پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / علمی فرهنگی          15 بهمن 1391 - 03 February 2013




دانشگاه تهران میراثی 88 ساله



دانشگاه تهران امروز درحالی ۸۸ ساله می‌شود که شاید به دلیل فرسودگی ساختمان‌ها و زیرساخت‌هایش حتی توان فوت کردن شمع تولد خود را نیز نداشته باشد.



پرتال دانشگاهی به نقل از  گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، دانشگاه تهران نماد آموزش عالی کشور و قدیمی‌ترین و اولین دانشگاه کشور بشمار‌ می‌رود اما امروز درحالی باید شمع تولد 88 سالگی خود را فوت کند که از فرسودگی ساختمان‌ها و تجهیزات شاید حتی توان فوت کردن شمع تولد خود را نیز نداشته باشد.

دانشگاه تهران که جزء دانشگاه‌های جامع کشور نیز به شمار می‌رود درحالی تولد 88 سالگی خود را جشن می‌گیرد که بیش از 50 درصد ساختمان‌هایش دارای عمری بیش از 40 یا 50 سال است و ترمیم و بازسازی این ساختمان‌ها بیش از 460 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

رئیس دانشگاه تهران سال گذشته در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به فرسودگی ساختمان‌های این دانشگاه اشاره داشت که باتوجه به این فرسودگی «دانشگاه تهران با یک زلزله سه ریشتری فرو می‌ریزد». این نقل قول حاکی از وضعیت وخیم ساختمان‌های این دانشگاه است و براین اساس حتی رئیس دانشگاه تهران در همان نشست خبری تأکید کرد که اگر با توجه به فرسودگی‌ها اتفاقی برای دانشجویان رخ دهد پاسخ‌گو نیست زیرا معتقد است که باید برای بازسازی و مقاوم سازی بناهای این دانشگاه بودجه‌ای در نظر گرفته شود.



* یک چهارم تولید علم ایران مربوط به دانشگاه تهران است

اما دانشگاه تهران سختی فرسودگی ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها را به جان خریده و با تمام این مشکلات در حال حاضر یک چهارم تولید علم ایران را به خود اختصاص داده است.

دانشگاه تهران طی گذشت 88 سال از عمر خود حدود 240 هزار دانشجوی فارغ التحصیل داشته که 90 درصد این افراد پس از پیروزی انقلاب اسلامی فارغ التحصیل شدند این درحالی است که در 45 سال پیش از انقلاب اسلامی دانشگاه تهران تنها 10 درصد کل فارغ التحصیلان را در کشور داشته است.

دانشگاه تهران با گذشته 88 سال از عمر فعالیت خود با همت اساتید و دانشجویان خود، نیم درصد تولید علم دنیا را در اختیار دارد.



* دانشگاه تهران میراثی 88 ساله


درمیان مؤسسات و سازمان‌های وابسته به آموزش عالی کشور اگر  متغیرهایی چون سابقه و قدمت، تدریس استادان بنام و بلند مرتبه، تحصیل دانشجویان ممتاز، کثرت دانشجویان، استادان و کارکنان، ارزش مدارک تحصیلی در کشور و خارج از آن، پیوند و تعامل با دستگاه‌های اجرایی و مؤسسات و شرکت‌های صنعتى، ادارى، اجرایی و... ،داشتن کتابخانه‌ها و آزمایشگاه‌های غنی و مجهز و تعدد رشته‌ها و دانشکده‌ها و مؤسسات پیوسته و وابسته دانشگاه تهران را برشماریم می‌توان گفت این دانشگاه از معتبرترین و مهم‌ترین دانشگاه‌های کشور است و  بی جهت نیست که از این دانشگاه با تعبیر «دانشگاه مادر» و «نماد آموزش عالى» یاد شده است.

طراحى پردیس دانشگاه تهران در پانزده بهمن‌ماه 1313، عملیات اجرایى با کاشت نهال‌هاى درختان سایه گستر و با شکوه چنار در کنار خیابان‌ها آغاز شد اکنون آن نهال‌هاى نحیف عمرى به درازاى عمر دانشگاه یافته‌اند.

پردیس دانشگاه تهران که از جنوب به خیابان انقلاب، از شمال به  خیابان پورسینا و از شرق و غرب به ترتیب به خیابان‌هاى قدس و 16آذر محدود است در سال 1313 ه.ش در مساحتی به وسعت 21 هکتار تاسیس شد.

دراین مجموعه ساختمان دانشکده‌هاى هنرهاى زیبا، ادبیات و علوم انسانى، علوم، فنى، حقوق و علوم سیاسى، پزشکى، دندانپزشکى، داروسازی و ساختمان کتابخانه مرکزى ـ که از مهم‌ترین کتابخانه‌های کشور به شمار مى‌آید ـ و مسجد دانشگاه واقع شده است.

سازمان مرکزی دانشگاه، اداره امور دانشجویى، مرکز بهداشت و درمان دانشجویان، دانشکده محیط زیست، جغرافیا و... نیز در خیابان‌های اطراف دانشگاه قرار دارند.

دانشکده‌های علوم اجتماعى، علوم تربیتى، کوی دانشگاه، اقتصاد، الهیات و معارف اسلامى به ترتیب در امیرآباد شمالی و خیابان مطهری واقع شده‌اند. هم چنانکه شماری دیگر از دانشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشى دانشگاه تهران در بیرون از تهران در شهرهای قم، کرج، پاکدشت، سارى، چوکا و نشتارود واقع شده‌اند.

درسال 1370 ه.ش دانشکده‌هاى پزشکى، دندان‌پزشکى و داروسازى از دانشگاه تهران جدا شدند و دانشگاه علوم پزشکى تهران را تشکیل دادند.






تگ ها دانشگاه دانشگاه تهران قدمت دانشگاه تهران

پر بازدیدترین علمی فرهنگی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی