رييس دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي با اشاره به برنامههاي اين دانشگاه درسال 90، گفت: امسال بحث كاهش هزينهها و حركت به سمت الكترونيكي شدن دانشگاه در دستور كار است.
دكتر مجيد قاسمي در گفتوگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه نظام آموزشي كشور بايد از چندين ديدگاه به قطبهاي علمي توجه كند، گفت: از اين رو، اين نظام بايد به سراغ دانشگاههاي مختلف با توانمنديهاي مختلف برود.
وي اظهار كرد: اينكه تمام دانشجويان را در چند دانشگاه بزرگ خلاصه كرده و خواسته يا ناخواسته آنان را به كشورهاي اروپايي و آمريكايي روانه كنيم، از نظر اقتصادي، اجتماعي، امنيتي و غيره معقول نيست و بايد اين مسئله تغيير پيدا كند.
رييس دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي با بيان اينكه يكي از اهداف بنده و نظام اين است كه جذب دانشجويان را متمركز كنيم تا اين معضل از بين برود، عنوان كرد: براي اين كار، ابتدا بايد نظام آموزشي، دانشگاههايي كه قطبها و تخصصهاي لازم دارند را به جامعه بشناساند و از سوي ديگر دانشگاهها بايد هنر خود كه تربيت دانشجويان ماهر است را تقويت كنند.
وي با اشاره به برنامههاي ويژه دانشگاه خواجه نصير براي سال جاري، افزود: گروههايي از كارشناسان دانشگاه به جهت معرفي دانشگاه خواجه نصير، رشتهها و غيره به دبيرستانها اعزام ميشوند و دانش آموزان را با تسهيلات دانشگاه براي دانشجويان نخبه آشنا ميكنند.
قاسمي با اشاره به تسهيلات ويژه دانشگاه براي نخبگان، عنوان كرد: امكانات ويژه و خاصي براي دانشجويان كارشناسي با معدل بالاي 17 در نظر گرفته شده است، همچنين امكاناتي فراهم ميشود تا اين افراد بتوانند پروسه ورود به مقاطع بالاتر را هرچه سريعتر طي كنند.
وي تصريح كرد: در اين راستا سعي شده است كه دانشجويان را بعنوان مدرس در سطح آزمايشگاهها و كلاسها و در پروژههاي اعضاي هيات علمي دانشگاهها درگير كنند.
قاسمي در ادامه افزود: دربرنامه دولت تعيين شده است كه در مدت 5 سال كليه خوابگاهها به خوابگاههاي خودگردان تبديل شوند كه با توجه به اين برنامه دانشگاه خواجه نصير تاكنون 3 خوابگاه خود را به شكل خودگران اداره ميكند و اين مسئله نشان دهنده جلو بودن برنامههاي دانشگاه نسبت به برنامه دولت است.
رييس دانشگاه خواجه نصير با اشاره به دو قرارداد بزرگ اين دانشگاه، عنوان كرد: دو قرارداد در مباحث نقشه برداري و نظامي با ارگانهاي مختلف منعقد شده است كه در تلاشيم امسال در بخش ارتقاي دانشگاه، ابزارهايي كه وزارت علوم براي رتبه بندي دانشگاهها استفاده ميكنند را بهينه كنيم.
وي با اشاره به اين ابزار، اظهار كرد: بعنوان مثال در ارتقاي ابزارهايي مانند سايتها، تعداد اساتيد، مقالات و نسبت اساتيد به دانشجويان برنامهريزيهايي در دانشگاه صورت گرفته است.