پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / دانشجويان خارجی          15 آذر 1400 - 06 December 2021


رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم با اشاره به جذب ایرانیان خارج از کشور گفت: حدود ۵۰۰ نفر در سال در دانشگاههای کشور حضور می یابند. این رقم باید در چهار سال آینده ۱۰ برابر شود.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، حسین سالارآملی در نشست کارگروه علمی آموزشی ایرانیان خارج از کشور که با حضور اعضای کارگروه و نمایندگان دستگاه‌های مختلف به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: عزم راسخی در راستای ساماندهی به ایرانیان مقیم خارج از کشور در دولت کنونی شکل گرفته است؛ این مسئله را به فال نیک می گیریم و امیدواریم در این دوره شاهد تحولات شگرفی باشیم و بستر مناسبی جهت همکاری با ایرانیان مقیم خارج ایجاد شود.

وی با بیان اینکه بحث جوامع دور از وطن بحثی بسیار جدی است، افزود: با توجه به مسئله توسعه تکنولوژی و جهانی شدن، کشورهای مختلف این جوامع را قدرت نرم می دانند و ما نیز باید از این زاویه به آن نگاه کنیم.

دبیر کارگروه علمی آموزشی ایرانیان خارج از کشور در ادامه سخنان خود تصریح کرد: جوامعی که چند فرهنگ گرایی در آنها رواج دارد در بهره گیری از افراد خارج از کشور موفق تر عمل کرده اند. البته جریان هایی نیز وجود دارد که مانع بهره گیری از ظرفیت این افراد می شود که مهم ترین جریانی که سد ایجاد می کند موضوع رفت و آمد آنهاست. در این راستا باید هویت گرایی بین ایرانیان مقیم خارج از کشور را افرایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: بخش جمعیت شناسی سازمان ملل متحد سال ۲۰۲۰ آماری از افراد خارج از وطن ارائه کرده است؛ در این گزارش مهم ترین کشوری که توانسته از افراد خارج از کشور خود بهره‌مند شود، کشور هند است.

سالارآملی افزود: در بخشی از این گزارش آماری آمده است که در سال ۲۰۱۹، حدود ۵۴۸ میلیارد دلار افراد خارج از وطن، پول به کشورشان حواله و سرمایه گذاری کرده اند که ۸۴ میلیارد دلار آن فقط مربوط به کشور هند است.

وی همچنین بر ارائه تصویرسازی دقیق از مجموعه مسائل داخل و خارج از کشور تأکید کرد و گفت: تصویرسازی از نقاط ضعف ما محسوب می شود، باید ابتکار عمل تصویرسازی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور را به دست آوریم چرا که معاندان کشور هر روزه به ایران هراسی و تصویرسازی های منفی مبادرت می ورزند.

رئیس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم با بیان اینکه مکان برای خدمت به کشور نباید مدنظر قرار گیرد اظهار داشت: ایرانیان خارج از کشور در هر کجای دنیا که باشند می توانند به میهن و سرزمین کهن خود خدمت کنند.

وی بر ضرورت افزایش جذب متخصصان و نخبگان ایرانی خارج از کشور تأکید کرد و گفت: به طور متوسط حدود ۵۰۰ نفر در سال در دانشگاه‌های کشور حضور می یابند و انتظار داریم این رقم در چهارسال آینده ۱۰ برابر شود.

دبیر کارگروه علمی آموزشی ایرانیان خارج از کشور افزود: از بنیاد ملی نخبگان می خواهیم برای فارغ التحصیلان ایرانی ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا امتیازات ویژه و استثنایی در نظر گیرند تا اکثر آنان تمایل به حضور در ایران یابند.

وی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد: به گونه ای پیش رویم که ظرفیت سازی بیشتری کنیم که در خدمت ایرانیان خارج از کشور که به راستی گنجی هستند برای ما، باشیم و آنان را از ایران هراسی به دور نگاه داریم.

در ادامه دکتر کرمی معاون زبان فارسی مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم گفت: پتانسیل های خوبی در کشورمان برای تقویت زبان فارسی وجود دارد؛ وجود ۵۰ گروه زبان فارسی، ۴ هزار دانشجوی دکتری و ۹ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و همچنین انجمن های زبان و ادب فارسی زمینه ها و امکانات مناسبی هستند که ایرانیان خارج از کشور می توانند از آن بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه نیاز است نهادها تسهیلاتی برای ایرانیان خارج از کشور قائل شوند تا شاهد رشد و حفظ زبان فارسی به عنوان میراث ملی و فرهنگی کشور باشیم، اظهار امیدواری کرد ایرانیان خارج از کشور یک رابط افتخاری معرفی کنند تا بتوانیم از نیازهای آنان آگاهی یابیم.

توانمندسازی نخبگان برای ارتباط با داخل، ایجاد بسترهای نوآوری باز در کشور، ایجاد مکانیزمی برای انجام امور مربوط به فرهیختگان خارج از کشور از شناسایی تا به کارگیری آنان، ایجاد شهرک دانشگاهی برای ایرانیان خارج از کشور، ایجاد راهکار تسهیل تردد نخبگان و اساتید ایرانی و خارجی، ایجاد دانشگاه مجازی ایرانیان خارج از کشور، طراحی مکانیزم اعتمادسازی جهت القای حس «ایران برای همه»، ایجاد مدلها و زیرساخت هایی برای بهره مندی از ایرانیان خارج از کشور، همکاری های آموزش از راه دور، همکاری های علمی در زمینه انتقال فناوری و همچنین بهره‌مندی از توان علمی و مالی این عزیزان در مشارکت و ایجاد شرکت های دانش بنیان از جمله مواردی بود که اعضای کارگروه علمی آموزشی ایرانیان خارج از کشور و نمایندگان وزارتخانه ها و دستگاه های مختلف به آن پرداختند.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین دانشجويان خارجی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی