پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / گزارش روز          26 اسفند 1390 - 16 March 2012


بررسی تحولات دانشگاه آزاد اسلامی در سالی که گذشت



صندلی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی پس از حدود 30 سال ریاست دکتر عبدالله جاسبی صبح روز هشتم اسفندماه به دکتر فرهاد دانشجو واگذار شد و ریاست وی بر کرسی دانشگاه آزاد اسلامی از آن روز کلید خورد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، روزنامه فرهیختگان در ویژه نامه نوروزی خود به ارائه گزارشی از تحولات جدید با حضور دکتر فرهاد دانشجو و سرگذشت دانشگاه آزاد اسلامی از آغاز تاسیس تاکنون پرداخته است.

در این گزارش می خوانیم:

صندلی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی پس از حدود 30 سال ریاست دکتر عبدالله جاسبی صبح روز هشتم اسفندماه به دکتر فرهاد دانشجو واگذار شد و ریاست وی بر کرسی دانشگاه آزاد اسلامی از آن روز کلید خورد.

* سوابق اجرایی و علمی رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی

دکتر فرهاد دانشجو متولد دامغان و دارای رتبه استاد تمامی در رشته مهندسی سازه و مهندسی زلزله از گرایش‌های رشته مهندسی عمران در دانشگاه تربیت مدرس است.

او دارای مدرک کارشناسی مهندسی عمران و کارشناسی‌ارشد مهندسی سیستم‌های اطلاعات از دانشگاهQueen Mary College انگلستان است. همچنین مدرک دکترای خود را در رشته مهندسی عمران در گرایش مهندسی سازه و مهندسی زلزله از دانشگاه Westminister University Central London Polytechnic کشور انگلستان دریافت کرده است.

دکتر فرهاد دانشجو از سال 1384 تا سال گذشته مسوولیت ریاست دانشگاه تربیت مدرس را بر عهده داشت.

از دیگر سوابق اجرایی او می‌توان به عضویت هیات امنای دانشگاه شاهرود، عضویت شورای گسترش آموزش عالی، نماینده وزیر علوم در هیات امنای دانشگاه علم و فرهنگ، عضویت کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلات خارجی وزارت علوم برای سه سال و عضویت کمیسیون کارشناسی ارز کشور انگلستان اداره کل بورس‌های وزارت علوم به مدت دو سال اشاره کرد.

همچنین فرهاد دانشجو از تجارب حرفه‌ای زیادی در زمینه‌های مهندسی عمران برخوردار است. او از سال 1363 مهندس عمران است و از سال 1364 به‌عنوان مهندس ناظر و محاسب فعالیت کرده است.

*ساختمان استیجاری خیابان اسکندریه نقطه عطف دانشگاه آزاد اسلامی

روز 31 اردیبهشت‌ماه سال 1361، روزی بود که آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در خطبه نماز جمعه تهران برای اولین‌بار از طرحی به نام دانشگاه آزاد اسلامی سخن گفت و امروز حدود دو ماه تا زمان 30‌ سالگی فعالیت این دانشگاه باقی مانده است؛ دانشگاهی که اگرچه در روزهای آغازین فعالیتش با مخالفت‌ها و سنگ‌اندازی‌های روبه‌رو بود ولی امروز به بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان تبدیل شده و اگر همین‌گونه پیش رود چه بسا در آینده‌ای نزدیک به معتبرترین دانشگاه جهان تبدیل شود.

دانشگاهی که در سال 1361 با ساختمانی استیجاری در خیابان «اسکندری» با هدیه یک میلیون تومانی حضرت امام خمینی(ره) کار خود را آغاز کرد و امروز مشاهده می‌شود که تاکنون بسیار در تمام اقصی‌نقاط کشور خوش درخشیده است، البته از همه این مباحث که بگذریم، نباید فراموش کرد که دانشگاه آزاد اسلامی به قول دکتر کامران دانشجو وزیر علوم «یکی از دو بال آموزش عالی کشور است» و به گفته دکتر جاسبی رئیس سابق «دانشگاه آزاد اسلامی بخشی از تاریخ انقلاب اسلامی شده است».

باید توجه داشت که این دانشگاه را نمی‌توان در ردیف سایر دانشگاه‌ها قرار داد، چراکه دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن یک میلیون و 700 هزار دانشجو و چهار میلیون فارغ‌التحصیل بیش از نیمی از جمعیت دانشجویی کشور را به خود اختصاص داده است. همچنین با وجود بیش از 30 هزار عضو هیات‌علمی، 431 واحد و مرکز دانشگاهی در داخل و پنج واحد در خارج از کشور، بیش از 30 هزار پرسنل تمام‌وقت، 600 مدرسه با 60 هزار دانش‌آموز، هزاران آزمایشگاه، کارگاه، بیمارستان، مزرعه و درمانگاه و بیش از یک میلیون مترمربع فضای آموزشی و رفاهی سهم بسزایی در توسعه آموزش عالی در کشور برعهده دارد و بر این اساس است که لزوم مدیریتی توانمند برای اداره و ارتقای آن می‌طلبد، البته نباید فراموش کرد که فرهاد دانشجو با کارنامه درخشانی که دارد می‌تواند در این امر موفق عمل کند.

*تغییر اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی از نقطه آغازین تا تغییر مدیریت

بحث تغییر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، مقوله‌ای بود که زمزمه آن از مدت‌ها به گوش می‌رسید، چنان‌که با اصلاح اساسنامه جدید دانشگاه آزاد اسلامی و ابلاغ آن در 28 فروردین‌ماه سال گذشته از سوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، این موضوع شکل اجرایی به خود گرفت، براساس اساسنامه جدید، ریاست این دانشگاه از این پس دوره‌ای و چهارساله می‌شود، همچنین اسامی نامزد یا نامزدهای پیشنهادی توسط هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی معرفی می‌شود تا رئیس دانشگاه را این شورا انتخاب و منصوب کند.

دکتر فرهاد دانشجو در جلسه 21 دی هیات‌امنای دانشگاه با کسب پنج رای از 9 رای به‌عنوان رئیس پیشنهادی این دانشگاه برای معرفی به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی انتخاب شد و پس از آن در جلسه 27 دی‌ماه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با رای قاطع 24 رای از 28 رای فرهاد دانشجو به‌عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی معرفی شد و حکم ریاست او در شورا تصویب و از سوی رئیس‌جمهور امضا شد و پس از تفویض صدور حکم ریاست دانشگاه آزاد اسلامی از سوی رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حکم ریاست دانشگاه آزاد اسلامی توسط دکتر کامران دانشجو وزیر علوم در یکشنبه‌شب هفتم اسفندماه امضا و ابلاغ شد.

* فرهاد دانشجو سکاندار دانشگاه آزاد اسلامی شد

دکتر فرهاد دانشجو از صبح روز دوشنبه هشتم اسفندماه در دفتر ریاست دانشگاه به همراه برخی از مسوولان کشوری و لشکری حضور یافت و کلید دانشگاه را تحویل گرفت و از همان ساعات اولیه حضور فعالیت اجرایی خود را شروع کرد.

او در اولین روز فعالیتش در پاسداران حکم انتصاب چهار نفر را امضا کرد و دکتر حسین بلندی معاون آموزشی، محمد خجسته معاون اداری و مالی، علی افشار معاون پژوهشی و هاشم ساعدی را به‌عنوان مشاور و مدیرکل حوزه ریاست دانشگاه آزاد اسلامی منصوب کرد.

رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی همچنین ضمن قدردانی از زحمات رئیس 30 ساله دانشگاه، از دکتر جاسبی خواست که در موفقیت فرزندی که خود در ایجاد آن سهم بسزایی داشته است، او را یاری کند و در همه امور تجربیات خود را در اختیارش گذارد.

دکتر فرهاد دانشجو فردی علمی و دانشگاهی است که تاکنون خدمات ارزنده‌ای از خود جا گذاشته است و در زمان مسوولیتش در دانشگاه تربیت مدرس خلاقیت‌های خوبی در اداره دانشگاه از خود نشان داد که امید است در اداره این دانشگاه که بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است با استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل خوبی که در فضای دانشگاه حاکم است موفق‌تر عمل کند.

فرهاد دانشجو در انجام این وظیفه ماموریت خطیری برعهده دارد که امید است با همکاری همه دانشگاهیان، دانشگاه آزاد اسلامی را به خوبی ارتقا دهد.

البته باید توجه داشت که بنا بر گفته دکتر مخبر دزفولی دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی «ایجاد تغییر و تحولات در اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی که یکی از بندهای آن تغییر مدیریتی بود در راستای نهضت علمی و نقشه جامع علمی کشور انجام گرفت»، که بر این اساس باید تغییرات مدیریتی دانشگاه را به فال نیک گرفت چراکه آغازگر جنبش نو علمی در دانشگاه خواهد بود.

*افق چهارساله دانشگاه آزاد اسلامی از نگاه فرهاد دانشجو

رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی در اولین قدم برای شروع کار مدیریت خود بر ارتقای کیفی آموزش و پژوهش این دانشگاه تاکید می‌کند و معتقد است باید بستری ایجاد شود تا براساس اصول و مبانی اسلام، نظام جمهوری اسلامی و ولایت، معرفت و شناخت دانشجویان افزایش یابد.

توسعه تحصیلات تکمیلی با توجه به سیل عظیم متقاضیان ورود دوره‌های کارشناسی‌ارشد و دکترا از اهم برنامه‌های رئیس جدید است، البته با این شرط که توسعه کمی همراه با توسعه کیفی باشد. همچنین معتقد است در دوره‌های کارشناسی و پایین‌تر باید با احتیاط عمل کرد و به جز در موارد ضروری حتی‌الامکان از توسعه اجتناب شود.

فرهاد دانشجو معتقد است: در آموزش‌های عالی دنیا 16 شاخص برای سنجش کیفی سطح آموزش وجود دارد که از آن جمله می‌توان به نسبت اساتید تمام‌وقت به اعضای هیات‌علمی، میزان رضایتمندی دانشجویان، کارمندان و... از دانشگاه، نسبت درآمدزایی دانشگاه به کل بودجه آن دانشگاه و... اشاره کرد.

رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی در برنامه‌های اولیه خود نوید کاهش شهریه را به دانشجویان این دانشگاه داد و در جمع برخی از اعضای بسیج این دانشگاه که در روز اول حضورش در ساختمان مرکزی با آنها دیدار کرد از آنان خواست که این خبر را به همه دانشجویان بدهند که تا پایان سال دوم مسوولیتش 20 درصد از شهریه دانشجویان این دانشگاه کاهش می‌یابد؛ بر این اساس باید فضایی فراهم شود تا با کمک کارشناسان منابع مالی جدیدی برای دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شود.

البته کارمندان و اساتید دانشگاه از این امر بی‌نصیب نشدند چرا که او اعلام کرد در حقوق اعضای هیات‌علمی و کارمندان عدالت ایجاد می‌شود.

دانشجو در این‌باره می‌گوید: در دانشگاه آزاد اسلامی یک‌سری از هزینه‌ها مانند پرداخت حقوق اساتید و کارمندان، خرید زمین، ساخت و ساز و... وجود دارد که تاکنون از شهریه دانشجویان تامین می‌شد، اما من درصدد این هستم که یک منابع مالی دیگری را برای تامین این هزینه‌ها پیدا کنم و در این راستا نیز یک تیم متخصص مدیریت مالی تشکیل خواهد شد به هر میزان که بتوانیم از آن منابع برای تامین هزینه‌های دانشگاه استفاده کنیم به همان میزان هم شهریه‌ها کاهش خواهد یافت.

وی به تشکیل بانک دانشگاه آزاد اسلامی در جهت کاهش شهریه اشاره می‌کند و می‌گوید: در این بانک هم به سرمایه‌گذاران سود تعلق خواهد گرفت و هم برای بانک سودآوری خواهد شد و از طریق گردش مالی که انجام می‌شود به کاهش هزینه‌های دانشگاه کمک می‌شود. این مدیریت مالی و ارزش‌افزوده ایجاد شده، خودش را در کاهش شهریه دانشگاه نشان خواهد داد.

فرهاد دانشجو در گفت‌وگو با برخی از رسانه‌ها اعلام می‌کند که اولین برنامه من این است که برای هر کدام از این شاخص‌ها برنامه‌ریزی شود و با بومی سازی این شاخص‌ها تا حد زیادی ارتقا پیدا کند، البته امیدوارم که در این راه اعضای خانواده دانشگاه آزاد اسلامی یعنی دانشجویان، اعضای هیات‌علمی و همین‌طور جامعه بزرگ آموزش عالی کشور اعم از دانشگاه‌های دواتی و غیردولتی، پیام‌نور و... دست به دست هم دهند تا این شاخص‌ها رشد کنند چرا که با رشد آنها قطعا کیفیت آموزش عالی در دانشگاه آزاد اسلامی هم رشد خواهد کرد.

وی پیش از شروع فعالیت خود در دانشگاه به ایجاد سه کمیته مشورت دانشجویان، اعضای هیات‌علمی و کارمندان در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره می‌کند و می‌افزاید: با توجه به سابقه این قشر در دانشگاه، بر این اساس از مشورت آنها در تصمیمات دانشگاهی استفاده می‌شود، بنابراین با آغاز فعالیتم در دانشگاه آزاد اسلامی، در سامانه دانشگاه آزاد اسلامی امکان ثبت‌نام برای عضویت داوطلبان در کمیته‌های مذکور فراهم می‌شود.

به گفته رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی، این دانشگاه با توجه به وسعت باید به سوی تمرکززدایی پیش رود، بر این اساس واحدهای بزرگ باید به صورت مستقل عمل کنند و ستاد مرکزی با داشتن نقشی حمایتی، کنترل کننده کیفی باشد، بنابراین به سمت ایجاد هیات‌های‌امنای مستقل استانی و منطقه‌ای پیش خواهیم رفت، بنابراین در این بخش نیز تمرکززدایی و ارائه استقلال بیشتر به واحدها صورت می‌گیرد.

دانشجو با اشاره به ارتباط میان وزارت علوم و دانشگاه‌ها، می‌گوید: ارتقای ارزش مدرک دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، استفاده از تجارب طرفین و... ازجمله رویکردهای مثبت ارتباط متقابل دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت علوم است، علاوه بر اینکه وزارت علوم تشخیص داده که دانشگاه آزاد اسلامی همچون گذشته، نهادی حکومتی، خصوصی و غیرانتفاعی باقی بماند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دغدغه من این است که فارغ‌التحصیلان و دانشجویان این دانشگاه به مدرک خود افتخار کنند و به آن ببالند سخنانش را مبتنی بر وعده‌های مدیریتی نمی‌داند و می‌گوید: مطالب گفته‌شده، حقایقی علمی است که در دنیا ثابت شده است؛ ضمن اینکه برای تمامی اعضای هیات‌علمی، دانشجویان و کارمندان بسترهایی ایجاد می‌شود تا نظرات خود را ارائه دهند و در تصمیم‌گیری‌ها دخیل باشند.

و سخن آخر...

حال پس از بیش از 29 سال ریاست دکتر جاسبی، کیک نمادین سی‌امین سالگرد دانشگاه همزمان با مراسم تودیع وی توسط دکتر فرهاد دانشجو برش می‌خورد، امید است که رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی با جلب مشارکت اساتید، دانشجویان و کارکنان این دانشگاه و بهره‌مندی از تجارب ارزشمند آنان، در تحقق هرچه بیشتر پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی به‌ویژه در امور علمی و فرهنگی موفق باشد و براساس متن حکم انتصاب آن بر بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان از او تعالی معنوی، علمی، فرهنگی و گسترش امر آموزش و پژوهش مبتنی بر سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی نظام با اهتمام به حفظ بیت‌المال، صرفه‌جویی در هزینه‌های غیرضروری و تقویت انضباط مالی و اداری، آموزش و پژوهشی مورد انتظار است.


تگ ها بررسی تحولات دانشگاه آزاد اسلامی

پر بازدیدترین گزارش روز

خبرنامه - شبکه های اجتماعی