پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / کنکور          25 آبان 1399 - 15 November 2020


روسای دانشگاه های برتر تهران و دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه ستاد نقشه علمی کشور نظر خود درباره حذف کنکور را اعلام کردند.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرگزار مهر، جلسه ١٣٨ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره مسئله کنکور اظهار داشت: در کنکور دچار عدم موفقیت‌هایی هستیم به‌عنوان مثال مصوبه شکست خورده مجلس برای حذف این آزمون را داریم و علاوه بر این موفق نشدیم ضریب معدل را در کنکور قطعی کنیم.

وی با تأکید بر اینکه کنکور به‌عنوان نقطه اتصال لیسانس؛ کل ۱۲ سال تحصیلی را نابود می‌کند، تصریح کرد: برای حل مشکل کنکور در ابتدا باید نظام آموزش از پیش دبستانی تا پایان کارشناسی یک بسته در نظر گرفته شود. به عبارتی یک دوره ۱۲ بعلاوه ۳ سال یا ۴ سال را برای آموزش در نظر بگیریم، اما اثرگذاری دوره لیسانس روی این دوره خیلی جدی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تأکید کرد: اگر بخواهیم کنکور را یکپارچه کنیم که دکتری حرفه‌ای هم در آن در نظر گرفته شود، هیچ وقت به نتیجه نخواهیم رسید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: بحث پذیرش بدون کنکور به یک مسئله تبدیل شده است و معدل‌های بسیار پایین به این شیوه وارد دانشگاه می‌شوند و هیچ رقابتی و نظارتی بر آن نیست.

وی ادامه داد: راه‌حل ساماندهی وضعیت کنکور در کشور این است که بعضی از رشته‌ها در یک دوره ۳ ساله از کنکور بیرون بیایند و برای آنها نظام ارزش‌گذاری قائل شویم.

طهرانچی خاطرنشان کرد: تا زمانی که دانشگاه‌ها بر اساس کنکور دانشجو جذب کنند، قداست کنکور باقی خواهد ماند حتی اگر کنکور در دکتری حرفه‌ای حذف شود.

حذف کنکور غیرممکن است

در ادامه محمود نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران در این جلسه گفت: در تصمیم‌گیری برای کنکور نباید زیاد به جو موجود توجه کرد زیرا در چند سال گذشته رشته‌های پزشکی متقاضی زیادی داشته ولی ۱۰ سال پیش هم رشته‌های مهندسی پر متقاضی بود.

وی ادامه داد: به عقیده بنده این امر وابسته به شرایط اقتصادی است و با تغییر شرایط این گرایش نیز عوض خواهد شد.

نیلی احمد آبادی تأکید کرد: اکوسیستم آموزش را در دانشگاه‌ها اصلاح کنیم تا خلاقیت و مسئولیت در آنجا رشد کند.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه حذف کنکور و قرار دادن تمام رشته‌ها و گرایش‌ها در درون آن غیر ممکن است، افزود: باید تجربیات دنیا را بپذیریم. در کمتر کشوری کنکور سراسری به شیوه کشور ما برگزار می‌شود. در وضعیت کنونی خلاقیت در دانشگاه ها وجود ندارد. برای اصلاح کنکور، جدا شدن سنجش از پذیرش امری ضروری است.

ایجاد تحول در نظام سنجش و پذیرش دانشجو

در ادامه سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره اصلاح کنکور نیز افزود: باید تحولی در نظام سنجش و پذیرش کشور به وجود بیاید.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر تأکید کرد: مشکلی که هم‌اکنون با آن روبه‌رو هستیم این است که دانشجویان ناهمگن به دانشگاه وارد می‌شوند.

در عین حال وی نسبت به چگونگی و کیفیت این تغییر اعلام نگرانی کرد.

اول باید کنکور دکتری و کارشناسی ارشد ساماندهی شود

همچنین محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف در این جلسه بیان کرد: مدت‌های طولانی است که درباره کنکور و ساماندهی آن در حال بررسی هستیم. برای ساماندهی وضعیت کنکور در کشور باید ابتدا درباره کنکور دکتری و کارشناسی ارشد و سپس درباره کنکور سراسری کارشناسی تصمیم گیری شود.

وی ادامه داد: کنکور کارشناسی ارشد معایب و آسیب‌هایی دارد ولی مورد اعتماد مردم و دانشگاه‌هاست، بر عکس دو کنکور سراسری و دکتری که مورد اعتماد دانشگاه و مردم نیست.

رئیس دانشگاه شریف با بیان اینکه برای عملی کردن حذف کنکور نمی‌توانیم برای تمام دانشگاه‌ها یک دستورالعمل در نظر بگیریم، تأکید کرد: اگر بخواهیم کنکور را حذف کنیم عمده اتکای ما باید به سوابق تحصیلی باشد. البته سوابق تحصیلی فعلی مورد اعتماد جامعه نیست.

وی با تأکید بر اینکه در حذف کنکور باید دقت زیادی داشت، افزود: بسیاری از رشته‌های فعلی اصلاً نیازی به کنکور ندارند و علت گرایش به پزشکی در جامعه درآمد بالای این رشته‌هاست.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین کنکور

خبرنامه - شبکه های اجتماعی