اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی 01 شهریور 1392 - 23 August 2013
بررسی چالشهای آموزش علوم پزشکی از نگاه یک استاد
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر لزوم کنترل ظرفیتهای پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف رشتههای علوم پزشکی، گفت: در حال حاضر افزایش کیفیت و ایجاد نظم آموزشی در حوزه علوم پزشکی باید دغدغه جدی وزیر بهداشت باشد.
به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از علی اکبر حق دوست در گفتوگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اولویتهای آموزشی وزیر بهداشت، اظهارکرد: در سالهای اخیر رشد کمی آموزش با سرعت بسیار زیادی در همه مقاطع اعم از مقطع دستیاری و اندرگرجوئیت انجام شده، به گونهای که ظرفیت خیلی از دانشگاهها هم اکنون تکمیل نمیشود.
وی با انتقاد از افزایش بیش از اندازه ظرفیت پذیرش دانشجودر رشتههای علوم پزشکی، گفت: دغدغه خیلی جدی که در حوزه آموزش علوم پزشکی هم اکنون وجود دارد، لزوم افزایش کیفیت و ایجاد نظم آموزشی در این حوزه با مدیریت سریع و مناسب است.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکید کرد: تیم جدید وزارت بهداشت باید هر چه سریعتر در زمینه افزایش کیفیت و انظباط آموزشی و بالا بردن سطح دانش فارغالتحصیلان ورود یابد.
وی با بیان اینکه در سالهای گذشته به دلایل متنوع در مناطق مختلف دانشگاههای زیادی تاسیس شده است، گفت: حتما منطق محکمی پشت این مسئله باید وجود داشته باشد، چرا که از دید آموزشی این کار برای دانشگاهها و کشور مشکل ساز خواهد بود.
وی افزود: در حال حاضر با عنوان طرح آمایش سرزمین ساختمانهای دو طبقه یا سه طبقه با 20 کلاس در مناطق مختلف کشور تبدیل به دانشگاه شده، در حالی که عملا هیچ تجهیزاتی ندارند و به نظر میرسد این دانشگاهای تازه تاسیس دردسربزرگی برای وزیر خواهد شد که بخواهد آن را به شکل صحیحی اداره کند.
طرح تمام وقتی اعضای هیات علمی چالش جدی برسرراه وزیر بهداشت
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به طرح تمام وقتی اعضای هیات علمی، گفت: بیش از 90 درصد اعضای هیات علمی سراسر کشور با این طرح که هم اکنون تبدیل به قانون شده و سرخوردگیهای زیادی را برای اعضای هیات علمی بالینی ایجاد کرده است، مخالف هستند.
وی تصریح کرد: در صورت اجرایی شدن طرح تمام وقتی اعضای هیات علمی بالینی، بسیاری از قدرتمندترین و متبحرترین افراد از بخش دولتی خارج میشوند و این چالش بزرگی برای وزیر بهداشت است که باید برای این مسئله برنامهریزی کند.
حق دوست تاکید کرد: شخصی که به سمت معاونت آموزشی وزارت بهداشت منصوب میشود، باید لابیهای محکم و قدرتمندی با اعضای هیات علمی سراسر کشور داشته باشد تا فرمول بینابینی برای حل این مسئله کسب کند تا از ایجاد مشکلات و پیامدهای بعدی جلوگیری شود.
وی با اشاره به کمبود بودجه دانشگاههای علوم پزشکی به عنوان مسئله دیگری که باید مورد توجه وزیر بهداشت دولت یازدهم قرار گیرد، اظهارکرد: این کمبود بودجه مختص دانشگاه خاصی نیست و در مجموع دانشگاههای علوم پزشکی با این مشکل مواجه هستند، به طوری که حتی برخی دانشگاهها در خرید ماژیک و کاغذ مشکل دارند.
کمبود بودجه و اعضای هیات علمی در دانشگاههای علوم پزشکی
حق دوست دلیل کمبود بودجه در دانشگاههای علوم پزشکی را عملیاتی تقسیم نشدن بودجه دانست و گفت: این مسئله موجب شده برخی از دانشگاهها مازاد بر نیاز بودجه دارشته باشند و برخی دیگر بودجه بسیار کمی داشته باشند که این عدم تعادل هم در درون دانشگاهها و هم در بین دانشگاهها وجود دارد.
وی با اشاره به کمبود اعضای هیات علمی در دانشگاههای علوم پزشکی، گفت: این کمبود حتی در دانشگاههای تیپ یک نظیر دانشگاه علوم پزشکی تهران وجود دارد به طوری که درفراخوانها تعداد اعضای هیات علمی در بعضی رشتهها به حد نصاب نمیرسد، ضمن اینکه افراد در جوی رقابتی انتخاب نمیشوند که توجه به این مسئله از سوی تیم جدید وزارت بهداشت، بسیار ضروری است.