پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / همکاری با دانشگاه خارجی          08 شهریور 1395 - 29 August 2016


همکاری دانشگاه اصفهان با دانشگاه‌های ارمنستان



رییس دانشگاه اصفهان گفت: این دانشگاه برای تقویت ارتباطات علمی، فرهنگی و ادبی در همه ابعاد از جمله تبادل استاد و دانشجو، انتقال تجربیات علمی و انجام تحقیقات علمی مشترک با ارمنستان آمادگی دارد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، هوشنگ طالبی در دیدار با سفیر جمهوری ارمنستان در ایران، زندگی مسالمت‌آمیز و پر منفعت ایرانیان و ارامنه ساکن ایران در طول قرون گذشته را افتخارآمیز ارزیابی و اظهار کرد: این ارتباط سازنده و تنگاتنگ نه تنها در ارتباط با مراوده مردمان دو کشور بلکه در سطوح علمی و دانشگاهی میان دانشگاه‌های ایران و ارمنستان نیز برقرار بوده است.

وی تأسیس ساختمان ارمینولوژی دانشگاه اصفهان در سال 1349 را اقدامی در جهت گسترش همکاری‌های متقابل علمی میان دو کشور دانست و افزود: با توجه به سابقه حضور ارامنه در اصفهان، رشته زبان و ادبیات ارمنی در سال 1339 در دانشگاه اصفهان راه‌اندازی شد و پس از آن رشته‌های زبان ارمنی و زبان آلمانی یک گروه را تحت عنوان گروه آلمانی-ارمنی تشکیل دادند. ورود رشته زبان و ادبیات ارمنی به دانشگاه اصفهان باعث گسترش روابط علمی میان دانشگاه‌های ایروان و اصفهان شد و نه تنها مراودات دانشگاه را با شورای خلیفه‌گری ارامنه توسعه داد، بلکه زمینه حضور علاقه‌مندان بسیاری را نیز از جامعه اقلیت ارامنه به دانشگاه اصفهان فراهم کرد.

رییس دانشگاه اصفهان گفت: راه‌اندازی رشته زبان و ادبیات ارمنی و به دنبال آن تحصیل شمار زیادی از ارامنه ایرانی در دانشگاه اصفهان نه یک فعالیت علمی بلکه تعاملی علمی میان دو کشور دوست و همسایه یعنی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان است، همچنین تاکنون تفاهم نامه‌های همکاری بسیاری میان دو دانشگاه اصفهان و ایروان به امضا رسیده که یکی از این تفاهم نامه‌ها به بحث مهم تقویت ارتباطات فرهنگی از جمله توسعه زبان و ادبیات ارمنی اختصاص دارد.

طالبی زمینه‌ها و ظرفیت‌های همکاری علمی میان دو کشور را بسیار زیاد ارزیابی و تصریح کرد: دانشگاه اصفهان همین جا آمادگی خود را برای تقویت ارتباطات علمی، فرهنگی و ادبی در همه ابعاد از جمله تبادل استاد و دانشجو، انتقال تجربیات علمی و انجام تحقیقات علمی مشترک اعلام می‌کند و امیدوار است سفیر ارمنستان در ایران نیز هر چه زودتر با ابلاغ این پیام به دانشگاه‌های مطرح ارمنستان زمینه مراودات علمی دو سویه میان هر دو کشور را فراهم کند.

وی با تاکید بر جهانی بودن دستاوردهای علمی ایران در بخش آموزش عالی خاطرنشان کرد: پژوهشگران ایرانی در سال گذشته موفق به ثبت تعداد قابل‌توجهی از مقالات خود در سطح ISI شدند و از منظر کمی کشور ترکیه را که تا پیش از این رتبه نخست مقالات ISI را به خود اختصاص داده بود پشت سر گذاشتند. این نشان می‌دهد که دانشگاه‌های ایران و به ویژه اصفهان از ظرفیت‌های علمی و پتانسیل‌های بالایی در سطح رشته‌های مهمی همچون مهندسی و علوم پایه برخوردار است و می‌تواند آنها را با کشورهای دیگری مانند جمهوری ارمنستان به اشتراک بگذارد.

رییس دانشگاه اصفهان به جایگاه دانشگاه اصفهان در رتبه‌بندی موسسه لایدن هلند اشاره و اظهار کرد: بر اساس این رتبه‌بندی دانشگاه اصفهان جزء 14 دانشگاه خاورمیانه است که در میان یک هزار دانشگاه مرجع جهان قرار گرفته است. در هر حال دانشگاه اصفهان این آمادگی را دارد که پذیرای دانشجویان ارمنی در مقاطع تحصیلات تکمیلی از جمله ارشد و دکتری باشد و از این طریق همکاری‌های علمی خود را با کشور دوست و همسایه جمهوری ارمنستان رونق ببخشد.

 راه را برای تبادل مطالب بی‌ارزش علمی خواهم بست

همچنین سفیر ارمنستان در ایران گفت: برخی به جای دغدغه مندی برای پیشبرد علم به دنبال گرفتن تنها یک مدرک دانشگاهی هستند و به همین دلیل نیز برای پروژه‌های علمی در دست اجرای خود هیچ زمان و ارزشی قائل نیستند. بنابراین باید رو به روی این پروژه‌ها ایستاد و من نخستین فردی خواهم بود که راه را برای ورود و تبادل این دست مطالب بی‌ارزش علمی خواهم بست.

 آرتاشس تومانیان با اشاره به تخصص آکادمیک یکی از دستیاران خود در رشته شرق‌شناسی، علاقه مندی مردم کشورش به زبان و ادبیات فارسی را بسیار عمیق ارزیابی و اظهار کرد: فارغ از ارتباط دیرینه و هزاران ساله دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان سابقه روشن و عمیق تاریخی و فرهنگی در کنار یکدیگر، مشترکات موجود می‌تواند زمینه حرکت شتابان علمی، فناوری و فرهنگی میان دو کشور را تعمیق و تسریع بخشد.

وی پیشینه فرهنگی دو کشور ایران و ارمنستان را از ویژگی مشترک دو ملت دانست و افزود: مردم دو کشور ایران و ارمنستان ممکن است در برخی دوره‌های تاریخی با برخی مشکلات رفاهی، خانوادگی و اقتصادی رو به رو بوده باشند، اما هرگز توجه خود به موضوعات فرهنگی را از خانواده‌ها و ملت دریغ نکرده‌اند. زمانی می‌توان از رشد اخلاقیات در جوامع سخن گفت که فرهنگ و سنن در بالاترین سطح ممکن ارج نهاده شود، شاید بهترین مثال برای این موضوع اتفاقی است که قرن‌ها پیش برای ارامنه رخ داد.

سفیر ارمنستان در ایران یادآور شد: بسیاری از ارامنه مجبور به ترک خانه‌ها و اراضی خود شدند، آنها بسیاری از داشته‌های خود را برای همیشه از دست دادند اما کتاب و ادبیات تنها سرمایه‌ای بود که در چمدان‌هایشان با خود به همراه بردند.

تومانیان در عین حال سطح مراودات فرهنگی میان دو کشور ارمنستان و ایران را به ویژه در 25 سال گذشته ضعیف ارزیابی و تصریح کرد: ارتباطات میان دو کشور به ویژه در بخش علم، فرهنگ و آموزش می‌توانست از آنچه امروز هست بسیار بیشتر باشد؛ من خود یک چهره دانشگاهی هستم به مدت 10 سال در بخش‌های مختلف علمی فعالیت کرده و استاد دانشگاه پلی تکنیک ایروان بوده‌ام، بنابراین با زمینه‌های مختلف علوم و فناوری آشنا هستم.

وی با اظهار خرسندی از راه‌اندازی رشته زبان و ادبیات ارمنی در دانشگاه اصفهان اضافه کرد: مراودات علمی تنها در راه‌اندازی رشته زبان و ادبیات فارسی در ارمنستان یا زبان و ادبیات ارمنی در ایران خلاصه نمی‌شود؛ دانشجویان و اساتید ارمنی در حوزه‌های مختلف علوم به دستاوردها و ابتکارات خوبی دست یافته‌اند و مانند دانشجویان و دانش‌آموزان ایرانی در المپیادهای مطرح جهانی مانند المپیاد ریاضی خوش درخشیده‌اند، اینها هیچ‌کدام اتفاقی و ناخواسته نبوده است؛ پس چه بهتر که از این ظرفیت‌ها به بهترین شکل استفاده شده و برای تبادلات علمی در همه زمینه‌ها برنامه ریزی‌های راهبردی صورت گیرد.

سفیر ارمنستان در ایران سطح علوم پایه و پزشکی در دو کشور را خوب ارزیابی و خاطرنشان کرد: در ایران کارخانه‌ها و آزمایشگاه‌های مطرح داروسازی را از نزدیک بازدید کرده‌ام که تصور وجود آنها را پیش از این نداشتم، همین طور جمهوری ارمنستان در سال‌های اخیر در رشته‌های مهمی همچون مهندسی و علوم پایه به دستاوردهای چشم‌گیری دست یافته است. 

تومانیان افزود: وظیفه خود می‌دانم تا پس از پایان این جلسه در وقتی مقتضی پیام دانشگاه اصفهان درباره تقویت روابط علمی فیما بین دانشگاه‌های اصفهان و ایروان را به وزارت علوم و آموزش و دولت ارمنستان ابلاغ کنم و زمینه‌های لازم را برای تبادل استاد و دانشجو، انتقال تجربیات علمی و فراهم‌سازی شرایط کار تحقیقاتی مشترک را به سهم خویش میان دو دانشگاه فراهم کنم.

وی در عین حال با هشدار نسبت به مقابله با تبادل پروژه‌های تحقیقاتی غیرعلمی افزود: برخی به جای دغدغه مندی برای پیشبرد علم به دنبال گرفتن تنها یک مدرک دانشگاهی هستند و به همین دلیل نیز برای پروژه‌های علمی در دست اجرای خود هیچ زمان و ارزشی قائل نیستند، باید رو به روی این پروژه‌ها ایستاد و من نخستین فردی خواهم بود که راه را برای ورود و تبادل این دست مطالب بی‌ارزش علمی خواهم بست.

به گزارش ایسنا؛ قرار شده در آینده نزدیک مقدمه تأسیس رشته ارمنستان شناسی در دانشگاه اصفهان فراهم شود و رونمایی از این رشته به دعوت از سفیر این کشور در دانشگاه اصفهان صورت پذیرد.


تگ ها دانشگاه اصفهان دانشگاه‌های ارمنستان

پر بازدیدترین همکاری با دانشگاه خارجی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی