پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / علمی فرهنگی          06 فروردین 1392 - 26 March 2013



اخبار خوش علمی ایران و  رتبه اول منطقه و شیب تند صعود


ایران در سال 91، یکی از پرغرورترینهای سالهای علمی خود را با دانشمندان و مقالاتشان رقم زد توانست رقیب خود را از صحنه کنار بزند و سیر صعودی در رشد تولیدات علمی داشته باشد.

پرتال دانشگاهی به نقل از  گزارش خبرنگار مهر، وضعیت تولید علم ایران در سال 91 را به نقل از جعفر مهراد - سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) مرور می کنیم.

به گفته مهراد، فعالیتهای قابل ستایش استادان و پژوهشگران در دانشگاهها و موسسات پژوهشی کشور به همراه سیاستهای مثبت حاکم بر آموزش عالی کشور موجبات ارتقا تولید علم ایران را در بین کشورهای مختلف جهان فراهم آورده است.

در این میان، آمار سال 2012 میلادی برابر با سال 1391 هجری شمسی مستخرج از پایگاه استنادی اسکوپوس نشان دهنده افزایش چشمگیر تولید علم ایران است که در این سال ایران با تولید 21 هزار و 714 مقاله، مقام 16 جهان و رتبه اول منطقه را بدست آورده است.

در این رتبه بندی، پیش از جمهوری اسلامی ایران کشورهای توانمند علمی مانند ایالات متحده آمریکا، انگلستان، آلمان، ژاپن و چند کشور دیگر قرار دارند که از حیث علم و فناوری جزء کشورهای پیشرفته جهان محسوب می شوند.

با اعلام رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، در فاصله رتبه های 11 تا 16 که به جمهوری اسلامی ایران تعلق دارد، کشورهای استرالیا، کره جنوبی، هلند، برزیل و تایوان قرار دارند. کشورهای استرالیا و کره جنوبی هر کدام به ترتیب 39 هزار و 53 مقاله و 38 هزار و 653 مقاله تولید کرده اند.

وی فاصله هلند، برزیل و تایوان با جمهوری اسلامی ایران را چندان زیاد ندانست، با این حال به گفته وی در سال گذشته این انتظار می رفت تا پایان سال 2012 میلادی، حتی شکاف موجود از ارقام فعلی نیز کمتر شود.

به گزارش مهر، نکته ای که در سال گذشته ایران را از نظر علمی غرور آفرین تر کرد این بود که نام تعداد زیادی از کشورهایی که از نظر علم و فناوری در گروه کشورهای پیشرفته قرار دارند بعد از جمهوری اسلامی ایران به چشم می خورد؛ در این رابطه می توان به سوئیس، روسیه، سوئد، بلژیک، دانمارک، اتریش، نروژ، فنلاند و ده ها کشور دیگر اشاره کرد که از نظر تولید علم با جمهوری اسلامی ایران قابل مقایسه نبوده و رشد علمی در ایران باعث شده نام جمهوری اسلامی ایران، پیش تر از کشورهای یاد شده قرار گیرد.

به گفته مهراد، جالب توجه آن است که کشور ترکیه که همواره از نظر تولید علم بر ایران پیشی داشت، اکنون با تولید 19 هزار و 639 مقاله، رتبه 19 جهان را بدست آورده و رتبه رژیم اشغالگر قدس با تولید 10 هزار و 97 مقاله، در جایگاه 26 قرار دارد.

کشورهای مالزی، عربستان سعودی و مصر که در گروه کشورهای اسلامی قرار دارند، به ترتیب با تولید 10 هزار و 67 مقاله، 6 هزار و 428 مقاله و 6 هزار و 381 مقاله ، حائز رتبه های 27، 37 و 39 هستند.

در جنوب شرق آسیا، سنگاپور با تولید 8 هزار و 959 مقاله، حائز رتبه 31 و هنگ کنگ با تولید 7 هزار و 660 مقاله حائز رتبه 34 است.

اخبار علمی وزیر علوم در سال 91

براساس اعلام وزیر علوم در سال گذشته ایران مقام خود را در نمايه بين المللی  ISI از رتبه 20 در سال 2012 به رتبه 17 در سال 2013 و در نمايه scopus از رتبه 17 جهان به رتبه 15 ارتقا داد.

این مقام مسئول آموزش عالی کشورمان با اشاره به سرعت رشد 11 الي 13 برابري توليد در علم ايران نسبت به دنيا، اعلام کرده بود که از لحاظ سرعت، رشد توليد علم ايران در دنيا رتبه نخست را دارد و در سال 2012 در نمايه اسكوپوس بيش از 37000 مقاله توسط  جامعه دانشگاهي ايران ثبت شده است.

ايران در سال 2012 در اين نمايه رتبه 17 جهان را داشت كه در سال 2013 تاكنون با توليد بيش از 6000 مقاله در جايگاه پانزدهم جهان قرار دارد.

به گفته وزیر علوم کشورمان، در سال 2012 در پايگاه علمي ISI بيش از 26609 مقاله توسط  دانشمندان كشورمان ثبت شد و ايران در رتبه 20 جهان قرار داشت كه از آغاز سال 2013 ميلادي تاكنون با توليد حدود 3000 مقاله در جايگاه 17 دنيا قرار دارد در حاليكه تركيه بعنوان رقيب اصلي منطقه اي ايران در جايگاه 19جهان جاي گرفته است.


تگ ها اخبار علمی جامعه علمی دانشمندان ایرانی موفقیت های جامعه ایرانی

پر بازدیدترین علمی فرهنگی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی