پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / علمی فرهنگی          27 بهمن 1392 - 16 February 2014


موفقیت محققان کشور در بهبود کیفیت کاغذ با نانوذرات

پژوهشگران ایرانی با استفاده از ذرات نانورس و کربنات کلسیم، موفق به بهبود ویژگی‌های سطحی کاغذ نظیر صافی و چاپ‌پذیری و ویژگی‌های نوری کاغذهای چاپ شدند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر جعفر ابراهیم پور کاسمانی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد سوادکوه و محقق طرح در مورد مراحل این کار تحقیقاتی گفت: کاغذ چاپ مکانیکی ساخته شده از خمیرکاغذ شیمیایی- مکانیکی کارخانه چوب و کاغذ مازندران، با جرم پایه 70 گرم بر متر مربع تهیه شد. مواد پوشش‌دهنده شامل نانورس در دو سطح 5 و 10 درصد وزنی و کربنات کلسیم رسوبی در چهار سطح 20، 30، 40 و 50 درصد وزنی نسبت به لاتکس، به‌ وسیله‌ی یک دستگاه مخلوط‌ کن با 1500 دور در دقیقه با یکدیگر مخلوط شدند.

به نوشته سایت نانو، وی افزود: مدت زمان اختلاط مواد 10 دقیقه بود که پس از آن پوشش‌دهی به‌ وسیله‌ی یک پوشش‌دهنده تیغه‌ای آزمایشگاهی بر روی سطح کاغذ به صورت فیلم نازکی (با وزن پایه حدود 6 گرم بر متر مربع) انجام شد.

محقق طرح ادامه داد: سپس کاغذ پوشش داده شده که به منظور عدم اعوجاج، مهار شده بود به مدت 2 دقیقه داخل آون با دمای 80 درجه سانتیگراد قرار گرفت. کنترل مقدار پوشش‌دهی بر اساس تعیین وزن خشک پوشش به ازای واحد سطح کاغذ انجام شد.

ابراهیم پور کاسمانی گفت: سپس جهت اندازه‌گیری زبری سطح، جذب آب کاغذ، براقیت و نفوذپذیری کاغذ نسبت به عبور هوا از استانداردهای TAPPI و جهت اندازه‌گیری چاپ پذیری کاغذ و کنده شدن سطح آن از استاندارد ISO و چگالی چاپ از استاندارد SCAN استفاده شد.

وی خاطرنشان کرد: سطح کاغذ پوشش یافته با نانورس در این کار تحقیقاتی به دلیل زیادتر بودن سطح ویژه نانورس و تفاوت در شکل ذرات آن، از یکنواختی و صافی نسبتاً خوبی برخوردار است.

محقق طرح تصریح کرد: تصاویر میکروسکوپ روبشی نشان داد حفرات و خلل فرج سطح کاغذ به‌ وسیله‌ی مواد پوشش دهنده پر شد. کاهش زبری، تخلخل و جذب آب کاغذهای پوشش یافته باعث بهبود چاپ پذیری کاغذ و ثبات ابعاد آن در حین چاپ افست رول می‌شود. همچنین پوشش سطحی کاغذ موجب افزایش براقیت و چگالی چاپ می‌شود.

وی افزود: مشخصات ظاهری کاغذهای چاپ شده نشان داد که بهترین کیفیت چاپ مربوط به کاغذهای پوشش یافته با مواد معدنی بود و بر خلاف نمونه شاهد در هیچ یک از کاغذهای پوشش یافته، پدیده کنده شدن سطح کاغذ، اتفاق نیفتاد که این موضوع اهمیت زیادی پس از چاپ و ایجاد پرز روی نوردهای چاپ دارد.

فارغ‌التحصیل مقطع دکتری تخصصی رشته صنایع چوب و کاغذ واحد علوم و تحقیقات تهران تصریح کرد: یکی از معضلات عمده در کاغذهای چاپ کیفیت پایین چاپ پذیری آنها بود، نتایج این طرح نشان داد که پوشش دهی کاغذ منجر به افزایش براقیت و چگالی چاپ می‌شود که این نشان دهنده افزایش کیفیت چاپ است. علاوه‌ بر این آزمون کنده شدن کاغذها نشان داد که پوشش، باعث افزایش چسبندگی مرکب و کاغذ شده و از مشکل پرزدهی بر روی نوردها بویژه نورد بلانکت افست و کنده شدن سطح چاپ شده جلوگیری می‌کند.

ابراهیم پور کاسمانی، با اشاره به آینده این کار تحقیقاتی و امکان تجاری‌سازی این طرح گفت: تجاری‌سازی این طرح نیاز به حمایت شرکت‌های تولیدی کاغذ دارد که در صورت همکاری و حمایت شرکت‌ها، این امکان فراهم خواهد شد. همچنین در این تحقیقات بحث کهنگی کاغذهای پوشش داده شده مطرح است که بزودی نتایج آن نیز منتشر خواهد شد.

وی یادآور شد: با استفاده از دستاوردهای این تحقیق می‌توان مشکلات کاغذهای تولیدی در کشور را برطرف کرد و ویژگی‌های مناسبی به این کاغذها بخشید.

نتایج این کار تحقیقاتی که به‌ وسیله‌ی دکتر ابراهیم پور کاسمانی و همکارانش انجام شده، در مجله Bioresources منتشر شده است.

تگ ها اخبار علمی و فرهنگی بهبود کیفیت کاغذ با نانوذرات

پر بازدیدترین علمی فرهنگی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی