غلامحسين صديفيان از جمله رزمندگان دفاع مقدس است كه در طول 8 سال جنگ تحميلي با تدريس در مدارس غرب كشور به مبارزه با شبهات نظامي و فرهنگي دشمن پرداخته است؛ او كه در نخستين سفرش به كردستان تنها 15 بهار از عمرش گذشته بود به عنوان «دانشآموز مهاجر» در يكي از دبيرستانهاي مريوان ثبتنام و علاوه بر تحصيل به فعاليتهاي فرهنگي پرداخت.
* «طرح هجرت» براي اعزام دانشآموزان مستعد به كردستان اجرا شد
صديفيان در گفتوگو با خبرنگار ايثار و شهادت باشگاه خبري فارس «توانا»، درخصوص چگونگي و چرايي حضورش در مدارس غرب كشور و موفقيتهاي فرهنگي، علمي و مجروحيتاش اظهار داشت: بر حسب وظيفهاي كه به دانشآموزان فعال و نخبه استانهاي اصفهان، قم، شيراز و خراسان محول شده بود، با شركت در آزمونهاي مربوطه توانستم با رتبه خوبي قبول شوم و به عنوان دانشآموز مهاجر براي انجام كارهاي فرهنگي و مبارزه با شبهات به كردستان اعزام شده و به تحصيل بپردازم؛ چرا كه در دوران پرتلاطم جنگ و شبهههايي كه به وجود آمده بود، نياز به كار فرهنگي طولاني مدت وجود داشت و ما با گذراندن كلاسهاي خاص براي تحصيل به مدارس از قبل تعيين شده اعزام و با ثبتنام در اين مدارس مشغول به تحصيل شديم.
* پاسخگويي به شبهات مهمترين مبارزه فرهنگي ما در كردستان بود
مشاور دفتر پشتيباني معاونت پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در ادامه افزود: موفقيت تحصيلي ما دانشآموزان مهاجر باعث شد تا بسياري از جوانان كردستان در اين مدارس تحت تأثير فعاليتهاي ما به مسجد، سينما، كتابخانه و ساير مكانهاي فرهنگي بيايند و بعد از مدتي كه دوست صميمي ما ميشدند، تحت تأثير افكار ما قرار ميگرفتند و ذهنيت اشتباه خود را درباره شبهات تغيير ميدادند.
وي با بيان اينكه اجراي «طرح هجرت» داراي تأثيرات خوبي در مدارس غرب كشور بود، يادآور شد: مهرماه سال 64 كه براي اجراي اين طرح به مدارس غرب كشور رفتم تا پايان سال تحصيلي نميتوانستيم به مرخصي بياييم و يادم هست 2 سال را با اين حال سپري كردم تا اينكه بر اثر مجروحيتي كه در اواخر بهمن 66 برايم رخ داد به كاشان برگشتم و پس از بهبودي در 21 خرداد 67 براي شركت در عمليات «بيتالمقدس 7» به منطقه اعزام شدم.
صديفيان با اشاره به حضورش در مناطق جنگي تصريح كرد: عمليات «بيتالمقدس 7» همزمان با اشغال جزيره مجنون توسط عراقيها رخ داد كه لشكرهاي 14 امام حسين (ع) و 8 نجف اشرف در آنجا حضور داشتند؛ هر چند شهداي زيادي قبل از اجراي عمليات در منطقه داشتيم، اما به فاصله 10 دقيقه توانستيم خط را بشكنيم و فاصله زيادي را با پاي پياده به سمت جلو پيشروي كنيم.
اين جانباز دوران دفاع مقدس در ادامه اظهار داشت: پس از استقرار در نزديكي خط الوند، شروع به ساختن چند جانپناه كردم اما بر اثر اصابت خمپاره دشمن، چند تركش به پشت پايم برخورد كرد و توسط نيروهاي امدادي به پشت جبهه منتقل و سپس به بيمارستان قائم مشهد اعزام شدم.
وي يادآور شد: پس از چند ماه بستري در بيمارستان مشهد، به تحصيلم ادامه دادم و با سپري كردن امتحانها وارد كلاس چهارم دبيرستان شدم. براي گرفتن ديپلم دو ماه با عصا به مدرسه رفتم اما به دليل عفونت پايم، مجبور شدم دوباره در بيمارستان بستري شده و چندين بار پايم را عمل كنم، با وجود اينكه اغلب لحظاتم در بيمارستان سپري شد اما همچنان به ادامه تحصيل خود پرداختم.
اين رزمنده دوران دفاع مقدس تصريح كرد: سال آخر دبيرستان موفق شدم در رشته مهندسي دانشگاه سيستان و بلوچستان قبول شوم سپس به عنوان دانشجوي نمونه كشوري در سال 71 و 72 معرفي شدم و با اين رتبه توانستم در دانشگاه تهران در مقطع كارشناسي ارشد و رشته مهندسي ادامه تحصيل دهم.
وي كه سال 76 در دوره دكتري رشته مهندسي پليمر دانشگاه تربيت مدرس در مرحله دكتري به عنوان دانشجوي برتر شناخته شده است، گفت: تاكنون موفق شدم چندين اختراع براي حفظ و اندازهگيري خواص مواد مذاب پليمري به ثبت برسانم و تلاشهاي گستردهاي در زمينههاي علمي كشور انجام دهم.
* وزارت علوم و گمرك بيشتر به فكر ترخيص كالاهاي پژوهشگران باشند
عضو شوراي هماهنگي نخبگان استان اصفهان يادآور شد: با پيگيريهاي متعددي كه از سال 83 با سفر به كشورهاي اروپايي داشتم موفق شدم دستگاه رئومتري را از شركتهاي پرتغالي خريداري كنم و اين دستگاه وارد گمرك ايران شد؛ اما يك سال و نيم است به دليل عدم تأمين هزينههاي گمركي از سوي معاون برنامهريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري ترخيص نشده است. اين در حالي است كه در سفرهايي كه هر سال به اروپا دارم، شاهد پيشرفتهترين و جديدترين دستگاهها در اين باره هستم.
دانشآموخته رشته مهندسي شيمي خاطرنشان كرد: اين سفارش براي تدريس به دانشجويان انجام شده بود اما آن دانشجويان فارغالتحصيل شدند و دستگاه رئومتر هنوز از گمرك آزاد نشده است. وقتي دليل آن را پيگيري كردم، گفتند وزارت علوم و تحقيقات به گمرك بدهكار است و اين مشكل به وزارت علوم بازميگردد.
*دانشجويان محقق و توليدكنندگان علم را به سوي «دانشگاه كارآفرين» هدايت كنيم
دانشآموخته رشته مهندسي شيمي از دانشگاه سيستان و بلوچستان يادآور شد: مشكلات ما محققان تنها به گمرك ختم نميشود چرا كه در برخي از مراحل اداري دستخوش برخي تبصرهها هستيم؛ مثلاً در سال 87 با ثبت يك اختراع در بنياد ملي نخبگان و در سال 88 در جشنواره نوآوري برنده جايزه برتر شدم ولي با تبصره يك قانون اين جوايز را ملقي كردند و حمايت خودشان را به همين آساني سلب كردند كه جاي بسي تعجب دارد.
اين مخترع در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر ما با مبارزه نرمافزاري مواجه هستيم و با پيشبرد اهداف خود بايد در رفع واقعي نيازهاي مردم تلاش كنيم؛ معتقدم دانشجويي كه به توليد علم كشور كمك ميكند بايد او را به سوي دانشگاه كارآفرين هدايت كرد تا بهتر از مقالات و پژوهشها و همچنين علوم آنها كه به عنوان يك ثروت محسوب ميشود، استفاده كنيم و مبارزه واقعي علمي را با جديت پيش گيريم.
به گزارش «توانا»، دانشجوي نمونه كشور در مقاطع كارشناسي - دكتري از سوي وزارت علوم تحقيقات و فناوري، انجام طرح ملي با عنوان طراحي و ساخت دستگاه ويسكوالاستومتر براي مواد مذاب پليمري، انجام پروژه صنعتي با عنوان «كاربرد تكنيكهاي رئولوژيكي براي اندازهگيري توزيع وزن مولكولي پليمرها» كارفرما شركت پتروشيمي بندر امام خميني (ره)، داراي سه گواهي ثبت اختراع ماشيني با مكانيزم حركتي رانش جت كه نيروي محركه آن توسط يك راكتور شيميايي نوع ناپيوسته تأمين ميشود، رئومتري كه براي اندازهگيري و مطالعه خواص رئولوژيكي مواد غير نيوتني كاملاً مناسب است، ماشيني كه نيروي محركه آن توسط واكنشهاي شيميايي تأمين ميشود، تأسيس و راهاندازي دو آزمايشگاه پيشرفته رئولوژي (rheology) و رئومتري (rheometry) در دانشگاه تربيت مدرس، عضو هيئت تحريريه مجله مهندسي شيمي ايران، عضو انجمن فيزيك (asp) و انجمن رئولوژي آمريكا (asr) و نيز عضو انجمن مهندسين شيمي (iache) و انجمن مهندسي پليمر ايران (ipa)، راهاندازي و تأسيس دوره كارشناسي ارشد مهندسي شيمي در دانشگاه كاشان، تدريس در مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد در رشته مهندسي شيمي و مهندسي پليمر همراه با اخذ گواهي تخصصي صلاحيت مدرسي از دانشگاه تربيت مدرس و سرپرستي سه تيم موفق پژوهشي در مسابقه ملي كميكار (chem-e-car) از ميان 57 تيم پژوهشي از دانشگاههاي مختلف كشور، بخشي از موفقيتهاي علمي غلامحسين صديفيان مخترع و جانباز دفاع مقدس به شمار ميرود.