پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / گزارش روز          22 مهر 1392 - 14 October 2013


دانشگاه باید محیط آزاد نقد و اندیشه و اظهارنظر باشد و دولت فشارهای محفلی بر دانشگاه را نمی پذیرد



رئیس جمهور گفت: دانشگاه باید محیط آزاد نقد و اندیشه و اظهارنظر باشد، این باعث سرشکستگی یک دولت است که دانشجویش و یا استادش به خاطر بهانه جویی عده ای دم فرو بندد و نتواند اظهارنظر کند.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از خبرنگار مهر، حسن روحانی رئیس جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاههای کشور با سلام و درود بر امام راحل و رهبر انقلاب که مسیر امام (ره) برای هدایت جامعه ادامه داد، گفت: دانشگاه تهران حلقه وصل سنت آموزشی گذشته و جدید است.

روحانی اظهار داشت: همان طور که می دانید در آغاز کار این دانشگاه، اساتید بزرگواری بودند که از حوزه های علمیه به این مرکز علمی هجرت کردند. در نسل های بعدی هم اساتیدی همچون شهید مطهری، شهید بهشتی و در نسل بعدی طلابی همچون بنده از این مرکز علمی توانستیم بهره و استفاده ببریم.

رئیس جمهور افزود: دانشگاه تهران به عنوان مرکزی است که نه تنها تولید علم کرد بلکه احساس مسئولیت سیاسی و اجتماعی را نیز در جامعه دیروز و حتی در جامعه امروز نشر داد و خواهد داد.

وی با بیان اینکه حضور در این جمع برای من افتخارآمیز است، گفت: "دمی پیش دانا به از عالمی"، در محضر اساتید، دانشجویان عزیز و فرهیختگان شروع سال تحصیلی را در این مراسم که امسال با تاخیر آغاز شد، تبریک می گوییم، امیدواریم که در سالهای آینده در زمان مناسب تر این مراسم برگزار شود.

روحانی با اشاره به قرائت دو بیانیه دانشجویی در آغاز مراسم ادامه داد: بیانیه دو گروه دانشجویی که قرائت شد هر دو زیبا بود چون هر دو حرف دل خود را در نوشتارشان اعلام کرده بودند، این افتخار کشور و دانشگاه ماست، حس آزادی برای اظهارنظر در همه کشورها نیست، این جزو افتخارات انقلاب اسلامی است.

نقد دانشجویان از دولت نعمت بزرگی است

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نقد دانشجویان به اندازه حمایت آنان زیباست، اظهار داشت: نقد دانشجویان نیز به نوعی حمایت است. نقد از دولت نعمت بزرگی است که باید در برابر آن با کمال تواضع سر فرود آورد. نقد دلسوزانه نه تنها برای دولت که برای کشور ثمرات ارزشمندی دارد.

وی با تصدیق این جمله که دانشگاه مرکز حزب نیست، اظهار داشت: دانشجو به عنوان عضو حزب نیست، دانشجو از منظر یک سیاستمدار به مسائل نمی نگرد، دانشجو به مثابه یک اندیشمند و متفکر به مسائل سیاسی و اجتماعی نگاه می کند.

دانشگاه مرکز حزب و دانشجو به عنوان عضو حزب نیست

روحانی ادامه داد: نه تنها آشنایی دانشجویان به مسائل منطقه ای و جهانی مهم است بلکه ضروری و لازم نیز است اما فراموش نکنیم رسالت اصلی دانشگاه، تولید علم و فناوری است.

رئیس جمهور تاکید کرد: دانشگاه همان طور که شهروند متخصص را می سازد، شهروند مشارکت جوی آگاه را نیز تحویل جامعه می دهد، از این نظر دانشجویان باید به مسائل سیاسی و اجتماعی نیز آگاه باشند.

وی اظهار داشت: منظور من از حضور اساتید و دانشجویان در مسائل سیاسی و اجتماعی، حضور آنها در فعالیت ها و مسائل مهمی مثل محیط زیست، مسائل فرهنگی، سیاست داخلی، سیاست خارجی و به ویژه در شرایط حاضر، مسائل اقتصادی است.

روحانی با تاکید بر اینکه مرکب جهان علم و دانش است، افزود: همان طور که رهبر معظم انقلاب تاکید داشتند اقتصاد دانش بنیان بسیار مهم است که "توانا بود هر که دانا بود"، قدرت در دنیای امروز در سایه علم و دانش است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه بی تردید دانشگاه و دانشجو باید مدیریت آینده اقتصاد و سیاست ما را بر دوش کشد، گفت: من افتخار می کنم که بخشی از دولت تدبیر و امید از اساتید بنام دانشگاههای کشور هستند که امروز نیز بار مسئولیت دولت را بر دوش گرفته اند.

وی با تاکید بر اینکه سیاست، فرهنگ و سیاست داخلی ما هم امروز باید دانش بنیان باشد، گفت: دولت مدرن یعنی دولت دانش بنیان، در همه بخش ها و رشته ها باید علم و دانش حاکم باشد.

روحانی با بیان اینکه دانشگاه باید محیط آزاد نقد و اندیشه و اظهارنظر باشد، افزود: این باعث سرشکستگی یک دولت است که دانشجویش و یا استادش به خاطر بهانه جویی عده ای دم فرو بندند و نتوانند اظهارنظر کنند.

دانشگاه یک زبان را می پذیریم که زبان علم و خرد و عقلانیت است

رئیس جمهور ادامه داد: دانشگاه جای بیان اظهارنظر است. در دانشگاه یک زبان را می پذیریم که زبان علم و خرد و عقلانیت است.

وی تاکید کرد: در دانشگاه باید آزادی آکادمیک در کنار اجرای قانون آکادمیک وجود داشته باشد تا ما بتوانیم به تولید علم و دانش و حکمت بپردازیم.

روحانی اظهار داشت: علم و دانش تنها برای کاربرد و ساخت و ساز نیست، علم و دانش باید بتواند خلاقیت، تحلیل و فکر علمی را در جامعه به ارمغان بیاورد.

رئیس جمهور ادامه داد: آثار فکری و تحلیل علمی برای آینده کشور حتی گاهی از فناوری هم بیشتر است.

چرخه علم و فناوری فقط مقاله ISI نیست

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دانشگاه و مراکز علمی و پژوهشی در کشور ما در مسیر پیشرفت است اظهار داشت:این موضوع باعث افتخار است اما چرخه علم و فناوری فقط مقاله ISI نیست حتی اگر هم این مقالات را نویسنده با خون دل و شب بیدار ماندن نوشته باشد تا چه رسد به آن که دلاری و پولی و مسائلی به مقاله ای منتهی شود.

روحانی با بیان اینکه مقالات علمی یک حلقه کوچک از حلقه علم و فناوری است باید همه حلقه های علم و فناوری را تکمیل کنیم. باید خوب خودمان را با کشور های دیگر در این زمینه مقایسه کنیم، حلقه علم و فناوری از ایده آغاز می شود و بالاخره به بازار راه یافته و تبدیل به ثروت ملی و یا قدرت ملی می شود.

وی تاکید کرد: دل خوش نکنیم به مقالاتی که گاهی برخی از آن مقالات مشکل فناوری کشور ما را نیز حل نمی کند، مشکل کشورهای دیگر را حل می کند البته این سخنان به معنای بی ارزش بودن مقالات نیست، در همه زمینه ها باید جایگاه ما به استاندارد جهانی برسد

رئیس جمهور در ادامه سخنانش با بیان این که ما از لحاظ کمی رشد بسیار خوبی در دانشگاه ها داشته ایم خاطرنشان کرد: بگذریم از اینکه ترکیب رشته ها با نیاز کشور متوازن است یا خیر، بگذریم از این که دانشجویان ما با خون دل وارد دانشگاه می شوند و با مشکلاتی که طی می کنند صاحب مدرک می شوند اما متاسفانه صاحب شغل و منزلت اجتماعی نمی شوند.

وی با تاکید بر اینکه باید زبان علم و تحقیق به عنوان زبان رسمی باشد، در دانشگاه در کنار این زبان فقط قانون حکمفرما باشد، گفت: باید رشته های تحصیلی و تعداد دانشجویان با نیازهای دانشگاهی منطبق باشد. ما جامعه استوانه نمی خواهیم، نیاز به هرم داریم  و اینکه چه کسانی در قله باشند و چه کسانی در قاعده هرم باشند.

دولت فشارهای محفلی بر دانشجویان را نخواهد پذیرفت

روحانی با تاکید بر این که این دولت فشارهای محفلی بر دانشجویان را نخواهد پذیرفت، اظهار داشت: در دانشگاه اسلامی یک گروه باید ملامت شوند و آن کسانی هستند که در تولید  علم و دانش کاهلی کردند، ما نباید در روند معیوب نابجای بازنشستگی زود هنگام اساتید گرفتار شویم، این بیان امام علی(ع) است که با تضارب آرا، با نقد و مباحثه می توانیم به صواب رای درست و واقعی دست یابیم.

وی افزود: مگر دانشگاهی می تواند به مراتب والای علمی دست یابد اما استاد کلاس در بیان عقاید خود آزاد نباشد، بعضی تلاش می کنند 75 یا 76 میلیون جمعیت کشور را ضرب در 2 کنند یعنی همه دو چهره داشته باشند یک جا که بحث نمره و ارتقای شغل است با یک چهره باشند و آنجا که زندگی آزاد است زندگی دیگری داشته باشند، ما این را نمی خواهیم.

دولت تدبیر و امید به دانشگاه آزاد و منتقد، فرهنگ درست و اندیش ورز، تعلیم دهنده و شهروند متخصص افتخار می کند

رئیس جمهور خطاب به دانشجویان، اساتید، مسئولان، وزیران و نمایندگان مجلس گفت: عزیزان من شما بدانید اگر جو امنیتی ایجاد کردید نفاق را توسعه داده اید، دولت تدبیر و امید به دانشگاه آزاد و منتقد، فرهنگ درست و اندیش ورز، تعلیم دهنده و شهروند متخصص افتخار می کند و از دانشگاه می خواهد در همه زمینه ها به کمک شما بیاید، شما بودید که 24 خرداد را آفریدید، شما بودید که تدبیر و امید و اعتدال را بر ناامیدی و افراط و تفریط پیروز ساختید.

وی ادامه داد: این ندای دانشگاه و فرهیختگان بود که ملت عزیز ما به گوش جان آن را شنید و در انتخابات شکوهمند شرکت کرد و آن حماسه سیاسی مورد نظر را آفرید و انشاء الله شاهد همین مردم حماسه اقتصادی را نیز می آفرینند.

روحانی با بیان این نکته که راست و درست است که باید تکیه ما بر ملت خودمان باشد و سرمایه انسانی و اجتماعی خودمان است که افتخار می آفریند، تصریح کرد: درست است که در برابر بیگانگان این ملت استوار است اما این نکته را از یاد نبریم ما در دنیایی زندگی می کنیم که دروازه ها، دیوارها و مرزبندی ها به صورت سابق وجود ندارد، ما باید جهانی شدن را باور کنیم، بر خود تکیه کنیم و هیچگاه بر دیگری تکیه نکنیم، اما همبستگی و همزیستی مسالمت آمیز با همه کشورهای دوست و یا حتی همه کشورهای جهان داشته باشیم.

اشتباهات ما در گذشته این بود که در اقتصاد و سیاست خارجی دانش بنیان نبوده ایم

رئیس جمهور با اشاره به این که شما می گویید روی پای خود بایستید اما در اولین درآمد بودجه ای مان به نفت وابسته هستیم که باید آن را به دیگران بفروشیم و باید کالا را به فروش برسانیم و همچنین کالا وارد کنیم، گفت:  مگر در دنیای امروز درون نگر و درونگرا بودن در مفهوم گذشته معنا دارد؟ همه اشتباهات ما در گذشته این بود که در اقتصاد و سیاست خارجی دانش بنیان نبوده ایم، از دانشگاه استفاده نکرده ایم و از متخصصین و صاحب نظران بهره نبرده ایم.

رئیس قوه مجریه با تاکید بر اینکه دولت تدبیر و امید همان طور که از ابتدا اعلام کرده است در پی تعامل سازنده با جهان است و در این شعار استوار می ماند، تصریح کرد: دولت می داند که با دنیای سیاست بسیار پیچیده ای روبرو است اما در عین حال باورمان شود که دنیا و جهان سیاست در برابر 24 خرداد سر فرود آورده است.

وی  ادامه داد: من در سفر به نیویورک این  عظمت ملت ایران را از دید جهانیان بهتر لمس کردم، من به شما می گویم تمام کشورهای پیشرفته طالب ملاقات با رئیس جمهور منتخب ایران بودند روسای جمهور و مقامات عالیرتبه در ملاقات با مسئولان شما مثل گذشته نصیحت نمی کردند، بیشتر از مسئولان کشور شما سوال می کردند و برای همکاری در مسایل منطقه ای و جهانی اعلام آمادگی، تعامل و گفتگو داشتند.

روحانی با بیان اینکه هیچ کس نبود که در این ملاقات ها به عظمت انتخابات 73 درصدی ملت ایران به صراحت اشاره نکند، گفت:  البته این افتخار مال شما است و مربوط به ملت ایران است. این افتخار مربوط به هدایت های مقام معظم رهبری است، دولت از این فضا برای حل معضلات کشور استفاده می کند، دولت در شرایطی کار خود را آغاز کرده است که با یک خزانه خالی و انبوه بدهکاری مواجه است.

 در این هنگام دانشجویان شروع به کف زدن کردند که رئیس جمهور گفت: البته این حرفها کف زدن ندارد اما من می دانم کف بعضی ها به معنای این است که ما با درد و دل شما همراه هستیم.

رئیس جمهور با اشاره به شرایط دولت گفت: هفته گذشته یک صندوق در دولت اعلام کرد بیش از 50 هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است، این فقط یک صندوق است، مسئول صندوق دیگری گفت بیش از اینها طلب دارد، صد هزار میلیارد گوشه ای از این طلب است اما این دولت با امید کامل و اعتماد به مردم و عقلانیت و تدبیر و با کلید همت شما فرهیختگان، اندیشمندان و استقامت ملت ایران از این پیچ به خوبی عبور خواهد کرد.

ما نیاز به دیپلماسی علم داریم

وی در پایان سخنان خود اظهار داشت: دانشگاهیان، دانشجویان! ما نیاز به دیپلماسی علم داریم. شما عالمان و فرهیختگان باید از طریق تولید علم و دانش، مقاله، تحقیق و از طریق حضور در مجامع علمی جهان که از همین جا به همه دستگاه های امنیتی و وزارت اطلاعات اعلام می کنم راه را برای این دیپلماسی باز کند حضور داشته باشید.

روحانی افزود: به دانشگاه، اساتید بزرگ دانشگاه و دانشجویان اعتماد کنید. همه این عزیزان ایران را دوست دارند و توسعه کشور را می خواهند. سال تحصیلی 93-92 بر همه شما دانشگاهیان مبارک باد.


تگ ها سخنرانی رئیس جمهور در جمع دانشجویان سخنرانی دکتر روحانی در دانشگاه

پر بازدیدترین گزارش روز

خبرنامه - شبکه های اجتماعی