پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی          11 تیر 1392 - 02 July 2013


ابهامات پذیرش دانشجو در دانشگاه پزشکی ایران و  2 نامه ارسالی به سازمان سنجش در مخالفت با دانشگاه

با گذشت بیش از دو ماه از احیای دوباره دانشگاه علوم پزشکی ایران، اما مشکلات این دانشگاه همچنان پا برجاست و در آستانه سال جدید تحصیلی و انتخاب رشته کنکور، نحوه پذیرش دانشجو در این دانشگاه با معضلات و اختلاف نظرهایی روبرو شده است.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از مهر، 8 آبان ماه 89 شب ناگواری برای استادان، کارکنان و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران بود. دانشگاهیان ناگهان با مصوبه ای مواجه شده بودند که بیش از سه دهه فعالیت علمی، پزشکی و درمانی دانشگاه را در دو دانشگاه دیگر  ادغام کرده بود. اما پس از عزل وزیر بهداشت دولت دهم، وزیر بهداشت جدید که در آخرین روزهای سال 91 توانست رای اعتماد کسب کند، مصوبه جنجالی را ملغی کرد و پس از دو سال و پنج ماه بار دیگر حکم به احیای دانشگاه علوم پزشکی ایران داد.

دانشگاه علوم پزشکی ایران در زمان پیش از ادغام دارای بیش از 6 هزار دانشجو و 731 هیات  علمی و 7 دانشکده پزشکی، علوم پایه، علوم توانبخشی، پرستاری و مامایی، بهداشت، مدیریت و اطلاع ‌رسانی‌ پزشکی و پیراپزشکی داشت و 10 بیمارستان آموزشی، 16 بیمارستان درمانی، 7 مرکز بهداشت و درمان و 7 مرکز تحقیقاتی بود.

این دانشگاه به گفته دکتر مرضیه وحیددستجردی وزیر وقت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای اجرای تصمیمات دولت مبنی بر خروج دستگاههای اجرایی از استان تهران و کوچک کردن دولت و  ابلاغ مصوبه شماره 677/110 معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور و پس از آن مصوبه شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی در دو دانشگاه دیگر مستقر در تهران ادغام شد.

در آن زمان این اقدام با اعتراضات بسیار گسترده ای مواجه شد و اعضای هیات علمی و دانشجویان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ایران به این موضوع اعتراض کردند و آن را نپذیرفتند اما در نهایت با وجود اینکه اعتراضات به مجلس شورای اسلامی کشیده شد و وزیر بهداشت به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس فراخوانده شد، دکتر دستجردی وزیر وقت بهداشت اعلام کرد این موضوع در راستای دستور ریاست جمهوری و اجرای مصوبات کارگروه انتقال دستگاههای اجرایی از تهران انجام گرفته است.

در همین زمان تنی چند از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران که انحلال دانشگاه را غیرقانونی می دانستند به دیوان عدالت اداری شکایت کردند اما دیوان در 11 دی ماه 91 یعنی چند روز پس از عزل دکتر دستجردی از وزارت بهداشت، در حکم خود یادآور شد که امکان ابطال مصوبه شورای گسترش وزارت بهداشت مبنی بر انحلال دانشگاه ایران وجود ندارد.

در سال 89 پس از اتفاقات انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران، بر اساس تصمیم وزارت بهداشت مقرر شد دانشجویان این دانشگاه در دانشکده های خود اما با عنوان دانشگاه علوم پزشکی تهران به تحصیل ادامه دادند و آنها نیز به این شیوه خو گرفتند تا اینکه ناگهان خود را در برابر مصوبه جدید احیا دیدند.

دکتر محمدحسن طریقت منفرد دومین وزیر بهداشت دولت دهم پس از عزل دستجردی در نیمه شب بهاری 18 فروردین ماه اعلام کرد که ما به اعتراض اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران سابق رسیدگی کردیم و بر اساس مصوبه شورای گسترش وزارت بهداشت این دانشگاه به شکل سابق خود بر می گردد. در این میان اعلام شد که دانشجویانی که از طریق کنکور سراسری و با یک کد مشترک وارد شده اند حق انتخاب محل تحصیل را دارند.

تاکید وزارت بهداشت مبنی بر ایجاد کد رشته دانشگاه ایران در تمامی آزمون ها

دکتر بهرام عین اللهی معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز یادآور شد از این پس برای دانشگاه علوم پزشکی ایران در تمام آزمونها کد رشته محل تعریف می شود.

وی به مهر گفت: در آزمون سراسری کنکور سال آینده و همچنین در آزمون دستیاری پزشکی تخصصی که در اردیبهشت 92 برگزار می شود و همچنین سایر آزمون های گروه علوم پزشکی که توسط مرکز سنجش پزشکی وزارت بهداشت برگزار می شود از این پس کد رشته محلی به نام دانشگاه علوم پزشکی ایران وجود خواهد داشت تا دانشجویان متقاضی بتوانند تحصیل در این دانشگاه را انتخاب کنند.

عین اللهی یادآور شد: نگرانی برخی از دانشجویان علوم پزشکی که در دو سال اخیر، یعنی پس از ادغام دو دانشگاه علوم پزشکی ایران و تهران  وارد دانشگاه علوم پزشکی تهران شده اند، بی مورد است و این دانشجویان چه در خصوص انتخاب محل تحصیل خود و چه درباره محل دریافت مدرک فارغ التحصیلی خود اختیار دارند هر یک از دانشگاه های علوم پزشکی تهران و ایران که خواستند را انتخاب کنند.

همه اینها در حالی است که در روزهایی که کنکور سراسری سال 92 برگزار شد، زمزمه هایی مبنی بر مخالفت دیوان محاسبات و دیوان عدالت اداری مبنی بر عدم پذیرش دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی ایران شنیده می شود.

سازمان سنجش در انتظار تاییدیه وزارت بهداشت درباره ظرفیت پذیرش دانشگاه علوم پزشکی ایران

دکتر ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در این باره به مهر گفت: دو مکاتبه درباره دانشگاه علوم پزشکی ایران با سازمان سنجش صورت گرفته که یکی توسط دیوان محاسبات و دیگری توسط دیوان عدالت اداری بوده است.

وی افزود: دیوان محاسبات در نامه اش نوشته است که چون بودجه ای به این دانشگاه اختصاص نیافته است نباید هزینه ای ایجاد شود و در نامه اش تاکید کرده است که با توجه به سیاست های نوین دیوان محاسبات که معطوف به رویکرد پیشگیرانه و جلوگیری از انحرافات احتمالی و تبعات بعدی در آینده است این کار انجام نگیرد.

خدایی خاطرنشان کرد: دیوان عدالت اداری هم در نامه دیگری به سازمان سنجش اعلام کرده است که تفکیک دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی ایران متوقف شود البته در این دو نامه به صراحت اعلام نکرده اند که پذیرش دانشجو انجام نگیرد.

وی گفت: روال سازمان سنجش آموزش کشور این است که ظرفیت از سوی دانشگاه اعلام می شود و شورای گسترش دو وزارتخانه علوم یا بهداشت این ظرفیت را تایید می کنند و وارد دستور کار می شود. ما وارد بحث های سیاستگذاری و تصمیم سازی نمی شویم که یک دانشگاه مجوز دارد یا خیر. در واقع تفکیک دو دانشگاه از همدیگر به سنجش ارتباطی پیدا نمی کند. اما چون این دو نامه درباره وضعیت قانونی یا غیرقانونی بودن یک دانشگاه و پذیرش مطرح است ما عیناً دو نامه را به وزارت بهداشت منعکس کردیم تا اگر پذیرش قانونی است وزارت بهداشت اعلام کند و اگر غیرقانونی است تصمیم وزارت بهداشت به ما اعلام شود. تبعات این مسایل به شورای گسترش وزارت بهداشت برمی گردد و در صورت تایید باید اعلام کند.

رئیس سازمان سنجش تاکید کرد این سازمان وارد بحث های این دو مکاتبه نخواهد شد و ما در انتظار این هستیم که وزارت بهداشت به ما وضعیت و سیاست نهایی درباره دانشگاه علوم پزشکی ایران را اعلام کند.

اعلام ظرفیت پذیرش 680 نفر در دانشگاه علوم پزشکی ایران

در این میان معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران بر اساس خبری که بر روی پرتال خبری این دانشگاه قرار گرفته است، اعلام کرده که این دانشگاه 680 نفر ظرفیت پذیرش را به وزارت بهداشت اعلام کرده است.

دکتر رسول فراست کيش معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ايران با اشاره به درج نام دانشگاه علوم پزشکی ايران در ليست ظرفيت و انتخاب رشته محل‌های سازمان سنجش برای جذب دانشجو در کنکور سراسری 92 خبر داده و یادآور شده است: اين دانشگاه امسال از طريق کنکور سراسری در رشته‌های مختلف علوم پزشکی دانشجو می‌پذيرد. ظرفيت پذيرش دانشجو نیز همانند سال‌های قبل از ادغام دانشگاه تعيين شده است.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ايران با اشاره به ظرفيت پذيرش دانشجو در اين دانشگاه در مقاطع مختلف، گفت: ظرفيت اعلام شده توسط دانشگاه علوم پزشکی ايران در مقطع دکترای حرفه‌ای 135 نفر، کارشناسی 420 نفر، کارشناسی ناپيوسته 130نفر است که در مجموع 680 نفر ظرفيت پذيرش برای دانشگاه علوم‌پزشکی ايران اعلام شده است. همچنين ظرفيت اعلام شده در پرديس بين‌الملل دانشگاه علوم پزشکی ايران 50 نفر است که فقط در رشته پزشکی جذب می‌شوند.

شائبه سیاسی بودن اقدام دیوان عدالت اداری و دیوان محاسبات درباره دانشگاه ایران

در همین رابطه دکتر غلامرضا شاه حسينی قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با مهر و در واکنش به نامه نگاری دیوان عدالت اداری و دیوان محاسبات بر شائبه سیاسی بودن این مخالفت ها تاکید کرد و گفت: دیوان عدالت اداری هنوز حکمی درباره دانشگاه علوم پزشکی ایران نداده است که بخواهند بر اساس آن جلوی پذیرش دانشجو در این دانشگاه را بگیرند. دانشگاه بر اثر حکم شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی وزارت بهداشت ادغام و بر اثر حکم همان شورا دوباره احیا شده است و حال سئوال این است که دیوان عدالت اداری بر چه اساسی این گونه مسائل را مطرح می کند.

رئيس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ايران درباره نامه دیوان محاسبات به سازمان سنجش  گفت: دیوان محاسبات وقتی می تواند وارد موضوع شود که هزینه ای صورت گرفته باشد در صورتی که هنوز بودجه ای به دانشگاه داده نشده است این موضوع نشان می دهد که هر دو این نامه ها جنبه سیاسی دارد.

به گزارش مهر، با این تفاسیر وضعیت پذیرش دانشجو در این دانشگاه در هاله ای از ابهام قرار دارد و با وجود تاکید وزارت بهداشت و دانشگاه مبنی بر اعلام وضعیت پذیرش هنوز خبری از درج نام این دانشگاه به عنوان محل پذیرش دانشجو در گروه علوم پزشکی نیست. این در حالی است که رشته های علوم پزشکی با تقاضای بسیار در میان داوطلبان کنکور سراسری مواجه هستند و کاهش ظرفیت پذیرش سهم دانشگاه های علوم پزشکی در ظرفیت نهایی علوم تجربی را نیز کاهش می دهد.

به نظر می رسد دانشگاه علوم پزشکی ایران تا اجرای پذیرش و بازگشتن به وضعیت قبلی راه زیادی را باید طی کند و دانشجویان و اساتید آن به جای پرداختن به مسایل اصلی و رسالت مهمشان در حوزه آموزش و پژوهش باید درگیر دغدغه های حاشیه ای باشند که به دنبال تصمیم گیریهای سلیقه ای و عجولانه مسئولان اتفاق می افتد.

تگ ها پذیرش دانشجو در دانشگاه پزشکی ایران دانشگاه پزشکی دانشگاه های پزشکی ایران

پر بازدیدترین پزشکی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی