پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی          12 اسفند 1389 - 03 March 2011

معاون آموزشي وزارت بهداشت درباره اعتراض داوطلبان کنکور ارشد پزشکي درباره الزام به گذراندن طرح براي گروهي از فارغ التحصيل علوم پزشکي پيش از ادامه تحصيل گفت: طرح يک موضوع قانوني و نياز کشور است. وزارت بهداشت هم تشخيص داده است که اين نياز کشور واجب تر از ادامه تحصيل است.
طرح يک جنبه قانوني دارد و انجام طرح بر اساس مصوبات مجلس شوراي اسلامي بوده است
دکتر محمدعلي محققي در گفتگو با خبرنگار مهر با تشريح اين موضوع گفت: طرح يک جنبه قانوني دارد و انجام طرح بر اساس مصوبات مجلس شوراي اسلامي بوده است. اما پس از تامين نيازها در برخي از رشته ها، خدمات طرح در آن رشته يا لغو شده و يا شرايط آن آسان تر شده است.
وي افزود: اما در رشته هايي که مشمول خدمات طرح هستند، انجام طرح يک تکليف قانوني بوده و ضرورت دارد. بحث ادامه تحصيل مي تواند پس از طرح انجام شود و يا در زماني انجام شود که سازمان متولي طرح نيروي انساني اعلام کند که در حال حاضر اولويت وجود ندارد، نيازي به آن رشته ها نيست و مانعي وجود ندارد که جمعي از افرادي که مشمول طرح هستند قبل از انجام طرح به ادامه تحصيل بروند.
موضوع تکليف قانوني است همه بايد براي انجام تکليف قانوني همراه باشند
محققي خاطرنشان کرد: نبايد به آنچه که مطرح و باعث نگراني شده به صورت غير واقعي نگريسته شود. اگر موضوع تکليف قانوني است همه بايد براي انجام تکليف قانوني همراه باشند. در بحث ادامه تحصيل هم هميشه تلاش کرده ايم که هر زمان مقدور باشد و خدشه اي به ساير موضوعات وارد نشود، ادامه تحصيل را تسهيل کنيم و در اين مورد هم تلاش خواهيم کرد.
تلاش ما اين است که امکان شرکت طيف وسيع تري از داوطلبان را در آزمون کارشناسي ارشد فراهم کنيم
وي با اشاره به تلاش براي افزايش ظرفيت در آزمون کارشناسي ارشد اظهار داشت: تلاش ما اين است که امکان شرکت طيف وسيع تري از داوطلبان را در آزمونهايي از جمله آزمون کارشناسي ارشد فراهم کنيم و ميان آنهايي که در آزمون شرکت مي کنند امکان قبول شدن طيف وسيع تري را با افزايش ظرفيتها، ايجاد رشته هاي جديد، حمايت از برنامه هاي آموزشي فراهم کنيم.
معاون وزير بهداشت يادآور شد: اما آنهايي که قانوناً مشمول طرح هستند، يکسال ديرتر يا زودتر در آزمون شرکت کنند خيلي تاثير ماهوي ندارد و در نهايت اگر تلاش کنند و بتوانند حدنصاب را کسب کنند مي توانند در آزمون موفق شوند.
وي با تاکيد بر اين نکته که مدت زمان طرح براي همه رشته هاي مشمول طرح يکسان است، گفت: مدت زمان طرح براي همه رشته هاي مشمول طرح يکسان است و از نظر زمان با هم متفاوت نيست و اگر در مناطق محروم انجام شود بسته به ضرايب مناطق محروم کوتاه تر هم مي شود. البته اگر سازمان متولي طرح نيروي انساني اعلام کند که همه افرادي که اين گروه قبل از اينکه طرح خود را بگذرانند مي توانند در آزمون شرکت کنند، از نظر حوزه آموزش اين موضوع قابل قبول است و ما تلاش مي کنيم که داوطلبان بتوانند شرکت کنند.
اما آنهايي که قانوناً مشمول طرح هستند، يکسال ديرتر يا زودتر در آزمون شرکت کنند خيلي تاثير ماهوي ندارد و در نهايت اگر تلاش کنند و بتوانند حدنصاب را کسب کنند مي توانند در آزمون موفق شوند.
معاون وزير بهداشت 
محققي اظهار داشت: اما به نظر مي رسد مسائلي که مطرح شده يک مقداري بزرگ نمايي شده و مسائل به اين شکل نبوده است. رويکرد وزارت بهداشت تسهيل بوده و در برابر مصوبات قانوني هم مخصوصاً آنجا که نياز مناطق محروم مطرح است، فرقي ميان دوره هاي کارشناسي ارشد، کارشناسي يا دکتري حرفه اي وجود ندارد.
مدت زمان طرح خدمات قانوني براي همه يکسان است
وي با عنوان مثال درباره طرح خدمات قانوني در حوزه پزشکي عمومي و تخصصي گفت: حتي در دوره پزشکي عمومي براي شرکت در آزمون دستياري، آنهايي که مشمول طرح هستند نمي توانند در آزمون شرکت کنند مگر افراد متاهل آن نيز بر اساس قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي. همچنين اين موضوع براي متخصصان هم به همين شيوه است و افرادي که رتبه هم کسب کنند در صورت اينکه مشمول طرح باشند امکان ادامه تحصيل را ندارند. امسال هم به دليل اينکه سازمان متولي نيروي انساني يعني معاونت درمان پاسخگوي نياز سلامت است و اعلام کرد که نياز به فوق تخصصي نيست و نياز اصلي تخصصي است و تنها با يک عده محدودي که رتبه اول را داشتند موافقت کرد که قبل از انجام طرح در آزمون شرکت کند.
