آخرين تغييرات پذيرش دانشجوي کارشناسی ارشد و دكتري88
قائم مقام معاونت آموزشي وزارت علوم: پذيرش دانشجوي«دكتراي پژوهشي» و«كارشناسي ارشد آموزشي» از امسال عملياتي ميشود
قائم مقام معاونت آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با اعلام آخرين جزييات پذيرش دانشجوي كارشناسي ارشد به روش جديد، گفت: امسال به دو شيوه آموزش محور و آموزش و پژوهش (روش فعلي) دانشجوي كارشناسي ارشد پذيرش ميشود و اين دو شيوه امسال در 14 دانشگاه كشور اجرايي ميشود.
دكتر رضا عامري در گفتوگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: اين دو شيوه امسال علاوه بر اجرا در 10 دانشگاه برتر كشور شامل دانشگاههاي تربيت مدرس، تهران، شهيد بهشتي، شيراز، صنعتي اصفهان، صنعتي اميركبير، صنعتي شريف، علم و صنعت ايران، فردوسي مشهد و دانشگاه تبريز همچنين در 4 دانشگاه اصفهان، تربيت معلم، علامه طباطبايي و خواجه نصير نيز اجرايي ميشود.
وي در خصوص ظرفيت دورههاي كارشناسي ارشد امسال با بيان اينكه پيش بيني ما افزايش حداقل20 درصدي ظرفيت پذيرش دانشجو در آزمون كارشناسي ارشد نسبت به سال گذشته است، تصريح كرد: ولي براي اعلام ظرفيت دقيق بايد منتظر ماند تا مشخص شود كه 14 دانشگاه ذكر شده در چه رشتههايي پذيرش دانشجو به شيوه جديد يعني آموزش محور خواهند داشت.
وي افزود: در حال حاضر پذيرش دانشجو در مقطع كارشناسي ارشد در كشور ما تنها بر پايه شيوه آموزشي و پژوهشي در قالب كلاس درس و پاياننامه است، اما در دانشگاههاي بزرگ اين امكان وجود دارد تا با اجراي شيوه پژوهش محور دانشجويان توانمند و مستعد بتوانند به جاي پاياننامه درسهاي تخصصي را بگذارنند.
عامري با بيان اينكه شيوههاي جديد پذيرش دانشجو در مقطع كارشناسي ارشد كه بدون ارائه پايان نامه انجام ميشود، براي افزايش تعداد دانشجو انعطاف بيشتري دارد، تصريح كرد: نحوه پذيرش دانشجو در اين شيوه يا بر اساس انتخاب كد رشته جداگانه توسط خود دانشجو و يا بر اساس تشخيص شوراي تحصيلات تكميلي و هدايت دانشجويان به يكي از اين دو شيوه انجام ميشود.
قائم مقام معاون آموزشي وزارت علوم با بيان اينكه لزوما در تمامي رشتهها دانشجويان كارشناسي ارشد در توليد علم شركت ندارند و هر پاياننامه منجر به ارائه يك مقاله نميشود، گفت: در حال حاضر 180 هزار دانشجوي كارشناسي ارشد داريم اما به اندازه نيمي از اين ميزان توليد مقاله نداريم؛ پس ترجيح ما اين است كه در جايي كه اين امكان وجود ندارد تا دانشجو يك پايان نامه خوب و با كيفيت را ارائه كند، يك درس تخصصي موفق را بگذراند.
وي ادامه داد: برخي از رشتهها ماهيت تئوري دارند و اين شيوه يك تنوع بخشي است كه در نظامهاي آموزشي خيلي پيشرفته دنيا هم وجود دارد. ممكن است درسي كه دانشجو ميگذراند در قالب پروژهاي باشد كه يك مساله صنعت را حل ميكند و كاربردي باشد؛ در واقع در اين شيوه دانشجو اين آزادي عمل را دارد و هيچ اجباري براي انتخاب شيوههاي آموزشي در مقطع كارشناسي ارشد وجود ندارد.
جزييات پذيرش دانشجوي دكترا در سال88؛
پذيرش دانشجوي دكتراي پيوسته از سال 89 عملياتي ميشود
وي همچنين خاطرنشان كرد: در مقطع دكترا نيز امسال به دو شيوه پژوهشي و آموزشي و پژوهشي پذيرش دانشجو صورت خواهد گرفت. شيوه دكتراي پژوهشي علاوه بر برخي دانشگاههاي مشخص در تعدادي از مراكز پژوهشي نيز اجرايي ميشود .
وي همچنين در خصوص وضعيت آييننامه پذيرش دانشجوي دوره دكتراي پيوسته نيز گفت: اين موضوع در دست بررسي است و هنوز آييننامهاي در اين زمينه تدوين نشده است.
دكتر عامري در خاتمه خاطر نشان كرد: در صورت تدوين آييننامه بحث پذيرش دانشجوي دكتراي پيوسته از سال 89 عملياتي ميشود