پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 رپورتاژ آگهی رپورتاژ خبری رپرتاژ خبری / خدمات          29 شهریور 1401 - 20 September 2022



 
عبارت «زمستان کریپتو»، احتمالاً از سریال پرطرفدار «بـازی تاج و تخت (Game of Thrones)» شرکت HBO، اقتباس شده است. در این سریال، شعار خانه استارک «زمستان در راه است» به عنوان هشداری در نظر گرفته می‌شد که مشکلات و درگیری‌های طولانی مدت ممکن است، در هر زمانی در سرزمین وستروس اتفاق بیفتد. به طور مشابه، ممکن است یک روند نزولی طولانی مدت در بازار کریپتو نیز حاکم شود. در این شرایط سخت، هم گروه معامله‌گرانی که دارایی را بصورت بلندمدت هولد می‌کنند و هم کسانی که خرید و فروش ارز دیجیتال آنلاین را روزانه انجام می‌دهند، باید هوشیار باشند و بر احساسات خود غلبه کنند. در این مقاله قصد داریم با مفهوم زمستان کریپتو آشنا شویم و درباره نحوه پیش بینی، و روش تجربی تشخیص آن بحث کنیم. 
زمستان کریپتو
زمستان کریپتو عبارتی رایج است که به عملکرد ضعیف بازار ارزهای دیجیتال اشاره دارد. این اصطلاح با روند نزولی در بازار سهام قابل مقایسه است. زمستان کریپتو نشان دهنده احساسات منفی سرمایه گذاران و پایین بودن میانگین ارزش دارایی ها در بازار ارزهای دیجیتال است.
تحقیقات ثابت کرده است که زمستان‌های کریپتو تأثیر عمده‌ای بر ذهنیت سرمایه‌گذاران دارد. با نگاهی به تاریخچه قیمت ارزهای دیجیتال، گاهی اوقات تشخیص زمستان کریپتو آسان است زیرا رکود معمولا با کاهش درصدی دو رقمی در قیمت های ارزهای دیجیتال همراه است.
پیش بینی زمستان کریپتو
در گذشته چندین زمستان کریپتو وجود داشته است. به عنوان مثال از اواخر سال ۲۰۱۷ تا دسامبر ۲۰۲۰، قیمت ارزهای دیجیتال به شدت کاهش یافت، و از اوج های قیمتی بشدت فاصله گرفت. با این حال، در دسامبر ۲۰۲۰، قیمت‌ها در بازار ارزهای دیجیتال به بالاترین حد خود رسید.
هیچ دستورالعمل خاص و پذیرفته شده ای مبنی براینکه چه میزان کاهش قیمت به عنوان زمستان کریپتو در نظر گرفته شود وجود ندارد، اما معمولا رهبران بازار و تحلیلگران معروف درباره زمان وقوع آن اتفاق نظر دارند.
به طور کلی به دلیل بی ثباتی شدید بازارهای کریپتو، پیش‌بینی دقیق تغییرات قیمت در آینده غیرممکن است. بنابراین منطقی است که سرمایه گذاران رمز ارزها، وقوع قطعی زمستان کریپتو در زمانهای خاصی را قطعی قلمداد کنند، با این حال دنبال کردن اخبار ارزهای دیجیتال و ردیابی فعالیت‌ها ی، معامله گران کهنه کار، تحلیلگران زبده و جوامع ارزهای دیجیتال در رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر، ردیت، و دیسکورد می‌تواند بینشی مناسبی را در مورد احساسات سرمایه گذاران ارائه دهد.
نگرانی در مورد زمستان‌های کریپتو
اگرچه بازار سهام الگویی از نزول و صعود است، ارزهای دیجیتال تاریخچه بسیار کوتاه تری دارند. این امکان وجود دارد که هر زمستان کریپتو دوره طولانی مدتی تداوم داشته باشد. و در بدترین سناریوی ممکن برای سرمایه‌گذاران، زمستان کریپتو طولانی‌مدت می‌تواند منجر به کاهش قیمت ارزهای دیجیتال تا حد قیمت چندین سال قبل می شود. و ممکن برخی شرکتهای سرمایه‌گذاری یا صرافی ها دچار ورشکستگی شدید شوند، بنابراین علت تاکید همیشگی در انتخاب درست صرافی بدلیل اهمیت آن در شرایط معمولی و بحرانی است. برای داشتن اطلاعات دقیق درباره امنیت دارایی در صرافی های خارجی می‌توانید، آموزش ثبت نام و احراز هویت در صرافی بایننس برای ایرانیان را ببینید یا شرایط صرافی های معتبر ایرانی را مطالعه کنید.
 

روش تطبیقی تشخیص زمستان کریپتو
هر چند تشخیص دقیق زمان وقوع زمستان کریپتو مشکل است، اما مقایسه شرایط احتمالی با شرایطی که در زمستان کریپتو وجود داشته است اطلاعات مفیدی فراهم خواهد کرد.
. 1مقایسه اطلاعات قیمتی فعلی با داده های قیمتی زمستان کریپتو 
شدیدترین زمستان کریپتو در سال ۲۰۱۸،  بلافاصله پس از اینکه بیت کوین در دسامبر ۲۰۱۷ به بالاترین حد خود یعنی ۱۹۸۵۰ دلار رسید، شروع شد و به دنبال آن قیمت ارز دیجیتال پیشرو در ۵۱ روز بعد ۷۰ درصد کاهش یافت.
اکنون  نیز در بازه 8 نوامبر 2021 تا 29 ژوئن 2022، بیت کوین از بالاترین رکورد تاریخی خود یعنی 68990 دلار با کاهش حدود 70 درصدی به قیمت 20 هزار دلار رسیده است، و هیچ نشانه آشکاری از بهبود ظاهر نشده است. بر اساس داده‌های coinmarketcap، مجموع کل سرمایه‌های بازار کریپتو در همان مدت 51 روزه بین اواخر سال ۲۰۱۷ و اوایل سال ۲۰۱۸، ۶۶ درصد کاهش یافت است. در مقایسه، ارزش بازار جهانی کریپتو در بازار نزولی فعلی نیز مشابه کاهش بیت کوین کاهش 70 درصدی را تجربه کرده است.
در نهایت، با تطبیق این دیگاه که بیت کوین قبل از رسیدن به کف قیمتی خود در اولین زمستان کریپتو ۸۴ درصد سقوط کرد، به این معنی است که قیمت فعلی بیت کوین باید حدود ۱۱ هزار دلار پایین بیاید تا همان درصد ضرر را منعکس کند. البته این یک تخمین تقریبی برای سنجش سطحی از قیمت است، که بازار کنونی را در کف قیمتی مشابه آخرین زمستان کریپتو قرار می‌دهد و نباید به‌عنوان تأیید یا رد عینی تداوم روند نزولی تفسیر شود.
2. سیکل‌های 4 ساله بازار
دیگاهی که معتقد است، بازار کریپتو (در سال‌های اخیر) از الگوی افزایش و کاهش قیمت 4 ساله پیروی می‌کند همچنان در حال تقویت است، تشخیص اینکه آیا این دیدگاه یک پیش‌گویی خود تحقق‌یافته است یا خیر، دشوار است، با این حال بسیاری این نظریه را به زمان‌بندی رویدادهای هاوینگ (نصف شدن) بیت‌کوین، که تقریباً هر چهار سال یک‌بار (به طور خاص، هر ۲۱۰ هزار بلاک) رخ می‌دهد، گره می‌زنند. 
تجربه تاریخی نشان می‌دهد، یک سال پس از وقوع هاوینگ متوالی ، بیت کوین و بازار گسترده تر کریپتو رکوردهای قیمتی جدیدی را ثبت کرده اند. فاصله چهار ساله بین دو قله‌ای که پس از یکسال بعد از وقوع هاوینگ های متوالی پدید آمده به طرز قابل درکی باعث شده است که برخی از سرمایه گذاران تصور کنند که فاصله‌های زمانی مشابه در زمستان‌های کریپتو نیز وجود داشته باشد. و از آنجایی که سال ۲۰۱۸ آخرین زمستان بود، با فرض اینکه چرخه‌ها از همان الگوی چهار ساله پیروی کنند. از نظر تئوری ۵۰ درصد احتمال دارد که سال جاری موعد مقرر وقوع زمستان کریپتو باشد. 
با این حال لازم است، از لحاظ بلوغ بازار، بهبود مقررات، توسعه آموزش و افزایش سطح سواد سرمایه‌گذاران  و بروز طیف وسیع‌تری از ابزارهای مالی در بازار کریپتو به‌ طور غیرمستقیم، در شرایط فعلی و شرایطی که زمستان کریپتو در آن رخ داده است، تعادل درستی برقرار کنیم. برای مثال امروزه پذیرش کریپتو گسترده تر شده است و برخی از کشورها رقابت شدیدی در پذیرش و استفاده از ارزهای دیجیتال دارند (what country owns the most cryptocurenccy? )
3. تشدید عوامل کلان اقتصادی
در واقع، نسبت به سال ۲۰۱۸ شرایط متفاوتر شده است، خصوصا به دلیل وقوع بحران کووید، نه تنها در فضای ارزهای دیجیتال بلکه در سراسر اقتصاد جهانی این تغییر مشهود است. بر اساس شرایط و متغیرهای کلان اقتصادی جدید انتظار می‌رود برای اولین بار در سه سال گذشته نرخ بهره به بیشترین حد خود افزایش یابد و تورم در بسیاری از کشورها به سطوحی برسد، که در دهه های گذشته مشاهده نشده است. مقامات جهانی نیز که عمدتاً ارزهای دیجیتال را در بیشتر تاریخ ۱۳ ساله صنعت به حال خود رها کردند، اکنون به سرعت در حال حرکت برای رسیدن به مقررات و قوانین جدید هستند.
 

سخن پایانی
زمستان کریپتو به عملکرد ضعیف بازار ارزهای دیجیتال اشاره دارد، و طی این رویداد معمولا ارزش بازار ارزهای دیجیتال و قیمت اکثر ارزهای برتر بالای 50 درصد کاهش می یابد، این شرایط به شدت در ذهنیت سرمایه گذاران نسبت به ارزهای دیجیتال موثر است، هر چند تشخیص زمان وقوع زمستان کریپتو مشکل است با این حال نکته اساسی، اطلاع سرمایه گذاران از وقوع قطعی آن در برخی از شرایط بازار است.

تگ ها ارز دیجیتال

خبرنامه - شبکه های اجتماعی