پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / علمی فرهنگی          11 مهر 1391 - 02 October 2012




 اعلام وضعیت برگزاری نمایشگاه کتاب دانشگاهی

حدود چهل روز به زمان برگزاری نمایشـــگاه سالانه کــتاب دانشگاهی باقی مانده و هنوز زمان، مکان و میزان تخفیف کتاب‌ها مشخص نشده است. مدیر انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی با بیان این مساله برگزاری نمایشگاه کتاب دانشگاهی را مستلزم مساعدت‌ نهادهای مربوط مي‌داند.-
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمدرضا حاتمی، مدیرمسوول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی، همزمان با آغاز ثبت‌نام مقدماتی از ناشران برای شرکت در پنجــمین نمایشـــگاه سـالانه کــتاب دانشـــگاهی، از مشکلات این انجمن و دغدغه‌های ناشران دانشگاهی برای تولید کتاب و حضور در این نمایشگاه سخن گفت.

حاتمی درباره مشکلات این انجمن برای برگزاری نمایشگاه کتاب دانشگاهی و اقداماتی که در این راستا انجام شده است توضیح داد: هنوز پاسخی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر این‌که امکان اعطای کمک برای برگزاری نمایشگاه وجود دارد یا خیر، داده نشده است و ما همچنان منتظر مساعدت‌های ارشاد هستیم.

حاتمی افزود: با توجه به این‌که زمان زیادی تا هفته کتاب و زمان برگزاری نمایشگاه کتاب دانشگاهی باقی نمانده است، فراخوانی را برای ناشران فراهم کردیم و از آن‌ها خواستیم پیش‌ثبت‌نام را برای حضور در نمایشگاهی که هنوز برگزاری آن به طور قطع مشخص نیست انجام دهند.

مدیرمسوول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی با بیان این‌که از راه‌های مختلف به دنبال جذب کمک مالی برای برگزاری نمایشگاه امسال است اظهار کرد: شهرداری تهران، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی برخی  نهادهایی هستند که در این بخش می‌توانند به ما کمک کنند و ما مذاکراتی را با آن‌ها انجام داده‌ایم.

وی ادامه داد: هفته آینده فراخوانی هم به کتابخانه‌های دانشگاهی فرستاده می‌شود. ممکن است با برگزاری نمایشگاه نتوانیم تخفیفی مشابه سال‌های گذشته بدهیم اما در درجه نخست تلاش ما این است که این نمایشگاه را برگزار کنیم.

موضوع گرانی کاغذ دغدغه‌ این‌روزهای اهالی نشر، مبحث دیگری بود که حاتمی در لابه‌لای سخنانش درباره نمایشگاه کتاب‌های دانشگاهی، به آن اشاره کرد و گفت: معضل گرانی هر روز پیچیده‌تر می‌شود و عوامل متعددی هستند که در کنار هم وضعیت را برای ناشران و دیگر فعالان حوزه نشر سخت‌تر می‌کنند. با این وضعیت بعید نیست که بخشی از موسسات نشر فعالیت خود را تعطیل کنند و نتوانند کتاب‌های جدیدی را پذیرش و منتشر کنند.

دکتر حاتمی درباره ناتوانی ناشران از چاپ‌ کتاب‎‌های جدید گفت: برخی ناشران که کاغذی ذخیره نداشته‌اند با این افزایش بهای کاغذ نمی‌توانند فعالیت خود را ادامه دهند و این روند به معنای تعطیل شدن بازار نشر کشور است که با این وضعیت چندان دور از ذهن نیست.

وی با اشاره به این‌که گرانی‌ها مربوط به تمامی کالاهاست گفت: در این حالت نخستین کالایی که از سبد خرید خانواده‌ها خارج می‌شود کتاب است. با توجه به این‌که صنعت نشر از چرخه‌ای به هم وابسته تشکیل شده در این میان صحافی‌ها و چاپخانه‌ها هم ضرر زیادی می‌کنند.

این مقام مسوول به بحث درباره گرانی کاغذ ادامه داد و گفت: ممکن است بخش زیادی از کاغذهای وارد شده به کشور پیش از گرانی‌ها خریداری شده باشند اما بالا رفتن هر روزه بهای دلار به هر حال تاثیر خود را بر قیمت نهایی فروش خواهد گذاشت. باید در نظر داشته باشیم که بهای کتاب‌ها هنوز قابل‌تحمل‌ است. گرچه از آغاز سال تاکنون دو برابر شدن بهای کتاب‌ها را شاهد بوده‌ایم اما این روند اگر ادامه یابد، در نهایت صنعت نشر کشور با مشکلات اساسی مواجه می‌شود.

حاتمی افزود: با تمام این شرایط پیچیده، ما به برگزاری نمایشگاه خوشبینيم  ولی این احتمال وجود دارد که با  استقبال اندک مخاطب و ناشر روبه‌رو شویم. هرچند در مدت کوتاهی که پیش ثبت‌نام آغاز شده این استقبال بد نبوده و فعلا در حال تهیه فهرستی از اطلاعات ناشران هستیم. از ناشران هم خواسته‌ایم که در هر شرایطی در این نمایشگاه شرکت کنند ولی مسایل زیادی چون میزان تخفیف، کمک‌های دولتی یا مکان نمایشگاه هنوز بلاتکلیف مانده‌اند.

نمایشگاه سـالانه کــتاب دانشـــگاهی سال گذشته در محل دایمی نمایشگاه‌های شهرداری تهران و در بوستان گفت‌وگو برگزار شد، با این حال هنوز مکان مشخصی برای نمابشگاه امسال مشخص نشده است.
 
حاتمی دلیل این مشکل را مسایل مالی عنوان کرد و توضیح داد: در حال پیگیری برای حل این مساله هستیم و با چندین مرکز مذاکراتی داشته‌ایم. بوستان گفت‌وگو و سالن حجاب دو گزینه ما هستند و نمایشگاه در هر کدام از آن‌ها که همکاری بیشتری برای برگزاری نمایشگاه با ما داشته باشند برگزار می‌شود.

وی مساعدت نهادهایی مانند شهرداری تهران یا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را برای برطرف شدن این مشکل لازم دانست و افزود: با وضعیت امروز انتظار داریم که این مراکز کمک زیادی به ما بکنند و مکانی رایگان را برای نمایشگاه در اختیار ما قرار دهند. اگر سازمان‌های دولتی به انجمن برای گذراندن این شرایط بحرانی کمک نکنند احتمال دارد نتوانیم نمایشگاه امسال را برگزار کنیم.

نمایشگاه سالانه کتاب دانشگاهی چهار سال است که همزمان با هفته کتاب و با هدف کمک به نهضت علمی کشور و تقویت و تجهیز کتابخانه‌های مراکز دانشگاهی، علمی و تخصصی، اداری و آموزشی و آشنایی و بهره‌مندی کارشناسان از جدیدترین کتاب‌های علمی و دانشگاهی برگزار می‌شود.

این نمایشگاه که عمر چندانی ندارد از ابتدای فعالیت خود روندی رو به جلو داشته به طوری که در سال گذشته یک روز به زمان نمایشگاه هم افزوده شده بود و علاقه‌مندان بیشتری با تخفیف‌های مناسب به مدت 6 روز توانستند برای تهیه آثار مورد نیازشان به نمایشگاه مراجعه کنند.

یکی دیگر از اهداف نمایشگاه سال گذشته تامین کمبودهای اساسی کتابخانه‌های دانشگاهی کشور بود و کتاب‌ها در دوره قبل با تخفیف 50 درصدی در اختیار کتابخانه‌ها قرار گرفت اما امسال با مشکل بودجه انجمن، حتی برگزاری نمایشگاه هم در حدود 40 روز مانده به هفته کتاب، در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.



تگ ها نمایشگاه کتاب دانشگاهی کتاب دانشگاهی

پر بازدیدترین علمی فرهنگی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی