پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / گزارش روز          20 فروردین 1393 - 09 April 2014


نتیجه بی‌اعتمادی صنعت خودرو به دانشگاه‌ها،‌ «تکرار پراید» است

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: در کشور ما، بر عکس کشورهای پیشرفته، ظاهرا بر موضوع خصوصی‌سازی تاکید می‌شود، اما در عمل زمانی که این بخش پیشرفت کرده و وضعش خوب می‌شود، قلبا خوشحال نمی‌شویم.


سهراب پوربه گزارش عیارآنلاین، دکتر سعید سهراب‌پور در گفت‌وگو با ایسنا در تشریح برخی چالش‌ها و راهکارهای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و در رأس آن اقتصاد دانش‌بنیان، ابتدا با تأکید بر ضرورت توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی‌سازی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم موفق عمل کنیم، باید قلبا به بخش خصوصی اعتماد کنیم.

 وی اظهار کرد: این درحالیست که اگر بخش خصوصی رشد نکند نمی‌تواند در صادرات و جلوگیری از خروج ارز موفق عمل کند.

 وی گفت: کشورهای توسعه یافته و حتی در حال توسعه، به بخش خصوصی خود، افتخار می‌کنند؛ به عنوان نمونه، فنلاند به شرکت نوکیای خود، آلمان به شرکت زیمنس و کشور هلند به شرکت و محصولات فیلیپس افتخار می‌کند و این موضوع در کشور ما برعکس است.

 سهراب پور یادآور شد: باید توجه داشت که بحث رشد و پولدار شدن از طریق دلالی مطرح نیست بلکه ضرورت توجه به بخش خصوصی صنعتی است.

 وی با تاکید بر اینکه در صورت تحقق شرایط لازم، آینده خوبی در انتظار صنایع خصوصی کوچک و پویا در بحث اقتصاد دانش‌بنیان است، تصریح کرد: این صنایع، دانش‌بنیان و به معنای واقعی خصوصی هستند و تعصب بیشتری نسبت به صنایع دولتی بر روی کار دارند؛ چرا که سود و ضرر آن متوجه خود آنهاست.

 سهراب پور همچنین با تاکید برضرورت توجه به تحقیق و توسعه در صنایع دولتی و بزرگ تصریح کرد: بی‌توجهی به این بخش باعث عقب ماندگی و یا درجازدن در آن صنعت می‌شود.

 توجه صرفا مالی بدون نوآوری در صنعت خودرو داخلی، نتیجه‌اش پراید است

 استاد دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی شریف با ذکرمثالی در این باره گفت: به عنوان نمونه صنعت خودرو در کشور ما به این دلیل که از ابتدا به موضوع R&D و نوآوری بی‌توجه بوده درجا زده‌ و در واقع تحقیق و توسعه که با ارائه ایده، ما را به خط تولید نزدیک کند، در صنعت خودروی ما وجود نداشته است. طرز تفکر‌ها در صنعت خودروی کشور ایران، مالی است و به مباحث فنی توجه نمی‌شود.

 سهراب‌پور خاطرنشان کرد: بعضی اعضای هیات مدیره صنایع خودروسازی موفق دنیا را اساتید دانشگاه‌ها تشکیل می‌دهند درحالی که در کشور ما به این موضوعات توجه نمی‌شود؛ به عنوان نمونه دانشگاه صنعتی شریف سالهاست که مسابقات خودرو را در زمینه‌های مختلف همچون خودروی الکتریکی و… برگزار می‌کند اما صنایع خودروی کشور کوچک‌ترین کمکی به دانشجویان و برگزیدگان این مسابقات نکرده اند. درحالی که در حال حاضر ساخت خودروی برقی مساله روز تمام خودروسازان است، وقتی چنین مسابقاتی در ایران و آمریکا برگزار می‌شود میزان حمایت صنایع خودروسازی آنها با ما قابل مقایسه نیست.

 وی تأکید کرد: تا زمانی که صنعت خودروی ما به استادان متخصص، نوآور، نیروهای با انگیزه و با سواد و بحث تحقیق و توسعه اعتقاد نداشته و تنها به دنبال منافع مالی باشد همچنان شاهد تکرار پراید خواهیم بود و نخواهیم توانست با هیوندای رقابت کنیم.

 رییس سابق دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: نقطه مقابل صنعت خودروی ما، صنایع دفاعی است که با تکیه برتوان دانشگاهها و دانشمندان کشور به میزان چشمگیری موفق عمل کرده است.

 وی اذعان کرد: در یک مقطع زمانی جلوی ورود خودروهای خارجی گرفته می‌شد و صنعت ما خودروی بی‌کیفیت تولید می‌کرد و مردم مجبور به خرید آن بودند و نتیجه این اقدام در حال حاضر مشخص است.

 سهراب‌پور اضافه کرد: زمانی که بحث R&D در برخی صنایع بزرگ ما مطرح می‌شود برخی‌ می‌گویند که با مشکلات مالی مواجه هستیم و بودجه نداریم. من پیشنهاد می‌کنم ۵۰ درصد پاداش‌هایی را که به مدیران خود می‌دهند را صرف تحقیق و توسعه کنند چرا که بدون R&D صنایع ما دچار عقب‌ماندگی خواهند شد و پیشرفت نمی‌کنند.

 درصنعت خودرو می‌توانیم موفق تر عمل کنیم

 قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به پیشینه صنعت خودروی کشور و با تاکید براینکه می‌توان با توجه به نکات ذکر شده در این صنعت موفق عمل کرد، گفت: ما به دلیل عدم تجربه کافی به این سادگی‌ها نمی‌توانیم هواپیمای خوب بسازیم اما می‌توانیم درصنعت خودرو موفق تر عمل کنیم.

 خرید تجهیزات برای دانشگاه‌های برتر باید در اولویت قرار گیرد تاسیس بی رویه دانشگاه‌های جدید و تقسیم اعتبارات بین تمامی دانشگاه‌ها غلط است

 سهراب‌پور در بخش دیگری از این گفت‌وگو درخصوص چالش‌هایی که درحال حاضر دانشگاه‌های صنعتی ما برای دستیابی به تکنولوژی و ارائه و عرضه آن مواجه‌اند تصریح کرد:‌ در حال حاضر تجهیزات در دانشگاه‌های خوب ما نسبتا مستهلک شده است درصورتی که یک دانشگاه خوب نباید از لحاظ تجهیزات با چالش مواجه باشد و خرید تجهیزات برای دانشگاه‌های برتر باید در اولویت قرار گیرد.

 رییس سابق دانشگاه صنعتی شریف در ادامه گفت: ما در دانشگاه صنعتی شریف ۱۵ سال پیش وامی را به مبلغ ۸٫۵ میلیون دلار از بانک توسعه اسلامی اخذ کردیم و در آن زمان توانستیم مقداری تجهیزات خود را بازسازی کنیم اما پس از آن دیگر موفق به خرید تجهیزات عمده نشدیم. در این میان به اعتقاد بنده تاسیس بی رویه دانشگاه‌های جدید و تقسیم اعتبارات بین تمامی دانشگاه‌ها و در اولویت قرار ندادن دانشگاه‌های برجسته غلط است.

 تحریم‌های خارجی دانشگاههای ما را رنج می‌دهد دانشگاه‌ صنعتی شریف ۲۰ سال است که در تحریم به سر می‌برد

 وی چالش دیگری را که درحال حاضر دانشگاه‌ها با آن مواجه هستند را موضوع تحریم‌ها عنوان کرد و گفت: برخی از مجلات علمی و حتی شرکتهای ما را تحریم کرده‌اند که هر چه مسائل تحریم‌ها درسطح کشور رفع شود برای پیشرفت علمی ما نیز بسیار مهم است.

 سهراب‌پور اضافه کرد: البته تحریم‌ها موضوع جدیدی نیست و دانشگاه‌ صنعتی شریف شاید از ۲۰ سال پیش در تحریم به سر می‌برد به عنوان نمونه ما حتی برای خرید یک دستگاه چیلر سرمایشی نیز از سوی برخی از شرکتهای خارجی تحریم بودیم و حتی اگر در حال حاضر دولت امکان ارائه بودجه برایش فراهم باشد ممکن است تحریم‌ها اجازه خرید به ما ندهد؛ بنابراین باید در جهت ارتقای توان ساخت داخل انرژی بیشتری را خرج کنیم.

