پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / معارف اسلامی          24 آذر 1390 - 15 December 2011




تاسيس دانشگاه ويژه مداحان از راهكارهای جلوگيری از خرافات در عزاداری‌هاست


پرتال دانشگاهی کشور به نقل از خبرگزاری ایکنا : گروه سياسی و اجتماعی، يكی از راهكارهای موجود برای جلوگيری از خرافات تاسيس دانشگاه ويژه مداحان و واعظان و مبلغان جريان حسينی است.

حجت‌الاسلام «تابان»، مدرس حوزه علميه و دانشگاه آزاد اسلامی اراک، ضمن تسليت به مناسبت ايام محرم، گفت: سخن در مورد آسيب‌شناسی مراسم عزاداری امام حسين(ع) است و اولين قضيه كه در اين مورد حائز اهميت است كه بايد به آن پرداخته شود تحريف محتوايی است.

وی با اشاره به سخن شهيد مطهری كه در كتاب «تحريفات عاشورايی» خود از تحريفات موجود و بيان مشكلاتی را كه در ميان واعظان و مداحان و ديگر اقشاری كه در اين كتاب متذكر شده است، اضافه كرد: استاد شهيد در اين كتاب ذكر كرده است كه هدف ما اين است كه مردم برای امام حسين(ع) گريه كنند اما دليل نمی‌شود از هر وسيله‌ای برای گرياندن مردم استفاده كنيم و به دروغ و كذب رو بياوريم.

حجت‌الاسلام تابان تاكيد كرد: مطالب بايد با عقل سازگار باشد هنگامی كه مسايلی بيان می‌شود كه با عقل سازگار نيستند به ويژه برای قشر جوان اين مطالب را پذيرا نيستند و سوالاتی در ذهنشان شكل می‌گيرد.

وی با اشاره به اينكه بسياری از مطالب مطرح شده كه در مكه اتفاق افتاده را در مدينه ذكر می‌كنند و سند تاريخی آن مطلب را به درستی مشخص نمی‌كنند و از نظر زمانی با يكديگر تطبيق نمی‌كند، تصريح كرد: تمام مقتل‌هايی كه در اين مراسم‌ها بيان می‌شود بايد مستند باشد و از نظر تاريخی مورد بررسی قرار گرفته باشد.

اين استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان كرد: مطالب مطرح شده بايد با شان شيعه سازگار باشد و مطالبی مانند اينكه امام حسين(ع) شهيد شد كه گناهان ما به واسطه اين امام همام بخشوده شود به هيچ عنوان با اصل اسلام سنخيت ندارد، چراكه آنان پس از جلسات عزاداری از برپايی نماز صبح غفلت می‌كنند آنان بايد بدانند كه اين امام شريف برای برپايی نماز و اصول ديگر قيام كرد.

وی با بيان اينكه مداحی‌ها و نوحه‌ها بايد به شكل وزين و متين ايراد شود و به صورت اشكال بعضی از مداحی‌های امروزی نباشد ادامه داد: محتوای اين مضامين بايد دقيق و با ظرافت و با اطلاعات كامل بيان شود.

وی به اختلاط زن و مرد در مراسم عزاداری سيد و سالار شهيدان و حفظ نكردن شئونات اسلامی را از ديگر آسيب‌های اين مجالس عنوان كرد و افزود: ديده شده كه آقايان در مراسم‌ها در حضور بانوان برهنه شده و به عزاداری می‌پردازند كه اين برخلاف شأن و مقام و منزلت امام حسين(ع) است و از نظر شرعی نيز درست نيست هر چند كه در مكان‌هايی نيز كه بانوان حضور ندارند نيز اين عمل قبيح است.

حجت‌الاسلام تابان با اشاره به اينكه حضرت امام فرمودند؛ عزاداری بايد به شكل سنتی و باشور و هيجان اجرا شود، افزود: می‌توان مراسم‌ها را به شكل سنتی به دور از خرافات برگزار كرد با اين شرط بسياری از اين علم و شمايل مربوط به ائمه(ع) گاهی وهم است و واقعيت ندارد كه بايد آداب مراسم حسينی با شئونات كامل حفظ شود.

وی در ادامه اضافه كرد: برخی از اين مراسم‌ها با غلو همراه است و عنوان می‌شود كه امام حسين(ع)، حضرت علی(ع) و ديگر معصومين، خدای من هستند كه بيان اين مطالب اشكال دارد و ممكن است باعث كفر گوينده شود و اين اغراق‌ها در نوحه‌ها و عزاداری‌ها بايد رعايت شود.

اين استاد حوزه و دانشگاه نقش امام باقر و صادق(ع) و ديگر ائمه معصوم(ع) را در زمان عزاداری اين امام همام و نشان دادن راه رسم درست برای برپايی اين مراسم‌ها نمايان كردن راه صحيح به شيعيان برای برپايی اين مجالس را مهم توصيف كرد و افزود: امروزه با به وجود آمدن بحث تداخل و تعامل فرهنگ‌ها و از همه مهمتر تهاجم فرهنگی از سوی ملل غرب و ديگر ابر قدرت‌های غرب است كه تاثيرگذاری خود را در اينگونه مجالس گذارده كه به وضوح قابل رويت است.

اين استاد حوزه و دانشگاه در ادامه، تصريح كرد: در حال حاضر عزاداری امت‌های ديگر اثر خود را بر عزاداری سنتی گذاشته و فرهنگ‌های گوناگون دست به دست هم دادند و اين علامت‌هايی كه به شكل صليب است را به فرهنگ ما وارد كرده است كه بايد همه اين موارد آسيب شناسی شود و با مراقبت علما بزرگان دينی و مراجع تقليد و با برنامه‌ريزی از سوی اين بزرگواران عزاداری در مسير درست خود قرار بگيرد.

وی يكی از راهكارهای موجود برای جلوگيری از خرافات تاسيس دانشگاهی ويژه مداحان و واعظان و مبلغان جريان حسينی عنوان كرد و افزود: در اين دانشگاه مداحان مطالب را به شيوه دقيق تاريخی و قرآنی و روايی می‌آموزند و مستند به مردم منعكس می‌كنند.

حجت‌الاسلام تابان با بيان اين مطلب كه يكی ديگر از راهكارها نظارت بر عملكرد دقيق واعظان و مداحان توسط برگان دينی و عالمان دين است، اذعان كرد: با نظارت بر عملكرد مداحان و واعظان نوحه ها با سند دقيق به دست مردم ميرسد و همه از مطالب درست تاريخی بهره می‌گيرند.

اين استاد حوزه و دانشگاه در پايان با اشاره به اينكه جوانان ما همه از نظر سطح آگاهی و اطلاعات در بالاترين سطح هستند، خاطرنشان كرد: جوانان مطالب تاريخی را می‌دانند و در ذهن دارند و وقتی مطالب كه عنوان می‌شود با عقل سازگار نباشد ممكن است از مراسم‌ها گريزان شود و خرافات بر آنان مستولی شود.




تگ ها تاسيس دانشگاه ويژه مداحان راهكارهای جلوگيری از خرافات عزاداری‌ محرم

پر بازدیدترین معارف اسلامی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی