پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / علمی فرهنگی          17 بهمن 1389 - 06 February 2011

جدول رده بندی جهانی تولید 4 علم/ ایران چه کشورهایی را پشت سر گذاشت
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با تشریح پیشرفت های علمی ایران در سالهای اخیر از صعود ایران در تولید علم رشته های علوم کشاورزی، شیمی، پزشکی و علوم کامپیوتر خبر داد و گفت: ایران در علم کشاورزی 24 پله صعود کرد.

جعفر مهراد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه پیشرفت های علمی ایران و تلاش دانشمندان ایرانی در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی و فناوری کشور در سالهای اخیر چشمگیر بوده است افزود: نهضت تولید علم چند سالی است که مورد توجه دست اندرکاران نظام آموزش عالی کشور قرار گرفته و ضمن تأکید بر جنبه های کاربردی تحقیقات مشاهده می کنیم که در آستانه سی و دومین سالگرد پیروزی انقلاب تولید دانش در عرصه های گوناگون نویدبخش این واقعیت است که دانشگاههای کشور در راستای تمدن سازی و جنبش نرم افزاری به مطالبات عمومی پاسخ گفته و این جریان مولد همچنان با سرعت به حرکت فراگیر خود ادامه می دهد.

وی افزود: فضای تولیدات علمی قابل توجه است و رشد روزافزون دانشمندان ایران در عرصه های علمی نشان می دهد که ایران در زمره کشورهای تولیدکننده علم قرار گرفته است.

مهراد با اشاره به اطلاعاتی که درباره جایگاه ایران در رشته های علوم کشاورزی، شیمی، پزشکی و علوم کامپیوتر در پایگاه ESI در مؤسسه اطلاعات علمی (ISI) و رشد تولیدات علمی کشورها منتشر شده است، گفت: این اطلاعات مبین این واقعیت است که میزان تولیدات ایران در رشته های مختلف چند برابر شده و جایگاه هر یک از رشته ها چندین پله صعود پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون ایران در رشته علوم کشاورزی با 24 پله صعود در مکان 16 جهان نشسته است و کشورهای آمریکا، برزیل ، اسپانیا و چین به ترتیب در تولید علم در حوزه علوم کشاورزی مقام های اول تا چهارم را به خود اختصاص داده اند. از آسیا نیز تنها هند، ژاپن، کره جنوبی و ترکیه چهار کشوری هستند که به ترتیب با رتبه های 5 ، 7 ، 13 و 14 از ایران جلوتر هستند. کشورهای پیشرفته ای مانند سوئیس، بلژیک، تایوان، زولاندنو، ایرلند، دانمارک و حتی روسیه بعد از ایران قرار دارند. رتبه روسیه در سال 2009 میلادی از نظر تولیدات علمی در رشته علوم کشاورزی 30 بوده است.

وضعیت تولیدات علم کشاورزی در دنیا و صعود 24 پله ای ایران

نام کشور رتبه در جهان
آمریکا اول
برزیل دوم
اسپانیا سوم
چین چهارم
هند پنجم
ژاپن هفتم
کره جنوبی سیزدهم
ترکیه چهاردهم
ایران شانزدهم
سوئیس، بلژیک، تایوان، نیوزلند، ایرلند و دانمارک از هفدهم تا بیست و نهم
روسیه سی ام

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با اشاره به جایگاه ویژه ایران در رشته شیمی به مهر گفت: شیمی یکی از رشته هایی است که دانشمندان ایران در این حوزه به فناوری و دانشی کامل دست یافته اند. مقام ایران در علم شیمی چهاردهم جهان است. ایران در سال 2009 میلادی تعداد 2875 مقاله شیمی تولید کرده است. میزان تولیدات اول تا پنجم در رشته علم شیمی به ترتیب به کشورهای چین (26556 مقاله)، آمریکا (24639 مقاله)، ژاپن (11236 مقاله)، آلمان (10455 مقاله) و هند (8345 مقاله) تعلق دارد.

وی افزود: پیش از ایران که رتبه 14 علم شیمی جهان را به خود اختصاص داده است، نام کره جنوبی نیز با مرتبه 11 مشاهده می شود که از قاره آسیا است. تعداد مقالات کره جنوبی در حوزه علم شیمی 4438 مقاله است. بعد از ایران کشورهای برزیل، استرالیا، تایوان، سوئیس و هلند پنج کشوری اند که به ترتیب رتبه های 15 تا 19 را در دست دارند. جایگاه ترکیه با تولید 1884 مقاله در این رشته مرتبه 20 است.

وضعیت تولیدات علم شیمی در دنیا و صعود ایران

نام کشور رتبه در جهان تعداد مقالات
چین اول 26 هزار و 556
آمریکا دوم 24 هزار و 639
ژاپن سوم 11 هزار و 236
آلمان چهارم 10 هزار و 455
هند پنجم 8 هزار و 345
کره جنوبی یازدهم 4 هزار و 438
ایران چهاردهم 2 هزار و 875
برزیل، استرالیا، تایوان، سوئیس و هلند از پانزدهم تا نوزدهم
ترکیه بیستم یک هزار و 884

مهراد همچنین به موفقیت های ایران در رشته پزشکی و تولید علم در این حوزه اشاره کرد و به مهر گفت: در رشته پزشکی بالینی برای رساندن میزان تولید علم کشور به اوج خود یک عزم ملی وجود دارد. در این رشته کشورهای آمریکا، انگلستان، آلمان، ژاپن و ایتالیا پنج کشور نخست جهان هستند که رتبه های اول تا پنجم را به خود اختصاص داده اند. فرانسه، کانادا، چین، هلند و استرالیا نیز در مقام های بعدی قرار دارند. رتبه ترکیه با تولید 8741 مقاله 14 است و ایران در این رشته با کسب رتبه 25 تعداد 3178 مقاله تولید کرده است. بعد از ایران کشورهای پیشرفته ای مانند نروژ، فنلاند، ایرلند، روسیه، سنگاپور قرار دارند که به ترتیب حائز رتبه های 26 تا 30 هستند.

وضعیت تولید علوم پزشکی در دنیا و رتبه ایران

نام کشور رتبه در جهان تعداد مقالات
آمریکا اول -
انگلستان دوم -
آلمان سوم -
ژاپن چهارم -
ایتالیا پنجم -
فرانسه، کانادا، چین، هلند و استرالیا از ششم تا دهم -
ترکیه چهاردهم 8 هزار و 741
ایران بیست و پنجم 3 هزار و 178
نروژ، فنلاند، ایرلند، روسیه، سنگاپور از بیست و ششم تا سی ام

وی درباره ظرفیت علمی و فنی ایران در رشته علوم کامپیوتر بر اساس شاخص تولید علم به مهر گفت: تعداد مقاله های تولید شده متخصصان ایرانی در زمینه علوم کامپیوتر 374 مقاله است و ایران با نشر 374 مقاله در جایگاه 20 جهان نشسته است. رتبه های اول تا پنجم به ترتیب در دست کشورهای آمریکا (7530 مقاله)، چین (2982 مقاله)، انگلستان (1850 مقاله)، آلمان (1515 مقاله) و فرانسه (1509 مقاله) است. تایوان با تولید 1441 مقاله در علوم کامپیوتر مقام 6 جهان را به خود اختصاص داده است.

وضعیت تولید علم در علوم کامپیوتری و رتبه شاخص ایران

نام کشور رتبه در جهان تعداد مقالات
آمریکا اول 7هزار و 530
چین دوم 2هزار و 982
انگلستان سوم 1هزار و 850
آلمان چهارم 1هزار و 515
فرانسه پنجم 1هزار و 509
تایوان ششم 1هزار و 441
کانادا، کره جنوبی، ژاپن و اسپانیا از هفتم تا دهم -
ترکیه هفدهم 404
سنگاپور هجدهم -
ایران بیستم 374
بلژیک بیست و یکم 351

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری افزود: کشورهای کانادا، کره جنوبی، ژاپن و اسپانیا به ترتیب دارای رتبه های هفتم تا دهم در علوم کامپیوتر هستند. جایگاه ترکیه در علوم کامپیوتر با تولید 404 مقاله 17 جهان است. سنگاپور موفق به کسب رتبه 18 شده است و تعدادی از کشورهای معتبر مانند بلژیک (351 مقاله) و اتریش (274 مقاله) بعد از ایران قرار دارند.

پر بازدیدترین علمی فرهنگی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی