پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پذيرش بدون کنکور          01 اردیبهشت 1399 - 20 April 2020


دانشگاه های بزرگ دولتی در هر استان بخشی از رشته های خود را به پذیرش بدون آزمون اختصاص داده اند بر این اساس جدول رشته های بدون آزمون در این دانشگاهها منتشر شد.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرنگار مهر، انتخاب رشته در رشته‌های بدون آزمون که پذیرش در آنها صرفاً با سوابق تحصیلی (دیپلم) صورت می‌گیرد همزمان با انتخاب رشته کنکور سراسری سال ۹۹ در مردادماه ۹۹ صورت می‌گیرد.

پس از شیوع بیماری کرونا در کشور و تعطیلی دانشگاه‌ها، نحوه پذیرش در رشته‌های بدون آزمون که قرار بود از اسفندماه به صورت حضوری انجام گیرد، تغییر کرد و به مردادماه و همزمان با انتخاب رشته موکول شد.

دفترچه رشته‌های بدون آزمون برای آشنایی داوطلبان منتشر شده است و داوطلبانی که علاقه‌ای به شرکت در آزمون سراسری ندارند و یا سایر افرادی که می‌خواهند خود را در رشته‌های بدون آزمون محک بزنند می‌توانند رشته‌های بدون آزمون دانشگاه‌ها را مطالعه کنند.

شرایط پذیرش دانشجو

داوطلبانی می‌توانند در این مرحله پذیرش شوند که واجد شرایط ضوابط عمومی و اختصاصی مندرج در دفترچه بوده و از نظر مقررات وظیفه عمومی منعی نداشته باشند.

دارا بودن یکی از مدارک تحصیلی معتبر به شرح زیر الزامی است:

۱) دیپلم نظام آموزشی جدید ۶-۳-۳ و اخذ آن حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور ۹۹

۲) دیپلم کامل متوسطه برای داوطلبان نظام قدیم آموزش متوسطه

۳) مدرک پیش دانشگاهی برای داوطلبان نظام سالی واحدی یا ترمی واحدی و یا اخذ آن حداکثر تا پایان شهریورماه ۱۳۹۹

۴) مدرک کاردانی (فوق دیپلم) دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و یا شاغل به تحصیل در دوره کاردانی که حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور ۹۹ فارغ التحصیل می‌شوند.

۵) مدرک کاردانی (فوق دیپلم) و یا شاغل به تحصیل در دوره کاردانی که حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور ۹۹ فارغ التحصیل می‌شوند (برای داوطلبان دارای دیپلم فنی و حرفه ای یا کاردانش نظام قدیم هنرستان که فاقد مدرک پیش دانشگاهی هستند.)

تبصره: مدرک کاردانی دانش آموختگان دوره‌های کاردانی پیوسته (دارای دیپلم فنی و حرفه ای یا کاردانش نظام قدیم هنرستان)، به جای مدرک پیش دانشگاهی ملاک عمل واقع می‌شود.

در صورتی که داوطلبی یکی از شرایط فوق را نداشته باشد، حتی در صورت ثبت نام و انتخاب رشته و قرار گرفتن در ردیف قبول شدگان نهایی در این مرحله، قبولی وی «کان لم یکن» تلقی می‌شود و مؤسسات آموزش عالی محل قبولی از پذیرش او معذور خواهند بود. لذا به داوطلبانی که شرایط مورد نظر را ندارند و یا احتمال می‌دهند تا تاریخ مقرر مدارک فوق را کسب نکنند، تأکید می‌شود که به هیچ وجه در این مرحله شرکت نکنند.

جدول رشته‌های بدون آزمون دانشگاه‌های دولتی

توجه؛ مراکز و دانشکده‌های وابسته به دانشگاه اصلی در این گزارش ذکر نشده اند.

وضعیت ظرفیت رشته‌های بدون آزمون

به گزارش مهر، تغییرات ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های بدون آزمون که صرفاً با اعمال سوابق تحصیلی سراسری سال ۱۳۹۹ پذیرش دارند نشان می‌دهد که تعداد رشته‌های کل دوره‌ها از ۱۱ هزار و ۷۴۲ رشته محل به ۸ هزار و ۹۸۷ رشته محل کاهش یافته است و به همین ترتیب ظرفیت پذیرش در دوره‌های بدون آزمون دانشگاه‌ها از میزان ۴۶۱ هزار و ۷۱۰ نفر به میزان ۳۹۱ هزار و ۸۱۴ نفر کاهش داشته است.

به این ترتیب آمار تعداد رشته محل‌های دوره‌های روزانه دانشگاه‌ها نیز از تعداد ۶۴۵ رشته محل به تعداد ۶۴۰ رشته محل کاهش داشته و ظرفیت به همین ترتیب از ۲۲ هزار و ۷۲۲ نفر به ۲۱ هزار و ۹۷۳ کاهش داشته است.

از رشته محل‌های دوره‌های نوبت دوم (شبانه) نیز کاسته شده و از تعداد ۶۱۷ در دوره قبلی به تعداد ۶۰۷ رشته محل رسیده و ظرفیت این رشته محل‌ها نیز از ۱۲ هزار و ۲۳۵ نفر به ۱۱ هزار و ۴۳۷ نفر کاهش داشته است.

میزان رشته محل‌های دانشگاه پیام نور در این دوره ۴ هزار و ۸۴۲ رشته محل با ظرفیتی معادل ۱۶۴ هزار و ۳۸۵ نفر تعیین شده است. ظرفیت پذیرش دوره‌های آموزش عالی غیرانتفاعی در این دوره ۱۸۹ هزار و ۱۱۰ نفر در ۲ هزار و ۸۳۳ رشته محل است. همچنین تعداد ۷۶۵ نفر در ۲۴ رشته محل پردیس‌های بین المللی دانشگاه‌ها پذیرفته می‌شوند. ظرفیت دوره‌های مجازی دانشگاه‌های دولتی ۱۴ رشته محل و ظرفیت ۱۴۸۰ نفر و دوره‌های مجازی دانشگاه‌های غیر انتفاعی ۲۷ رشته محل و ظرفیت ۲۷۰۰ نفر تعیین شده است.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین پذيرش بدون کنکور

خبرنامه - شبکه های اجتماعی