پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / علمی فرهنگی          29 دی 1390 - 19 January 2012

ویکی‌پدیا امروز تعطیل است/گوگل سیاه پوش شد

دانشنامه آنلاین ویکی پدیا اعلام کرده است روز چهارشنبه بیش از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار صفحه انگلیسی خود را در اعتراض به تصویب «قانون حمایت از مالکیت معنوی» (PIPA) از دسترس کاربران خارج خواهد کرد. این قانون قرار است روز چهارشنبه در مجلس سنای آمریکا به رای گذاشته شود.

این قانون و قانون دیگری موسوم به «توقف سرقت آنلاین» (SOPA) در اصل با هدف حمایت از کپی‌رایت و جلوگیری از سرقت محتواهای آنلاین پیشنهاد شده، اما مخالفین معتقدند این قوانین می‌تواند اختیارات دولت آمریکا را در زمینه سانسور اینترنت افزایش دهد. این قوانین به دولت آمریکا اجازه می‌دهد هر وب‌سایتی را که بدون رعایت حق کپی رایت به انتشار مطلب می‌پردازد، با حذف آن‌ها از نتایج جستجوهای اینترنتی و سرورهای اصلی از دسترس کاربران خارج کند.

جیمی ویلز، از موسسان دانشنامه ویکی پدیا با تأیید این خبر در صفحه توئیتر خود، آن را یک حرکت جمعی خوانده است و گفته این صفحات به مدت ۲۴ ساعت از دسترس کاربران خارج خواهد شد و بیش از ۱۰۰ میلیون نفر از کاربران ویکی پدیا در سراسر جهان صفحات ویکی پدیا را مسدود شده خواهند دید.

او در توييتر خود نوشته است: «دانشجويان عزيز تكاليفتان را زودتر انجام دهيد! ويكي‌پديا روز چهارشنبه در اعتراض به يك قانون بد، تعطيل است.»

ویکی پدیا چندی پیش نیز در اعتراض به قانون «توقف سرقت آنلاین» (SOPA) تهدید کرده بود صفحات انگلیسی خود را به صورت سفید منتشر خواهد کرد. ویکی پدیا عملی کردن این تهدید را منوط به نظر کاربران خود کرده بود. نظر سنجی ویکی پدیا در آن زمان نشان داد که بیش از ۸۶ درصد از کاربرانش موافق اعتراض ویکی پدیا به این قانون هستند. اما کنگره آمریکا پس از مدتی تسلیم فشار مخالفان شد و اعلام کرد تا زمانی که اجماع بیشتری بر سر این قانون شکل نگیرد، آن را به رای نخواهد گذاشت.

گوگل نیز در کنار سایتهایی چون ویکی پدیا در اعتراض به بررسی قانون توقف سرقت اطلاعات در کنگره آمریکا امروز چهارشنبه سیاه پوش شد.
به گزارش مهر، قانون توقف سرقت آنلاین (SOPA) و قانون محافظت از IP یا PIPA، دو قانونی هستند که طرح آنها با هدف متوقف کردن سرقتهای آنلاین در کنگره آمریکا در حال بررسی اند.

در راستای اعتراض به این قوانین، امروز چهارشنبه بسیاری از سایتهای معتبر جهان از جمله "ویکی پدیا" صفحه اصلی خود را به رنگ سیاه درآورده اند.

گوگل نیز در حمایت از این اعتراضات لوگوی خود را سیاه کرده است.

این قوانین که در حال بررسی هستند و می توانند فروش آنلاین فیلمهای به سرقت رفته، موسیقی و دیگر محصولات هنری را به واسطه وادار کردن شرکتهای اینترنتی برای مسدود کردن دسترسی به وب سایتهای خارجی که این منابع را فراهم آورده متوقف کند.

موافقان این قوانین معتقدند این قوانین نمی توانند به وبسایتهای آمریکایی آسیبی وارد کنند. این درحالی است که مخالفانی چون گوگل و ویکی پدیا این قوانین را برابر با سانسور محتوای اینترنت دانسته و آن را بر خلاف اصل آزادی اینترنت می دانند.

به همین دلیل گوگل در زیر لوگوی سیاه خود نوشته است: "به کنگره بگویید: لطفاً وب را سانسور نکن!"

همکاران سیستم

تگ ها دانشجويان عزيز تكاليفتان انجام دهيد ويكي‌پديا تعطيل است

پر بازدیدترین علمی فرهنگی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی