پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / کارشناسی ارشد          28 خرداد 1391 - 17 June 2012


کوتاه شدن دوره کارشناسی ارشد


به گزارش شنیده ها و به نقل از ، تهران‌امروز نوشت: حسین نادری‌منش معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری در گفت‌و‌گو با تهران امروز اعلام کرد که امکان سه ساله شدن طول دوره لیسانس در ایران وجود ندارد. او با اعلام اینکه این نظر کمیته‌های تخصصی و برنامه‌یزی در وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری است، آب پاکی را – لااقل تا پایان دولت دهم – بر روی دست همه دولتمردان و دانشگاهیانی که کاهش طول دوره لیسانس را به نفع نظام دانشگاهی و علمی‌کشور می‌دانند، ریخت.

آقای دکتر نادری‌منش؛ تا کنون چندین بار موضوع کاهش طول دوره لیسانس مطرح شده اما مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری یا گفته‌اند این موضوع در دستور کار نیست و یا اینکه عنوان کرده‌اند موضوع باید بررسی کارشناسی شود. پاسخ مشخصی در این زمینه دارید؟

طول دوره لیسانس به عوامل متعددی از جمله تعداد واحدهای درسی که دانشجویان مقطع لیسانس می‌گذرانند بستگی دارد. بر اساس ارزیابی‌های مختلفی که انجام داده‌ایم به نظر نمی‌آید معضل ما با ۳ یا ۳/۵ ساله تمام شدن مقطع کارشناسی بتواند حل شود. در ایران با توجه به اینکه سقف تعداد واحدهای درسی در مقطع کارشناسی برابر ۱۴۰ واحد است، به نظر می‌رسد تعداد واحدها هم زیاد نیست.

بحث کاهش طول دوره لیسانس تا کنون دو، سه بار هم در کشور مطرح شده است اما جمع‌بندی کار کارشناسی کمیته‌های تخصصی و برنامه‌ریزی در وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری این است که مدت زمان چهار ساله برای گذراندن مقطع کارشناسی لازم است و طول چهار ساله مقطع لیسانس به عنوان یک چالش برای‌مان مطرح نیست وحتی در برنامه‌ریزی‌های جدید سرفصل‌های دروس مقطع لیسانس هم طوری برنامه‌ریزی نشده که طول دوره لیسانس بخواهد سه ساله شود.

اخباری از وزارت علوم به گوش می‌رسد که در دولت دهم بررسی‌ها برای کاهش طول دوره کارشناسی ارشد جدی‌تر است. اگر این موضوع صحت دارد، کیفیت این تصمیم را تشریح کنید.

دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های مختلف دنیا یک‌سال و در نهایت دو سال است اما در کشور ما این دوره ۲ تا ۳ سال است که با کاهش این دوره، ظرفیت بیشتری برای دانشجویان فراهم می‌شود، در واقع این دوره در کشور ما قدری طولانی است که باید زمان آن کمتر شود. کاهش دوره کارشناسی ارشد در آیین‌نامه آموزشی دانشگاه‌های کشور در حال بررسی است. نگاه‌مان این است که طول دوره کارشناسی ارشد باید کم شود البته نه با تأثیر منفی بر کیفیت دوره.

سند تحول آموزش عالی که دولت دهم نسبت به تدوین آن اقدام کرد و آمایش آموزش عالی را مبنای کار قرار داد به کجا رسید؟ آیا تا قبل از به پایان رسیدن دولت دهم این سند ابلاغ و به مرحله اجرا خواهد رسید؟

سند تحول آموزش عالی در حال نهایی شدن است. البته بخش کلان این سند در وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری نهایی شده و بخشی هم مربوط به هر استان است که باید تکمیل شود. البته ممکن است لازم باشد این سند در برخی شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مطرح شود.

سند تحول آموزش عالی مبتنی بر آمایش آموزش عالی است یعنی تحول آموزش عالی کشور بر اساس نیازهای استان‌ها و مناطق کشور صورت می‌گیرد. همچنین بر اساس نیازهای هر منطقه ممکن است رشته‌ای به آموزش عالی آن منطقه اضافه یا اینکه حذف شود.

بر اساس این طرح، وضعیت موجود کشور ارزیابی می‌شود و برای همین منظور کارگروه ملی تشکیل شده است و دانشگاه مادر هر استان مسئول کارگروه استانی شد. این کارگروه شامل خود دانشگاه مادر است که با همکاری استانداری، نمایندگان و بخش‌های غیردولتی نیازهای آینده استان را بررسی می‌کنند و وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری دیگر برای این استان در جهت افزایش رشته‌هایی که نیاز آینده این استان باشند مجوز صادر می‌کند.

به عنوان مثال در دانشگاه هرمزگان تا سال ۸۵ فقط یک رشته دکترا داشتیم ولی الان این تعداد به بیش از ۱۷ رشته رسیده است و در کارشناسی ارشد امروز ۶۰ رشته مختلف در دانشگاه هرمزگان دایر است بنابراین توسعه بر این اساس یکی از مزیت‌های بحث آمایش است. در فرآیندی که شکل دادیم به عنوان مثال به دانشگاه‌هایی که کمتر رشد کرده بودند بیشتر رسیدگی کردیم. مانند دانشگاه‌های استان‌های همدان ، بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان و… به همین ترتیب رشدهای قابل توجهی در زمینه توسعه تحصیلات تکمیلی شکل گرفت.




تگ ها کارشناسی ارشد دانشگاه

پر بازدیدترین کارشناسی ارشد

خبرنامه - شبکه های اجتماعی