پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی          13 امرداد 1392 - 04 August 2013



تغییرات برنامه غذایی در دانشگاه های پزشکی و  ایجاد منوی سلامتی و تعریف ژتون فراموشی

مسئول امور رفاهی معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت با تشریح مصوبه کارگروه تغذیه دانشگاه های علوم پزشکی از ایجاد منوی سلامتی، تعریف ژتون فراموشی، تعیین روز بدون گوشت و یکسان سازی و پیشگیری از سلیقه ای کار کردن دانشگاه ها در زمینه تغذیه دانشجویی خبر داد.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از پونه جهانگیری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: آیین نامه تغذیه با محور اصلی پیشگیری از سلیقه ای کار کردن دانشگاه ها بازنگری و تصمیم گرفته شد که منوی تغذیه با آنالیز از سوی کارشناسان ارائه شود و در درجه اول سلامت دانشجویان بر اساس یک استاندارد در منو دیده شود.

وی افزود: این آیین نامه در 10 کارگروه تغذیه بیش از سه بار ویرایش و از سوی دفتر حقوقی وزارت بهداشت نیز تایید شده و به زودی فرآیند ابلاغ خود را به دانشگاه ها طی می کند.

جهانگیری اضافه کرد: سلامت دانشجویان مهمترین اصل این آیین نامه است و اینکه به دانشجویان خوابگاهی سه وعده و غیرخوابگاهی یک وعده غذا داده می شود. صبحانه یا به صورت گرم یا به صورت یک پک بسته بندی ارائه خواهد شد. کمیته تغذیه دانشگاه نیز متشکل از کارشناس تغذیه و دانشجویان است.

وی افزود: در حال حاضر برنامه، منو و آناليز غذایي پيشنهادي به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده است و دلیل آن نیز این است که برخی دانشگاه ها یکسان عمل نمی کردند به عنوان نمونه یک دانشگاهی دورچین غذا می داد یک دانشگاه آن را حذف می کرد.

مسئول امور رفاهی معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به حداقل هایی که در برنامه سلامت دانشجویان در نظر گرفته شده، یادآور شد: این آنالیز یک الگوی مناسب برای تغذیه دانشجویان است تا هر دستگاهی یک قانون را اجرا نکند. ضمن اینکه بر اساس مصوبه این کارگروه، برنامه و منوهای غذايي پیشنهادی در راستای تأمین سلامت دانشجو و با در نظر گرفتن حداقل های موضوع سلامت و همچنین موضوع اقتصاد مقاومتی تنظیم شده و در تنظیم برنامه غذایی حتي المقدور موضوع سبک زندگی ایرانی - اسلامی مد نظر قرار گرفت.

وی یادآور شد: از مزایای برنامه غذایی در قالب دو منو، در نظر گرفتن سلایق دانشجویان، افزایش قدرت انتخاب نوع غذا توسط دانشجویان، در برخي وعده ها کاهش هزینه تهیه مواد اولیه غذایی و افزایش رضایتمندی دانشجویان را می توان نام برد.

جهانگیری گفت: برای اولین بار ژتون فراموشی و میهمان تعریف کردیم که اگر دانشجویی فرصت نداشت غذای خود را رزرو کند می تواند به نرخ روز فروش، ژتون فراموشی را تهیه کند و با پرداخت هزینه اصلی غذا از آن استفاده کند. قیمت ژتون غذا در علوم پزشکی 500 تومان است و در واقع 10 درصد میانگین قیمت تمام شده یک پرس غذا است. ژتون میهمان نیز بر اساس ضوابط دانشگاه ها تعیین می شود و در اختیار کسانی که می خواهند از آن استفاده کنند قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: اگر دانشجویی غذایی را رزرو کند و آن را نخورد با تکرار آن دچار جریمه می شود. از سوی دیگر یک روز بدون گوشت در هفته سلامت برای دانشگاه ها تعریف کرده ایم که در این روز تمامی پروتئین لازم در سبد غذایی دیده شده اما بدون گوشت برای دانشجویان سرو می شود.

مسئول امور رفاهی معاونت دانشجویی وزارت بهداشت اظهار داشت: مصوبه برنامه غذایی به صورت دو منوي غذایی در هر وعده غذایی ناهار و شام  پیشنهاد شد و دانشگاه ها موظف به فراهم کردن مقدمات اجرای آن هستند. بر اساس این منو درخصوص دورچین غذا، بررسی کارشناسی انجام شد و باتوجه به اینکه تأمین سلامت دانشجویان مورد نظر دانشگاه ها است اقلام غذایی مانند ماست، سالاد، انواع میوه، انواع سوپ، سبزیجات پخته جزء دورچین غذا در نظر گرفته شد كه بابت آن هزينه اي از دانشجو دريافت نمي شود.

وی اضافه کرد: مقرر شد دانشگاه ها نیز مشارکت کافی در این زمینه داشته باشند و هر یک از بخش ها از سوی یک دانشگاه انجام گیرد. به این ترتیب تهیه جدول ارزش غذایی به منظور فرهنگ سازی به دانشجویان با همكاري دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بررسی «مزایا و معایب ارایه نان بسته بندی شده» با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مازندران، بررسی «اطلاع رسانی درخصوص پیشنهاد روز بدون گوشت» با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران، بررسی « هرم غذایی جدید و تعریف هر واحد ماده غذایی» با همکاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان و بررسی « قیمت تمام شده هر وعده غذا با تفکیک برنامه غذایی» با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی مشهد و تهران انجام گیرد.


تگ ها تغییرات برنامه غذایی در دانشگاه های پزشکی شرح منوی سلامت در دانشگاه ها پزشکی تغییر برنامه غذایی در دانشگاه ها

پر بازدیدترین پزشکی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی