پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / گزارش روز          14 خرداد 1390 - 04 June 2011

نظرات دانشجويان خارجی درباره امام خمینی (ره)


نماينده دانشجويان آفريقاي جنوبي گفت: جهان بارها از خود سؤال مي‌كند كه چه‎طور امام خميني(‌ره) توانست با دست خالي شاه را سرنگون كند كه اين مسئله افتخار مسلمانان شد.

به گزارش فارس، امام خميني(ره) به عنوان بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي ايران با شخصيت نافذ خود توانست ضمن رهبري قيام مردم ايران در سال‌هاي قبل از پيروزي 22 بهمن 57، قيام ملت ايران را به پيروزي رساند و رژيم پهلوي را ساقط كرد.

شخصيت امام خميني(ره) و انديشه‌هاي ايشان در پيشبرد و هدايت انقلاب اسلامي ايران نقش اساسي داشت و در برهه‌هاي گوناگون هدايت كننده مسير قيام مردم بود. رهبري امام كه بعد از قيام 15 خرداد 1342 پررنگ‌تر شد، ازجمله عوامل به انحراف نرفتن قيام مردم و به ثمر نشستن آن است.

امام خميني(ره) به دليل راهبري داهيانه خود به يك شخصيت جهاني تبديل شد و انديشه‌هاي مغفول مانده اسلام را بار ديگر زنده كرد تا امروز شاهد باشيم كه امام(ره) به الگويي براي اسلام‌گرايان و آزادي‌خواهان جهان تبديل شود؛ براي شناخت بيشتر شخصيت بنيانگذار كبير انقلاب‌اسلامي در عرصه بين‌المللي به برخي از نظرات دانشجويان خارجي در حال تحصيل در ايران پرداختيم.

سخناني كه نشان از بين‌المللي بودن چهره امام‌خميني(ره) دارد و بر تأثيرگذاري انديشه‌هاي امام بر قلوب ملت‌هاي مظلوم و مستضعف جهان تأكيد مي‌كند.

براساس اين گزارش، بهرام جان عظيم‌اف نماينده دانشجويان تاجيكستاني در حال تحصيل در ايران شخصيت امام خميني(ره) را يك شخصيت چند بعدي توصيف مي‌كند و مي‌گويد كه اگر بخواهيم در مورد هر بعد از شخصيت امام(ره) صحبت كنيم، نياز به نوشتن چند كتاب داريم اما در اين فرصت كوتاه به چند بعد از شخصيت ايشان اشاره مي‌كنم.

وي اعتقاد دارد كه قبل از انقلاب يك نظام شاهنشاهي در ايران مستقر بود كه از لحاظ دموكراتيك و انتخاباتي مردم دخالتي در آن نداشتند اما امام(ره) شعار عدالت، آزادي و استقلال را سر مي‌داد و در اولين سخنراني خود نيز اعلام كرد كه رأي، رأي ملت است و حتي در هنگام حضور در ايران اعلام كرد كه هدفش اين است كه بتواند ارزش انساني را در ملت ايران و بقيه ملت‌ها پايه‌ريزي كند.

* امام تغيير در بينش رفتاري و گفتاري را در ايران دنبال ‌كرد
نماينده دانشجويان تاجيكستان به اين نكته هم اشاره كرد كه قبل از امام نيز كساني مانند گاندي و سيدجمال‌الدين اسدآبادي تلاش‌هايي در اين زمينه انجام داده‌اند اما سه اصل مهم از سوي امام دنبال شد كه به وسيله آن‌ها مي‌توان در ملت‌ها تغيير ايجاد كرد كه اين سه اصل شامل تغيير در بينش افراد، تغيير رفتاري و تغيير گفتاري مي‌شود.

* امام با تئوري وارد مبارزات شد
عظيم‌اف معتقد است كه امام خميني(ره) با تئوري وارد مبارزات خود شد و افرادي مانند شهيد مطهري و شهيد بهشتي تئوري‌هاي ايشان را تقويت كردند. پيامبر اسلام هم در زمان خود تئوري وحدانيت را آورد و اين تئوري به دليل جديد بودن باعث پيروزي ايشان شد، چون توانست حرف جديد خود را در جامعه گسترش دهد و در واقع تئوري پيامبر تئوري برتر بود و امام‌خميني(ره) نيز بعد از چندين سال سكوت اسلام تئوري جديدي را ارائه كند.

عظيم‌اف مي‌گويد كه بعد از انقلاب به دليل وقوع انقلاب اسلامي ايران روحيه آزادي‌خواهي و استقلال‌طلبي در لبنان، فلسطين، عراق و افغانستان به وجود آمد و معتقد است كه تاجيكستان نيز از اين غافله عقب نمانده و اكنون جوان‌ها در اين كشور شور و حال عجيبي براي آشنايي با فرهنگ و زبان ايراني و همچنين انديشه‌هاي امام خميني(ره) دارند.

*واعظي: انديشه امام خميني(ره) معطوف به تمام جهان اسلام است
همچنين مرضيه واعظي نماينده دانشجويان در حال تحصيل افغانستان در ايران در خصوص نظر دانشجويان افغانستاني در مورد شخصيت بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي مي‌گويد كه در انديشه سياسي امام آنچه نظر بنده و ديگر دانشجويان افغانستاني را به خود جلب كرد، اين است كه انديشه ايشان معطوف به جهان اسلام بود و بحث ايشان فقط بحث انقلاب اسلامي در ايران به شمار نمي‌رفت؛ البته انقلاب اسلامي ايران حركت بسيار بزرگي بود و همچنان ادامه دارد.

وي معتقد است كه امام خميني(ره) به تمام امور مسلمين در تمام نقاط جهان نظر داشت و در واقع براي امام(ره) زندگي ديگر مسلمانان جهان نيز داراي اهميت فراواني بود و امام به مسلمانان ديگر كشورها بسيار توجه داشت.

واعظي انديشه‌هاي امام در مقابله با استعمار غرب و همچنين ديدگاه ايشان در خصوص دفاع از مظلوم را از جمله انديشه‌هاي بزرگ امام خميني(ره) توصيف مي‌كند و مي‌گويد: "براي تمامي نسل‌ها گفته شده است و در واقع انديشه بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي آن‏قدر بزرگ است كه چند نسل بعد از ما نيز مي‌تواند از آن استفاده كند. "

نماينده دانشجويان افغانستاني اعتقاد دارد كه بعد از انقلاب بسياري از كشورها و روشنفكران غرب نظرياتي دادند كه چگونه اين انفجار عظيم رخ داد.

* انقلاب ايران يك انقلاب معنوي است
وي در بيان يكي از اين نظريات گفت كه يكي از اين نظريه‌پردازان بيان كرد كه انقلاب چيزي است كه اتفاق نمي‌افتد بلكه به وجود مي‌آيد و انقلاب ايران سال‌ها پايه‌ريزي شد و همچنين وي اعتقادداشت كه انقلاب ايران يك انقلاب معنوي با قدرت بالا است و در واقع روح امام در قلب مردم جا پيدا كرده است.

وي به اين نكته اشاره كرد كه جا پيدا كردن روح امام در قلب مردم كار آساني نيست و امام‌خميني(ره) توانست در قلب مردم راه پيدا كند و اين يعني پيروزي مطلق.

واعظي معتقد است: "مردم با رهبري كه خود را جدا از مردم نمي‌داند، حركت كرده و باعث انفجار شدند. "

وي اعتقاد دارد كه امام خميني(ره) با روح بزرگ خود به بقيه ملت‌ها روحيه مي‌داد تا برخاسته و سكوت نكنند؛‌ امام عقيده داشت همان‎طور كه ملت ايران توانست در برابر استكبار بايستد ديگر كشورها نيز مي‌توانند در مقابل استبداد ايستادگي كنند و در واقع انديشه امام خميني(ره) و مسير طي شده توسط ايشان فقط براي ايران نيست بلكه براي تمام ملت‌هاي جهان است.

نماينده دانشجويان افغانستان يكي از اهداف امام را گسترش تحصيل ‌كردگان در جامعه اسلامي توصيف مي‌كند و مي‌گويد كه جامعه اسلامي اگر داراي جوانان روشن و آگاه باشد، مي‌تواند در برابر هر مسئله‌اي مقاومت كند.

* امين: خوشا به حال كساني كه امام‌ خميني(ره) را ديدند و شناختند
همچنين محمد امين نماينده دانشجويان در حال تحصيل آفريقايي در ايران مي‌گويد كه بنده اهل سنگال هستم و مردم اين كشور مدت زمان زيادي است كه امام خميني(ره) را مي‌شناسند.

وي گفت كه بنده هم مدت‌هاي مديدي است كه امام را مي‌شناسم؛ البته در آن زمان نمي‌دانستم كه ايشان متعلق به چه كشوري است اما در كل امام در آفريقا فردي مشهور است.

* امام بايد براي تمام مسلمانان نمونه و الگو باشد
امين معتقد است كه امام خميني(ره) بايد براي تمام مسلمانان جهان نمونه باشد و‌ ايشان به جايگاهي رسيد كه در جامعه اسلامي نفوذ پيدا كرد و امروز مي‌توان در خصوص زندگي و اقدامات ايشان مسائل را بيان كرد تا بتوان از اين فرد به عنوان يك الگو بهره جست.

نماينده دانشجويان آفريقايي خواندن قسمت‌هايي از زندگي‎نامه امام خميني(ره) را مطلوب توصيف مي‌كند و مي‌گويد كه در حوزه قم كلاس‌هاي امام بسيار معروف شد و همين مسئله به انسان نشان مي‌دهد كه فرد بايستي به دنبال كمال ديني برود و اين كمال ديني شخصيت فرد را معرفي خواهد كرد.

وي زندگي روزمره امام را داراي يك انضباط توصيف مي‌كند و مي‌گويد: "امام داراي لباس‌هاي بسيار ساده و پوششي ساده بود و همچنين زندگي ساده‌اي را نيز دنبال مي‌كرد؛ اما در عين اين سادگي آزادي، استقلال و مبارزه با ظلم در سخنراني‌هاي ايشان مشهود بود. "

امين به تبعيد امام از ايران اشاره مي‌كند و ادامه مي‌دهد: "امام خميني(ره) از ايران بيرون مي‌شود اما ايشان يقين داشت كه يك روز به هدف خود خواهد رسيد و هيچ‎گاه عقب‌نشيني نكرد؛ نهايتاً با همراهانش و همچنين ملت آزاد ايران در سال 1979 ميلادي كار شاه را تمام مي‌كند و حكومت استبدادي را از بين مي‌برد و اين انقلاب يك پديده جديد در تمام عالم است و بعد از آن حكومت جمهوري اسلامي تشكيل مي‌شود. "

نماينده دانشجويان آفريقايي در حال تحصيل در ايران معتقد است كه نام امام خميني(ره) در جهان پخش مي‌شود و جهان از كار ايشان در شگفت مي‌شود و همچنين جهان بارها از خود سؤال مي‌كند كه چه‎طور امام خميني(ره) توانست با دست خالي شاه را سرنگون كند كه اين مسئله افتخار مسلمانان شد.

* خوشا به حال آناني كه امام خميني(ره) را ديدند و شناختند
امين مي‌گويد: "خوشا به حال آناني كه امام خميني(ره) را ديدند و شناختند؛ من هم دوست داشتم ايشان را ببينم اما چه كنم كه نشد. "

* امام خميني(ره) نشان داد كه مي‌توان در برابر آمريكا ايستاد
محمد عبدالمجيد نماينده دانشجويان در حال تحصيل سوريه در ايران هم معتقد است: "زماني كه در مورد امام خميني(ره) صحبت مي‌شود انسان مي‌ماند كه بايستي چه بگويد. "

وي يكي از رموز موفقيت‌هاي امام را شخصيت ايشان عنوان مي‌كند و مي‌گويد: "امام خميني شخصيت قالب و مصمم خود را همراه با مهرباني، دوستي، عاقبت‌بيني و الفت عجين ساخته است و در واقع ايشان از معدود رهبراني بودند كه در همه ابعاد جامعه تأثير مي‌گذاشتند و در جايگاه رهبري تأثير به‌سزايي در تاريخ به‌جاي گذاشتند. "

* انقلاب اسلامي ايران يكي از مهمترين رويدادهاي تاريخ اسلام است
نماينده دانشجويان سوريه انقلاب اسلامي ايران را يكي از مهمترين رويدادهاي تاريخ اسلام توصيف مي‌كند و ادامه مي‌دهد كه قدرت اسلام بعد از دولت عثماني از دست رفته بود اما انقلاب ايران براي تمام جهان اسلام نمونه‌اي به شمار مي‌رفت و به لحاظ ويژگي و مفهوم انقلاب ملي نبود بلكه يك انقلاب بين‌المللي بود.

عبدالمجيد مي‌افزايد: "انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام خميني(ره) موجب تغيير سياست بين‌المللي شد و امام خميني ثابت كرد كه اسلام ديني با تكاليف محدود نيست بلكه با تلاش است. "

وي اعتقاد دارد كه اسلام بعد از انقلاب به عنوان يك نيروي قوي پديدار شد و‌ امام خميني(ره) براي هوشياري مسلمانان جهان پيام‌هاي متعددي داشت.

* امام نگران غفلت مسلمانان بود
عبدالمجيد معتقد است كه انقلاب ايران اسلام را به عنوان روش جامع زندگي به جهانيان معرفي كرد و امام در واقع نگران غفلت مسلمانان بود و تشكيل جامعه بزرگ اسلامي را دنبال مي‌كرد و امام همچنين اعتقاد داشت كه مسلمانان بايد خود را باور كنند و بدانند كه شخصيت داشته و مي‌توانند كار انجام دهند.

نماينده دانشجويان سوريه مي‌افزايد: امام متوجه بود كه اگر مسلمانان جهان از خواب برخيزند و به يكديگر دست اتحاد بدهند هيچ‎گاه قدرتي نخواهد توانست در برابر آن‌ها بايستد و در زماني كه عده‌اي براي عدم موفقيت انقلاب شرط‌بندي مي‌كردند انقلاب با رهبري امام در راه خود باقي ماند و راه خود را پيمود.

عبدالمجيد انقلاب اسلامي ايران را تجربه جديدي عنوان و خاطرنشان مي‌كند كه امام خميني ثابت كرد كه جهاني است اما براي بعضي‌ها جهاني شدن وحشتناك به شمار مي‌رود اما امام خميني(ره) ثابت كرد كه اسلام مي‌تواند اداره كننده جهان باشد.

وي اضافه مي‌كند كه امام معتقد بود كه مسلمانان بايد از شعار دادن دست بردارند و به اقدام عملي روي آورند و همچنين ايشان عقيده داشت كه بايستي اختلافات را كنار گذاشت و ملت عرب را برادران ايراني مي‌دانست و بارها بيان مي‌كرد كه آمريكا از اتحاد عرب و ايران هراس دارد.

* امام طالب صلح است
عبدالمجيد اعتقاد دارد كه امام طالب صلح است و به دنبال جنگ نبود، اما متأسفانه با قدرت‌هاي استعمارگر چه مي‌توان كرد؛ زماني سفارت آمريكا در ايران فعاليت داشت اما بعد از انقلاب بسته شد و همچنين سفارت اسرائيل نيز در ايران بعد از انقلاب به فلسطين تغيير پيدا كرد.

نماينده دانشجويان سوريه يادآور مي‌شود كه امام مي‌دانست شاه با اسرائيل همكاري دارد و در واقع ايران عامل آمريكا در منطقه به شمار مي‌رفت و با انقلاب اين شرايط تغيير پيدا كرد و امام خميني(ره) نشان داد كه مي‌توان در برابر آمريكا ايستاد و مي‌توان اسرائيل را نابود كرد.

وي به سخن امام(ره) مبني بر اينكه "اسرائيل بايد از بين برود " اشاره مي‌كند و ادامه مي‌دهد كه بسياري از كشورهاي عربي جرأت گفتن اين سخن را ندارند و گفتن اين جمله از سوي امام باعث شد كه امام در كشورهاي عربي بسيار محبوب شود.

عبدالمجيد تاكيد مي‌كند: "هيچ‎گاه حمايت امام از مردم فلسطين، لبنان و سوريه را فراموش نمي‌كنيم؛ سوريه از معدود كشورهايي بود كه از انقلاب اسلامي در ايران حمايت كرد و بعد از گذشت اين همه سال به راه خود در حمايت از انقلاب ادامه داد و تا خدا بخواهد به راه خود ادامه مي‌دهد. "

نماينده دانشجويان سوريه مي‌افزايد: "حمايت امام از مردم فلسطين و اختصاص يك روز براي مردم مظلوم اين كشور يك يادگار از امام براي ما است. "

تگ ها نظرات دانشجويان خارجی درباره امام خمینی (ره)

پر بازدیدترین گزارش روز

خبرنامه - شبکه های اجتماعی