پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / گزارش روز          19 دی 1390 - 09 January 2012

سرانه دانشجویی ایران در سطح کشورهای تراز اول دنیا

رئیس دانشگاه آزاد گفت: آموزش عالی در ایران از نظر سرانه دانشجویی به سطح کشورهای تراز اول دنیا رسیده است.
پرتال دانشگاهی کشور به نقل از خبرگزاری فارس، عبدالله جعفرعلی جاسبی رئیس دانشگاه آزاد در نخستین شورای راهبردی شعب استانی مرکز علوم و فناوری‌های پیشرفته دانشگاه آزاد(cast) که در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، گفت: شورای راهبردی فناوری‌های نوین سه کار عمده بر عهده دارد که شامل پشتیبانی و کمک مالی، حمایت‌های علمی و تجاری‌سازی است.

وی افزود: با تغییر ساختار دانشگاه، ایجاد هیئت امنای استانی و تأسیس مرکز فناوری‌های نوین(cast) در دستور کار و تمامی واحدهای دانشگاهی باید در صدد تأسیس رشته‌ها و فناوری‌های نوین نظیر جوش هسته‌ای، مهندسی مواد، آب‌شیرین‌کن، پیل سوختی، هوافضا، دارویی و ... باشند.

جاسبی خاطرنشان کرد: جمهوری انقلاب اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب با چالش‌های بسیاری در سطح ملی و بین‌المللی روبه‌رو بوده و حرکت ما به سمت خودکفایی و استقلال واقعی هر چند خوشایند قدرت‌های بزرگ نبوده و نیست و آنها تهاجم گسترده‌ای علیه ما آغاز کرده‌اند اما جمهوری اسلامی ایران دوران پرفراز و نشیب و بحران را پشت سر گذاشته و در مقابل تحریم‌ها هم ایستاده است.

رئیس دانشگاه آزاد تصریح کرد: ما توانستیم با امید، تلاش و پیگیری واقعی این چالش‌ها را پشت سر بگذاریم و برای همیشه دشمنان جهان را ناکام گذاریم.

وی در ادامه گفت: زمانی در هنگام راه‌اندازی دوره دکترای تخصصی با هجمه‌های زیادی از سوی دوستان و دشمنان روبرو شدیم که اجازه نمی‌دادند از وابستگی آموزش عالی ایران به خارج از کشور رهایی یابیم.

جاسبی خاطرنشان کرد: امروز انقلابی در آموزش عالی کشور ایجاد شده که 50 نفر دانشجوی دکترای تخصصی به 30 هزار نفر افزایش یافته است و تربیت هیئت علمی در دانشگاه آزاد نیازمند مرکزیتی است که در واحد علوم و تحقیقات ایجاد شد.

رئیس دانشگاه آزاد گفت: یکی از ضعف‌های شوروی سابق این بود که در حوزه تجاری‌سازی ضعیف عمل می‌کرد و پروژه‌های تحقیقاتی نتیجه سازی نمی‌شد و یا به تولید نمی‌رسید و فقط در زمینه هوا فضا و سلاح وارد عمل شد و به تولید رسید.

وی یادآور شد: ما باید وابستگی‌ها را به غرب و دنیای صنعتی کم کنیم و خود سرمایه‌گذاری و کار کنیم و فرآیند اجرایی را ابتدا از یک مدل پایلوت آغاز کنیم.

جاسبی به فعالیت دانشگاه آزاد به منظور تأسیس نیروگاه بادی در منجیل و کارخانجات دارویی اشاره کرد و گفت: بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار مقرون به صرفه است.

وی ادامه داد: مسئله تجاری‌سازی و خرید و فروش اختراعات بسیار حائز اهمیت است و ما باید با باور و اعتقاد به خودمان، بکارگیری امکانات و هوش در این راه قدم برداریم.

رئیس دانشگاه آزاد اظهار داشت: دانشگاه‌هایی نظیر MIT بیشتر تمرکزشان بر روی تکنولوژی است و بخش مهمی از درآمدها صرف تجاری‌سازی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه آموزش عالی در ایران از نظر سرانه دانشجویی به سطح کشورهای تراز اول دنیا رسیده است، گفت: امروز سطح دانشجو به مقطع تحصیلات تکمیلی رسیده است و انقلاب عظیمی در آموزش عالی کشور در حال رخ دادن است.

جاسبی بر استفاده صحیح و به موقع از امکانات وسیع، منابع و معادن طبیعی تأکید کرد و گفت: یک لحظه هم نباید از فرصت‌ها غفلت کرد و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار حائز اهمیت است.

وی خواستار برگزاری جلسات منظم شورای راهبردی مرکز فناوری‌های نوین در استان‌ها شد و گفت: اگر مسأله CAST را جدی بگیرید در دهه چهارم تا 50 درصد هزینه‌های دانشگاه را تأمین خواهیم کرد.

جاسبی در پایان گفت: به دراز مدت فکر کنید و برنامه 5 ساله و طولانی مدت داشته باشید، قطعاً موفق خواهید شد؛ فقط کافی است به خودمان باز گردیم و بگوییم ما می‌توانیم.

تگ ها سرانه دانشجویی ایران سطح کشورهای تراز اول دنیا

پر بازدیدترین گزارش روز

خبرنامه - شبکه های اجتماعی