پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / کنکور          18 خرداد 1401 - 08 June 2022


رئیس سازمان سنجش با تشریح مصوبه کنکوری و تغییرات کنکور از سال ۱۴۰۲ گفت: از سال ۱۴۰۲ زیرگروه ها و دروس عمومی حذف می شوند و کنکور سالی دوبار برگزار می شود و سوابق تحصیلی تاثیر قطعی دارند.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرنگار مهر، دکتر عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفتگوی ویژه خبری گفت: کنکور یک مقوله‌ای است که از سال ۸۴ قانون به آن ورود کرد و قانون به نام حذف کنکور مطرح شد. پس از آن قانون سال ۹۵ و اکنون هم قانون ۱۴۰۱ برای کنکور مصوب شد. تمام این قوانینی که تصویب شده است همه بر توانایی آموزش و پرورش متکی است که بتواند آزمون‌های استاندارد و سراسری برگزار کند.

وی گفت: چیزی که به عنوان معدل گفته می‌شود نکته درستی نیست و نیاز است که توضیح داده شود. ما در سال ۱۴۰۲ تحولات اساسی خود را شروع خواهیم کرد.

دروس عمومی از کنکور حذف و به سوابق تحصیلی منتقل خواهد شد

پورعباس خاطرنشان کرد: اولاً دروس عمومی از کنکور حذف خواهد شد و به سوابق تحصیلی منتقل خواهد شد. در طول سال‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۵ اعمال می‌شود. ازمون اختصاصی شامل دروس اختصاصی ۵ گروه آموزشی است دوبار در سال برگزار می‌شود و دو سال اعتبار دارد. بنابراین بودجه بندی آزمون اختصاصی هم تغییر خواهد کرد. پذیرش دانشجو به دو شکل خواهد بود. یک پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی که با معدل معمول داوطلب پذیرش صورت می‌گیرد که چیزی حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد ظرفیت پذیرش را در برمی گیرد.

وی افزود: دیگری پذیرش بر اساس آزمون و سوابق تحصیلی استاندارد است که از سال ۱۴۰۲ شروع می‌شود. این پذیرش بر مبنای ۴۰ درصد سابقه تحصیلی سال دوازهم بر مبنای ۱۰ درسی که به شکل استاندارد کشوری آزمون آن برگزار می‌شود و دارای ضرایب خاص خودشان را دارند و ۶۰ درصد هم نمره آزمون سراسری است.

هر داوطلب می‌تواند دو نوبت در آزمون تخصصی شرکت کند

رئیس سازمان سنجش افزود: هر داوطلب می‌تواند دو نوبت در آزمون تخصصی شرکت کند. به طور طبیعی نمره‌ای که از آزمون می‌گیرد با نمره سوابق تحصیلی ترکیب می‌شود، نمره کل ساخته می‌شود، آن نمره کل ملاک پذیرش است و نمره بالاتر مورد قبول است. آزمون‌های دوبار در سال یکی قبل از عید و یکی بعد از عید برگزار می‌شود.

وی درباره نحوه تأثیر سوابق تحصیلی گفت: تأثیر مثبت سوابق تحصیلی به این معنی است که اگر داوطلبی نمره کنکورش خوب بود، معدل نتواند نمره اش را کم کند، اما اگر معدل خوب بود معدل می‌تواند نمره اش را بالاتر ببرد.

نمره کنکور داوطلبان تحت تأثیر سوابق تحصیلی بالا یا پایین می‌رود

پورعباس گفت: در سال آتی یعنی ۱۴۰۲ ما به عنوان مجری این موضوع را قید خواهیم کرد که نمره کنکور آنها تحت تأثیر سوابق تحصیلی بالا یا پایین می‌رود. یعنی اگر سوابق تحصیلی خوب باشد با نمره کنکور تجمیع می‌شود و اثر قطعی دارد و بالا می‌رود اما اگر سوابق تحصیلی خوب نباشد، نمره کل پایین می‌آید. هر دو جنبه اش وجود دارد.

وی اضافه کرد: سوابق تحصیلی و نمره آزمون، نمره کل کنکور را می‌سازد این نمره کل می‌تواند با تأثیر بالا شانس قبولی داوطلب را بیشتر کند و با تأثیر پایین، شانس قبولی را کمتر کند. داوطلبان باید توجه داشته باشند هم به سوابق تحصیلی و هم به نمره آزمون باید توجه کنند.

معاون وزیر علوم درباره تعریف حد نصاب نمره برای برخی از دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در چهار رشته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی از طریق سنجش دانشجو می‌پذیرد اما پذیرش دانشجو در سایر رشته‌ها در اختیار دانشگاه آزاد است. بنابراین به جز دانشگاه آزاد، دانشگاه‌های دولتی و غیرانتفاعی ممکن است به امتیاز پذیرش دانشجو دست پیدا کنند اما فعلاً پذیرش به صورت متمرکز است.

در سال آینده ۱۴۰۲ زیرگروه‌ها حذف می‌شود و این تغییر بزرگی محسوب می‌شود

وی گفت: در سال آینده ۱۴۰۲ زیرگروه‌ها حذف می‌شود و این تغییر بزرگی محسوب می‌شود. فقط یک گروه داریم و افراد بر مبنای یک نمره انتخاب رشته می‌کنند و داوطلبان باید از این موضوع آگاه باشند. بودجه بندی و وزن دهی تمامی دروس کنکور در حوزه تخصصی و تمامی دروس آموزش و پرورش عوض می‌شود. البته این بودجه بندی ها باید تصویب شورای سنجش و پذیرش برسد.

سازمان سنجش در خردادماه درباره کنکور ۱۴۰۲ اطلاع رسانی می‌کند

پورعباس اظهار داشت: به سازمان سنجش تکلیف کرده اند که تا شهریورماه اطلاع رسانی صورت گیرد اما تلاش می‌کنیم در خردادماه اطلاع رسانی صورت بگیرد. باید واقع بینانه با موضوع برخورد کرد و داوطلب باید زودتر بتواند خودش را با تغییرات ۱۴۰۲ تطبیق دهد که دچار مشکل نشود.

پیش بینی ما این است که سالی ۶ بار آزمون را برگزار کنیم

وی درباره زمان اعتبار آزمون اختصاصی گفت: در سال ۱۴۰۳ آزمون سراسری به صورت الکترونیک و بدون کاغذ برگزار می‌کنیم. پیش بینی ما این است که سالی ۶ بار آزمون را برگزار کنیم. داوطلب می‌تواند در ۶ آزمون شرکت کند و به دو آزمون رسمیت ببخشد. آزمون‌های استاندارد کشوری هستند که در چارچوب سازمان سنجش برگزار می‌شود. ۴ آزمون دیگر آزمایشی محسوب می‌شوند. داوطلب می‌تواند در چند آزمون که می‌خواهد شرکت کند و محدودیتی ندارد. تا زمانی که به نقطه مطلوب خود برسد می‌تواند آزمون‌ها را ادامه بدهد.

رئیس سازمان سنجش درباره شرایط کرونایی و افت تحصیلی داوطلبان کنکور گفت: آزمون سراسری یک مسابقه است و آزمون معیار نیست که به فرد بگوییم باید این حدنصاب را بیاورد. شرایط برای همه یکسان است، اگر افت تحصیلی رخ داده برای همه یکسان است و اگر تقویت تحصیلی رخ داده نیز برای همه یکسان است. این گونه مشکلات تأثیر چندانی در کنکور ندارد.

باید مراقبت کرد که مؤسسات کنکوری از کنکور سراسری به آزمون‌های آموزش و پرورش منتقل نشود

وی درباره نقش مؤسسات کنکوری پس از تغییرات کنکور سراسری گفت: باید مراقبت کرد که مؤسسات کنکوری از کنکور سراسری به آزمون‌های آموزش و پرورش منتقل نشود. یعنی فعالیت این مؤسسات به احتمال زیاد به سمت آموزش و پرورش منتقل می‌شود.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین کنکور

خبرنامه - شبکه های اجتماعی