پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / موسسه آموزش عالی          17 دی 1392 - 07 January 2014


کاهش 35 میلیاردی اعتبار وام شهریه و بدهی 100 میلیونی دانشجویان به وزارت علوم



رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم از کاهش 35 میلیاردی بودجه پیشنهادی برای وام شهریه در لایحه بودجه 93 خبر داد.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از: خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کیوان مرادیان کوچک‌سرایی در نشستی خبری با بیان اینکه وام شهریه در سال 91 در لایحه بودجه 170 میلیارد تومان بود، گفت: این رقم در سال 92 به 135 میلیارد تومان کاهش پیدا کرد و رقم پیشنهادی برای وام شهریه در لایحه بودجه سال 93 به 100 میلیارد تومان تقلیل پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه وام شهریه جزو نیازهای جدی دانشجویان و اولویت‌های اول هدایت منابع صندوق است، اظهار کرد: این رقم در کنار کاهش تخصیص 73 میلیارد تومانی سال گذشته، مشکلات را مضاعف می‌کند که امیدواریم این رقم در صحن مجلس در زمان تصویب بودجه جبران شود.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با بیان اینکه تدابیر خوبی برای بودجه اتخاذ شده اما انتظارات بیش از این است، ‌تصریح کرد: امیدواریم با حمایت‌های تکمیلی مجلس روند رو به رشد صندوق را حفظ کنیم تا وعده‌ای که برای خودکفایی صندوق و حداقل استفاده از منابع دولتی تا سال 95 داده بودیم محقق شود.

مرادیان با بیان اینکه در سالهای اخیر حمایت‌های زیادی را در این باره از دولت و مجلس داشتیم گفت: انتظار این روند هست که به حمایتشان دلخوش باشیم برای مثال پولهایی که دولت به صندوق در سالهای اخیر در چارچوب وام کمک می‌کرد، چند سالی است که مجلس مجوز می‌دهد که به دولت برنگردد و در بودجه صندوق رفاه بماند.

وی افزود: بیش از 100 نماینده از روند حرکت صندوق رفاه در طی این سالها حمایت کرده‌اند که امیدواریم بخشی از مسائل رفاهی دانشجویان با این تعاملات حل شود.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با بیان اینکه پیشنهاداتی را ارائه کرده‌ایم که اگر محقق شود آنها را اعلام می‌کنیم، اظهار کرد: برخی از این پیشنهادات می‌تواند ظرفیت اعطای تسهیلات را تا 100 درصد افزایش دهد که در این خصوص جلساتی با برخی از نمایندگان مجلس در صندوق رفاه داشتیم.

مرادیان با تاکید بر اینکه وام دانشجویی وام نیست، تصریح کرد: درست است که اسمش وام است اما چطور می‌توان وامی پیدا کرد که دانشجو 9 ماه پس از فارغ التحصیلی طی 60 ماه و یا در صورت مشکل طی 120 ماه این وام را پرداخت کند. بنابراین این کمکی است که مشابه وام بلاعوض است و طی سالهای متمادی با کاهش ارزش مبلغ آن به چرخه صندوق باز می‌گردد.

وی با اشاره به گروه هدف دانشجویان برای دریافت وام‌های شهریه گفت: دانشجوی شاغل جزو گروه هدف و اولویت ما نیست، همچنین دانشجوی کارشناسی 10 ترمه نمی‌تواند جزو گروه‌های هدف ما باشد چرا که در برخی از دانشگاه‌ها ممکن است 10 برابر میزانی که به آنها وام تعلق می‌گیرد متقاضی داشته باشد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم خاطر نشان کرد: در قانون صندوق آمده است که اعطای تسهیلات به دانشجویانی تعلق گیرد که به هر دلیلی نمی‌توانند شهریه خود را تامین کنند. البته ما تلاش داریم متقاضیان بیشتری را پوشش دهیم اما چنین ادعایی نداریم که همه متقاضیان وام دریافت می‌کنند.

مرادیان با اشاره به تحریم‌های صورت گرفته علیه کشور در سال‌های اخیر تصریح کرد: حدود دو سال است که کمیته مقابله با تحریم را در صندوق رفاه تشکیل داده‌ایم که راهکارهایی را پیش بینی کرده و نگذاشتیم این نگرانی به دانشجویان منتقل شود.

وی با اشاره به تسهیلات ارائه شده صندوق به دانشجویان در سال‌های اخیر گفت: ما در سال 90 مجموعا 186 میلیارد تومان انواع تسهیلات به دانشجویان پرداخت کردیم، همچنین در سال 91 بر مبنای 270 میلیارد تومان برنامه ریزی کردیم که به دلیل کاهش تخصیص‌ها مشکلی مقطعی ایجاد شد و توانستیم حدود 210 میلیارد تومان تسهیلات ارائه دهیم.

اعتبار وام شهریه ترم آینده قبل از پایان دی به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با بیان اینکه در سال جاری تا کنون حدود 200 میلیارد تومان انواع تسهیلات به دانشجویان پرداخت شده است، اظهار کرد: قبل از اتمام دی ماه نیز به دانشگاه‌ها اطلاع داده می‌شود که 150 میلیارد تومان دیگر به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد و می‌توانند پرداخت تسهیلات داشته باشند. به طور کلی پرداخت تسهیلات در سال جاری حدود 140 میلیارد تومان نسبت به سال گذشته افزایش خواهد داشت در حالی که با کاهش بودجه روبرو بوده‌ایم.

مرادیان درباره سهمیه تعلق گرفته به دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: برای ترم بهمن ماه از کل مبلغ 150 میلیارد تومان اعتبار، 80 میلیارد تومان سهم وام شهریه است که حداقل 50 درصد این مقدار سهم دانشگاه آزاد اسلامی است. بنابراین وام ترم آینده قبل از پایان دی ماه به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

وی با بیان اینکه در دو سال اخیر با تشکیل کمیته مقابله با تحریم پیش بینی ایجاد منابع استراتژیکی در صندوق شده است که بخش اعظم تاخیر یا عدم تخصیص بودجه‌ها از این منابع جبران می‌شود که رقم این منابع بیش از 100 میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه در مهرماه سال جاری حدود 85 میلیارد تومان وام شهریه به دانشگاه‌های آزاد، غیر انتفاعی، پیام نور و ... تعلق گرفت، گفت: این در حالی است که تخصیص دولت تا این لحظه 76 میلیارد تومان بوده است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با اشاره به درآمد اختصاصی صندوق اظهار کرد: درآمد اختصاصی صندوق رفاه دانشجویان از 40 میلیارد تومان در سال 89 به 180 میلیارد تومان رسیده که جزو تعهدات ماست.

مرادیان افزود: در لایحه بودجه سال 93 ردیفی برای بودجه عمومی نیز وجود دارد که در سال 92، 65 میلیارد در بودجه پیشنهادی بود که در مجلس به 130 میلیارد تومان افزایش یافت اما تا کنون حدود 50 میلیارد تومان آن تخصیص داده شده است.

وی درباره میزان تسهیلات دریافتی توسط دانشگاه آزاد، اظهار کرد: در سال 89 کل منابعی که دانشگاه آزاد دریافت کرده بود، حدود 40 میلیارد تومان بود که در حال حاضر این رقم به هر ترم حداقل 40 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در مهر ماه سال جاری حدود 300 هزار نفر را تحت پوشش انواع وام‌ها با رقمی حدود 140 ملیارد تومان قرار دادیم، خاطر نشان کرد: در فروردین و اردیبهشت نیز 138 هزار دانشجو را با مبلغ 60 میلیارد تومان جبران وام‌ از سال گذشته کردیم و درمجموع تا کنون در سال جاری حدود 438 نفر تحت پوشش انواع تسهیلات قرار گرفتند.

مرادیان افزود: برای ترم آینده پیش بینی ما این است که بین 350 تا 400 هزار نفر را پوشش دهیم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه گفته می‌شود صندوق رفاه در برخی مسائل غیررفاهی به بخشهای دیگر وزارت علوم و دانشگاه‌ها کمک کرده است، تاکید کرد: وظیفه اصلی صندوق اعطای تسهیلات به دانشجویان است که در کنار آن وظایف جانبی مثل خوابگاه، تغذیه و بیمه سلامت را که به وظایف خود مرتبط است انجام می‌دهد. بنابراین صندوق رفاه تا کنون هیچ کمکی خارج از حوزه رفاهی به دانشگاه‌ها نکرده و نخواهد کرد.

دانشجویان بیش از 100 میلیون تومان به صندوق بدهی دارند

وی همچنین درباره یارانه تغذیه برای سال آینده خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه یارانه تغذیه در بودجه خود دانشگاه‌ها دیده شده است، در این زمینه صندوق رفاه به صورت خیلی محدود و در حد نجات دادن دانشگاه‌ از بحران می‌تواند کمک کند.

مرادیان با اشاره به بدهی دانشجویان فارغ التحصیل به صندوق رفاه اظهار کرد: دانشجویان بدهکار بسته به میزان تاخیری که دارند باید جریمه بپردازند چرا که منابع باید برگردد و در اختیار دانشجویان جدید قرار گیرد. برای مثال ما دانشجویی داریم که حدود 20 سال است وام خود را تسویه نکرده البته بخشی از دانشجویان نیز در فرصت های داده شده چند بار مراجعه کردند اما در مجموع طبق آخرین گزارش که مربوط به ابتدای ترم جاری است بیش از 100 میلیون تومان بدهی دانشجویان به صندوق بوده است.

وی با بیان اینکه دانشجویانی که در دوره کارشناسی به صندوق بدهکار هستند، اگر در مقطع بالاتر پذیرفته شوند نمی‌توانند از تسهیلات استفاده کنند، تصریح کرد: استفاده از تسهیلات برای این دانشجویان منوط به پرداخت کل مبلغ بدهی و جریمه آن است در صورتی که اگر دانشجویی به موقع بازپرداخت وام خود را ارائه کرده باشد می‌تواند در صورت قبول شدن در مقطع بالاتر در بین اقساط قبلی خود وام جدید از صندوق بگیرد.

وی افزود: ‌البته در این زمینه فرصتی نیز گذاشته‌ایم و کسانی که کمتر از یک سال تاخیر دارند جریمه شان این است که به اندازه شش ماه اقساط آخر را جلوتر بدهند.

مرادیان در پایان درباره میزان تسهیلاتی که در حال حاضر در اختیار دانشجویان است، گفت: پولهایی که از صندوق در سالهای اخیر توزیع شده و موعد بازپرداخت آن نرسیده حدود 700 میلیارد تومان است.

تگ ها موسسه آموزش عالی بدهی دانشجویان به وزارت علوم وزارت علوم بدهی دانشجویان به دانشگاه کاهش اعتبار مالی دانشگاه ها

پر بازدیدترین موسسه آموزش عالی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی