پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / گزارش روز          14 اسفند 1391 - 04 March 2013





تاکید موسوی در دانشگاه تربیت مدرس  بر دیپلماسی


هراس آمریکا از ایران به دلیل شناخت ماهیت انقلاب/با دیپلماسی منفعل نمی‌توان قدرت منطقه‌ای شد



مدیرعامل خبرگزاری فارس گفت:‌‌ آمریکا به دلیل شناخت ماهیت انقلاب از ایران هراس دارد، البته این طرح منحصر به آمریکا نیست، جریان چپ جهانی هم همین نگاه را دارد.
خبرگزاری فارس: هراس آمریکا از ایران به دلیل شناخت ماهیت انقلاب/با دیپلماسی منفعل نمی‌توان قدرت منطقه‌ای شد



پرتال دانشگاهی به نقل از  گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، بسیج دانشجویی تربیت مدرس، مناظره‌ای را با موضوع استکبارستیزی رابطه با آمریکا با کدامین اصول را با دعوت از سید نظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس و محمدجواد حق‌شناس مدیرمسئول سابق روزنامه اعتماد ملی برگزار کرد.



* گره ذهنی آمریکا مسئله ایران است

در این مناظره موسوی گفت: تاثیرگذاری آمریکا بر ایران پس از کودتای 28 مرداد است و الان هم بخشی از سیاسیت خارجی آمریکا در همین خصوص است و گره ذهنی آمریکا مسئله ایران است.

وی افزود: اوایل دهه 70 بحثی مطرح شد که رابطه با آمریکا را به رفراندوم بگذاریم در همان زمان مدیر مسئول روزنامه‌ای نوشت رابطه با آمریکا بسیار سطحی‌ نگرانه است. بعد از آن مسئله جا گذاشته شد. هم ایران و هم آمریکا ادعا و ایدئولوژی دارند که با توجه به آنها به جهان نگاه می‌‌کنند اصلا اینطور نیست که آمریکا در حوزه سیاست خارجی ایدئولوژی نداشته باشد و به دنبال گسترش آن ایدئولوژی در جهان نباشد. در زمان جرج بوش آمریکا برای خود رسالت جهانی مطرح کرد و بعد از آن هم نظم نوین جهانی را مطرح کرد که نشان می‌دهد به دنبال ابرقدرتی در جهان است.

مدیرعامل خبرگزاری فارس ادامه داد: انقلاب اسلامی نیز یک رسالت جهانی برای خود قائل است. مفهوم مبارزه با استکبار در رسالت انقلاب اسلامی وجود دارد. انقلاب اسلامی فقط برای مبارزه با رژیم شاه نبوده است. بلکه مبارزه با استکبار و استعمار آن هم نه فقط در ایران بلکه در سراسر دنیا بوده است. تفاوت اصلی انقلاب اسلامی و دیگر انقلاب‌ها ماهیت فراملی داشتن انقلاب اسلامی است. مقوله فلسطین و اسرائیل نیز بر همین اساس در ماهیت انقلاب اسلامی ورود پیدا می‌کند. در واقع انقلاب اسلامی مقابله با استکبار را به عنوان وظیفه ذاتی خود قلمداد می‌کند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس در ادامه مناظره افزود: این آمریکایی‌ها هستند که می‌گویند ما دشمن ابدی و دوست ابدی نداریم چون بر اساس منافع ملی سیاست‌گذاری می‌کنند. من منافع ملی را رد می‌کنم اما جمهوری اسلامی بر اساس منافع ملی صرفا سیاست‌گذاری نمی‌‌کند و در واقع سیاست‌گذاری تنها بر اساس منافع ملی نباید باشد. برای مثال اتحادیه اروپا که اقدامی را علیه ایران انجام می‌دهد فقط با مقوله منافع ملی ورود پیدا نمی‌کند، بلکه برای خودش یک رسالت جهانی قائل است.

موسوی تصریح کرد: در واقع انقلاب اسلامی در ماهیت خودش روحیه ضد استکباری و ضد استیلای آمریکا را دارد.

وی افزود: جهان استکبار از قطع روابط دیپلماتی به عنوان یک حربه استفاده می‌کند و اولین بار هم آمریکا قطع رابطه را با ایران بکار گرفت. البته تحریم هم که یک حرکت ضد انسانی است را آمریکا اجرا می‌کند.

* آمریکا به دلیل شناخت ماهیت انقلاب از ایران می‌ترسد


مدیرعامل خبرگزاری فارس افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز، آمریکا به خواست مردم ایران توجه نکرد. آمریکا به دلیل اینکه شناخت دقیقی از ماهیت انقلاب اسلامی دارد، ایران را دشمن خود قلمداد می‌کند و بر همین اساس با ایران رفتار می‌کند. آمریکا به دلیل شناخت ماهیت انقلاب از ایران هراس دارد و البته این طرح منحصر به آمریکا نیست، جریان چپ جهانی نیز همین نگاه را دارد. در آن فضای دو قطبی هر صدای جدیدی می‌بایست به یکی از این دو قطب بپیوندد برای مثال همزمان با انقلاب کوبا گفتمان جهانی به نوعی بود که کوبا به ورطه کمونیست رفت لذا جریان چپ هم فضای انقلاب اسلامی را قبول نمی‌کند ولو اینکه در آن مقطع ایران اسلامی بیشتر غرب و آمریکا را به چالش می‌کشید. علاوه بر این ضدیت شوروی با انقلاب اسلامی در کمک‌هایی که به صدام می‌کرد مشاهده می‌شد. به همین دلیل تمام تلاش آمریکا و شوروی این بود که اجازه انقلاب به ایران ندهند یا انقلاب را با شکست مواجه کنند یا استحاله انقلاب را رقم بزنند که بحث حقوق بشر در این حوزه ورود پیدا می‌کند که می‌خواهند انقلاب اسلامی را استحاله کنند.

وی افزود: مسائل مختلفی باعث شد شعار مرگ بر آمریکا به عنوان یک شعار عمومی مطرح شود. چه شد که دانشجویان خط امام سفارت آمریکا را تسخیر کردند؟ در آن فضا و در آن زمان همه از این حرکت حمایت می‌کردند. این مواضع به رفتار آمریکا برمی‌گردد.



* ما با انقلاب اسلامی تغییر هویت دادیم

سیدنظام موسوی با اشاره به سخن امام خمینی (ره) که فرمود ما رابطه گرگ و میش را نمی‌خواهیم، تصریح کرد: ما باید چطور رفتار کنیم که میش نباشیم. دعوای اصلی ملت ایران از زمان انقلاب این است که دولت‌های استکبار ما را میش تصور می‌کنند. ما با انقلاب اسلامی تغییر هویت دادیم. ماهیت انقلاب اسلامی این بود که بگوید من دیگر میش نیستم. ایران اسلامی با انقلابش گفت که من این رابطه گرگ و میش را نمی‌خواهم. این یعنی تغییر ماهیت. یعنی می‌خواهم از هویت میش بودن خارج شوم. با این حال الان نیز آمریکا این قضیه را قبول نمی‌کند. در حالی که خصوصیت آمریکا این گونه است که فقط از منظر دشمنی به ما نگاه می‌کند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس خاطرنشان کرد: ما اگر بخواهیم با آمریکا مذاکره کنیم، یک نمونه‌‌اش مذاکرات هسته‌ای است. آمریکا در این قضیه خود را محق می‌داند که ایران نباید انرژی هسته‌ای داشته باشد. به چه دلیل؟

وی افزود: مسئله انقلاب اسلامی با آمریکا این است که انقلاب می‌گوید من یک حقوقی دارم و آمریکا هم باید بپذیرد درحالی که آمریکا در مقابل این فشارهایی را هم از لحاظ سیاسی و هم از لحاظ اقتصادی بر ما وارد می‌کند. اگر صرف مذاکره با آمریکا مسائل را حل می‌کرد باید قضیه مصر حل می‌شد. انقلاب اسلامی می‌گوید من از چارچوبی که شما تعیین کرده‌اید خارج شوم. در حالی که آمریکا که خود را پلیس جهانی می‌داند، اجازه این کار را به ایران نمی‌دهد. مگر اینکه ما از اهداف انقلاب صرف‌نظر کنیم و انقلاب استحاله شود.



* با درنظر گرفتن تنها منافع ملی نمی‌توانیم قدرت منطقه‌ای شویم

وی درباره شرایط قدرت منطقه‌ای شدن گفت: اگر تنها منافع ملی را در نظر بگیریم نمی‌توانیم قدرت منطقه‌ای شویم. نگاهی که امام به اتحاد جهان اسلام داشت یک نگاه استراتژیک بود و از این نگاه است که ما می‌توانیم به قدرت منطقه‌ای تبدیل شویم. آمریکا هم اگر بخواهد کشوری را تحت سلطه بگیرد با منافع ملی وارد نمی‌شود بلکه حقوق بشر را بهانه می‌کند. دموکراسی را بهانه می‌کند.

سیدنظام موسوی گفت: خاتمی با شعار تنش‌زدایی و گفت‌وگوی تمدن‌ها در سیاست‌های خارجی وارد شد ولی در همان سال آمریکا ایران را محور شرارت عنوان کرد. در زمان آقای هاشمی رفسنجانی نیز از قول آقایان اصلاح طلب عنوان شد که وقتی ما دولت را از آقای هاشمی گرفتیم موشک‌های غرب به سمت ایران نشانه رفته بود. در آن زمان تمام دیپلمات‌های خارجی از ایران خارج شده بودند. این وضعیت در حالی پیش آمد که آقای هاشمی رفسنجانی در سیاست‌خارجی‌اش به دنبال تنش‌زدایی بود ولی باز مشاهده می‌کنیم که از خشونت رفتار آمریکا کم نشد. در زمان آقای خاتمی نیز مسئله همین گونه است.

وی گفت: زمانی که ما از حوزه فعال وارد مذاکره شویم، آمریکا ما را به رسمیت خواهد شناخت. در فتح کابل ما به آمریکا همکاری کردیم ولی از موضع منفعلانه. همچنین در قضیه عراق نیز مذاکره کردیم اما از موضع فعال. آنجا بود که آمریکا ما را پذیرفت. اینکه می‌گوییم مذاکره نمی‌کنیم بر موضع منفعل است. حال در مواضع فعال که مذاکره کردیم نتایجش درخشان‌تر بوده است.

موسوی تصریح کرد: قطعا نفوذی که ایران در دنیای امروز دارد، قابل قیاس با کشورهای جنوب شرقی آسیا نیست. اگرچه بعضی از آن کشورها از لحاظ اقتصادی پیشرفت کردند ولی همین پیشرفت‌ها در راستای هژمونی آمریکا بوده است در حالی که پیشرفت در ایران خودجوش بوده و خود مردم آن را کسب کردند. بعضی فکر می‌کنند اگر مذاکره با ایران صورت گیرد، تمام مشکلات حل می‌شود در حالی که این طور نیست. برای مثال مصر که با آمریکا رابطه داشت، بعد از گذشت چند سال از لحاظ سیاسی فروپاشید. این طور هم نیست که اگر با آمریکا مذاکره کنیم، تمام مشکلات و مسائل سمت کشور سرازیر می‌شود.


* با دیپلماسی منفعل نمی‌توانیم قدرت منطقه‌ای باشیم


وی در پایان خاطرنشان کرد: ما اگر می‌خواهیم قدرت منطقه‌ای باشیم با دیپلماسی منفعل حاصل نمی‌شود. آقای مهاجرانی که در سال 70 مذاکره مستقیم را مطرح کرد شاهد سخنش را دولت سوریه عنوان کرد که چرا ایران مانند سوریه عمل نمی‌کند. حال شما وضعیت سوریه را ببینید. دولتی که در آن زمان با آمریکا مذاکره کرد الان آمریکا با تمام قوا می‌خواهد آن را ساقط کند.





تگ ها تاکید موسوی بر دیپلماسی سخرانی موسوی در دانشگاه تربیت مدرس سخنرانی موسوی

پر بازدیدترین گزارش روز

خبرنامه - شبکه های اجتماعی