پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / گزارش روز          13 امرداد 1390 - 04 August 2011

دانشگاهيان راننده تاكسی مي‌شوند!

تهران امروز نوشت: استاندار تهران در حالي هفته گذشته از ايجاد 240هزار شغل در تهران طي سال 89 خبر داد و وعده كرد كه در سال جاري هم 360هزار شغل ايجاد مي‌شود اما هنوز هنوز بسياري از جوان‌هاي تهراني مزه شيرين صاحب شغل بي‌دردسر شدن را نچشيده‌اند. تعداد راننده‌هاي مسافربر شخصي و تاكسي‌دارهاي جوان روز به روز بيشتر مي‌شود.

نكته مهم ماجرا هم اينجاست كه اكثر اين جوانان تحصيلات بالاي ليسانس دارند و در رشته‌هاي كاربردي مانند كشاورزي، مكانيك، حسابداري و... درس خوانده اند اما از بد حادثه نه شغلي در پايتخت براي آنها ايجاد شده تا در تخصص‌شان به كار گرفته شوند و نه امكاني براي كسب در آمد بر اساس مدرك تحصيلشان.

ترمينال آزادي؛ پاتوق مسافربر‌هاي تحصيلكرده
يكي گفت اگر دنبال مسافر بر با مدرك دانشگاهي مي‌گردي برو ترمينال غرب؛ او مي‌گويد كه از حاشيه ترمينال آزادي با پرسشی ساده می تواني چنين رانندگاني را پیدا كني که این روز‌ها شغلشان مسافر کشی است. دنبال آدرس كه مي‌رويم به يك راننده جوان مي‌رسيم. حسن حسيني يكي از رانندگان تاکسی است كه 5 سال پشت نيمكت‌هاي دانشگاه درس خوانده اما بعدا نتوانسته میز نشین شود. از زندگي شخصی‌اش می‌گوید با چشماني که انگار دیگر نا اميد شده‌اند «پدرم شرايط مالي مساعدي نداشت اما خانواده‌ام در هر شرايطي تشويقم مي‌كردند كه درس بخوانم، در بسياري مواقع با دوستانم تنها در يك نمره رقابت مي‌كردم، اما نمي‌دانستم اين شرايط بد روزگار است كه براي من تصميم مي‌گيرد.»

او از مشكلات فراوانش مي‌گويد، از اينكه با همين ماشين هم دیگر نمي‌تواند اجاره‌بهاي خانه‌اش را تامين كند، درآمدی که نمي‌تواند جوابگوي خرج ماشينش باشد و خانواده‌اي كه از او پول مي‌خواهند:«اين تاكسي پدرم است. جزو تاكسي‌هاي فرسوده است، اما چاره ای ندارم بايد با همين وضع كار كنم، چون پول تعويضش را ندارم.» ابراهيم 30 ساله يكي ديگر از رانندگان تحصيلكرده در رشته دكوراسيون داخلي، است. او مي‌گويد:«من به خيال اينكه در شركتي استخدام مي‌شوم و مي‌توانم با حقوق ماهانه آنجا زندگي خوبي براي خود به‌وجود آورم به دانشگاهي دور از محل سكونتم رفتم، زماني كه درسم را تمام كردم هر روز از اين مركز به آن مركز رفتم، ساعت‌ها پشت در اتاق مديران به انتظار نشستم، از مهارت‌هاي خود گفتم اما نمي‌دانم چه شد كه من از فيلتر انتخاب آنها عبور نكردم، بعد از كلي جست‌وجو توانستم از طريق يكي از دوستانم در يك شركت خصوصي مشغول به كار شوم اما از شانس بد، بعد از دو ماه، دوباره بيكار شدم، چون ديگر نمي‌توانستم اين شرايط را تحمل كنم، به اجبار براي تامين هزینه روزانه خودم و مادرم كه معلول است با ماشين مشغول به كار شدم، خدا را شكر كه اين حداقل وسيله را دارم كه اگر نبود نمي‌دانستم از كجا بايد هزينه زياد درمان مادرم را تامين مي‌كردم.»

خانم‌هاي تحصيلكرده هم بعله!
ناهيد اكرمي يكي ديگر از رانندگاني است كه با 35 سال سن و فارغ‌التحصيل رشته تاريخ در بخش خصوصي تاكسيراني مشغول به كار شده. شماره‌اش را يكي از همكارانش مي‌دهد.

وقتي كه با او تماس گرفتيم وخواستيم از او سوال کنيم چه شرايطي باعث شد،كار با تاكسي را براي خودش انتخاب كند و چرا مشغول به كاري مرتبط با رشته تحصيلي خود نشده، از همان اول امتناع كرد و بعد با كمي عصبانيت گفت:«مي‌خواستيد چه شرايطي داشته باشم. افزايش يكباره نرخ بنزين، سهميه بندي‌ها و گراني كمرم را خم كرده است. مگر من چقدر توان دارم،يك زمان شوهرم در اداره‌اي مشغول به كار بود، آن موقع درس مي‌خواندم و ليسانس تاريخ گرفتم اما بعدا به دلیل برخی مشکلات، شوهرم در فرآیند تعدیل نیرو قرار گرفت و شغلش را از دست داد، به 100جا سر زدم، به مدرسه‌هاي مختلفي براي تدريس درس دادم؛ بعدا ديدم كه ديگر داشتن تحصيلات بالا ملاك نيست و وقتي ديدم نمي‌توانم در جايگاه تحصيلي خودم فعال باشم، مبلغي را كه براي پيش قسط يك تاكسي موردنياز بود تهيه كردم و وارد تاكسيراني شدم تا بتوانم جواب خواسته‌هاي فرزندانم را بدهم، چون گفتن ندارم براي بچه‌ها معنا و مفهومي ندارد.»

او می گوید:«اگر مي‌دانستم اين تقدير من است، هيچ گاه به دانشگاه وارد نمي‌شدم آن همه زحمت چه سودي براي من داشت،حتي با اين مشغله نمي‌توانم سوادم را به فرزندانم انتقال بدهم.»

اسلامی مديرعامل تاكسيراني تهران در گفت و گو با تهران امروز با بيان اينكه در چند سال گذشته درخواست‌هاي افراد تحصيلكرده براي دريافت مجوز تاكسيراني افزايش پيدا كرده است مي‌گويد: «اينكه چرا اين قدر افزايش درخواست از افراد تحصيلكرده داشته ايم سوالي است كه بايد ديگران جواب بدهند اما من به عنوان مديرعامل تاكسيراني تهران از اينكه تعداد راننده‌هاي با سواد زياد شوند ناراضي نيستم، چون در حال حاضر افرادي كه در خارج از كشور مشغول به رانندگي هستند همه مسلط به زبان انگليسي هستند و هيچ كدام تحصيلاتي پايين‌تر از ليسانس ندارند.» او معتقد است رانندگانی که سطح تحصيلات و معلومات بالایی دارند، روابط و تعامل بهتری با مسافران دارند.

وي معتقد است اگر راننده‌اي با ظاهري آراسته و بياني شيوا كه همه نشان از سطح سواد بالاست، در بين مردم حضور داشته باشد، جامعه به سمت پيشرفت حركت مي‌كند. به عقيده دكتر اسلامي ارتباطي كه رانندگان تاكسي با مردم و جامعه دارند،هيچ ارگان يا نهادي حتي خود سازمان تاكسيراني كه در رأس آن است ندارد. او گفت: «طي آخرين تغييري كه در مجوز خريد تاكسي اعمال شده است افرادي كه خواهان خريد هستند بايد حداقل ديپلمه باشند.» به عقيده اسلامي افراد تحصيلكرده در هر جايي ودر هر پستي كه مشغول به كار باشند مي‌توانند در جامعه بسيار كمك كننده باشند. او مي‌گويد: من نمي‌دانم تعداد درخواست‌هاي زياد از افراد تحصيلكرده براي دريافت مجوز تاكسيراني ناشي از واقعيت نداشتن شغلي مناسب در سطح شهر تهران است يا نه چون متخصص تحليل در اين زمينه نيستم.

 

 

تگ ها دانشگاهيان راننده تاكسی مي‌شوند!

پر بازدیدترین گزارش روز

خبرنامه - شبکه های اجتماعی