پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / کنکور          15 امرداد 1390 - 06 August 2011

توصیه های سازمان سنجش برای انتخاب رشته کنکور

سازمان سنجش آموزش کشور،‌ توجه به میزان توانایی ها و استعداد، علاقه به رشته مورد نظر و محل تحصیل را از جمله عوامل مهم در تعیین رشته برشمرد.

به گزارش پرتال دانشگاهی کشور به نقل از واحد مرکزی خبر،‌ در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما،‌ خدایی،‌ معاون سازمان سنجش آموزش کشور کارنامه داوطلبان آزمون سراسری را شامل اطلاعات مختلفی از جمله تاثیر سوابق تحصیلی برشمرد و گفت: در این کارنامه افراد به سه دسته مشمولی که سابقه تحصیلی وی دریافت شده، مشمولی که نمراتش هنوز از آموزش و پرورش دریافت نشده و باید فرستاده شود و کسانی که مشمول نیستند مشخص شده است.

وی افزود:‌ از آنجا که تاثیر سوابق مثبت بوده است، یعنی در صورتی که موجب کمک به داوطلب شود، از آنها استفاده می شود، برای کسانی که این سابقه مثبت بوده، علامت ستاره در جلوی نمره کل آنها زده شده است.

خدایی با اشاره به امکان انتخاب صد رشته محل گفت: انتخاب رشته از 17 تا 23 مرداد انجام می شود ولی معمولا داوطلبان روزهای آخر یا روز آخر را برای ثبت رشته های مورد نظر در پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش انجام می دهند،‌ این در حالی است که برخی کنترل های کمکی به داوطلبان به علت حجم مراجعه کنندگان در این روزها کمتر اعمال می شود.

معاون سازمان سنجش آموزش کشور افزود:‌ این کنترل ها از قبیل نشان دادن رشته های ناهماهنگ مانند انتخاب مقطع کارشناسی بین رشته های مقطع دکتری یا کاردانی در بین کارشناسی ارشد است که با رنگ متفاوت نشان داده می شود.

وی تصریح کرد: نگرانی ما در انتخاب رشته برای کسانیست که غیرواقع گرایانه رشته انتخاب می کنند و به این ترتیب انتخاب های خود را می سوزانند.

خدايي گفت: انتخاب باید بر مبنای شناسایی شخص از جایگاه خود و پس از آن علاقه و استعداد باشد تا فرد دچار سرخوردگی و ناتوانی در ادامه تحصیل نشود.

معاون سازمان سنجش افزود: فرضا اگر کسی به فضای بیمارستانی علاقه ندارد و حتی امکان انتخاب رشته پزشکی را هم دارد،‌ باید به رشته های نظری تر توجه کند.

وی در ادامه درباره استفاده از مشاوره گفت: مشاور باید خوب راهنمایی کند، فرد، رشته و دانشگاه را هم بشناسد و امین باشد.

خدایی با تاکید دوباره بر اهمیت علاقه به رشته، توجه به محل را هم دارای اهمیت دانست و افزود:‌ با توجه به مشکل تامین خوابگاه دانشگاهی و از طرف دیگر افت تحصیلی در خوابگاه، ادامه تحصیل در شهر محل اقامت اهمیت پیدا می کند، از این رو داوطلب پیش از مراجعه به مراکز مشاوره یا انتخاب رشته، ‌خودش به مجموعه ای از تصمیم ها برسد و به مشاور اعلام کند تا بر آن اساس راهنمایی انجام شود.

معاون سازمان سنجش آموزش کشور تصریح کرد: تضمین قبولی قابل پذیرش نیست چرا که ممکن است داوطلبی دارای رتبه برای قبولی در رشته ای خوب باشد ولی برای آن که تضمین کننده به هدف خود برسد،‌ انتخاب رشته در محل و مقطع مناسب انجام نشود.

وي در پایان اعلام کرد: هیچ تغییری در سهمیه های مناطق و بومی گزینی صورت نگرفته است و فقط در 13 رشته پر متقاضی از جمله برق، کامپیوتر، مکانیک، پزشکی و دندان پزشکی و داروسازی، حقوق ، روانشناسی و حسابداری بومی گزینی کمرنگ تر است.

خدايي گفت:‌ نتایج آزمون سراسری نیمه دوم شهریور اعلام خواهد شد.

تگ ها توصیه های سازمان سنجش انتخاب رشته کنکور

پر بازدیدترین کنکور

خبرنامه - شبکه های اجتماعی