پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / علمی فرهنگی          04 فروردین 1390 - 24 March 2011

مهمترین رویدادهای مهندسی در سالی که گذشت+ عکس
دکتری کارشناسی ارشد

برنا، در سال ۱۳۸۹ ، جهان،شاهد رویدادها و نوآوری های مهمی در بخش فنی و مهندسی بود، در این گزارش به برخی از مهمترین این دستاوردها اشاره می کنیم:

فرمول ریاضی عشق کشف شد

مهمترین رویدادهای مهندسی در سالی که گذشت+ عکس

یک ریاضیدان اسپانیایی معادله ای ریاضی را ارائه کرده است که به کمک آن می توان در خصوص دوام عشق توضیح داد.

خوزه مانوئل ری از دپارتمان آنالیز اقتصادی دانشگاه مادرید این معادله ریاضی را ابداع کرده است.
به اعتقاد این ریاضیدان، برای درک دلایلی که بسیاری از زوجها را وادار به جدایی می کند و یا باعث می شود که از یک عشق ابدی بهره مند شوند به یک مدل ریاضی نیاز است.
این دانشمند، فرمول خود را  قانون دوم ترمودینامیک کاربردی برای واکنشهای احساسی نامگذاری کرده و اظهار داشته است که یک اتحاد برای حفظ بقا به طور مداوم از انرژی تغذیه می کند و این معادله و مدل ریاضی می تواند به خوبی دینامیک موفقیت و عدم موفقیت عشق را توضیح دهد و به زوجین کمک کند که برای قلمرو احساسی خود نقطه متعادل را پیدا کنند.

این معادله ریاضی عبارت از : تو+ او – انرژی = انحلال عشق

پوست کوسه الهام بخش سازندگان رنگ بدنه کشتی

پژوهشگران آلمانی با الهام از پوست کوسه و استفاده از فناوریهای نانو نوعی رنگ ویژه هواپیماها و کشتیها را ایجاد کرده اند که می تواند موجب صرفه جویی بیش از چهار میلیون تن در مصرف سوخت شود.

کوسه مجهز به پوششی است که از فیبرهای کلاژن ساخته شده است. این پوست می تواند تلاطمهای آب را کاهش دهد.
این محققان در این خصوص توضیح دادند: کوسه ها قادرند به سرعت در آب شنا کنند. بخشی از این توانایی به ساختار پوست آنها باز می گردد. در حقیقت پوست این جانواران دریایی به گونه است که موجب حداقل مقاومت آب می شوند. این رنگ پوشش وسایط نقلیه هوایی نیز مجهز به نانوذراتی است که می توانند در دمای بین ۵۵- تا ۷۰+ درجه سانتیگراد، پرتوهای شدید ماوراء بنفش و سرعت بالا مقاوم باشند.

مهمترین رویدادهای مهندسی در سالی که گذشت+ عکس

عضویت در بزرگ ترین آزمایش علمی بشر آزاد شد

مرکز تحقیقاتی انفجار بزرگ سازمان سرن که اکنون در حال اجرای بزرگترین آزمایش علمی تاریخ بشر است، از میان تمامی کشورهایی که صلاحیت پیوستن به این پروژه را داشته باشند، عضو می پذیرد.
تاکنون این مرکز ۵۶ ساله در نزدیکی ژنو در مرز فرانسه و سوئیس با بودجه سالانه ۸٫۷ میلیارد دلاری و با وجود اینکه کشورهای زیادی در آزمایش هایش نقش دارند، تنها عضویت کشورهای اروپایی را به صورت کامل پذیرفته است.
سرن که در سال ۱۹۵۴ توسط ۱۲ کشور اروپایی و با هدف ابقای حضور قاره اروپا در تحقیقات فیزیکی پس از تخریبهای به بار آمده از جنگ جهانی دوم پایه گذاری شده، در حال حاضر ۲۰ عضو دارد اما در عین حال هشت هزار دانشمند از ۸۰ کشور جهان در برنامه های این سازمان مشغول به کار بوده و یا با این سازمان همکاری می کنند.هدف اصلی برخورد دهنده بزرگ هادرون مطالعه بر روی خاستگاه های کیهانی بوده و دانشمندان قصد دارند با ایجاد برخوردهای ذره ای در این آزمایشگاه ۲۷ کیلومتری آنچه در حدود ۱۳٫۷ میلیارد سال پیش در کسری از ثانیه رخ داده و منجر به شکل گیری جهان هستی شده است را بازسازی کنند.

مهمترین رویدادهای مهندسی در سالی که گذشت+ عکس

کوچک ترین دوربین دنیا ساخته شد

کوچک ترین دوربین دنیا با وزن ۵۰ گرم با قابلیت عکس برداری تا عمق ۲۰ متری زیر آب ساخته شد.
این دوربین عکاسی دیجیتال جهان که Chobi Cam WP دارای یک پوشش کاملا ضد آب بوده و می تواند به راحتی تا عمق ۲۰ متری عمل کند.

مهمترین رویدادهای مهندسی در سالی که گذشت+ عکس

ژاپنی ها روبات به فضا می فرستند

مهمترین رویدادهای مهندسی در سالی که گذشت+ عکس

ژاپن با سرمایه گذاری ۲/۲ میلیارد دلاری قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ روباتهای انسان نما را برای ساخت یک پایگاه به ماه بفرستد.

این پروژه در دو فاز انجام می شود. در فاز اول تا سال ۲۰۱۵ چند روبات باید به مدار اطراف ماه فرستاده شوند تا قمر زمین را مورد کنترل و بررسی قرار دهند. سپس در فاز دوم، این روباتها باید تا سال ۲۰۲۰ بر روی خاک ماه فرود آیند و در قطب جنوب این قمر شروع به ساخت یک پایگاه کنند.

پر بازدیدترین علمی فرهنگی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی