پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پذيرش بدون کنکور          01 بهمن 1391 - 20 January 2013








دو سوم ظرفیت رشته های بدون آزمون پیام نور و غیرانتفاعی خالی ماند



تهران - درحالیکه حدود 300 هزار ظرفیت برای پذیرش دانشجو در رشته محل های بدون آزمون دانشگاه های پیام نور و غیرانتفاعی ها درنظر گرفته شده بود، پرونده پذیرش این رشته ها با ثبت نام 90 هزار متقاضی بسته شد.


طرح پذیرش بدون آزمون دانشجو در پیام نور و غیرانتفاعی ها به صورت رسمی، برای نخستین بار از امسال رقم خورد و ثبت نام متقاضیان برای تحصیل در نزدیک به شش هزار رشته محل از 18 دی ماه از طریق پایگاه اینترنتی سازمان سنجش آغاز شد و پس از یک بار تمدید، شامگاه چهارشنبه 27 دی ماه به پایان رسید.

پس از اعلام آمار ثبت نام از سوی مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور، برخلاف انتظار، بیش از دو سوم ظرفیت تعیین شده برای پذیرش بدون آزمون پیام نور و غیرانتفاعی ها خالی ماند.

پرتال دانشگاهی به نقل از  ˈحسین توکلیˈ روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، از ثبت نام حدود 90 هزار متقاضی پذیرش بدون آزمون پیام نور و غیرانتفاعی ها در پایگاه اینترنتی سنجش خبر داد.

وی در توضیح آمار اندک ثبت نام داوطلبان رشته های بدون آزمون نسبت به سطح انتظارات اجتماعی، افزود: ممکن است جامعه، انتظار ثبت نام و استقبال بیشتری از سوی داوطلبان این رشته ها را داشت، اما شرایط تعیین شده برای ثبت نام بگونه ای بود که امکان ثبت تقاضا برای تعداد زیادی از متقاضیان ورود به دانشگاه در این دوره ها میسر نبود.

توکلی ادامه داد: براساس ضوابط موجود، دانش آموزان کنونی مقطع پیش دانشگاهی که به طور طبیعی، خرداد سال آینده فارغ التحصیل می شوند، نمی توانستند در دوره های بدون آزمون پیام نور و غیرانتفاعی ها ثبت نام کنند و با توجه به اینکه این دسته از دانش آموزان، اکثریت متقاضیان ورود به دانشگاه را تشکیل می دهند، بنابراین آمار آنها خود به خود از مجموعه متقاضیان ثبت نام رشته های بدون آزمون، کنار گذاشته شد.

وی گفت: همچنین دانشجویان مقطع کاردانی که خرداد سال 92 فارغ التحصیل می شوند نیز اجازه ثبت نام در رشته های بدون آزمون پیام نور و غیرانتفاعی ها برای نوبت نیمسال دوم تحصیلی 92-1391 نداشتند و این گروه نیز در روند رقابتی این رشته ها حذف شدند.

توکلی تصریح کرد، با این اوصاف، فقط دارندگان دیپلم نظام قدیم آموزش متوسطه و همچنین دارندگان گواهینامه دوره پیش دانشگاهی و یا شاغل در دوره پیش دانشگاهی، دارندگان مدرک کاردانی (فوق دیپلم) دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و همچنین دارندگان مدرک کاردانی پیوسته فنی و حرفه ای و یا شاغلان به تحصیل در دوره های کاردانی که حداکثر تا 30 بهمن سال 1391 موفق به اخذ گواهینامه پیش دانشگاهی یا کاردانی شوند، می توانستند در پذیرش بدون آزمون پیام نور و غیرانتفاعی ها ثبت نام کنند که تعداد این دسته از داوطلبان نیز چندان قابل توجه نیست.


سخنگوی سازمان سنجش با یادآوری اینکه پذیرش این داوطلبان برمبنای معدل دیپلم آنها و ظرفیت هرکدرشته محل صورت می گیرد، توضیح داد: ثبت نام افراد در این دوره، الزاما به معنای قبولی آنها در رشته محل های بدون آزمون نیست و ممکن است در بعضی رشته محل ها، تقاضا بیشتر یا کمتر از ظرفیت آن باشد که درصورت بیشتر بودن، معدل داوطلبان، ملاک پذیرش آنها خواهند بود.


توکلی ادامه داد: پس از گزینش نهایی، فهرست اسامی پذیرفته شدگان نهایی هریک از کد رشته محل های تحصیلی در هفته آخر بهمن سال 1391 بر روی سایت سازمان سنجش قرار داده می شود و پذیرفته شدگان این رشته ها که جزو ورودی های نیمسال دوم سال تحصیلی 92-1391 محسوب می شوند باید براساس برنامه زمانی که همراه با اسامی آنها بر روی سایت سنجش قرار می گیرد، برای ثبت نام به واحد دانشگاهی محل قبولی خود مراجعه کنند.


ثبت نام از داوطلبان حدود پنج هزار کدرشته محل های تحصیلی بدون آزمون دانشگاه آزاد اسلامی از 16 دی ماه از طریق پایگاه اینترنتی مرکز آزمون به نشانی www.azmoon.org آغاز شده و قرار است ساعت 24 شنبه شب 30 دی ماه پایان یابد.



تجربه سال های گذشته نشان داده که آمار متقاضیان آزمون های دانشگاه آزاد اسلامی، همواره کمتر از آزمون های سراسری سازمان سنجش بوده است و به نظر می رسد این موضوع در مورد پذیرش بدون آزمون این دانشگاه ها نیز مصداق داشته و استقبال داوطلبان کمتر از میزان انتظار باشد.



براساس آمارهای موجود، بیش از 968 هزار داوطلب برای شرکت و رقابت در آزمون سراسری سال 1392 نام نویسی کرده اند و با توجه به اینکه مرحله دوم ثبت نام داوطلبان این آزمون نیز از 30 بهمن ماه تا دوم اسفند ماه 91 صورت می گیرد، بطور قطع این آمار افزایش خواهد یافت.






تگ ها پذیرش بدون کنکور آزمون دانشگاه دانشگاه پیام نور دانشگاه غیرانتفاعی خالی ماندن ظرفیت رشته های بدون آزمون

پر بازدیدترین پذيرش بدون کنکور

خبرنامه - شبکه های اجتماعی