پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / گزارش روز          23 مهر 1392 - 15 October 2013


مرگ ناگهانی دانشجوی رشته پرستاری در همدان



خبر مرگ مشکوک یک دانشجوی پرستاری در همدان آغازگر سلسله اتفاقاتی بود که در نهایت با ارائه توضیحات پزشکی قانونی و رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان به پایان رسید اما نکته مورد توجه لزوم ارائه مشاوره های بیشتر به دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه و آشنایی با محیطی غیر از منزل و مدرسه است.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از خبرنگار مهر، روز شنبه 20 مهرماه خبری در رسانه های مختلف درج شد که یک دانشجوی پرستاری اهل مریوان در خوابگاه ریحانه دانشگاه علوم پزشکی همدان جان خود را از دست داده است. خبرهای متفاوت از گمانه قتل تا خودکشی مدنظر قرار گرفت.

علی اصغر سلیمانی - مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به به اینکه این دانشجوی دختر 19 ساله شب جمعه در محل اتاق خود تنها بوده و دوستانش جمعه صبح متوجه مرگ وی شده اند، گفت: موضوع قتل یا خودکشی وی توسط برخی رسانه ها مطرح شده است اما انتشار خبر به عنوان گفته می شود یا شنیده می شود قابل استناد نیست.

پس از آن دکتر محمدحسین آیتی معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت با حضور در دانشگاه علوم پزشکی همدان ضمن ابلاغ پیام تسلیت وزیر بهداشت به خانواده متوفی در جریان رسیدگی به این موضوع قرار گرفت .

آیتی در گفتگو با خبرنگار مهر با تشریح وضعیت دانشگاه علوم پزشکی و بررسی وضعیت خوابگاه ریحانه تاکید کرد: خوابگاهی که این دانشجو در آن ساکن بوده بسیار امن بوده و خبرهایی که با عنوان ورود افراد غیر مرتبط به آنجا بیان شده به هیچ عنوان صحیح نبود. از سوی دیگر  بر اساس گزارش مدیر کل پزشک قانونی استان همدان هیچ آثاری مبنی بر ضرب و جرح در بدن متوفی دیده نشده است. همچنین نبود آثار خونمردگی در سر بیمار و سالم بودن استخوان جمجمه، مغز و پرده های مغزی، و نیز نبود آثار ضرب و جرح در قفسه سینه و شکم به اثبات رسیده است.

وی اظهار داشت: دانشجوی فوت شده اهل خانواده ای فرهنگی و متدین بوده و پس از بررسی های گزارش پزشکی قانونی و دریافت نظرات این مرجع قانونی، جسد متوفی را تحویل گرفته اند تا برای خاکسپاری به شهر خودش برده شود.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به شرایط خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: این خوابگاه کاملا نو است و از سال 87 کار ساخت آن آغاز شده و از استاندارد لازم برخوردار بوده و امسال افتتاح شده است و از ابتدای مهرماه امسال پذیرای دانشجویان بود. ضمن اینکه این خوابگاه هیچ کم و کسری نداشته و در داخل پردیس دانشگاه قرار داشته که آن منطقه نیز کاملا حفاظت شده بوده و خوابگاه نیز از سیستم های حفاظتی خوبی برخوردار بود. البته برای آسودگی خیال دانشجویان از شب حادثه نگهبان ها افزایش یافتند.

وی گفت: آنچه مشخص است این است که این دانشجو مرحوم شده و پرونده دانشجویی اش نیز نشان می دهد که مرحوم در ترم دوم رشته پرستاری دانشجوی خوبی بوده و با کسی درگیری نداشته و مشکل روحی و روانی نیز نداشته است به طوریکه که دانشجویان می گفتند که هر وقت دیگران با مشکل برخورد می کردند به وی مراجعه می کردند. ضمن اینکه با کسی هم اختلاف نداشته است.

پس از گذشت چند روز، روز دوشنبه 22 مهرماه دكتر علي احسان صالح مديركل پزشكي قانوني استان همدان علت مرگ مرحوم س- چ را حلق آويز شدن از نوع خودكشي اعلام كرد و گفت: جسد با حضور پنج پزشك معاينه شد و هيچ گونه آثار هيچ گونه آثاري از ضرب و جرح، كبودي و درگيري از طريق وارد شدن ضربه در بدن فرد ديده نشد. لباس ها نيز دست نخورده بود. البته قبل از انجام هر كاري اولياي وي جسد را بازديد كردند و آنان نيز آثاري از هر گونه كبودي ضرب و جرح در بدن وی نديدند.

وي با اشاره به اينكه در حين معاينه كبودي در زبان و ناحيه حلق ديده شد، اذعان داشت: شيار حلقه آويزي در گردن ايجاد شده بود و هيچ گونه آثاري از تجاوز و تعدي به وي ديده نشد و اين فرد كاملا باكره و دوشيزه بوده است. قطر شيار حلق آويزي بر روي گردن وي به سه سانتيمتر مي رسيده است و كبودي در ناحيه حنجره و حلق  وجود داشته است. ضمن اينكه فرد قبل از حلق آويزي زنده بود و هيچ آثاري از شكستگي بر روي بدن وي ديده نشده و خون ريزي در شكم نيز وجود نداشت.

مديركل پزشكي قانوني استان همدان تاکید کرد: آزمايش سم شناسي نيز  كه سموم فلزي و انواع داروهاي قلياي و اسيدي در آن بررسي مي شود نشان داد هيچ گونه از علائم وجود سم در بدن و مسموميت نيز وجود نداشته است.

وی درباره چگونگی اقدام به خودکشی این دانشجو گفت: مرگ در بين ساعات دو تا چهار صبح به وقوع پيوست. اين فرد خود را از بالاي تخت به پايين پرتاب كرده بوده و شكستگي مهره گردن و خفگي ناشي از فشار بر گردن علت مرگ اوست. ارتفاع تخت دو متر بوده و اين در حالي است كه قد فرد 160 سانتيمتر بوده است و شوك اوليه ضربه باعث مرگ مغزي شده است.

احسا صالح با تاکید بر اینکه مطالب منتشر شده از سوی وی در برخی رسانه ها كذب است، اظهار داشت: بيشترين روش خودكشي در کشور حلق آويزي و استفاده از قرص برنج است و بيشترين خودكشي ها در بين 20 تا 40 ساله ها به وقوع مي پیوندد.

در این میان سرهنگ فرامرز به گذر رئیس پلیس آگاهی استان همدان یادآور شد بر اساس مستندات به دست آماده علت خودكشي این دانشجوي دختر موضوعات عاطفي بوده است. ضمن اینکه تمام زواياي ساختمان خوابگاه بررسي شد  و هيچ گونه آثاري از تخريب قفل در و پنجره نيز ديده نشده است.

به گزارش مهر، حبيب الله موسوي بهار رئيس دانشگاه علوم پزشكي همدان نیز با تاکید بر اینکه اطلاع رساني نادرست نباید در این گونه اتفاقات انجام گیرد گفت: رفتار ناصحيح برخي سايت ها و مطبوعات منجر به تشويش اذهان و ناآرامي شد.

موسوي بهار ادامه داد: مرحومه دانشجوي ترم دو پرستاري بوده كه در خوابگاه ريحانه محوطه پرديس دانشگاه علوم پزشكي همدان همراه با دوستانش ساكن بوده است. خوابگاه هيچ گونه مشكل امنيتي و حفاظتي نداشته است و در شب حادثه 19 مهر ماه، 327 دانشجو در اين خوابگاه ساكن بودند و از 425 نفر دانشجوي ساكن در اين خوابگاه 100 نفر به منازل خود رفته بودند. اين دانشجو نيز در اتاق خود تنها بوده و هم اتاقي های وی به منازل خود رفته بودند ولي همشهريان و هم رشته اي هاي وي در آنجا بودند.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي همدان اظهار داشت: به گفته هم خوابگاهي هاي اين مرحومه وي تا نيمه شب با آنها بوده و بعد براي خواب به اتاق خود رفته است و طبق گزارش نيروی انتظامي و مقامات مسئول، آخرين پيامكي كه از گوشي اين مرحومه ارسال شده ساعت يك و 30 دقيقه بامداد بوده و تا صبح بيش از 100 تماس بی پاسخ داشته است. افشاي محتواي پيامك به دليل حفظ حرمت فرد و خانواده اش غير قانوني است.

موسوي بهار در مورد برخي از شايعات مبني بر وجود كارگران در خوابگاه عنوان داشت: كارگران براي انجام برخي كارهاي تاسيساتي و تعميراتي در آنجا كشيك هستند ولي در داخل ساختمان خوابگاه نبودند. آخرين كارگري كه براي تعميرات در خوابگاه بوده ساعت 9 و 40 دقيقه خروج زده است و اگر چنانچه كارگري بخواهد براي تعميرات وارد خوابگاه شود اين كار در حضور حراست و ناظم انجام مي شود.

با این توضیحات پرونده مرگ این دانشجو خاتمه یافت و نکته ای که باید به آن توجه کرد لزوم مشاوره های هرچه بیشتر در بدو ورود به دانشگاه است.


تگ ها مرگ دانشجوی همدانی مرگ یک دانشجو در همدان مرگ دانشجوی پرستاری در همدان خودکشی دانشجوی همدانی

پر بازدیدترین گزارش روز

خبرنامه - شبکه های اجتماعی