پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / گزارش روز          15 بهمن 1390 - 04 February 2012

130 عضو دفتر تحکیم در دولت اصلاحات بورس دانشگاه‌های اروپا شدند

یامین‌پور با تأکید بر اینکه دولت اصلاحات اراده جدی در به کارگیری فضای دانشگاهی در راستای اهداف خود داشت گفت: در دو ماه پایان دولت اصلاحات بیش از 130 نفر بورسیه دکتری در دانشگاه‌های اروپایی شدند که همگی اعضای رسمی دفتر تحکیم وقت بودند.

به گزارش قدس انلاین به نقل از «خبرگزاری دانشجو»، دکتر وحید یامین‌پور عصر امروز در جمع گروهی از دانشجویان اهمیت موضوع کرسی های آزاداندیشی در فضای فعلی کشور را تشریح کرد.

وی در این رابطه با اشاره به اینکه تأکید رهبر بر موضوع این کرسی ها پس از اتفاقات سال 88 اهداف آن را برای ما روشن تر می کند، گفت: پیش از این هم بحث کرسی های آزاداندیشی مطرح شده بود، اما شکل جدید این موضوع با تعریف مقام معظم رهبری صورت گرفت.

این کارشناس حوزه رسانه با اشاره به اعترافات سعید حجاریان در دادگاه های سال 88 افزود: نکات ظریفی در این اعترافات بود که به بحث ضعف در علوم انسانی اشاره داشت و تقریبا همزمان با ابراز نگرانی رهبری راجع ‌به وضعیت علوم انسانی بود.

یامین‌پور با بیان اینکه انقلاب فرهنگی در ابتدای انقلاب نتوانست اهدافی را که از آن انتظار می‌رفت برآورده کند، تاکید کرد: پس از پایان جنگ همان طور که بزرگوارانی چون شهید مطهری، بهشتی و مفتح پیش بینی می‌کردند، خلاء هایی که انقلاب در فضای دانشگاه داشت خسارت هایش را وارد کرد و به خصوص در دهه 70 این اتفاق چشمگیر تر بود و بخش عظیمی از بدنه انقلابیون را از آرمان‌های انقلاب جدا کرد.

وی با انتقاد از نحوه ارائه دروس دانشگاهی تصریح کرد: برای پر کردن فضای نرم افزاری دانشگاه ها در رشته های انسانی، یا از ترجمه های دست‌چندم غربی استفاده می شود یا تعریفات سکولارهای داخلی و در رشته های فنی هم، درس معارف اسلامی را نه استاد نه دانشجو و نه دانشگاه هیچ یک آن را جدی نمی گیرند و صرفا به عنوان یک نمره کمکی به آن نگاه می شود.

این کارشناس حوزه رسانه با ابراز تعجب از اینکه حتی شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از هشدار رهبری در خصوص علوم انسانی تازه شروع به بحث راجع به این موضوع کرد، گفت: من به عنوان کسی که به فضای علوم انسانی نزدیک است عرض می‌کنم این فضا فاجعه‌بار است و اکثر منابع موجود ترجمه‌ها و تألیفات بشدت ناهمخوان با اهداف انقلاب اسلامی است.

یامین‌پور با تأکید بر اینکه دولت اصلاحات اراده جدی در به کارگیری فضای دانشگاهی در راستای اهداف خود داشت و بخشی از فجایعی‌ که امثال معین آفریدند هنوز بر سر ما نیامده و در راه است، یادآور شد: به عنوان مثال در دو ماه پایان دولت اصلاحات طبق اسناد موجود بیش از 130 نفر بورسیه دکتری در دانشگاه‌های اروپایی شدند که همگی اعضای رسمی دفتر تحکیم وقت بودند.

وی ضمن انتقاد از فضای دستگاه آموزشی کشور افزود: دانشجویان ما حرف نشنیده و از همه جا بی‌خبر وارد دانشگاه‌ می شوند و در اختیار اساتیدی با این ساختار فکری قرار می گیرند و متأسفانه وضع به گونه ای است که در بهترین حالت اساتید ما خنثی و بی دغدغه هستند و اساتید تربیتی و ارزشی بسیار کم دیده می‌شوند.

این کارشناس حوزه رسانه با تأکید بر اهمیت کرسی های آزاد اندیشی در فضای فعلی کشور گفت: حداقل کاری که در این فضای نامطلوب دانشگاهی می توان انجام داد، کارهای موازی با سازوکار دانشگاه است و کرسی های آزاد اندیشی یکی از این کارهای موازی هستند.

یامین‌پور ادامه داد: کرسی‌های آزاداندیشی قرار نیست خلاءهای نظری موجود در دانشگاه را برطرف کند؛ بلکه این وظیفه کرسی‌های نظریه‌پردازی است و به تلقی من کرسی های آزاداندیشی باید در چارچوب بحث جنگ روانی تعریف شوند و کمک کنند حرف‌های انقلابی به گوش کسانی برسد که کمتر این حرف‌ها را شنیده اند و همیشه در جزیره ای مستقل از انقلابی ها به سر می‌برند.

وی با اشاره به دیدگاه رهبری درباره این کرسی‌ها گفت: تلقی من این است که رهبری کرسی‌های آزاداندیشی را به عنوان گسترش دهنده و خاکریز فضای آزادی بیان مدنظر دارند و به همین خاطر فرمودند که چرا حرف های که باید در دانشگاه ها گفته شود در کف جامعه مطرح می‌شود و فضای هیجانی جانشین فضای عقلانی شده است.

این کارشناس حوزه رسانه با تأکید بر اینکه بسیاری از مواضع و اعمال دانشجویان و افراد جامعه منشأ روانی دارد نه عقلانی اظهار داشت: هدف برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی کاهش فضای هیجانی و از بین بردن مانع روانی عقل‌گرایی است.

یامین‌پور افزود: اگر کرسی ها به صورت منظم و روتین انجام شود این فضای هیجانی شکل نمی‌گیرد و خسارت های فراوانی که ما تا کنون از آن دیده‌ایم از بین می‌روند و به نظر من این فسلفه طرح ایده کرسی های آزاداندیشی است.

وی با بیان اینکه مطالبه مکرر و تذکر رهبری در مورد کرسی‌های آزاداندیشی به خاطر آثاری است که به طور روزمره به آنها درگیر هستیم، تأکید کرد: ‌باید مدنظر داشت که در جنگ روانی هدف این نیست که مخاطب حتما به طور کامل مجاب شود؛ بلکه هدف کاشتن بذر تردید یا شبهه در ذهن مخاطب است که ممکن است 10 سال بعد ثمر دهد و حداقل کارکرد این کرسی‌ها این است که فضای هیجانی را از بین می‌برد و برای افراد فرصت تفکر به وجود می‌آورد.

این کارشناس حوزه رسانه در ادامه با بیان چند ملاحظه پیرامون چگونگی برگزاری کرسی‌ها و بیان اینکه کرسی ها نباید یک اتفاق انفعالی باشند بلکه باید فضای دانشگاه‌ها دستور روز را تعیین کنند، گفت: به‌عنوان مثال، روزنامه‌های زنجیره ای در دوران اصلاحات با حجاریان جلسات هفتگی برگزار می‌کردند و تصمیم می‌گرفتند در هفته بعد چه اتفاقی در کشور بیفتد؛ ابتکار در کرسی‌ها نیز باید این‌ گونه باشد که موضوعی انتخاب شده و تبدیل به دستور روز شود تا همه راجع‌ به آن فکر و اظهار نظر کنند.

یامین‌پور با بیان اینکه برخی در این رابطه احساس تکلیف می‌کنند ولی نمی‌دانند با چه موضوعی و حضور چه کسانی برای برگزاری کرسی ها اقدام کنند، بیان کرد: من مدتی قبل پیشنهاد تأسیس دبیرخانه کرسی‌های آزاداندیشی را دادم تا موضوعات متناسب با شرایط روز تعیین کند و در مورد برگزاری برنامه ها مشاوره‌ مناسب بدهد.

وی در پایان با تأکید بر اینکه اکثر دانشجویان در حال حاضر افراد خاکستری هستند، گفت: با مدیریت درست، فضای ذهنی این افراد قابل تعدیل است و حداقل کاری که می‌شود کرد این است که اجازه ندهیم این طیف خاکستری به سربازان سینه‌چاک دشمن تبدیل شوند.

تگ ها دفتر تحکیم دولت اصلاحات بورس دانشگاه‌ اروپا

پر بازدیدترین گزارش روز

خبرنامه - شبکه های اجتماعی