پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / علمی فرهنگی          02 امرداد 1392 - 24 July 2013


ایجاد ژورنالیسم علمی در دانشگاه‌ها و تدوین سند ملی برای تعیین مسئولیت دستگاه‌ها در حوزه علم

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ژورنالیسم علمی را یکی از ابزارهای مهم ترویج علم دانست و گفت: برای توسعه و تقویت ژورنالیسم علمی پیشنهاد می‌شود دوره‌های تخصصی در مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها ایجاد شود.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از مهر، دکتر نسرین سلطانخواه در مراسم جشنواره رسانه، علم و فناوری با اشاره به توفیقات محققان کشور در حوزه‌های مختلف علمی و فناوری افزود: کسب این موفقیت‌ها آسان نبوده و شهیدانی در این زمینه دادیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه علی رغم این موفقیت‌ها رویکرد رسانه‌ها با آنچه که باید باشد فاصله زیادی دارد، اظهار داشت: آنچه در رسانه‌ها ارائه می‌شود نه در خور و اندازه ظرفیت‌های عظیم کشور است و نه در شان علم و فناوری.

وی با بیان اینکه رسانه‌های خارجی ومنطقه توجه بیشتری به اخبار علمی و فناوری رسانه‌های داخلی دارند، ادامه داد: رسانه‌های خارجی برای تحت تاثیر قرار دادن جامعه بین المللی با سوژه‌هایی که تهیه می‌کنند سیمای کشور را یه صورت منفی ارائه می‌دهند از این رو رویکرد علمی باید به سمت ترویج علم باشد.

سلطانخواه با بیان اینکه نهادهای مختلفی مسئول ترویج علم و فناوری هستند، ادامه داد: یکی از ابزارهای مهم ترویج علم ژورنالیسم علمی است ولی بیشترین خطا را در فرآیند تبدیل اطلاعات تخصصی به گزارش قابل فهم برای عامه اتفاق می‌افتد که نیاز به افزایش تبحر و مهارت‌های علمی ژورنالیست‌ها است.

وی تعیین سوژه را از دیگر عوامل مهم در ترویج علم دانست و یادآور شد: موضوعاتی که ژورنالیست‌ها انتخاب می کنند باید دارای اصالت و قابل قبول برای جامعه علمی و فناوری کشور باشد و شبه علم نباشد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه پرداختن به شبه علم موجب مخدوش شدن نظام و زیر سوال بردن پیشرفت‌های علمی می‌شود، یادآور شد: ژورنالیست در پرداختن به موضوع باید از بزرگ نمایی و ایجاد توقعات غیر واقعی پرهیز کند ولی در عین حال به جذاب بودن موضوع نیز توجه داشته باشد.

وی امانتدار بودن ژورنالیست را از دیگر ضرورت‌هایی دانست که خبرنگار علمی باید مد نظر داشته باشند و افزود: علاوه بر آن خبرنگار علمی در تهیه اخبار علمی تنها نباید به اخبار رونمایی بسنده کند بلکه باید اثرات آن را در بهبود زندگی مردم نیز بپردازد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه اخبار علمی جز اخبار لوکس و تجملاتی نیست اضافه کرد: اخبار علمی موضوعاتی است که با زندگی مردم سروکار دارد از این رو علاوه بر اسناد بالادستی چون نقشه جامع علمی در اسناد پایین دستی چون اسناد فناوری‌های راهبردی نیاز به سند ملی فناوری داریم که مسئولیت هر یک از دستگاه‌ها در حوزه علم و فناوری تعیین شود.

وی با اشاره به اهداف برگزاری جشنواره رسانه، علم و فناوری، بر ضرورت ایجاد دوره‌های تخصصی ژورنالیسم علم و فناوری در دوره‌های تحصیلات تکمیلی ادامه داد: این دوره می‌تواند در دانشکده خبر صدا و سیما برگزار شود که در آن علاوه بر آموزش‌های خبرنگاری چون گزارش نویسی و تصویر سازی آموزش‌هایی در زمینه علم و فناوری ارائه شود.

سلطانخواه همچنین به مشارکت انجمن‌های علمی و فرهنگستان‌ها برای توسعه ژورنالیسم علمی اشاره کرد و گفت: ستادهای فناوری نیز با برگزاری برنامه‌های ویژه در جهت توسعه و تقویت ژورنالیسم علمی کمک کنند.


تگ ها ایجاد ژورنالیسم علمی در دانشگاه‌ها نحوه تدوین سند ملی در دانشگاه ها تعیین مسئولیت دستگاه‌ها در حوزه علم

پر بازدیدترین علمی فرهنگی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی