پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / علمی فرهنگی          02 آذر 1392 - 23 November 2013


 تجلیل باشکوه دانشگاهیان از پروفسور رضا در آستانه صدسالگی

دانشکده فنی دانشگاه تهران شب گذشته شاهد حضور جمع کم نظیری از اساتید، دانشجویان و دانش آموختگان دوره های مختلف دانشکده بود که به منظور نکوداشت مقام علمی و فرهنگی پروفسور فضل الله رضا، دانش آموخته پرافتخار دوره اول دانشکده و چهره نام‌آور جهانی ایران در حوزه مهندسی برق گرد هم آمده بودند.

به گزارش ایسنا، به رغم بارش شدید باران و سرمای نسبی هوا، سالن شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران از ساعتی قبل از شروع مراسم مملو از جمعیت مشتاق دانشجویان و دانشگاهیان بود که به رغم تداوم برنامه تا ساعتی بیش از زمان اعلام شده با شور و شوقی زایدالوصف، شنونده خاطرات و صحبت‌های شیرین شاگردان و همکاران پروفسور رضا و سخنان و توصیه های متواضعانه این استاد فرهیخته بودند.

در جمع پرشمار اساتید، مسوولان و چهره های علمی و فرهنگی حاضر در مراسم، دکتر فرجی دانا - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، - دکتر محمدرضا عارف - رییس شاخه مهندسی فرهنگستان علوم -، دکتر رضا روستاآزاد - رییس دانشگاه صنعتی شریف - ، دکتر فرهاد رهبر - رییس دانشگاه تهران -، دکتر سهراب پور - رییس سابق دانشگاه صنعتی شریف -، دکتر کمال خرازی، استاد باستانی پاریزی، استاد اسلامی ندوشن، حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی، حجت الاسلام و المسلمین حجتی کرمانی، دکتر امراللهی، دکتر بی طرف و دکتر رحیمیان - رییس اسبق دانشگاه تهران - و تنی چند از چهره های ماندگار علمی کشور در رشته های مختلف از جمله دکتر پرویز جبه دار مارالانی و دکتر منصور نیکخواه بهرامی از اساتید برجسته دانشکده فنی به چشم می‌خوردند.

دکتر محمود کمره ای، رییس پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران طی سخنانی در این مراسم با اشاره به برنامه دانشکده در تجلیل از چهره های برجسته علمی که با تقدیر از مقام علمی استاد جبه دار مارالانی آغاز شده، اظهار داشت: پروفسور رضا که متولد 1293 و در آستانه یکصد سالگی هستند، سال 1313 همزمان با تاسیس دانشگاه تهران وارد دانشکده فنی و در سال 1317 همراه با 15 نفر دیگر از دانشکده فارغ التحصیل شد.

وی در ادامه به نقل گفتارهایی از پروفسور رضا پرداخت که در آن بر ضرورت قرار گرفتن در صف اول علم و فناوری جهان به عنوان لازمه وارستگی و آراستگی فردی و ملی ایرانیان و لزوم خردگرایی و پرهیز از احساسات خام و بهره گیری از فناوری‌های روز در کنار پاسداشت سنت‌های ملی و توجه به فرهنگ به عنوان زیربنای استقلال کشورها در جهان امروز تاکید شده است.

چهره ماندگار مهندسی برق: پروفسور رضا نقش چشمگیری در مدرن شدن برنامه های آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها داشت

سخنران بعدی این مراسم که به همت کانون مهندسین فارغ التحصیل دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد، استاد پرویز جبه دار مارالانی، چهره ماندگار مهندسی برق و رییس شورای عالی کانون بود که در سخنانی به مرور فرازهایی از زندگی و خدمات علمی و فرهنگی پروفسور رضا پرداخت.

وی گفت: خانواده بزرگ دانشکده فنی 80 سال است که جوانان متعهدی را برای کشور تربیت می‌کند که بسیاری پس از پایان تحصیل در کشور مانده و در جهت توسعه و عمران کشور گام برداشته اند و گروهی هم که از کشور رفته اند همیشه در فکر ایران بوده اند و با مشارکت در توسعه فناوری های روز، مایه افتخار و اعتبار کشور بوده اند. پروفسور رضا از چهره های برجسته این گروه هستند که همواره دلبستگی عمیقی به ایران داشته اند که در سفرهای مکررشان به ایران مشهود است.

جبه دار مارالانی اضافه کرد: پروفسور رضا، اندیشمند و دانشمند برجسته ایرانی، بیش از 65 سال از عمر پربرکت خود را صرف تدریس و تحقیقات علمی کرده که در پیشبرد علوم در جهان موثر بوده است.

وی با اشاره به تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری استاد در رشته مهندسی برق که به ترتیب در سال 1324 و 1328 در دانشگاه‌های کلمبیا و پلی تکنیک نیویورک بوده اظهار داشت: پروفسور رضا در دوران تحصیلات خود در آمریکا با دانشمندان بزرگی چون وبر، فاستر، والش و وینر همکاری داشته و رساله دکتری خود را زیرنظر پروفسور فاستر و پروفسور وینر به حل یکی از مسائل بنیادی مخابرات اختصاص داده بود. وی با تایید و توصیه نامه این دو استاد برجسته برای تدریس و تحقیق به دانشگاه MIT رفت و پس از پنج سال فعالیت در این دانشگاه از سال 1334 در دانشکده مهندسی برق دانشگاه سیراکیوس به تدریس پرداخت که این همکاری تا سال 1347 ادامه داشت. وی طی سالهای 1346 تا 28 رییس دانشگاه‌های تهران و صنعتی شریف بود که در این مدت 150 استاد و دانشمند به دعوت ایشان برای تدریس در دانشگاه‌ از خارج به ایران آمدند که نقش موثری در مدرن شدن برنامه های آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها داشت.

به گزارش ایسنا، جبه‌دار مارالانی خاطرنشان کرد: پروفسور رضا در فاصله سالهای 1348 تا 53 سفیر ایران در یونسکو و همزمان استاد دانشگاه پاریس 7 در سوربون بود و در فاصله سالهای 53 تا 57 که سفیر ایران در کانادا بود به عنوان استاد دانشگاه های مک گیل و کانکوردیا به تدریس و تحقیق اشتغال داشت و استاد افتخاری این دانشگاه ها است.

پروفسور رضا چهار کتاب به زبان انگلیسی دارد که سه کتاب از کتاب‌های مرجع در دانشگاه های دنیا هستند و 12 کتاب به زبان فارسی دارند و علاوه بر آن نوشتن فصل‌هایی از چند کتاب از جمله قسمت‌هایی از دانشنامه آمریکانا و دانشنامه علوم و فناوری فیزیک را برعهده داشته اند.

پروفسور رضا که از پایه گذاران نظریه اطلاعات در جهان هستند بیش از 100 مقاله علمی و 100 مقاله فارسی در زمینه فرهنگ و ادبیات فارسی دارند. استاد در دوران جوانی هم سه کتاب رادیو به زبان ساده(1319)، دوره هندسه علمی و عملی(1320) و راز آفرینش(1321) را تدوین کرده اند.

فعالیتهای علمی و فرهنگی، پروفسور رضا از انجام مسوولیتهای اجرایی غافل نکرده است

دکتر عارف، دانش آموخته و استاد مهندسی برق دانشگاه تهران هم در سخنانی با تقدیر از برگزارکنندگان مراسم نکوداشت پروفسور رضا اظهار داشت: افتخار می‌کنم از دانشکده ای فارغ التحصیل شده ام که 37 سال قبل پروفسور رضا از آن فارغ التحصیل شده بود و در همان رشته و تخصصی تحصیل کرده ام که استاد تحصیل کرده بود و ریاست دانشگاهی را برعهده داشتم (دانشگاه تهران) که 25 سال قبل پروفسور رضا عهده دار ریاست آن بود. در پاییز 1355 زمانی که در دانشکده استنفورد تحصیل می کردم منشی دانشکده به من مراجعه کرد و گفت استادی ایرانی از کانادا به دانشگاه آمده و مایل است دانشجویان ایرانی را ببیند. در آن موقع شاید تنها 10 دانشجوی ایرانی در دانشگاه بودیم و در واقع اولین گروهی بودیم که به توصیه اساتید به جای MIT به استنفورد رفته بودیم. زمانی که وارد کتابخانه شدم، پروفسور رضا از من درباره زمینه تحصیلی‌ام سوال کردند که پاسخ دادم پردازش سیگنالهای تصادفی و احتمالا نظریه اطلاعات را برای ادامه کار انتخاب می‌کنم. پروفسور رضا من را به کار در زمینه نظریه اطلاعات توصیه کردند که من هم دانشجوی حرف شنوایی بودم!

