پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / علمی فرهنگی          04 امرداد 1393 - 26 July 2014


 چهار دانشگاه شیعه‌شناسی در اسرائیل فعالیت دارند

بعد از انقلاب اسلامی در کنار بحث آخرالزمان، موضوع آخرالزمان از نظر اسلام نیز برای کشورهای غربی اهمیت زیادی پیدا کرد؛ به گونه‌ای که بعد از سال 2000 به ویژه بعد از سال‌های 2005 و 2006 فکر جدیدی در فضای رسانه‌ای به خصوص در حوزه کتاب نویسی آنها ایجاد شد.



به گزارش پرتال دانشگاهی کشور و به نقل از «خبرگزاری تسنیم» برنامه «راز» به کارگردانی نادر طالب زاده چهارشنبه 1 مردادماه با حضور حجت الاسلام محمد شهبازیان، پژوهشگر و حجت الاسلام زهیر دهقانی ارانی با موضوع «مهدویت از نگاه غرب» به روی آنتن شبکه چهار سیما رفت.

حجت الاسلام دهقانی در ابتدای برنامه گفت: متاسفانه بحث مهدویت در این سال‌ها مغفول مانده است. به همین دلیل باید گفت اطلاعات عمومی جامعه نسبت به این مسئله کافی نیست.

مسئول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت در همین زمینه گفت: بعد از سال 2006، نویسندگان جوانی در حوزه مهدویت در غرب کتاب نوشتند. این در حالی است که غرب از گستره وسیع مطالعاتی در این زمینه برخوردار است. این مسئله نشان دهنده وجود امکانات وسیع و حمایت از آنها است؛ به گونه‌ای که غرب از افراد شناخته شده خود برای نوشتن کتاب‌های ضدمهدویت استفاده می‌کند.

حجت الاسلام دهقانی با اشاره به کتاب «جنگ­ خدا علیه ترور: اسلام، پیشگویی و کتاب مقدس» گفت: جوئل ریچاردسون، نویسنده قصد دارد در این کتاب اینگونه القا کند که دین اسلام برای مسیحیت خطرناک است و دین مسیحیت آنها را از اسلام برحذر داشته است. کتاب «مهدی؛ مسیحای به سرقت رفته» نوشته رون کانترل است که روی جلد آن عکس بن لادن وجود دارد. در واقع آنها می‌خواهند اینگونه القا کنند که بن لادن نماد حضرت مهدی (عج) است که مسلمانان آن را تبلیغ می‌کنند.

وی با معرفی چند کتاب دیگر غربی که با محوریت ضدمهدویت نوشته شده‎اند، تصریح کرد: متاسفانه رمان‎هایی که در این حوزه نوشته شده جزو کتاب‎های پرفروش قرار گرفته‎اند.

مسئول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به جوئل روزنبرگ گفت: وی 3 کتاب در حوزه مهدویت نوشته است که همه آنها جزو کتاب‎های پرفروش غرب به شمار می‎رود. در حال حاضر این فرد  با عنوان کارشناس اسلام شناسی در غرب شناخته می‎شود. کتاب «امام دوازدهم» این فرد اینگونه آغاز می‎شود که رئیس جمهور ایران خبر ظهور امام زمان (عج) را می‎دهد و همزمان بمب‎های اتم ایران به سرزمین‎های غربی شلیک می‎شود.

حجت الاسلام دهقانی با بیان اینکه قطعا رسانه‌ها تاثیر زیادی در تعداد کتاب‌های منتشر شده دارند، گفت: در نوامبر سال 2013 در سایت آمازون کتاب «اسلامیک انتی کریس» در رتبه چهارم یا پنجم پرفروش‎ها قرار گرفت. حتی در سال 2014 به جای اینکه فروش این کتاب کاهش یابد، این کتاب در رتبه دوم یا سوم پرفروش‎‎های کتاب دینی و مذهبی قرار گرفت؛ به گونه‌ای که نیویورک تایمز این کتاب را در لیست کتاب‌های پرفروش قرار داد.

وی با بیان اینکه مهدی ستیزی دارای عقبه تاریخی نیست، گفت: اولین اقدام علنی در این زمینه حدود 40 سال پیش و با اکران فیلم نوستراداموس شروع شد که در این فیلم مهدی ستیزی به طور آشکارا به نمایش در آمد؛ با این حال روند مهدی ستیزی بعد از این فیلم دیگر آشکار نبود تا اینکه بعد از سال 2005 و 2006 غرب دوباره اقدامات علنی خود را پیش گرفت.

مسئول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت درباره دلایل شروع اقدامات علنی مهدی ستیزی بعد از سال 2005 گفت: شاید بتوان گفت ظهور جنبش‌های اسلامی یکی از دلایل این امر است. البته نباید فراموش کرد که بعد از این سال دیگر غربی‌ها دیگر نمی‌توانستند جلوی انتشار مطالب درباره امام زمان(عج) را بگیرند و به همین دلیل مهدی ستیزی آنها دوباره آغاز شد.

دهقانی با اشاره به روزنبرگ گفت: این فرد زمانی مشاور نتانیاهو در انتخابات رژیم صهیونیستی بود. در حالی که تا قبل از سال 2007 کسی او را نمی‎شناخت، توانست با نوشتن کتاب امام دوازدهم به شهرت برسد به طوری که الان یکی از کارشناسان مسیحیت و اسلام شناس غربی به شمار می‌رود.

در ادامه حجت الاسلام شهبازیان گفت: ویلیام مونتگمری وات عنوان می‎کند امروز کسانی که درباره شرق شناسی یا همان اسلام شناسی در غرب فعالیت می‎کنند در واقع در راستای زیاده خواهی‎های غرب قدم برمی‎دارند. به تبع این سوال پیش می‎آید که چرا غرب ضد اسلام فعالیت می‎کند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت ما دو غرب داریم؛ غرب سیاسی و غرب دینی که قطعا خدا در غرب سیاسی هیچ نقشی ندارد ولی در غرب دینی اینگونه نیست؛ با این حال هم غرب سیاسی و هم غرب دینی در تلاش هستند تا خاورمیانه جدیدی را ایجاد کنند و چون اسلام مانع چنین کاری است؛ آنها به اسلام ستیزی روی آورده اند.

وی در همین زمینه افزود: واشنگتن پست زمانی در یکی از شماره‌های خود نوشت تا زمانی که روح خمینی(ره) و انقلاب اسلامی در خاورمیانه زنده است، امکان تسلط بر آن وجود ندارد و همین مسئله باعث اسلام ستیزی آنها شده است. امروز می‌بینیم حزب الله توانست غرب را به زانو در بیاورد. این درحالی است که حتی سلفی‌ها با وجود سنی بودن حزب الله به این دلیل که انقلاب اسلامی الگوی حزب الله است، حاضر به کمک به آن نیستند.

این پروژهشگر با بیان اینکه امروز موعودباوری یکی از بحث‌های اصلی دنیا محسوب می‌شود، گفت: غرب بر این مسئله تمرکز کرده است. 100 دانشگاه شیعه شناسی در دنیا و  4 دانشگاه شیعه شناسی در اسرائیل وجود دارد. طبیعتا گروه‌های مخالف مانند داعش که امروزه در عراق، سوریه و .... شکل گرفته‌اند عقبه روایی دارند که غرب به آنها تزریق کرده است.

حجت الاسلام شهبازیان افزود: امروزه غرب به خوبی می‌بیند که آمار گرایش به مهدویت در دنیا بسیار بالا است. در حال حاضر به غیر از حضرت پیامبر(ص) که نماد مسلمان سنی و شیعه در جهان است، امام حسین (ع) و امام زمان (عج) نیز به عنوان نمادهای اسلام در دنیا شناخته می‎شوند. تنزل در غرب به خوبی نمایان است و به همین دلیل غربی‎ها مردم را از طرق مختلف مانند فیلم و کتاب به اسلام ستیزی دعوت می‌کنند.

وی با بیان اینکه هم غرب سیاسی و هم غرب دینی آخرالزمان را جعل کرده اند، گفت: از قرن 16 میلادی به بعد سیاسیون بریتانیا در کنار افراد مذهبی خود قرار گرفتند تا از این طریق بتوانند عثمانی را از بین ببرند و همین مسئله باعث ایجاد پایه جدیدی در پروتستان شد که در نهایت منجر به ظهور پروتستان‌های بنیادگرا گردید؛ به گونه‌ای که امروزه 30 درصد آرا آمریکا را همین پروتستان‌های بنیادگرا در اختیار دارند. این دسته از پروتستان‌ها نیز مطابق با سیاست‌های آمریکا دست به تحریف‌های آخرالزمانی زده‌اند.

این پروژهشگر با اشاره به مستند «اردوگاه مسیح» افزود: غربی‌ها در این مستند نشان می‌دهند که دشمن اصلیشان در آخرالزمان امام زمان (عج) است. نباید فراموش کرد که تنها مکان ظهور مسیح در ادبیات مسیحیت، کشور سکولار آمریکا است. در واقع آنها می‌خواهند از این طریق این موضوع را القا کنند که برای ظهور حضرت مسیح(ع) باید با مسلمانان بجنگند.

حجت الاسلام شهبازیان گفت:غربی‌ها در بسیاری از کتاب‌های ضدمهدویت خود روایت‌های ما را نیز آورده‌اند. آنها این روایت‌ها را به گونه‌ای با روایت‌های خود تطبیق داده‌اند که گویی امام زمان(عج) مقابل حضرت مسیح می‌ایستد. طبیعتا فعالیت‌های ضدمهدوی آنها باید غیرت را در جامعه دانشگاهی، حوزوی، رسانه ای و ...  ایجاد کند.

وی ادامه داد: زمانی با یکی از کشیش‌های پروتستانی صحبت می کردم؛ او گفت که جریان‌های بنیادگرای پروتستان همانند وهابی‌های اسلام احمق هستند. او حتی برای توهین و نسبت دادن لقب‌های نادرست به امام زمان از سوی بنیادگراها، عذرخواهی کرد. طبیعتا این مسئله نشان می‎دهد که در مسیحیت نیز افرادی وجودی دارند که به امام زمان(ع) توجه داشته باشند.

این پروژهشگر با اشاره به برنامه تلویزیونی جوئل روزنبرگ در شبکه فاکس نیوز گفت: وی در یکی از برنامه‌های خود عنوان می‌کند که احمدی نژاد و امام خمینی(ره) بمب اتم به امام زمان (عج) می‌دهند. او حتی اشتباهی به جای مقام معظم رهبری از امام خمینی(ره) یاد می‌کند. غربی‎ها چنین فردی را که در قرآن سوزی آمریکا و ... دست داشته و حتی در برنامه تلویزیونی اینگونه صحبت می‌کند را فرد فرهیخته خود می‌دانند.

در ادامه نادر طالب زاده با اشاره به قدیمی‌ترین انجیل دنیا گفت: اگر غربی‌ها درباره اسلام درست می‌گویند چرا در خصوص انجیل برنابا که هم اکنون در موزه‌ای در ترکیه نگهداری می‌شود و در آن بارها از پیامبر سخن گفته شده، صحبت نمی کنند؛ البته باید گفت متاسفانه جهان اسلام نیز نسبت به این انجیل تعصبی از خود نشان نمی‌دهد و در واقع هیچ دانشمندی درباره آن تحقیق نمی‌کند.

وی با بیان اینکه قیمت این کتاب 36 میلیون دلار است، گفت: در حقیقت قیمت هیچ کتابی در دنیا به این اندازه نیست. قطعا این انجیل برای جهان اسلام کتاب مهمی به شمار می‌رود؛ چرا که از زبان حضرت مسیح(ع) درباره حضرت محمد (ص) بشارت داده شده است.

گفتنی است، در این برنامه کلیپی درباره مسیحیت و همچنین مستند «اردوگاه مسیح» نشان داده شد.


تگ ها دانشگاه شیعه‌شناسی اسرائیل

پر بازدیدترین علمی فرهنگی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی