پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / کنکور          06 آذر 1398 - 27 November 2019


بررسی انتخاب رشته ها و دانشگاه های برترین های کنکور گروه علوم انسانی نشان می دهد دغدغه های شغلی در صدر انتخاب گروه علوم انسانی قرار گرفته است و بسیاری از رشته ها با افت توجه مواجه اند.

پرتال دانشگاهی به نقل از خبرگزاری مهر - گروه حوزه و دانشگاه: کنکور سراسری یکی از مهمترین اتفاقات هر خانواده ایرانی است و این موضوع که هر سال کدام دانشگاه ها و کدام رشته ها در بورس رقابت میان داوطلبان هستند برای بسیاری از افراد مهم است.

رشته های علوم انسانی به دلیل تنوع بسیاری که دارند همواره با سختی انتخاب روبرو هستند و از سوی دیگر بسیاری تصور می کنند که رشته های علوم انسانی تنها محدود به حقوق و روانشناسی است و برترین های کنکور تنها این رشته ها را در دو سه دانشگاه برتر و جامع انتخاب می کنند. در حالی که انتخاب برترین ها نشان از موضوع دیگری دارد.

تعداد پذیرفته شده در آزمون سراسری در بازه زمانی پنج ساله سال های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ در گروه علوم انسانی به همراه دانشگاه قبولی برای داوطلبان دارای رتبه کشوری کمتر از ۱۰۰۰ نشان می دهد که در گروه علوم انسانی رشته حقوق محبوب است اما ورق قبولی در دانشگاه ها برگشته است و در یک چرخش ناگهانی دیگر تنها دانشگاه تهران و علامه طباطبایی محبوب نیستند و دانشگاه فرهنگیان نیز از اهمیت ویژه ای برای داوطلبان برخوردار شده است.

توجه به دانشگاه فرهنگیان و رشته های آموزش و دبیری نشان از توجه داوطلبان گروه علوم انسانی به موضوع اشتغال دارد. این موضوع را در توجه به رشته علوم قضایی و کارشناسی ارشد پیوسته علوم قضایی نیز می توان مشاهده کرد.

جدول رشته های قبولی رتبه های زیر هزار کنکور در بازه زمانی ۵ سال (۱۳۹۴ - ۱۳۹۸)

جدول دانشگاه های محل قبولی رتبه های زیر هزار کنکور در بازه زمانی ۵ سال (۱۳۹۴ - ۱۳۹۸)

وضعیت قبول شدگان در تک رشته های کنکور علوم انسانی (بازه زمانی ۱۳۹۴ - ۱۳۹۸)

*در سال ۱۳۹۴ از میان هزار نفر اول کنکور سراسری در گروه علوم انسانی تعداد ۹۹۷ نفر رشته های علوم انسانی را انتخاب کردند. بیشترین انتخاب مربوط به رشته حقوق دانشگاه تهران با قبولی ۱۱۲ نفر بود و کمترین انتخاب در رشته های ادبیات داستانی، باستان شناسی، دبیری تاریخ، سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی، علوم قرآن و حدیث با یک نفر قبولی بوده است.

در این سال، پس از حقوق با ۳۸۵ نفر قبولی، رشته های روانشناسی با ۱۴۶ نفر، راهنمایی و مشاوره با ۷۰ نفر، علوم قضایی با ۵۱ نفر، علوم تربیتی با ۴۹ نفر، کارشناسی ارشدپیوسته علوم قضایی با ۴۱ نفر، حسابداری با ۳۴ نفر، مدیریت بازرگانی با ۲۹ نفر و مدیریت مالی با ۲۱ نفر قبولی در صدر هستند.

*در سال ۱۳۹۵ نیز از میان هزار نفر اول کنکور سراسری در گروه علوم انسانی تعداد ۹۹۴ نفر رشته های علوم انسانی را انتخاب کردند. در این سال هم بیشترین انتخاب مربوط به رشته حقوق دانشگاه تهران با قبولی ۹۳ نفر بوده است. 

البته رشته هایی که کمترین انتخاب را داشتند تغییر کردند و در رشته های علوم قرآن و حدیث، مدیریت دولتی، مردم شناسی، مطالعات ارتباطی و فناوری اطلاعات یک نفر قبولی از میان هزار نفر اول وجود داشته است.

پس از رشته حقوق با ۳۷۹ نفر قبولی، رشته های روانشناسی با ۱۸۴ نفر، آموزش ابتدایی با ۵۹ نفر، علوم قضایی با ۳۷ نفر، کارشناسی ارشدپیوسته علوم قضایی با ۳۳ نفر، حسابداری با ۲۹ نفر، مدیریت بازرگانی با ۲۴ نفر، علوم تربیتی با ۲۲ نفر، مدیریت مالی با ۲۱ نفر، زبان و ادبیات فارسی با ۲۰ نفر و پژوهشگری اجتماعی با ۲۰ نفر دارای بیشترین قبولی در سال ۹۵ هستند.

نمودار رشته های محبوب طی سال های ۹۴ تا ۹۸

*اما در سال ۱۳۹۶ تعداد برترین های گروه علوم انسانی که رشته های این گروه را انتخاب کرده اند به ۹۹۱ نفر کاهش یافت و رشته حقوق دانشگاه شهید بهشتی به عنوان محبوب ترین رشته علوم انسانی سال ۹۶ با قبولی ۸۷ نفر در صدر قرار گرفت.

در یک چرخش قابل توجه رشته های آموزشی در صدر انتخاب برترین های کنکور قرار گرفتند به گونه ای که پس از رشته حقوق با ۳۳۳ نفر قبولی و رشته روانشناسی با ۱۵۵ نفر قبولی، رشته آموزش ابتدایی با ۹۷ نفر قبولی بیشترین میزان توجه را داشته است.

رشته های کارشناسی ارشدپیوسته علوم قضایی با ۷۳ نفر، علوم قضایی با ۳۰ نفر، آموزش زبان و ادبیات فارسی با ۲۵ نفر، مشاوره با ۲۹ نفر، مدیریت مالی با ۲۲ نفر و مدیریت بازرگانی با ۲۰ نفر دارای بیشترین قبولی در سال ۹۶ بوده اند.

رشته های آموزش کودکان استثنایی،  باستان شناسی، تاریخ، روزنامه نگاری، علوم قران و حدیث، مترجمی زبان عربی، مدیریت دولتی ، هتلداری یک نفر قبولی در میان هزار نفر برتر کنکور علوم انسانی سال ۹۶ داشته اند.

*در سال ۱۳۹۷ نیز سیر نزولی انتخاب رشته های علوم انسانی از سوی هزار نفر برتر کنکور ادامه یافت و ۹۸۸ نفر این رشته ها را انتخاب کردند و در آن پذیرفته شدند.

در سال ۹۷ نیز شاهد کاهش توجه به رشته های حقوق و روانشناسی و رشد رشته های آموزشی هستیم به گونه ای که رشته حقوق با قبولی ۳۱۲ نفر و روانشناسی با قبولی ۱۲۳ نفر در صدر قرار دارند اما پس از آن آموزش زبان و ادبیات فارسی با ۸۰ نفر قبولی در رتبه بعدی قرار دارد.

بیشترین تعداد قبولی در سال ۹۷ در گروه علوم انسانی در میان هزار نفر اول رشته حقوق دانشگاه شهید بهشتی با قبولی ۹۲ نفر است.

پس از سه رشته اعلام شده رشته های کارشناسی ارشدپیوسته علوم قضایی با ۷۰ نفر، آموزش زبان عربی با ۴۳ نفر، علوم قضایی با ۴۰ نفر، آموزش مشاوره و راهنمایی با ۳۴ نفر، مدیریت بازرگانی با ۳۱ نفر، آموزش علوم اجتماعی با ۲۷ نفر، مدیریت مالی با ۲۷ نفر، مشاوره با ۲۵ نفر و آموزش ابتدایی با ۲۱ نفر در صدر انتخاب نفرات برتر قرار دارند.

رشته های آموزش تاریخ، آموزش جغرافیا، فلسفه و کلام اسلامی، گردشگری، مددکاری اجتماعی، مدیریت اموربانکی، مدیریت بیمه، مدیریت بیمه اکو، مردم شناسی، هتلداری با کمترین توجه تنها یک نفر قبولی داشته اند.

*در سال ۱۳۹۸ نیز شاهد صدرنشینی حقوق و روانشناسی و پردیس های دانشگاه فرهنگیان در میان انتخاب رشته / محل نفرات برتر گروه علوم انسانی در کنکور ۹۸ هستیم.

تعداد ۹۸۰ نفر از میان هزار نفر رشته های علوم انسانی را در دانشگاه ها انتخاب کرده اند و رشته حقوق دانشگاه شهید بهشتی محبوب ترین رشته علوم انسانی سال ۹۸ با قبولی ۸۲ نفر است.

در این گروه پس از رشته حقوق با ۳۳۹ نفر، رشته های روانشناسی با ۱۱۷ نفر، آموزش زبان و ادبیات فارسی با ۷۰ نفر، آموزش مشاوره و راهنمایی با ۵۷ نفر، کارشناسی ارشدپیوسته علوم قضایی با ۴۸ نفر، مشاوره با ۳۶ نفر، آموزش زبان عربی با ۳۴ نفر، مدیریت مالی با ۳۳ نفر، علوم قضایی با ۲۹ نفر، مدیریت بازرگانی با ۲۶ نفر، آموزش ابتدایی با ۲۴ نفر، جامعه شناسی با ۲۲ نفر در صدر انتخاب قرار دارند.

رشته های روزنامه نگاری،  فلسفه و حکمت اسلامی، گردشگری، مترجمی زبان عربی، مدیریت اموربانکی، مدیریت بیمه، مدیریت صنعتی را تنها یک نفر در سال ۹۸ در گروه علوم انسانی در میان هزار نفر اول انتخاب کرده است.

نمودار دانشگاههای محبوب در بازه زمانی سال های ۹۴ تا ۹۸

دانشگاه های قبولی هزار نفر برتر کنکور علوم انسانی در بازه زمانی ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ نشان می دهد که توجه به دانشگاه های بزرگ از جمله تهران، شهید بهشتی و علامه طباطبایی سیر نزولی داشته و پردیس های دانشگاه فرهنگیان در شهرهای مختلف بیشتر مورد توجه نفرات برتر گروه علوم انسانی قرار گرفته است.

این رشد تا حدی است که تعداد انتخاب و علاقه مندی رشته های دانشگاه فرهنگیان از ۲۷ به ۷۶ رسیده است که نشان از توجه به موضوع اشتغال در این حوزه دارد.

ضمن اینکه در میان رشته های انتخابی نیز افزایش رشته های مرتبط با آموزش و همچنین علوم قضایی موضوع اشتغال را در صدر توجه نفرات برتر کنکور قرار داده است.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین کنکور

خبرنامه - شبکه های اجتماعی