پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / معارف اسلامی          26 آذر 1391 - 16 December 2012



اضافه شدن 120 رشته اسلامی به دروس دانشگاه

پیش از این در سال 1390با پایان یافتن ماموریت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در بازنگری سرفصل‌های علوم انسانی، حجت الاسلام صدرالدین شریعتی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی از سوی وزارت علوم مامور بازنگری در محتوا و منابع دروس رشته‌های علوم اجتماعی، علوم تربیتی، روان شناسی، اقتصاد، حقوق و علوم سیاسی و سایر رشته‌های علوم انسانی شد.
بازنگری در علوم انسانی به مرحله تازه ای رسیده است و نهادهای متولی آن، وزارت علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سعی در ارائه رشته‌های جدید دارند که هنوز مشخص نیست با حجم و انواع مختلف این رشته‌ها با پسوندهای اسلامی، این رشته‌ها چگونه قرار است وارد برنامه درسی دانشگاه‌ها شوند.

عضو گروه برنامه‌ریزی علوم حوزه‌ای با اشاره به تصویب 120 رشته جدید در گروه علوم حوزه‌ای دانشگاهی در مقاطع مختلف نام این رشته‌ها را اعلام کرده است؛ نام‌های جدیدی همچون، روانشناسی اسلامی گرایش روانشناسی مثبت‌گرا، دانش اجتماعی مسلمین، ارتباطات گرایش حج و زیارت، مالیه و بانکداری اسلامی و مدیریت اماکن متبرکه مذهبی در میان آنها وجود دارد.

حجت الاسلام معصومی با بیان اینکه تاکنون 120 برنامه گروه علوم حوزه‌ای دانشگاهی در مقاطع مختلف به تصویب شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی رسیده است، به ایسنا گفت:‌ در این بازنگری‌ها رشته‌های علوم سیاسی، جامعه شناسی و روانشناسی بیشترین مغایرت را با معارف اسلامی داشته و کمترین منابع اسلامی را داشته‌اند. همچنین علوم تربیتی با معارف اسلامی هماهنگ بیشتری را داشته است.

وی با اشاره به تهیه و تصویب 120 رشته جدید در این حوزه، گفت: 10 برنامه آن مربوط به مقطع کارشناسی، 54 برنامه مربوط به مقطع کارشناسی ارشد و 56 برنامه نیز مربوط به مقطع دکتری است.

همچنین 25 برنامه جدید نیز در مقاطع کارشناسی،‌ کارشناسی ارشد و دکتری در دست تهیه است.معصومی در خصوص برخی از برنامه‌های پیشنهادی گروه علوم حوزه‌ای – دانشگاهی که به تصویب شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی رسیده است، به دروس تصویب شده در مقطع کارشناسی اشاره کرد و گفت: این رشته‌ها شامل تبلیغ در حج و زیارت، جغرافیای فرهنگی، زبان و فرهنگ روسی، زبان و فرهنگ فرانسه، علوم حدیث، فرهنگ و معارف اسلامی، فلسفه و عرفان اسلامی، کارشناسی معارف اسلامی و مطالعات اجتماعی، کلام اسلامی، معارف اسلامی و مطالعات زنان است.

طرح‌های متعدد برای بازنگری در علوم انسانی
این درحالی است که به نظر می‌رسد موازی کاری و ماموریت‌های مختلف سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف مسیر بازنگری در علوم انسانی را به مسیر پر پیچ و خمی تبدیل کرده است و هر نهادی همچون، وزارت علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و گروه برنامه‌ریزی علوم حوزه‌ای هر کدام به نوبه ی خود اطلاعات و طرح‌هایی را در رابطه با بازنگری در علوم انسانی مطرح می‌کنند و سیاست واحدی برای چگونگی ورود مباحث اسلامی به دانشگاه‌ها از سوی برنامه ریزان دولتی این طرح مشخص نیست.

پیش از این در سال 1390با پایان یافتن ماموریت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در بازنگری سرفصل‌های علوم انسانی، حجت الاسلام صدرالدین شریعتی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی از سوی وزارت علوم مامور بازنگری در محتوا و منابع دروس رشته‌های علوم اجتماعی، علوم تربیتی، روان شناسی، اقتصاد، حقوق و علوم سیاسی و سایر رشته‌های علوم انسانی شد.

بازنگری از کجا شروع شد ؟
بازنگری در علوم انسانی از سال 1388 در دستور کار وزارت علوم قرار گرفته است که از اول سال 1390 فاز نخست این اقدام یعنی بازنگری در سرفصل‌ها به پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی واگذار شد. واگذاری اصلی ترین مرحله بازنگری در علوم انسانی یعنی بازنگری در محتوا و عناوین دروس به شکلی به رئیس دانشگاه علامه واگذار شده است. شریعتی جزو اولین روسای منصوب شده از سوی دولت نهم در سال 84 است .که تاکنون بر مسند این دانشگاه نشسته است.



تگ ها رشته اسلامی دروس دانشگاه دروس اسلامی

پر بازدیدترین معارف اسلامی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی