در جمع دانشجويان قزويني تشريح شد؛
تفاوت دانشجوي پولي و كنكوري از نگاه وزير علوم
خبرگزاري فارس: كامران دانشجو در جمع دانشجويان دانشگاه امام خميني(ره) قزوين با اشاره به تفاوت دانشجوي پولي و كنكوري به تشريح ديدگاههاي خود درباره طرح «جذب دانشجوي پولي» پرداخت.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فارس، كامران دانشجو وزير علوم، تحقيقات و فناوري در جمع دانشجويان دانشگاه بينالمللي امام خميني(ره) قزوين گفت: دانشگاه تمدنساز را دانشگاهي ميدانم كه مقام معظم رهبري نسبت به آن تاكيد فراوان دارد و آن دانشگاهي است كه توأمان با ايمان حركت كند.
* دانشگاه محل تجارت افراد نيست
وي با اشاره به اينكه دانشگاه محل تجارت افراد نيست، اظهار داشت: دانشگاه محلي نيست كه بخواهيم در آن با نظام و اسلام عناد داشته باشيم.
دانشجو خاطرنشان كرد: ما شاخصهاي خود را از دانشگاههاي ديگر دريافت كردهايم و مشكل اساسي دانشگاههاي كشورمان اين امر است.
وزير علوم در ادامه تصريح كرد: مناسبات ما الگوبرداري شده از مناسبات غربي است و نهتنها مناسبات انساني بلكه تمامي مناسبات ما از غرب الگوبرداري شده است و مشكل اساسي ما اين است.
وي با بيان اينكه ما انسان را به صورت ديگري تعريف ميكنيم و غرب به گونهاي ديگر انسان، جامعه و پيشرفت و توسعه را تعريف ميكند، اظهار داشت: پيشرفت و توسعهاي كه غرب طالب آن است پيشرفت و توسعهاي نيست كه ما آن را تعريف ميكنيم.
وزير علوم تاكيد كرد: انسان در نگاه ما يك موجود آرمانخواه و يك موجود 2 بعدي است پس اگر خوشبختي و توسعه را غرب تعريف ميكند براي انساني است كه تنها از بعد مالي نسبت آن تعريف ميشود.
* تفاوت دانشجوي پولي و كنكوري از نگاه وزير علوم
وي در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص مصوبه جذب دانشجويان پولي در دانشگاههاي دولتي با طرح اين سؤال كه: "از شما دانشجويان ميپرسم كه آيا دانشگاه پولي به طور كلي بد است؟ پول كلا بد است؟ " افزود: پول اگر از مسير درست به دست آورده شود و هزينه شود رزقي است حلال و بايد خداوند را شكر كرد.
دانشجو در ادامه با اشاره به اينكه اگر اين پول از مسير حلال به دست آورده شود و در مسير درست هزينه شود جاي شكر دارد، افزود: احيانا ممكن است اين پول از مسير حلال به دست نيامده باشد و يا در مسير صحيح هزينه نشود.
دانشجو گفت: اگر دانشگاهها پول حلال دريافت كنند و در مسير صحيح گسترش آموزش عالي هزينه كند مناسب خواهد بود؟
وزير علوم تصريح كرد: مطالب فوق را به صورت فرض مطرح كردم و بايد توجه داشت كه آيا مشكل دارد كه پول حلالي گرفته شود تا در مسير صحيح هزينه شود؟
وي با طرح اين سؤال كه: "آيا مصوبه جذب دانشجويان پولي در دانشگاههاي دولتي اين روند را دارد؟ " خاطرنشان كرد: اگر اين مصوبه به بنده ابلاغ شود حتما بدانيد كه تفاوتي بين فردي كه از مسير رقابت علمي وارد دانشگاه شده با فردي كه از مسير پرداخت پول وارد دانشگاه شده تفاوت قائل خواهم شد.
* اگر مجبور به اجراي اين قانون شويم نگاههمان اين خواهد بود كه عدالت حاكم باشد
دانشجو تاكيد كرد: اگر نگاه ما را به عنوان اجرا كننده اين مصوبه بخواهيد بايد اعلام كنم كه حتما كلاسهاي درس اين 2 قشر را جدا برگزار ميكنيم و اين امري بديهي است.
وزير علوم با بيان اينكه فرض كنيد دانشجويان در كلاس 15 و 20 نفر حضور دارند و رتبههاي هزار و هزار و 500 و حتي 2 هزار و 2 هزار و پانصد كنكور در اين كلاس حضور دارند، ادامه داد: مطمئنا اساتيد در تدريس اين دانشجويان گيج خواهند شد و نميداند در چه سطحي تدريس كنند.
وي افزود: در دورهاي دستگاههاي اجرايي قراردادي را با دانشگاههاي دولتي ميبستند تا نفرات اين دستگاه تحصيل كرده و مدارك معادل به آنان داده شود كه جلوي اين اقدام گرفته شد و اكنون اگر اين افراد بخواهند در رتبههاي بالاتر تحصيل كنند بايد آزمون ورودي دهند كه سازمان سنجش نيز چندي پيش اين آزمون را برگزار كرد.
دانشجو تاكيد كرد: اگر اين قانون به طول كامل تصويب شود و مجبور به اجراي آن شويم حتما نگاهمان اين خواهد بود كه عدالت حاكم باشد.
* مدرك تحصيلي جواني كه با رقابت علمي وارد دانشگاه شود با جواني كه به صورت پولي وارد شده يكي نيست
وي افزود: نگاه ما در آموزش عالي اين نيست كه جواني كه با رقابت علمي وارد دانشگاه شود با جواني كه به صورت پولي وارد دانشگاه شده در يك كلاس و يك جا تحصيل كند و مدارك تحصيليشان يكي باشد.
وزير علوم در پاسخ به اين سؤال كه: "آيا نياز بود دانشجويان پولي وارد دانشگاههاي دولتي شوند؟ " تصريح كرد: اگر بتوانيم شرايطي را فراهم كنيم تا عدالتي را كه مد نظر است پيدا كنيم مطلوب خواهد بود و اگر بهعهده من باشد اين 2 قشر از دانشجويان را از يكديگر جدا ميكنم.
* دانشجويان اگر نقد و اعتراضي نسبت به اين مصوبه دارند آن را منطقي مطرح كنند
وي افزود: اگر اين دانشجوي پولي بخواهد درس بخواند و تصميم داشته باشد كه استادي كه سوابق بالاي تحصيلي دارد به وي درس دهد تا به رشد علمي برسد و از سوي ديگر از نظر مالي نيز بتواند دانشگاه خود را كمك كند، مشكلي ايجاد ميكند؟
دانشجو تاكيد كرد: در پاسخ به اين سؤال من هم ترديد دارم كه اين مصوبه اجرايي شود يا خير و آيا ميتوانيم كلاسهاي مجاز براي دانشجويان رقابتي و پولي برگزار كنيم؟ آيا امكانات اجازه خواهد داد كه كلاسهاي مجاز برگزار شود؟
وزير علوم خاطرنشان كرد: در اين خصوص ميتوان شرايطي را طرح كرد كه اگر مثلا فقط 2 نفر دانشجوي پولي ثبتنام كردند كلاسي تشكيل نشود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود تصريح كرد: دغدغه شما دانشجويان در خصوص جذب دانشجويان پولي در دانشگاههاي دولتي دغدغهاي بهجا و بهحق است و بايد عدالت نسبي در اين خصوص رعايت شود و من به دنبال اين هستم كه به عنوان خدمتگزار شما در وسع خودم دغدغه شما دانشجويان را برطرف كنم.
وزير علوم در ادامه گفت: راهكار ديگر در خصوص اين مصوبه اين است كه بهطور مثال دانشگاه امام خميني(ره) قزوين دانشكده تاسيس كنند تا دانشجويان پولي در محيطي مجزا به تحصيل بپردازند.
دانشجو افزود: دانشگاهي در انگلستان وجود دارد كه دانشجويان دولتي و پولي جذب ميكند و از دانشجويان پولي حدود 15 هزار پوند شهريه دريافت ميكند اما از نظر برخورد با دانشجويان دولتي متفاوت با آنان برخورد ميشود.
* در حال فكر كردن هستيم
وي با اشاره به اينكه ما نسبت به اين مصوبه تفكراتي داشتهايم و در حال فكر كردن هستيم خاطرنشان كرد: شما دانشجويان اگر نقد و اعتراضي نسبت به اين مصوب داريد منطقي مطرح كنيد تا دشمن نتواند از آن سوء استفاده كند و بيبيسي فارسي، صداي آمريكا و سايتهاي ضدانقلاب از اين اعتراضات سوء استفاده نكنند.
دانشجو افزود: طبق فرمايش مقام معظم رهبري شما دانشجويان بايد مرز خود را به صورت شفاف با جريانهاي معاند اعلام كنيد و تاكيد كنيد كه از سر دلسوزي با اين مصوبه مخالفت ميكنيد و از سر عشق به انقلاب به اين موضوع نقد داريد.
وزير علوم تصريح كرد: سايتهاي ضدانقلاب اگر در اين خصوص مخالفت ميكنند به لحاظ عشق به انقلاب نيست و تنها ميخواهند از آب گلآلوده ماهي بگيرند.
وي در پايان خاطرنشان كرد: اگر اين طرح با روح قانون مخالف باشد قطعا مرجع قانون اساسي اين مصوبه را بازگشت خواهد داد.