معاون آموزشي وزارت بهداشت گفت: ما تلاش مان اين است که افرادي که مي توانند در آزمون ها شرکت کنند، افزايش پيدا کند اما به هر حال نمي توانيم در برابر حق قانوني نهادي که پاسخگوي نياز سلامتي مردم است، مخالفت کنيم. من فکر مي کنم همه اين موضوع را بپذيرند و تابع قانون باشند. رويکرد قانون تسهيل است و رويکردش اين است که در مواردي که اختلالي در خدمت رساني به ويژه در مناطق محروم ايجاد نمي کند امکان ادامه تحصيل هم فراهم شود.
اگر نهاد متولي تشخيص دهد که ادامه تحصيل افراد اختلالي ايجاد نمي کند اين موضوع را به طور کلي اعلام مي کند
وي درباره اعتراض داوطلبان نسبت به نحوه اعلام اين تغيير به مهر گفت: اگر نهاد متولي تشخيص دهد که ادامه تحصيل افراد چه يک نفر چه يک مجموعه، اختلالي ايجاد نمي کند اين موضوع را به طور کلي اعلام مي کند و يا کميسيوني که در اين زمينه فعاليت مي کند در اين باره اعلام نظر مي کند. همان گونه که در يک دوره زماني تشخيص داد که ضرورت انجام طرح خدمات قانوني براي گروهي از فارغ التحصيلان از جمله مامايي وجود ندارد و اين موضوع را لغو کرد.
محققي گفت: در همان فضايي که تقدم مقررات و قوانين در جهت رفع نيازهاي مناطق محروم و در جهت اختيارات متوليان نهادهاي قانوني انجام مي گيرد، معاونت آموزشي هم هر زمان اين اختيارات را پيدا کرد در اين زمينه کار مي کند.
اختيارات قانوني را کسي نمي تواند نقض کند/ اعتراض دانشجويان موجه نيست
وي درباره احتمال تغيير اين تصميم در آزمون کارشناسي ارشد به مهر گفت: بررسي تصميمات اشکال ندارد اما اختيارات قانوني را کسي نمي تواند نقض کند. اگر متولياني که بايد طرح خدمات قانوني را اداره کنند و به مردم و نظام سلامت پاسخگو باشند تصميمي بر اساس راي خود بگيرند، اين تصميم باطل است اما اگر بر اساس اختيارات قانوني بوده، اعتراض دانشجويان موجه نيست.
معاون وزير بهداشت تاکيد کرد: موجود بودن يا نبودن کارشناسي ارشد در يک رشته ارتباطي با طرح خدمات قانوني پزشکان و پيراپزشکان ندارد. طرح يک مطلب قانوني است و مقدم بر ادامه تحصيل است.
وي يادآور شد: کارشناسي رشته فوريت هاي پزشکي نيز در آينده نزديک راه اندازي مي شود. در مورد رشته هاي ديگري از جمله هوشبري، اتاق عمل، علوم آزمايشگاهي يا هر رشته اي که در آن رشته، دوره مستقيم کارشناسي ارشد وجود ندارد، معمولاً تلاش مي شود در ساير رشته ها با افزايش ظرفيت امکان ورود اين قبيل از دانش آموختگان را داشته باشند.
موجود بودن يا نبودن کارشناسي ارشد در يک رشته ارتباطي با طرح خدمات قانوني پزشکان و پيراپزشکان ندارد. طرح يک مطلب قانوني است و مقدم بر ادامه تحصيل است
معاون آموزشي وزارت بهداشت
محققي در پاسخ به اين موضوع که بند ج دفترچه کنکور ارشد درباره رشته هاي پرستاري، اتاق عمل، هوشبري، راديولوژي، علوم آزمايشگاهي، فوريتهاي پزشکي، پرستاري دندانپزشکي و بهداشت دهان صراحتاً اعلام کرده است که اين افراد بايد يا طرح بروند و يا در رشته هاي خود ادامه تحصيل دهند تاکيد کرد: دقيقاً همين طور است اما اين موضوع نکته جديدي نيست و پيش از اين هم همينطور بود.
ضرورت انجام طرح پيش از ادامه تحصيل پيش از اين هم وجود داشته و اعمال مي شده است
وي افزود: اين موضوع پيش از اين هم وجود داشته و اعمال مي شده است. در سالهاي قبل هم وجود داشته اما امسال تصريح شده است. منتها امسال، سالهاي قبل و يا حتي در سالهاي آينده اگر در يک بخشي يا جمعي از افراد اين نياز مرتفع شده باشد و يا قبل از اتمام طرح مرتفع شود به تشخيص وزارت بهداشت اين افراد مي توانند ورود پيدا کنند.
وي گفت: سالهاي قبل ابعاد کارشناسي ارشد و دکتري تخصصي با توجه به ظرفيت موجود، محدود بوده است. اکنون که داوطلب بيشتر شده اين موضوع اين طور عنوان شده است. اين موضوع پيش از اين در دوره هاي تخصصي و فوق تخصصي پزشکي باليني هم اعمال شده است.

پر بازدیدترین پزشکی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی