اخبار دانشگاهی کشور / موسسه آموزش عالی 20 آذر 1392 - 11 December 2013
تعریف مفهوم رقابت درنظام آموزش عالی کشور
استاد دانشگاه علوم اقتصادی: رقابت در نظام آموزش عالی کشور تعریف نشده است
عضو هیات علمی دانشگاه علوم اقتصادی دانشگاه مطلوب را دانشگاهی دانست که بتواند در کنار نقش آموزشی، نقش یک بنیاد اقتصادی را نیز ایفا کند.
به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از:
دکتر شقاقی در گفتوگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه تعریف دانشگاه مطلوب در نظام آموزشی عالی، دانشگاه رقابتپذیر است، اظهار کرد: مهمترین ضعف نظام آموزشی کنونی آن است که دانشگاهها از موهبت رقابت به دور هستند، به عبارت دیگر زمانی آموزش عالی میتواند ادعای یک دانشگاه مطلوب را کند که بتواند سیستم رقابت را درون دانشگاهها شکل دهد.
وی با اشاره به لزوم انجام سیاستگذاریهای کلان از سوی وزارت علوم برای ایجاد رقابت بین دانشگاهها، تصریح کرد: یکی از راههای شکلدهی این رقابت، توجه و ارزیابی رتبهبندی دانشگاهها است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم اقتصادی با بیان اینکه بودجه باید بر اساس یک رتبهبندی و ارزیابی به هر دانشگاه اختصاص یابد، در این باره اظهار کرد: جایگاه هر دانشگاه در رتبهبندی کشوری باید در میزان بودجهای که به آن دانشگاه اختصاص داده میشود، تاثیرگذار باشد و به این صورت رقابت در بین دانشگاهها برای کسب بودجه بیشتر افزایش مییابد.
وی یکی دیگر از ضعفهای کنونی دانشگاههای کشور را وابستگی مالی این دانشگاهها به دولت دانست و خاطر نشان کرد: وزارت علوم باید یک برنامه راهبردی اقتصاد دانش بنیان را برای دانشگاههای کشور مشخص کند تا بر اساس این برنامه تعیین شود که هر دانشگاه به چه میزان میتواند کسب درآمد کرده و به تجاریسازی پژوهشهای خود بپردازد.
شقاقی در ادامه با بیان اینکه نسل سوم دانشگاهها، نسلی است که به سمت ارائه مشاوره به صنعت و درواقع کاربردی کردن علم در اقتصاد پیش میرود، تصریح کرد: در واقع دانشگاهها نه تنها نباید مشکل محدودیت منابع مالی داشته باشند، بلکه باید از طریق پژوهشها خود منبعی برای کسب ثروت باشند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم اقتصادی با تاکید بر اینکه یک دانشگاه مطلوب، دانشگاهی است که در کنار آموزش محوری بتواند با عملیاتی کردن پژوهشها، استقلال مالی خود را کسب کند، اظهار کرد: در حال حاضر دانشگاههای کشور متکی به بودجه دولتی و یا شهریه دانشجویان هستند که این امر در سطح آموزش عالی دنیا امری منسوخ شده محسوب میشود.
وی با تاکید بر اینکه تجاریسازی پژوهش در حال حاضر از بدیهیات آموزش عالی در دنیا به شمار میرود، اظهار کرد: این امر به بسترسازی و سیاستگذاریهای کلان در وزارت علوم نیز احتیاج دارد.