پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / گزارش روز          20 اردیبهشت 1391 - 09 May 2012



6 میلیارد بودجه برای دانشگاهی که وجود ندارد !


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نسبت به زد و بندها در بودجه ۹۱ هشدار داد و گفت: دانشگاه یا موسسه ای وجود خارجی ندارد اما در بودجه بیش از ۶ میلیارد و یا صدها میلیون تومان برای آن بودجه در نظر گرفته شده است.

به گزارش مهر، الیاس نادران در جلسه نوبت عصر روز چهارشنبه مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۱، اظهار داشت: وقتی صحبت از نفوذ نفت در بودجه است ناظر بر سهم درآمدهای نفتی از بودجه عمومی کشور است.

وی افزود: وقتی می گویند اتکا به نفت در بودجه بیشتر از ۵۵ درصد شده به این معنی است که نسبت به حجم عمومی کشور سهم درآمدهای نفتی افزایش پیدا کرده است، این ربطی به قیمت نفت ندارد.

نماینده تهران افزود: امسال مزین شده به نام سال "حمایت از کار و سرمایه ایرانی" اگر بنا بود لایحه را در این چارچوب تنظیم کنیم باید همه احکام و ضوابط و ردیف های بودجه در این راستا حرکت می کرد از جمله هدفمندی یارانه ها و سایر اجزاء بودجه چه در بودجه مربوط به تملک داریی سرمایه ای و چه در هزینه ها و بودجه مربوط به ردیف های هزینه ای کشور.

نادران گفت: مشکل اساسی که وجود دارد و موجب این شکل بودجه نویسی در کشور شده است، این است که فرآیند بودجه نویسی در کشور، چه آنچه در دولت انجام می گیرد و چه آنچه در مجلس تعقیب می شود دارای نقصان و کاستی اساسی است. معیوب بودن این فرآیند باعث می شود که ملاحظات سیاسی غیر کارشناسی و غیر ملاحظات ملی بر تصمیماتی که در دولت و در کمیسیون تلفیق یا بعضا در صحن علنی مجلس گرفته می شود، تاثیرگذار شود .

وی خاطر نشان کرد: این فرآیند باید اصلاح شود بارها هم راجع به این مسئله صحبت شده است و نتیجه این معیوب بودن رفتاری است که ما نتیجه اش را در احکام و ارقام بودجه شاهد هستیم.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان اینکه امروز با یک بودجه انبساطی مواجه هستیم که هزینه های عمومی و نقدینگی کشور را افزایش می دهد، تصریح کرد: این بودجه متوسط قیمت ها و شاخص قیمت ها را افزایش خواهد داد. این اظهارات نافی زحماتی که اعضای کمیسیون تلفیق کشیدند، نیست. من خودم شاهد بودم جلسات کارشناسی متعددی برگزار شد. اما کاش دیشب تلویزیون صحنه های مختلف کمیسیون تلفیق را نشان می دادند تا مردم ببینند که چگونه در ماه ها و هفته های گذشته زحمات تقریبا به هدف رسید.

وی گفت: آنچه در رابطه با درآمدهای مالیاتی مجددا شب گذشته تصمیم گیری شد و آنچه از ارقام هزینه ای مختلف به پیشنهاد نمایندگان عضو کمیسیون داده شد و شرایطی را فراهم کرد که منتخبان مجلس نهم هم برای پیشنهاد آن وارد کمیسیون شوند، فضای مناسبی برای فرآیند تصمیم گیری و بستن بودجه کشور نبوده و نیست. نتیجه این سیاستگذاری های مالی این می شود که زحمات مختلفی که در مورد صندوق توسعه ملی کشیده شده و حداقل ۲ بار در سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری بر آن تاکید شده است و منحصرا برای پشتیبانی بخش های غیر دولتی در تجهیز سرمایه های این بنگاه ها و تامین مالی خارجی آنها بوده است، به آبکش تبدیل شد.

نادران ادامه داد : هر کسی هر چقدر توانسته از این صندوق برداشت کرده است. نه برای بخش های غیر دولتی که حتی برای بخش های دولتی. به اعتقاد من این فرایند بلایی بر سر صندوق توسعه ملی خواهد آورد که بر سر حساب ذخیره ارزی آورد و نتیجه اش را دیدیم و تمام این سیاست ها را بی خاصیت می کند و تصمیمات را بی اثر می کند و در نتیجه آن ایجاد شکاف هایی می شود و دو قطبی شدن درآمدهای جامعه شکل می گیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره اعتبارات مصوب در کمیسیون تلفیق برای هدفمندی یارانه ها در سال ۹۱ نیز گفت: در بحث هدفمندی یارانه ها گزارشی را در مجلس شاهد بودیم که دولت در موارد متعدد خلاف قانون عمل کرده و دوستان ما در کمیسیون تلفیق اصرار دارند حال که کار به اینجا رسیده، کمک کنیم گام دیگری برداشته شود. سئوال این است که گام اول چگونه برداشته شده که حال توقع داریم گام دیگری برداشته شود؟ چرا دولت به وظیفه خود در توزیع درآمدهای حاصل از اصلاح قیمت های حامل های انرژی عمل نکرد و امروز ما خودمان را مکلف بدانیم که از هر منبعی آن را تامین کنیم.

وی گفت: البته کمیسیون تلفیق در مقابل خواست دولت که ۱۳۵ هزار میلیارد تومان درآمد از مسیر افزایش حامل های انرژی بود، مقاومت کرد، اما همین تصمیمی که کمیسیون تلفیق گرفت تورم زا است و حتما یک موجی از افزایش قیمت حاصل از همین سیاست ها را هم به دنبال خواهد داشت زیرا یا دولت بر اساس اصلاح قیمت ها این منابع هدفمندی یارانه ها را تامین خواهد کرد که ناچار از افزایش قیمت های انرژی یا از سایر منابع مثل کسری بودجه یا استقراض از بانک مرکزی یا توزیع دلارهای نفتی و اتکاء بیشتر به درآمدهای نفتی این کار را خواهد کرد. که آن هم آثار تورمی خود را بر اقتصاد ملی کشور خواهد گذاشت.

نماینده تهران تصریح کرد: هر دوی اینها زیانبار است و حتما باید در صحن علنی مجلس این مورد اصلاح شود. سیاست های اقتصادی سالهای گذشته باعث شده که ظرف چند سال یک فرد که کمترین سرمایه را در کشور داشته، امروز سرمایه خود را به بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان برساند همین سیاست های اقتصادی و همین نحوه بودجه نویسی و توزیع اعتبارات باعث این اتفاق شده است.

وی ادامه داد: آن وقت ما دل خوش می کنیم به ۴۵ هزار تومانی که به افراد می دهیم. نظام و فرایند بودجه نویسی در کشور باید به گونه ای اصلاح شود که در تمایلات سیاسی و ملاحظات غیر ملی و مسائل منطقه ای و احیانا بند و بسط هایی که منجر به ایجاد ردیف ها، حذف ردیف ها یا کاهش و افزایش برخی بودجه ها شود دقت نظر شود.

نادران یادآور شد: برخی از جداول هست که اعضای کمیسیون تلفیق هم آن را مشاهده کرده اند اساسا دانشگاهی وجود ندارد اما بیش از ۶ میلیارد تومان بودجه برای آن گذاشته اند یا موسسه ای وجود ندارد فقط یک عنوان است برای آن چندصد میلیون تومان پول گذاشته اند.

وی از نمایندگان خواست تا مروری به جدول شماره ۱۲ این لایحه داشته باشند و سرفصل ها و تعریف های آن را مطالعه کنند تا پی به این موضوعات ببرند.

نماینده تهران گفت: انضباط مالی لازمه انجام گام بزرگ هدفمندی یارانه هاست. یعنی دولت باید در خودش تلاش کند که منابع مالی کشور را برای خودش کمتر از آنچه که در مورد انتظار است و در جامعه هزینه می شود، هزینه کند.

وی خاطر نشان کرد: شما دیدید که دولت از درآمدهای بهداشت و درمان در سال ۹۰ برای پاداش دادن به سایر دستگاه ها استفاده کرد این اختیارات را امسال هم در بودجه ۹۱ بدهید همین مسیر طی می شود بنابراین استدعایم این است که حداقل در جزئیات بودجه به نظرات دوستان اعتنا کنید در موضوعاتی مثل هدفمندی یارانه ها، جابجایی ردیف ها دقت نظر داشته باشید جداول را با دقت ببنید.

وی از هیات رئیسه مجلس خواست برای اولین بار اجازه بررسی ردیف ها و جداول بودجه را در صحن علنی مجلس بدهد.

تگ ها 6 میلیارد بودجه دانشگاهی

پر بازدیدترین گزارش روز

خبرنامه - شبکه های اجتماعی