 عضو پیوسته فرهنگستان علوم معتقد است کشور ایران از نظر نیروی متخصص انسانی مشکلی ندارد بلکه موضوع اصلی ما وضعیت بودجه تجهیزات، روابط بین‌الملل و مشکلات تحریم‌هاست.

 وی با بیان اینکه در بحث افزایش توان ساخت داخل باید ابتدا در صنایعی سرمایه‌گذاری کنیم که برای کشور اولویت دارند، گفت: به عنوان نمونه نفت و گاز در کشور ما در اولویت‌قرار دارد چرا که کشور با توجه به سرمایه‌های عظیم خود به این دو موضوع بسیار متکی است. همچنین مباحث نظامی نیز با توجه به تهدیدهایی که ما هر روز با آن مواجه‌ایم در اولویت است و پس از آن باید به مرور و ترتیب وارد صنایع دیگر شویم.

 کمبود تجربه، ضعف کشور برای رونق بخشی به فناوری داخلی

 سهراب‌پور درباره ضعف‌های موجود در کشور در جهت رونق بخشی به فناوری داخلی تصریح کرد: در این راستا ما با کمبود تجربه مواجه هستیم به عنوان نمونه با توجه به این که در صنعت هواپیما خیلی دیر ورود پیدا کردیم بنابراین برای توسعه این صنعت به زمان بیشتری نیاز داریم اما ساختن سد برای ما روتین شده و کشتی‌سازی هم کم‌کم برای ما به امر عادی تبدیل می‌شود. در ابتدا باید اولویت‌ها را شناسایی و به مرور زمان حرکت‌ کنیم.

 وی به مرکز مطالعات تکنولوژی در دانشگاه صنعتی شریف اشاره و با بیان اینکه یکی از اقدامات این مرکز انجام تحقیقات صنعتی اقتصادی است، تصریح کرد: درحال حاضر این مرکز به دنبال برگزاری کنفرانسی با موضوع بالا بردن توان ساخت داخل است که با توجه به تحریم‌ها و اقتصاد مقاومتی حائز اهمیت است.

 سهراب پور اظهارامیدواری کرد که این کنفرانس به ایجاد مرکزی برای ارتقاء توان ساخت داخل با حمایت وزارتخانه‌های نفت، نیرو، صنایع و دفاع منجر شود تا بتواند به طور مرتب فعایت‌های صنعتی را در کشور پالایش و بررسی کند که کدام فعالیت‌ها در کشور موفق است تا از آنها درجهت خودکفایی کشور حمایت شود.

 وی یکی از ضعف‌های کشور را در زمینه مشاوره‌های فنی و اقتصادی عنوان کرد و گفت: مرکز ارتقاء توان ساخت داخل در صورت شکل‌گیری می‌تواند بسیار در این زمینه به کشور کمک کند.

 رییس سابق دانشگاه صنعتی شریف همچنین در خصوص دلایل عدم باور بخش صنعت به تکنولوژی داخلی تصریح کرد: اگر از یک صنعت داخلی بخواهیم که کیفیت پایین تکنولوژی داخل را به کیفیت بالای تکنولوژی خارجی ترجیح دهد، انتظار غلطی است. ما درابتدا باید استانداردهای داخلی و پس از آن خارجی را رعایت کنیم. اگر تکنولوژی داخلی از نظر رعایت استانداردهای لازم قابلیت دفاع داشته باشد خرید محصولات آنها نیز خود به خود انجام و مورد حمایت قرار می‌گیرند.

 قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان در خصوص دلایل تبعیض‌های موجود بین فناوری‌های داخلی و خارجی عرضه شده به بازار صنعت گفت: عدم اطمینان به کیفیت محصولات داخلی در اثر رعایت نکردن استانداردهای لازم و همچنین منافع شخصی برخی افراد در موضوعاتی همچون پورسانت‌ها و سفرهای خارجی باعث می‌شود که بین تکنولوژی داخلی و خارجی تبعیضاتی صورت گیرد.


تگ ها صنعت خودرو دانشگاه‌ها

پر بازدیدترین گزارش روز

خبرنامه - شبکه های اجتماعی