این استاد مهندسی برق در ادامه با اشاره به نظریه شانون به عنوان انقلابی در علم و پردازش اطلاعات اظهار داشت: پرفسور رضا در سال 1340 کتابی در این زمینه نوشتند که مرجع دانشگاهی بود و این که امروز محققان ما در زمینه نظریه اطلاعات حرفی برای گفتن دارند مرهون وجود استیدی چون پروفسور رضاست که خدمات ارزنده ای در زمینه نظریه شانون انجام داده اند.

وی، جامعیت شخصیتی را از ویژگی‌های بارز دانشمندان بزرگ ایرانی نظیر پروفسور رضا عنوان کرد و گفت: استاد در کنار فعالیتهای برجسته علمی در زمینه فرهنگ و ادب فارسی نیز کارهای برجسته ای داشته اند و علاوه بر آن از مدیریت‌های اجرایی و علمی هم غافل نشده اند که ریاست دو دانشگاه تهران و شریف و نمایندگی ایران در یونسکو و همکاری نزدیک با انجمن‌های علمی و نهادهای مردم نهاد از نمودهای آن است.

قناعت و پاکدستی پروفسور رضا، مثال زدنی است

کمال خرازی، وزیر اسبق امور خارجه و استاد حوزه علوم شناختی و تربیتی، دیگر سخنران این مراسم بود که با اشاره به تجربه همکاری خود با پروفسور رضا در دوران تصدی مسوولیت نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد گفت: در زمان اقامت در آمریکا تلاش داشتم زمینه حضور استادان ایرانی مقیم آمریکا را در کشور فراهم کنم که در همین ارتباط، آکادمی علوم ایرانیان را تشکیل داده بودیم که زمینه رفت و آمد بسیاری از اساتید را به ایران فراهم کرد. در این راستا، شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی را با همکاری صادق خرازی که در حال حاضر برای درمان در خارج کشور است، تشکیل دادیم که پروفسور رضا با کمال خضوع و افتادگی در این شورا برای آشنا کردن ایرانیان مقیم آمریکا خصوصا نسل دومی ها با فرهنگ و ادبیات ایرانی و همچنین انتشار نشریات در این حوزه تلاش می‌کردند.

وی گفت: پروفسور رضا، شخصیتی واقعا رضامند و قانع و فارغ از هرگونه وابستگی است که حتی زمانی که مسوولیتی اجرایی داشتند هیچ گونه وابستگی به این سمتها نداشتند و قناعت و پاکدستی ایشان که نشانه یک فرهنگی واقعی است، مثال زدنی و الگویی برای همه ماست.

دین استاد «رضا» بر گردن آموزش عالی

دکتر سعید سهراب‌پور دانش‌آموخته الکترومکانیک دانشکده فنی دانشگاه تهران در سال 1344 و رییس اسبق دانشگاه صنعتی شریف نیز طی سخنانی در این مراسم با اشاره به این‌که «پروفسور رضا» تنها دانش آموخته دوره‌ی اول دانشکده فنی در قید حیات است، برای وی طول عمر آرزو کرد و اظهار کرد: احترام به بزرگترها و پیشکسوتان از اصول فرهنگ ماست. یادم هست زمانی که رییس دانشگاه صنعتی شریف بودم در چهلمین سالگرد تاسیس دانشگاه از تمام روسای سابق از جمله «پروفسور رضا» که از پایه‌گذاران دانشگاه هستند برای حضور در مراسم سالگرد دعوت کردم که ایشان نیز این دعوت را پذیرفتند.

دو سال دیگر مراسم پنجاهمین تاسیس دانشگاه صنعتی شریف و سال آینده مراسم هشتاد سالگی دانشگاه فنی است که امیدواریم در این مراسم نیز امکان ملاقات دوباره با استاد را داشته باشیم.

رییس سابق دانشگاه صنعتی شریف در ادامه با اشاره به شرایط نظام آموزش عالی در دوران تحصیل خود گفت: یادم هست زمانی که در رشته الکترومکانیک تحصیل می‌کردم باید دروس رشته‌های دیگر مثل طرق و راهسازی را می‌خواندیم و اگر در یک درس رد می‌شدیم یکسال تمام عقب می‌ماندیم.

«پروفسور رضا» در دوران ریاست دانشگاه‌های تهران و صنعتی شریف با ایجاد تحول و مدرن‌کردن آموزش عالی کشور این قبیل مشکلات را برطرف کردند.

وی با اشاره به جایگاه والای شعر و ادبیات در فرهنگ ایرانی اظهار داشت: علاقه‌ به فرهنگ و ادب فارسی از ویژگی‌های «پروفسور رضا» است و از این جهت بسیار به ایشان مدیونیم.

در ادامه‌ی این مراسم سهیل محمودی که اجرای برنامه را برعهده داشت از استاد محمد ابراهیم باستانی پاریزی برای سخنرانی دعوت کرد.

محمودی از این استاد نام‌ آشنای ادبیات و تاریخ ایران به عنوان یکی از افتخارات دانشگاه تهران یاد کرد که هنوز هم دانشکده ادبیات هر دوشنبه با صدای گام‌های استاد همراه می‌شود.

ماجرای جالب لوح‌های تاریخی تاسیس دانشگاه تهران

دکتر باستانی پاریزی با ابراز خرسندی و افتخار از حضور در مجلس نکوداشت «پروفسور رضا» اظهار داشت: 1313 با این‌که دو 13 را در کنار هم دارد ولی به واسطه‌ی دو اتفاق مهم سالی مبارک در تاریخ ایران است یکی تقدیر از فردوسی طوسی به مناسبت هزاره‌ی او و دیگری تاسیس دانشگاه تهران که تضمین‌کننده‌ی آینده ایران بود.

وی در ادامه به بیان ماجرای جالب لوح‌های تاریخی تاسیس دانشگاه تهران پرداخت و گفت: دانشگاه تهران در پانزده بهمن‌ماه 1313 با کارگذاشتن یک لوح تاریخی در پایه‌های دانشگاه تهران رسما تاسیس شد. این لوح ابتدا از طلا بود، ولی شاه با ابراز این نگرانی که ممکن است برخی برای به دست آوردن این لوح طلا ساختمان را تخریب کنند دستور داد لوح دیگری مشابه آن از جنس فلز غیرقیمتی جایگزین این لوح شود و لوح طلا به موزه جواهرات منتقل شد.

وی در ادامه با اشاره به این‌که به امضای حکم تبدیل دانشیاری به استادی توسط «پروفسور رضا» افتخار می‌کند، اظهار داشت: 100 سال برای انسانی مثل «پروفسور رضا» بسیار کم است و این انسان را به یاد شعر ملک الشعرای بهار در رسای قمرالملوک وزیری می‌اندازد که گفت: صد قرن هزار ساله باید تا یک قمر الملوک زاید.

داستان دستان نیکوکار پروفسور رضا

به گزارش ایسنا حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی _ مدیر مسوول موسسه اطلاعات و چهره همیشه حاضر مراسم نکوداشت بزرگان علم و فرهنگ ایران دیگر سخنران این مراسم بود.

وی که به واسطه‌ی انتشار شماری از آثار استاد فضل‌الله رضا با وی آشنایی و ارتباط دیرینه‌ای دارد پیش از رفتن به جایگاه سخنرانی متواضعانه بر دستان «پروفسور رضا» بوسه زد.

دعایی در سخنان خود با اشاره به فروتنی و بزرگواری که در جریان انتشار آثار استاد فضل‌الله رضا از ایشان دیده است، اظهار داشت: «پروفسور رضا» عواید مادی تمامی آنچه در اختیار داشته، دارند و خواهند داشت را به امور خیریه اختصاص دادند به‌طوری که از ما خواستند حق‌التالیف آثار ایشان را به مدرسه‌ای که برای دختران کم‌بضاعت در مشهد راه‌اندازی کرد‌ه‌اند و موسسه خیریه‌ای که برای بزرگسالان در زادگاهشان تاسیس کردند واگذار کنیم.

مدیر مسوول موسسه اطلاعات خاطر نشان کرد: «پروفسور رضا» علی‌رغم بیش از نیم قرن افتخار‌آفرینی علمی در آمریکا درخواست آن کشور برای گرفتن پاسپورت آمریکایی را نپذیرفتند و تا امروز به عنوان یک ایرانی سفر کرده‌اند. این‌که دانشمندی در این سطح علمی جهانی درخواست آمریکا برای دریافت پاسپورت را نپذیرفته مایه افتخار ماست.

دعایی در عین حال از «پروفسور رضا» اجازه خواست در این مراسم از یکی‌دیگر از مفاخر علمی کشور در حوزه فلسفه و علوم انسانی هم یاد کند که سال‌ها پیش به دلایلی از ایران رفته ولی هنوز همه توجه‌اش به میهن ماست.

وی گفت: این چهره برجسته‌ی علمی برای جراحی قلب‌اش نیازمند 100 تا 200 هزار دلار بود. در همان زمان ترکیه از او دعوت کرد به عنوان برجسته‌ترین فیلسوف معاصر مرکز و کتابخانه‌ای به نام وی در قونیه تاسیس کند تا استاد میراث معنوی و کتاب‌های ارزشمند خود را به این کتابخانه اهدا کند و در مقابل چک سفیدی برای وی ارسال شود.

مدیر مسوول موسسه اطلاعات خاطر نشان کرد: ترک‌ها حتی پیشنهاد داده بودند مقبره‌ای برای استاد در محل آن مرکز تاسیس کنند که وی پاسخ داده بود من آنچه دارم برای وطنم است و اگر روزی بمیرم آرزویم این است که در وطنم دفن شوم.

وی در پاسخ به دعوت آنها به قونیه رفت. مجری برنامه از وی به عنوان استادی از آمریکا یاد کرد ولی او در ابتدای سخنرانی، خود را ایرانی معرفی کرد. علی‌رغم این مساله و با وجود عواطف شهید مطهری و رأفت مقام معظم رهبری و قوه قضاییه نسبت به ایشان هنوز بسیاری با ناسپاسی در برخی روزنامه‌ها نسبت به ایشان بی‌حرمتی می‌کنند و این فرد کسی نیست جز «پروفسور سید حسین نصر».

وی که بسیاری از مراکز فلسفی جهان ایشان را از اعضای خود می‌دانند، تمام آثار و کتابخانه‌اش را برای انجمن حکمت و فلسفه در ایران اهدا کرده است.

مدیر مسوول موسسه اطلاعات تصریح کرد: وقتی امثال «پروفسور رضا» را می‌بینم از این همه فروتنی و عشق به ایران از کسانی که در این حد از علم و فرهنگ هستند در برابر آنها احساس کوچکی می‌کنم و افتخار می‌کنم که به دست چنین انسان بزرگی بوسه بزنم.

اعطای جایزه «پروفسور رضا» از سال آینده

در ادامه‌ی این مراسم مهندس مهنا از برگزار‌کنندگان نکوداشت «پروفسور رضا» در سخنانی از راه‌اندازی تارنمای اینترنتی استاد فضل‌الله رضا شامل زندگینامه، آثار، تصاویر و سایر اطلاعات مربوط به این چهره کشور از سوی کانون مهندسین فارغ‌التحصیل دانشکده فنی دانشگاه تهران خبر داد و گفت: این سایت به نشانی www.fazlollahreza.com قابل دسترسی است و ان‌شاء‌الله از طریق سایت رسمی دانشگاه تهران نیز قابل دسترسی خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: بنیاد حامیان دانشکده فنی دانشگاه تهران در آستانه هشتاد سالگی دانشکده افتخار دارد جایزه‌ای را در زمینه‌ی مهندسی به نام استاد فضل‌الله رضا پایه‌گذاری کند که این جایزه از سال آینده طبق آیین‌نامه‌ای که با نظر استاد تدوین می‌شود، اعطا خواهد شد.

مهنا در ادامه به اعطای جایزه‌ای از سوی جامعه پزشکی به نام پروفسور رضا از پنج سال پیش اشاره کرد که با توجه به دور بودن زمینه‌ی کاری «پروفسور رضا» (رشته مهندسی برق) با پزشکی مایه تعجب است.

وی در ادامه از دکتر بروجردی از مسوولان جایزه پزشکی «پروفسور رضا» دعوت کرد که توضیحاتی در این زمینه ارائه کنند.

پایان دادن به امپراتوری‌های صوری در پزشکی

بروجردی در سخنان خود با تقدیر از جایگاه علمی و فرهنگی برجسته‌ی «پروفسور رضا» آزادگی‌ دانشی و مردمی‌ دانشی استاد را مورد توجه قرار داد و گفت: «پروفسور رضا» در دوران تصدی ریاست دانشگاه تهران با لغو برخی قوانین فرصت‌سوز که مانع از خدمت دانش‌آموختگان دانشگاه‌های خارج از کشور در دانشگاه‌های ایران می‌شد، به امپراتوری‌های علمی صوری در حوزه پزشکی کشور پایان داد. استاد قریب به 100 نفر از کسانی که به خاطر وضع سیاسی، ریاست دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها را برعهده داشته و بیمارستان را ملک مطلق خویش می‌پنداشتند برکنار و اساتید برجسته‌ی پزشکی را جایگزین آنها کرد.

وی تصریح کرد: اگر امروز چراغی در پزشکی کشور روشن است به واسطه‌ی چراغ‌افروزی امثال «پروفسور رضا» است. به همین دلیل جایزه‌ای در حوزه گوش، گلو و جراحی پلاستیک در حاشیه‌ی کنگره خاورمیانه‌ای راینولوژی و جراحی پلاستیک به نام «پروفسور رضا» به پزشکان برگزیده‌ ایرانی و خارجی اعطاء می‌شود. استاد فضل‌الله رضا خود عصاره فضل‌ها و در یک کلام چشم ماست.

در ادامه این مراسم، دکتر محمدحسین علیمی از اساتید دانشکده هنر که اثری حجمی (شمسه) را جهت تقدیم به استاد با کمک دو هنرمند دیگر تهیه کرده به بیان توضیحاتی درباره‌ی این اثر پرداخت.

پایان بخش این مراسم نیز اعطای لوح یاد بود دانشکده فنی یک اثر حجمی و یک اثر تذهیب نفیس به انتخاب استاد آیدین آغداشلو به «پروفسور رضا» با حضور تنی چند از چهره‌های علمی و فرهنگی حاضر در مراسم و سخنرانی استاد فضل‌الله رضا بود.

پروفسور رضا که از برگزاری این مراسم با شکوه و قدرشناسی و استقبال چشم‌گیر اساتید و دانشجویان به وجد آمده بود، با ابراز خرسندی و تقدیر از برگزار‌کنندگان مراسم اظهار داشت: با فروتنی ،درود فراوان دارم به چهار میلیون جوان ایرانی که در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها و موسسات آموزش معرفت آینده بهتری را برای این سرزمین باستانی برنامه‌ریزی می‌کند تا وضع 75 میلیون ایرانی محروم هر روز بهتر شود.

وی گفت: برای من گواراتر است اگر این بزرگواری شما را به عنوان نماینده‌ای از همکاران خود بپذیرم و این جسارت را نداشته و ندارم که در برابر چنین جمع دانش سخن بگویم.

استاد فضل‌الله رضا در ادامه به بیان شرایط دوران تحصیل خود در بدو تشکیل دانشگاه تهران پرداخت و گفت: من در سال 1313 بعد از قبولی در کنکور وارد دانشکده فنی شدم. ما آزمایشگاه و کتابخانه نداشتیم و معلمانی هم که داشتیم، مثل معلمان امروز دانشگاه چندان مجرب نبودند. جوان‌هایی بودند چند سال بزرگ‌تر از ما که در دوره‌ی رضاشاه به خارج اعزام شده و آموزش‌هایی دیده بودند. ما بچه‌هایی که به دانشگاه آمدیم با شکیبایی با آن شرایط و مشکلات ساختیم. بسیاری از پیشرفت‌های هشتاد سال اخیر صرف‌نظر از پیشرفت‌های فناوری مرهون استقامت و پایداری دانشجویان است که در بین فارغ‌التحصیلان این دانشگاه کسانی بودند که در راه آبادانی کشور قدم‌های بزرگی برداشتند.

وی به جوانان توصیه کرد: شکیبا بوده و به مسائل فرهنگی نیز توجه داشته باشند و خصوصا در برخورد با تبلیغات رسانه‌های خارجی به این مساله توجه داشته باشند که این رسانه‌ها که پول می‌گیرند تا کارهای کشور‌های خارجی را بزرگ جلوه دهند بخشی از مطالب‌شان درست و بخشی خیال است.

پروفسور رضا جهان‌شناسی را از ضرورت‌های قابل توجه جوانان هر کشور دانست و گفت: به جوانانی که قصد دارند برای ادامه‌ی تحصیل به خارج بروند توصیه می‌کنم ناشناخته به غرب نروند و ابتدا با تحقیقات کافی اطلاعات لازم را کسب کنند و دیگر این‌که سعی کنند بعد از مدتی به کشور برگردند. عظمت ایران در معنویت و روحانیت و عشق و شور بلند است که در غرب کمتر مشاهده می‌شود.البته منظورم از معنویت امور ظاهری نیست.


تگ ها تجلیل باشکوه دانشگاهیان پروفسور رضا صدسالگی

پر بازدیدترین علمی فرهنگی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی