پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / گزارش روز          30 آبان 1390 - 21 November 2011





اجرای طرح بیمه بیکاری برای همه افراد جامعه تا پایان سال



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از تصویب طرح بیمه بیکاری برای همه آحاد جامعه در کمیسیون اجتماعی مجلس خبر داد و گفت:بقیه مراحل در صحن علنی مجلس طی می شود و بزودی قانون می شود تا بخشی از ظرفیت های معطل قانون اساسی را احیا کند.

داریوش قنبری گفت: در اصل 29 قانون اساسی آمده است،برخورداری از تامین اجتماعی از نظر بازنشستگی ،بیکاری، پیری،از کار افتادگی،بی سرپرستی،درراه ماندگی،حوادث و سوانح، نیاز به خدمات بهداشتی‌درمانی و مراقبتهای پزشکی به صورت بیمه و غیره، حقی است همگانی.

وی ادامه داد: دولت موظف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایتهای مالی فوق را برای یک یک افراد کشور تأمین کند.

قنبری افزود: این اصل دولت را مکلف کرده در جهت درآمد های عمومی این خدمات بیمه ای را برای همه تامین کند،بنابرین این اصلی که سالها در قانون اساسی کشور ما بوده اما اجرا نشده که کمیسیون در راستای اجرایی کردن این اصل ،طرح بیمه بیکاری رابه صحن علنی می رساند وتمام تلاش بر این است که تا پایان سال این طرح،قانون و اجرایی شود.

وی افزود:با تصویب و اجرایی شدن بیمه بیکاری دولت احساس تکلیف درباره بیکاران می کند و همین امر انگیزه ای می شود تا وضعیت بی خیالی دولت در امر مهم اشتغال زایی در جامعه به پایان برسد.

قنبری ادامه داد:در این طرح کسانی که بیکار هستند و تا زمانی که شغلی پیدا نکرده اند ماهیانه مبلغی را دریافت می کنند افرادی که جویای کار می باشند و تمامی شرایط لازم مانند داشتن مدرک،علاقه،توانایی و آمادگی کار را دارند ولی کار برایشان وجود ندارد می توانند حقوق بیکاری دریافت نمایند.

جزئیات طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار که شامل سه فصل و 34 ماده است، به شرح ذیل است:

  • ماده 1- بر اساس اصل بیست و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و همچنین تبصره ماده 3 قانون کار، صندوقی مستقل به ترتیبی که در این قانون معین شده است، به منظور حمایت از بیکاران غیر ارادی اعم از مشمولان قانون تامین اجتماعی و تابع قوانین کار و مقررات خاص مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی و همچنین حمایت از بیکاران متقاضی کار تشکیل می شود.

  • ماده 2- بازنشستگان و دریافت کنندگان مستمری از کارافتادگان و اتباع خارجی از شمول مقررات این قانون مستثنی هستند.

  • ماده 3- بیکار موضوع فصل دوم این قانون بیمه شده ای است که رابطه کاری وی با کارفرما بدون میل و اراده او قطع شده و خود، متقاضی کار باشد. همچنین کارفرمایان و بیمه شدگان فاقد کارفرما با درخواست خود و پرداخت سهم کارفرما، در صورت از دست دادن غیرارادی شغل، با مراعات سایر مقررات فصل دوم این قانون می‌توانند تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گیرند.

  • ماده 4- بیکار متقاضی کار در این قانون فرد ذکوری است که به سن 25 سالگی رسیده و یا فرد اناثی می‌باشد که سرپرست خانوار، بدسرپرست یا خودسرپرست و دارای حرفه یا مهارتی می باشد که به تایید سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای رسیده است و در مراکز کاریابی‌هایی دولتی ثبت نام کرده و حداقل به مدت یک سال پیگیر اشتغال خود بوده باشد و پرداخت حق بیمه یا سابقه اشتغال در آن شرط نیست.

  • ماده 5- صندوق بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار،‌ مستقل بوده همانند صندوق‌های بازنشستگی زیر نظر وزارت رفاه و تامین اجتماعی است. هیئت امنای آن مرکب از نمایندگان وزارتخانه‌های کار و امور اجتماعی، رفاه و تامین اجتماعی، تعاون، کانون عالی کارفرمایی و کانون‌ عالی کارگری می‌باشد. نحوه اداره و اساسنامه صندوق با پیشنهاد سه وزارتخانه مذکور و تصویب هیئت وزیران به تایید شورای نگهبان می‌رسد.

  • ماده 6- بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار، در زمره حمایت‌های تامین اجتماعی است و دولت از آن حمایت می‌کند. سازمان تامین اجتماعی مکلف است با دریافت حق بیمه مقرر، آن را به صندوق بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار پرداخت نماید. صندوق مکلف است به بیمه‌شدگانی که طبق مقررات این قانون بیکار می‌باشند، مقرری یا کمک پرداخت نماید.



تگ ها اجرای،طرح،بیمه بیکاری،همه افراد جامعه

پر بازدیدترین گزارش روز

خبرنامه - شبکه های اجتماعی