اخبار دانشگاهی کشور / معارف اسلامی 24 مهر 1391 - 15 October 2012
نظام تیپبندی پژوهشی در مدارس علمیه خواهران اجرا میشود
نظام تیپبندی پژوهشی مدارس علمیه خواهران توسط مدیریت برنامهریزی پژوهشی حوزههای علمیه خواهران اجرایی میشود.
پرتال دانشگاهی کشور به نقل از خبرگزاری مهر، نظام تیپ بندی پژوهشی، مدارس علمیه را در سه سطح (تیپ) متفاوت تیپبندی میکند و درحال حاضر شاخصها و مولفههای محیط پژوهشی در پنج فصل شامل تشکلها، نیروی انسانی، امکانات، فضای پژوهشی و فعالیتها استخراج شده و برای تعیین وزن در جدول قرار گرفته است.
این شاخصها در حال توزیع در سطح مدارس علمیه است، تا معاونین پژوهش مدیریتهای استانی و مدارس علمیه خواهران نظرات خود را نسبت به وزن هر مولفه و شاخص بیان کرده و براساس برآیند کلی آن، وزن شاخصها در هر تیپ مشخص شود؛ پس از تعیین چارچوب تیپ، اطلاعات مدارس دریافت میشود و تمام مدارس در یکی از سه تیپ دستهبندی میشوند.
تیپبندی پژوهشی مدارس علمیه باعث میشود سطح انتظار از انجام فعالیتهای پژوهشی از مدارس علمیه و سنجش و ارزیابی فعالیت ها عادلانه و واقعبینانه صورت پذیرد.
درحال حاضر در امتیازدهی به گزارش عملکرد پژوهشی مدارس علمیه، صرفا به عملکرد پژوهشی آن توجه میشود، اما پس از تیپبندی مدارس، هر مدرسه با مدارس همتیپ مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
در این راستا حجتالاسلام حصاری مدیر برنامهریزی پژوهشی حوزههای علمیه خواهران اعلام کرد که پس از اجرای تیپبندی پژوهشی مدارس، قطببندی پژوهشی استانها و مناطق نیز انجام خواهد پذیرفت؛ به نحوی که در آینده براساس کیفیتها و ظرفیتهایی که استانها و مناطق مختلف ارائه کرده و به فعالیت در میآورند، استانها متناسب با آن قابلیت قطببندی میشوند.
بر این اساس مشخص میشود، هر استان قطب کدام یک از فعالیتهای پژوهشی یا علمیپژوهشی در مجموعه حوزههای علمیه خواهران باشد.