پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / علمی فرهنگی          26 آبان 1392 - 17 November 2013


حضور مرکز دانشگاهی حوزوی در دومین کنگره علوم انسانی اسلامی

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از ایرنا - رییس کمیته دانشگاهی دومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی از همکاری 50 مرکز دانشگاهی حوزوی در این کنگره خبر داد و گفت: مهمترین راهکار تدوین علوم انسانی برپایه مبانی اسلامی عبارت از هم اندیشی اندیشمندان حوزه و دانشگاه و گفتگوی عقلانی با روشنفکران غرب زده است.

«فرزاد جهان بین» از جریان سازی و گفتمان سازی در ارتباط با علوم انسانی اسلامی به عنوان یکی از مهمترین اهداف برگزاری کنگره علوم انسانی اسلامی یاد کرد و به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: ما براین اساس باید بتوانیم با مراجعه به مبانی انسان شناسی خودمان کارکردهای متناسب با این مبانی را تعریف کنیم و امکان فضای آزاداندیشی و حرکت در این مسیر را ایجاد کنیم.

وی افزود: همچنین با گردهم آوردن مهمترین دست آوردهای محققان و اندیشمندان کشورمان و سایر کشورهای اسلامی در علومی مانند علوم سیاسی، روانشناسی، مدیریت و بازرگانی به صورت سالانه، آخرین دستاوردهای تحقیقاتی و فکری جامعه نخبگان ارائه شده و در معرض ارزیابی قرار می گیرد.

جهان بین درباره دستاوردهای اولین کنگره علوم انسانی اسلامی گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای کنگره اول، طرح عنوان علوم انسانی اسلامی بود. چون در سابق بحث بومی سازی تفکر غرب به سمت علوم اسلامی و یا تعقل در علوم اسلامی مطرح می شد ولی این کافی نبود؛ چراکه به عنوان مثال در علوم انسانی و انسان شناسی و هستی شناسی غرب که با مدرنیته و مبانی مدرن شکل گرفته در واقع به ماده بیشتر اصالت می دهند، وحی را کنار می گذارند و حوزه اش را از سایر حوزه ها جدا می کنند.

وی افزود: اما زمانی که علوم انسانی اسلامی مبتنی بر مبانی دینی و هویتی را مطرح می کنیم باید بازنگری اساسی داشته باشیم. در این صورت تنها ویرایش تفکر غربی پاسخگو نیست، بلکه جهت گیری هم معلوم است و به نظر بنده یکی از مهمترین دستاوردهای کنگره همین اتفاق بود که واقع شد و حضور باشکوهی که در کنگره بود و تعداد 600 مقاله خوبی که به کنگره اول رسید همه دلالت بر این موضوع دارد.

عضو هیات علمی گروه آینده پژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) درباره شاخصه های داوری مقالات کنگره گفت: مقالات باید در سطح پژوهشی باشد و با آن شاخص هایی که مقالات علمی دارند، همخوانی داشته باشد و همچنین جهت گیری مقالات در حوزه های مختلف بحث مانند مدیریت، روانشناسی، حقوق، علوم سیاسی و غیره باید به سمت علوم انسانی اسلامی باشد. این پژوهشگر اجتماعی بر عنصر نوآوری در مقالات تاکید کرد و افزود: یک مقاله پژوهشی باید حتما نوآوری داشته و مسئله محور باشد و همچنین به این نکته توجه شود که یک موضوع ممکن است به دهها و صدها مسئله تقسیم بشود اما یک پژوهشگر باید بگوید من می خواهم درباره فلان مسئله بحث بکنم.

وی درباره ویژگی های کنگره دوم گفت: در کنگره امسال مسائل و موضوعات نسبت به سال گذشته علمی تر و مسئله محورتر شده است. مضاف بر اینکه قرار است با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و کانون اندیشه جوان و اندیشه برهان، 15 نشست تخصصی در دانشگاه های منتخب تا قبل از کنگره انجام شود که اخیرا یکی از آنها در دانشگاه تربیت مدرس و شریف برگزار شد.

رییس کمیته دانشگاهی دومین کنگره علوم انسانی اسلامی درباره ارتباط میان تحول بنیادین در علوم انسانی و مکتب آزاد اندیشی گفت: تحول ما باید نهایتا به سمتی باشد که به علوم انسانی اسلامی برسیم و آزاداندیشی قدم اول این راه است.

وی افزود: اگر شما در چنبره و تسلط فکر غربی باشید، همان تفکر را پذیرفته و مبنا قرار می دهید و در ذهنتان این تفکر جای می گیرد که تئوری های غربی موجود درست است و هیچ خدشه ای به آن وارد نیست و متاسفانه اکنون مسئله اصلی ما برخی روشنفکران غرب زده اند که دم از آزاداندیشی و آزاد فکری می زنند ولی در عمل متعصبانه برخورد می کنند.

دومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی روز دوشنبه 27 آبان با حضور «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما آغاز خواهد شد و اختتامیه آن با حضور آیت الله «عبدالله جوادی آملی» روز سه شنبه 28 آبان در قم برگزار خواهد شد.
 سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی: سهم شهریه در بودجه دانشگاه آزاد کاهش یابد

 سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی کشور گفت: سهم شهریه در بودجه این دانشگاه بسیار زیاد است که باید با برنامه ریزی مناسب به ویژه در استان ها، این میزان کاهش یابد.
[سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی: سهم شهریه در بودجه دانشگاه آزاد کاهش یابد]

حمید میرزاده روز شنبه در نخستین جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی افزود: در حال حاضر، سهم شهریه در بودجه دانشگاه آزاد، 99 درصد است که این میزان در دانشگاه های اروپایی و آمریکایی، حداکثر 25 درصد می باشد.

میرزاده اظهار کرد: هیات امنای استان ها، نقش بسیار اساسی در راستای کاهش سهم شهریه در بودجه دانشگاه آزاد دارند و می توانند با جمع آوری فارغ التحصیلان دانشگاه در شرکت های دانش بنیان، از طریق تبدیل دانش به تکنولوژی درآمد کسب کنند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی کشور از تهیه گزارش ویژه ای به شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیات امنای دانشگاه آزاد در خصوص آخرین وضعیت این دانشگاه خبر داد و افزود: با تهیه این گزارش، وضعیت فعلی دانشگاه آزاد اسلامی مورد بررسی قرار گرفته و چشم انداز آن نیز تعیین می شود.

میرزاده با اشاره به رسالت اصلی دانشگاه در جامعه ادامه داد: باید برنامه ریزی ویژه ای داشته باشیم تا رابطه این دانشگاه با کارهای سیاسی را قطع کنیم.

وی بر اهمیت تمرکز زدایی در دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک اصل تاکید کرد و گفت: این امر باید در راستای ارتقای کیفیت انجام گیرد.

رییس منطقه دو دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از دانشگاه آزاد آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر 46 هزار دانشجو در مقاطع و رشته های مختلف در دانشگاه آزاد اسلامی این استان تحصیل می کنند.

سهراب رسولی افزود: واحدهای دانشگاهی ارومیه، مهاباد و خوی بیشترین تعداد دانشجویان را در استان دارند به طوری که در دانشگاه آزاد ارومیه، مهاباد و خوی به ترتیب 10 هزار و 115 نفر، هشت هزار و 200 نفر و پنج هزار و 50 نفر تحصیل می کنند.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن، دو هزار و 593 دانشجو در واحد سمای دانشگاه آزاد ارومیه، یک هزار و 204 نفر در سمای دانشگاه آزاد خوی و 900 نفر در واحد سمای دانشگاه آزاد مهاباد به تحصیل مشغول هستند.

رسولی اظهار کرد: نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی در حال حاضر یک استاد به 68 دانشجو می باشد که امیدواریم این آمار با برنامه ریزی های انجام شده بهبود یابد.

رییس منطقه دو دانشگاه آزاد اسلامی گفت: 252 هزار مترمربع در استان زیربنای فضای دانشگاهی داریم که از این میزان، 82 هزار متر مربع در ارومیه قرار دارد و 55 هزار مترمربع نیز مربوط به سایت اصلی دانشگاه آزاد ارومیه در ابتدای جاده سلماس می باشد.

وی گفت: همچنین نزدیک به 10 هزار مترمربع فضای دانشگاهی نیز هم اکنون در شهرستان های مختلف استان در دست ساخت است.


تگ ها کنگره علوم انسانی اسلامی زمان کنگره علوم انسانی اسلامی حضور کنگره علوم انسانی اسلامی

پر بازدیدترین علمی فرهنگی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی