پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / گزارش روز          10 فروردین 1392 - 30 March 2013




نامه های یک رئیس دانشگاه در رأس خبرها و همه تلاطم های آموزش پزشکی


وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال 91 اتفاق و تغییرات مهمی را پشت سر گذاشت که عزل وزیر بهداشت مهمترین اتفاق برای مجموعه بیش از 50 دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی با بیش از 110 هزار دانشجو و 10 هزار استاد و هیات علمی بود.

پرتال دانشگاهی به نقل از گزارش خبرنگار مهر، مهمترین اتفاق در حوزه علوم پزشکی عزل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سوی رئیس جمهور به دلیل برکنار نکردن رئیس یک دانشگاه بود. وزیر وزارتخانه ای که علاوه بر مسئولیت سلامت و بهداشت مردم مسئولیت آموزش نسل بعدی خدمت گذاران و محققان عرصه علوم پزشکی را نیز برعهده دارد.

دکتر مرضیه وحید دستجردی نخستین وزیر زن در تاریخ جمهوری اسلامی ایران پس از اینکه در 25 مردادماه 88 از سوی احمدی نژاد معرفی شد و توانست رای اعتماد مجلس را بگیرد در 7 دی ماه 91 از سوی احمدی نژاد عزل شد و دکتر محمدحسن طریقت منفرد جایگزین وی شد. دکتر وحید دستجردی - مدیر سابق روابط دانشگاهی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران، عضو هیئت علمی گروه زنان و زایمان این دانشگاه بود که در ماه های نخستین وزارت خود با موضوع مهم  تقلب در آزمون دستیاری مواجه شد.

دکتر باقر لاریجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و برادر کوچک تر روسای قوه مققنه و قضائیه همزمان قائم مقام وزارت بهداشت و رئیس شورای سیاستگذاری نیز بود و همین موضوع سرآغاز فشار مجموعه مدیریت اجرایی کشور برای تغییر دکتر لاریجانی شد.

دستجردی در حاشیه نامه استعفا دکتر لاریجانی یادآور شده بود که "اینجانب فشارهای وارده از جانب مدیریت اجرایی کشور برای تغییر ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران را که به تعبیر مقام معظم رهبری نماد آموزش عالی کشور است به مصلحت نظام سلامت نمی دانم و بر اساس شناخت بیش از سه دهه از جنابعالی اطمینان دارم که سکان کشتی علم و دانش بدست شخصیتی مدیر، دانشمند و امین سپرده شده است". در نهایت وزیر عزل شد و رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران استعفا داد.

احمدی نژاد در حکم خود که در 7 دی ماه منتشر شد دکتر محمدحسین طریقت منفرد چشم پزشک دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی را به سمت سرپرست وزارت بهداشت منصوب کرد و وی نیز در روزهای آخر سال 91 رای اعتماد خود را از مجلس دریافت کرد.

از دیگر اتفاقات مهم حوزه علوم پزشکی تغییر ریاست یکی از بزرگترین و مهمترین دانشگاه های علوم پزشکی کشور بود. دکتر باقر لاریجانی از سال 84 ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران را برعهده داشت و نکته جالب توجه اینکه احمدی نژاد به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در آن جلسه حکم ریاست دانشگاه را برای وی صادر کرد. اما دکتر لاریجانی در نهایت ساعتی پس از عزل وزیر بهداشت، نامه استعفای خود به وزیر بهداشت و خداحافظی خود از دانشگاه را منتشر کرد و از تمام مسئولیت های خود در وزارت بهداشت و دانشگاه استعفا داد. در تاریخ آموزش عالی کشور شاید بتوان  این نامه استعفا و خداحافظی را خبرسازترین به شمار آورد.

و اما دکتر طریقت منفرد در حکمی جانشین لاریجانی را مشخص کرد و سکان دانشگاه علوم پزشکی تهران را به دکتر محمدحسین منصوری چشم پزشکی که سابقه ریاست بر بیمارستان فارابی این دانشگاه را در کارنامه خود داشت ، سپرد. دکتر منصوری مراسم شایسته ای برای دکتر لاریجانی به پاس خدمات وی برگزار کرد اما لاریجانی در آن حاضر نشد و تنها به ارسال نامه ای تشکر آمیز از وزیر سابق و همکاران دانشگاهی اش بسنده کرد.

سال 91 به پایان نرسیده بود که حوزه علوم پزشکی هنوز تغییر و تحول متعددی را تجربه کرد. وزیر جدید بهداشت در تغییرات پی در پی در سطح معاونان دکتر بهرام عین اللهی را ابتدا به عنوان دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی و سپس با حفظ سمت به عنوان معاون آموزشی وزارت بهداشت منصوب کرد.

دکتر عین اللهی پیش از این و در زمان وزارت کامران باقری لنکرانی، معاون آموزشی بود. وی نیز در پی حضور در سمت معاونت آموزشی در تغییراتی رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی، رئیس مرکز خدمات آموزشی، دبیر شورای آموزش علوم پایه و دبیر شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی را تعیین کرد.

بر این اساس دكتر محمدحسين اسدي به سمت دبير شوراي آموزش علوم پايه پزشكي، بهداشت و تخصصي، دکتر غلامرضا حسن زاده به سمت رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی، دكتر سليمان احمدي به سمت رئيس مركز خدمات آموزشي و دكتر عبدالرضا پازوكي به سمت دبير شوراي گسترش دانشگاه‌هاي علوم پزشكي منصوب شدند.

از سوی دیگر سال 91 سالی بود  سالی که زلزله ورزقان در استان آذربایجان شرقی دو برنامه مهم المپیاد علمی و المپیاد ورزشی پسران دانشگاه های علوم پزشکی را که قرار بود در دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شود، لغو کرد. به دلیل شرایط ویژه استان و فعالیت دانشگاه علوم پزشکی تبریز در امر خدمات رسانی به مناطق زلزله زده برگزاری این دو برنامه از این دانشگاه به دانشگاه علوم پزشکی تهران منتقل شد.

حوزه آموزش پزشکی سال پر تلاطمی را پشت سر گذاشت و در نهایت پای به سال 92 گذاشت . سالی که تحولات در عرصه کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نیز می تواند منشاء تحولات دیگری در این حوزه باشد.



تگ ها آموزش پزشکی کشور نامه رئیس دانشگاه

پر بازدیدترین گزارش روز

خبرنامه - شبکه های اجتماعی