ارائه 77 هزار و 194 مدرک علمي در پايگاه هاي ISC و ISI و Scopus توسط محققان ايراني
پرتال دانشگاهی به نقل از پژوهشگران دانشجو:سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام از نمايه 77 هزار و 194 مدرک علمي در پايگاه هاي ISC و ISI و Scopus توسط محققان ايراني خبرداد.
به گزارش روابط عمومي وزارت علوم، دكتر جعفر مهراد با اعلام اين خبر گفت: اين 77 هزار و 194 مدرك آماري است که ارقام تکراري در آن وجود ندارد، به اين معني که مشترکات مجلاتي که به صورت تکراري در هريک از پايگاه هاي سه گانه اسكوپوس،«آي.اي.سي» و «آي.اس.آي» نمايه سازي مي شوند تعيين شده و پس از کسر مقالات يا نشريات مشترک نمايه سازي شده در نظام هاي بالا، رقم 77 هزار و 194 در واقع کل توان اعضاي هيات علمي، پژوهشگران و دانشجويان تحصيلات تکميلي دانشگاه ها و موسسات پژوهشي علمي و اجرايي کشور است.
وي افزود: رقم اعلام شده رقم درخور توجه و قابل تاملي است، بدين معني که گرچه تعداد واحدهاي آموزشي و تحقيقاتي در کشور بي شمار است، اما لازم است به اين نکته توجه کنيم که بخشي از هيات علمي دانشگاه ها و مراکز علمي کشور را مربيان آموزشي يا پژوهشي تشکيل مي دهند که اين همکاران بيشتر نقش آموزشي دارند تا پژوهشي. در مقابل، اعضاي هيات علمي استاديار به بالا نه تنها در انجام تحقيقات علمي نقش حياتي و موثر دارند بلکه در راهنمايي پايان نامه هاي دوره هاي تحصيلات تکميلي به ويژه دوره دکتري و توليد علم و انتشار نتايج تحقيقات به صورت مقاله هاي علمي در مجلات معتبر داخلي و خارجي سهم قابل توجهي دارند.
سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) تصريح كرد: در سال 2011 به ترتيب تعداد مدارکي که به زبان هاي فارسي و غير فارسي در سه نظام استنادي ISC، ISI، Scopus ثبت و نمايه سازي شده شامل 41 هزار و 655، 25 هزار و 242 و 34 هزار و 174 مدرک است كه اين مدارک شامل مقاله هاي مجلات و مقاله هاي کنفرانس هاي بين المللي است.
رييس مرکز منطقهاي اطلاع رساني علوم و فناوري تاكيد كرد: در حال حاضر با اطمينان خاطر مي توان اعلام كرد که مقامات و سياست گذاران آموزش عالي کشور با خيال راحت مي توانند بر پايه ارقام اعلام شده در تدوين وسياست گذاري علمي- تحقيقاتي و نشر آثار پژوهشي با توجه به کل آمار مربوط به اعضاي هيات علمي و دانشجويان تحصيلات تکميلي برنامه ريزي کنند.
دکترمهراد خاطرنشان كرد: در اين برنامه ريزي، تشويق اعضاي هيات علمي براي چاپ و انتشار مقالات، سياستگذاري براي انتشار مجلات معتبر، تلاش براي اصلاح قاعده هرم اعضاي هيات علمي در دانشگاه هاي کوچک و مراکز تحقيقاتي که بخش عمده اي از اعضاي هيات علمي اين سازمان ها را مربيان تشکيل مي دهند، تلاش براي تاسيس نشريات به زبان هاي غير فارسي با توجه به زبان تخصصي اعضاي هيات علمي از يک طرف و پتانسيل موجود در اعضاي هيات علمي در نشر مقالات به زبان هاي مورد نظر از طرف ديگر حائز اهميت است.
سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) افزود: نبود محدوديت در جذب اعضاي هيات علمي در دانشگاه ها و موسسات پژوهشي ، سياست هاي آموزشي کشور مبني بر توسعه دوره هاي تحصيلات تکميلي در دانشگاه ها و نيز سياست هاي علمي تحقيقاتي مبني بر افزايش تعداد مجلات علمي کشور مولفه هايي هستند که عمدتا در راستاي توسعه علمي کشور برنامهريزي شده اند.