پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی          01 شهریور 1392 - 23 August 2013



بررسی چالش‌های آموزش علوم پزشکی از نگاه یک استاد



عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر لزوم کنترل ظرفیت‌های پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف رشته‌های علوم پزشکی، گفت: در حال حاضر افزایش کیفیت و ایجاد نظم آموزشی در حوزه علوم پزشکی باید دغدغه جدی وزیر بهداشت باشد.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از علی اکبر حق دوست در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اولویت‌های آموزشی وزیر بهداشت، اظهارکرد: در سال‌های اخیر رشد کمی آموزش با سرعت بسیار زیادی در همه مقاطع اعم از مقطع دستیاری و اندرگرجوئیت انجام شده، به گونه‌ای که ظرفیت خیلی از دانشگاه‌ها هم اکنون تکمیل نمی‌شود.

وی با انتقاد از افزایش بیش از اندازه ظرفیت پذیرش دانشجودر رشته‌های علوم پزشکی، گفت: دغدغه خیلی جدی که در حوزه آموزش علوم پزشکی هم اکنون وجود دارد، لزوم افزایش کیفیت و ایجاد نظم آموزشی در این حوزه با مدیریت سریع و مناسب است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکید کرد: تیم جدید وزارت بهداشت باید هر چه سریع‌تر در زمینه افزایش کیفیت و انظباط آموزشی و بالا بردن سطح دانش فارغ‌التحصیلان ورود یابد.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته به دلایل متنوع در مناطق مختلف دانشگاه‌های زیادی تاسیس شده است، گفت: حتما منطق محکمی پشت این مسئله باید وجود داشته باشد، چرا که از دید آموزشی این کار برای دانشگاه‌ها و کشور مشکل ساز خواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر با عنوان طرح آمایش سرزمین ساختمان‌های دو طبقه یا سه طبقه با 20 کلاس در مناطق مختلف کشور تبدیل به دانشگاه شده، در حالی که عملا هیچ تجهیزاتی ندارند و به نظر می‌رسد این دانشگاهای تازه تاسیس دردسربزرگی برای وزیر خواهد شد که بخواهد آن را به شکل صحیحی اداره کند.

طرح تمام وقتی اعضای هیات علمی چالش جدی برسرراه وزیر بهداشت

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به طرح تمام وقتی اعضای هیات علمی، گفت: بیش از 90 درصد اعضای هیات علمی سراسر کشور با این طرح که هم اکنون تبدیل به قانون شده و سرخوردگی‌های زیادی را برای اعضای هیات علمی بالینی ایجاد کرده است، مخالف هستند.

وی تصریح کرد: در صورت اجرایی شدن طرح تمام وقتی اعضای هیات علمی بالینی، بسیاری از قدرتمندترین و متبحرترین افراد از بخش دولتی خارج می‌شوند و این چالش بزرگی برای وزیر بهداشت است که باید برای این مسئله برنامه‌ریزی کند.

حق دوست تاکید کرد: شخصی که به سمت معاونت آموزشی وزارت بهداشت منصوب می‌شود، باید لابی‌های محکم و قدرتمندی با اعضای هیات علمی سراسر کشور داشته باشد تا فرمول بینابینی برای حل این مسئله کسب کند تا از ایجاد مشکلات و پیامدهای بعدی جلوگیری شود.

وی با اشاره به کمبود بودجه دانشگاه‌های علوم پزشکی به عنوان مسئله دیگری که باید مورد توجه وزیر بهداشت دولت یازدهم قرار گیرد، اظهارکرد: این کمبود بودجه مختص دانشگاه‌ خاصی نیست و در مجموع دانشگاه‌های علوم پزشکی با این مشکل مواجه هستند، به طوری که حتی برخی دانشگاه‌ها در خرید ماژیک و کاغذ مشکل دارند.

کمبود بودجه و اعضای هیات علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی

حق دوست دلیل کمبود بودجه در دانشگاه‌های علوم پزشکی را عملیاتی تقسیم نشدن بودجه دانست و گفت: این مسئله موجب شده برخی از دانشگاه‌ها مازاد بر نیاز بودجه دارشته باشند و برخی دیگر بودجه بسیار کمی داشته باشند که این عدم تعادل هم در درون دانشگاه‌ها و هم در بین دانشگاه‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به کمبود اعضای هیات علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفت: این کمبود حتی در دانشگاه‌های تیپ یک نظیر دانشگاه علوم پزشکی تهران وجود دارد به طوری که درفراخوان‌ها تعداد اعضای هیات علمی در بعضی رشته‌ها به حد نصاب نمی‌رسد، ضمن اینکه افراد در جوی رقابتی انتخاب نمی‌شوند که توجه به این مسئله از سوی تیم جدید وزارت بهداشت، بسیار ضروری است.

تگ ها بررسی چالش‌های آموزش علوم پزشکی چالش های اموزش علوم پزشکی

پر بازدیدترین پزشکی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی