‌های شیرین و شور
سوزش بینی و زبان
خشکی در دهان
وجود سردردهای میگرنی که باعث رنجش و آزار شدید بیمار می‌شود
آبریزش بینی
تغییر حساسیت به مزه‌ی غذاها
درمان حس بویایی
 


برای این که بتوانید به خوبی اختلالات بویایی را برطرف کنید، ابتدا باید علتی که سبب به وجود آمدن این بیماری شده است را شناسایی کنید. درمان این اختلالات توسط دکتر گوش و حلق و بینی بسیار دشوارتر از درمان اختلالات عصبی است. اگر شما بر اثر مصرف داروهای اشتباه و به صورت موقت دچار از دست دادن این حس شده باشید، می‌توانید با ایجاد تغییر در داروها آن را برطرف کنید اما اگر دکتر شما تشخیص داده است که حس بویایی را به طور کامل از دست داده‌اید، می‌توانید برای بازگرداندن این حس برخی از راهکارهای مؤثر را به کار ببندید. این راهکارها ممکن است با درمان پولیپ بینی همراه باشند و یا نه، فقط سبب مصرف کردن داروهای از بین بردن عفونت توسط بیمار شوند. به هر حال آنچه که در اینجا اهمیت دارد این است که بیمار بتواند مشکلات بویایی خود را درمان کند. علاوه بر این، گاهی اوقات حساسیت‌ها و بیماری‌های فصلی هم بویایی را از بین می‌برند که در این شرایط جای نگرانی نیست چرا که شما پس از یک دوره‌ی کوتاه حس بویایی خود را به دست می‌آورید.
نوبت آنلاین از متخصص گوش و حلق و بینی در شهر های مختلف
در این مطلب سعی کردیم در مورد حس بویایی و از بین رفتن و از دست دان آن صحبت کنیم و چون برای برگشتن حس بویایی باید دلیل آن پیدا شود پس حتما به باید به یک دکتر متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. احتمالا این سوال پیش می آید که چگونه میتوانید بهترین دکتر گوش و حلق و بینی را در شهر خود پیدا کرده و به آن مراجعه کنید به این سوال باید این گونه پاسخ داد که اصلا مهم نیست در چه شهری باشید چرا که با سامانه نوبت دهی آنلاین دکترتو به راحتی میتوانید در همه شهر ها و استانها در کمترین زمان به پزشک مورد نظر خود دست پیدا کرده و آنلاین نوبت بگیرید و به صورت حضوری به آن مراجعه کنید ما در زیر به معرفی چند دکتر در شهر های مختلف می‌پردازیم :
1. دکتر مژده کشاورزمنش (تخصص گوش، حلق و بینی مشهد)
2. دکتر سیدمسعود شریفی (تخصص گوش، حلق و بینی مشهد)
3. دکتر حسین آرمند (تخصص گوش، حلق و بینی مشهد)
4. دکتر نوشین صداقت شریفی (تخصص گوش، حلق و بینی مشهد)
5. دکتر علی اکبر صادقی (تخصص گوش، حلق و بینی مشهد)
6. دکتر مژگان رضایی اول (تخصص گوش، حلق و بینی مشهد)
7. دکتر فرشته قاضی (تخصص گوش، حلق و بینی مشهد)
1. دکتر ابوالفضل صادقی نژاد (تخصص گوش، حلق و بینی کرج)
2. دکتر سحر انصاریپور (تخصص گوش، حلق و بینی کرج)
3. دکتر کیوان فیروزفر (تخصص گوش، حلق و بینی کرج)
4. دکتر اصغر عزیزی (تخصص گوش، حلق و بینی کرج)
5. دکتر سید احمد حسن‌زاده (تخصص گوش، حلق و بینی کرج)
6. دکتر سوسن میرالهی (تخصص گوش، حلق و بینی کرج)
7. دکتر مهدی حیدری صفا (تخصص گوش، حلق و بینی کرج)
متخصص گوش و حلق و بینی اصفهان :
1. دکتر سید مهدی سنبلستان (تخصص گوش، حلق و بینی اصفهان)
2. دکتر عباسعلی جلالی (تخصص گوش، حلق و بینی اصفهان)
3. دکتر علیرضا معتمدی (تخصص گوش، حلق و بینی اصفهان)
4. دکتر مینا نجارزاده (تخصص گوش، حلق و بینی اصفهان)
5. دکتر آزاده کازرونی (تخصص گوش، حلق و بینی اصفهان)
6. دکتر محمد احمدی (تخصص گوش، حلق و بینی اصفهان)
7. دکتر مسعود فرازپی (تخصص گوش، حلق و بینی اصفهان)
1. دکتر حسین محمودی (تخصص گوش، حلق و بینی شیراز)
2. دکتر آزاده مرادی (تخصص گوش، حلق و بینی شیراز)
3. دکتر مجتبی بهادری (تخصص گوش، حلق و بینی شیراز)
4. دکتر زهره زندی فر (تخصص گوش، حلق و بینی شیراز)
5. دکتر لطفعلی نوروزی (تخصص گوش، حلق و بینی شیراز)
6. دکتر شادی جوادی (تخصص گوش، حلق و بینی شیراز)
7. دکتر مسیح طالع (تخصص گوش، حلق و بینی شیراز)
متخصص گوش و حلق و بینی تهران :
1. دکتر صالح محبی (تخصص گوش، حلق و بینی تهران)
2. دکتر مهدی خواجوی (تخصص گوش، حلق و بینی تهران)
3. دکتر سعید اله نوحی (تخصص گوش، حلق و بینی تهران)
4. دکتر پرویز ارتفاعی (تخصص گوش، حلق و بینی تهران)
5. دکتر محمدمهدی تربتیان (تخصص گوش، حلق و بینی تهران)
6. دکتر مریم جالسی (تخصص گوش، حلق و بینی تهران)
7. دکتر سعید دیلمقانی (تخصص گوش، حلق و بینی تهران)
در بالا فقط دکتر های متخصص گوش و حلق و بینی (مشهد، تهران، کرج، شیراز و اصفهان) معرفی شد ولی با مراجعه به سایت دکترتو میتوانید به راحتی پزشکان متخصص دیگر شهر ها و استانها را نیز مشاهده کنید این اسامی پزشکان فقط بخشی از پزشکان سایت دکترتو بود.

برگشتن حس بویایی
 


یکی از بهترین و مؤثرترین راه‌هایی که برای بازگشت دادن حس بویایی توصیه شده است، استفاده از طب سنتی می‌باشد. شما با استفاده از داروهایی که در این طب وجود دارند، در کوتاهترین زمان ممکن قادر به برگشت دادن حس بویایی خود خواهید شد. اکثر اوقات در این طب پزشکان توصیه می‌کنند که بیمار گل‌ها و اجزای طبیعی بسیار خوشبو را بو ‌کنند تا به تحریک سلول‌های عصبی خود بپردازد و در نهایت هم بیماری خود را درمان کند. در مواردی هم‌ توصیه می‌شود که بیمار مرتب گلاب بنوشد و یا از بخور جهت درمان تارهای عصبی بینی خود استفاده کند اما مطمئن‌ترین راه در این زمینه این است که شما به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید و از این طریق خود را درمان نمایید. البته این را هم بدانید که برای انتخاب پزشک خوب یک سری نکات ویژه وجود دارد که اگر آن‌ها را در نظر نداشته باشید، نمی‌توانید درمان شوید و یا حتی ممکن است آسیب وارده به اعضای بدن خود را بیشتر و بیشتر هم کنید. پس به این امر توجه کافی داشته باشید.
سخن پایانی
در این متن به طور کامل در مورد حس بویایی و از دست دادن و از بین رفتن آن صحبت کردیم و همچنین راهکار هایی برای برگشتن حس بویایی بیان کردیم و علت از دست دادن حس بویایی را نیز گفتیم و به مهمترین نکته این مطلب که مراجعه به یک متخصص گوش و حلق و بینی اشاره کردیم و اسامی پزشکان گوش و حلق و بینی در 5 شهر اصفهان، تهران، شیراز، کرج و مشهد را آوردیم که به راحتی میتوانید به پزشک مورد نظر خود در سایت دکترتو دست پیداکنید.


خبرنامه - شبکه های اجتماعی